Stránka 1 z 2

Nejvyšší povolená rychlost na čtyřpruhových silnicích I. třídy

Napsal: 22.4.2009 2:47:00
od Fox Mulder
Myslím, že stojí za to vyčlenit tuto speciální "kategorii" z ostatních topiců, které jsem založil.

Na kolik byste stanovili nejvyšší povolenou rychlost na 4proudých silnicích I. třídy s mimoúrovňovými křižovatkami? Ponechat 90 jako dosud, nebo povolit třeba i 120, tedy téměř jako na rychlostnicích? Nebo ještě vyšší rychlost? Je třeba připomenout, že na tyto silnice smí např. i traktory, narozdíl od dálnic, kam smí auta s min. rychlostí 80 km/h.

Díky za plodnou diskuzi. ;)

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 22.4.2009 7:13:33
od Standa
Dal jsem 110, ale zase bych to podmínil upgradem mezi (doufám že budoucí) horší "R". Tedy by to patrně omezilo přístup traktorů, cyklistů a podobně.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 22.4.2009 18:11:00
od Drak
110, ale pouze s oddělenými protisměry jako např. na I/16 u Jičína. Kde nejsou odděleny, tak tam stále 90 (např. I/11 u Opavy).

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 22.4.2009 19:25:47
od Mike
a taková Most - Chomutov je co ?
asi přesně tenhle případ, a 130-150kmh žádný problém, tedy když člověk ví o těch pár hupech...

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 22.4.2009 19:50:56
od Martin z Ostravy
No třeba na I/11 z Ostravy do Havířova je těch 110km/h úplně v klidu, i autobusy tam tak jezdí :shock:-tedy večer.
Ale chtělo by to aby ten zákon o těch rychlostech byl pružný, tzn. aby se to dalo řešit místo od místa.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 22.4.2009 21:41:43
od banjo
preradit na R => 130 km/h s lokalnimi omezenimi.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 22.4.2009 21:57:03
od Fox Mulder
Mike píše:a taková Most - Chomutov je co ?
asi přesně tenhle případ, a 130-150kmh žádný problém, tedy když člověk ví o těch pár hupech...
Ano, přesně tak, právě tato silnice I/13 byl můj motiv, proč jsem ze v tomto souboru diskuzí vyčlenil i tuto kategorii.

Ano, Chomutov-Most-Bílina-Teplice je silnice I. třídy, konkrétně I/13. Proto, že to není ani R a už vůbec ne D, je to obyčejná silnice mimo město a proto zde platí 90 km/h. Jak jsem se vyjádřil ve vedlejší diskuzi, přijde mi 90 km/h mimo obec jako příliš drastická. Na této silnici mi přijde úplně směšná a mimo realitu. Na této silnici by asi byla ideální nejvyšší povolená 120 km/h.

Mimochodem já hlasoval pro 130 km/h, protože na většině úseků po většinu času se touto rychlostí dá bez problémů jezdit.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 22.4.2009 21:57:39
od Fox Mulder
banjo píše:preradit na R => 130 km/h s lokalnimi omezenimi.
S tím bych se spokojil. ;)

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 22.4.2009 22:01:22
od martin
120, ale směrově dělené, MÚK a bez kol a traktoru -> silnice pro mot. vozidla

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 22.4.2009 22:25:20
od Fox Mulder
martin píše:120, ale směrově dělené, MÚK a bez kol a traktoru -> silnice pro mot. vozidla
Ano, směrově dělené a s MÚK, tak jsem to myslel.

Já se přiznám, že já po směrově nedělené 4proudé silnici mimo obec bez MÚK ještě nejel, ale vím, že něco takového existuje na severu Moravy, tuším, že je to I/48. ;) Existují ještě nějaké jiné takové silnice?

Vím, že mezi ČB a Třeboní je I/34, která je také směrově dělená s MÚK, nebo na konci R4 je také něco takového.. Zkrátka znám jen samé tyto silnice "dálničního typu". :)

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 22.4.2009 22:39:09
od martin
Tak aby zase někoho nenapadlo dát 120ku na dvoupruh, sic s MÚK.

Nevim no, já znám např. nedělenej čtyřpruh na I/26 před Holýšovem.

Mně se celkově líbí ten německej systém, tzn. moc řidiče neomezovat a nechat rychlost na jeho uvážení. Na co jsem úplně alergickej, je max. omezená rychlost do zatáčky a bohužel i tento nešvar se dost často v Německu vyskytuje. Ovšem země jako Chorvatsko nebo Itálie v tomto naprosto excelují. Na druhou stranu takový norský systém má taky něco do sebe, alespoň pro ty české piráty. Lillehammer - Jessheim s 80kou na směrově děleným dvoupruhu, no... :D

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 22.4.2009 22:45:06
od Fox Mulder
martin píše:Tak aby zase někoho nenapadlo dát 120ku na dvoupruh, sic s MÚK.

Nevim no, já znám např. nedělenej čtyřpruh na I/26 před Holýšovem.

Mně se celkově líbí ten německej systém, tzn. moc řidiče neomezovat a nechat rychlost na jeho uvážení. Na co jsem úplně alergickej, je max. omezená rychlost do zatáčky a bohužel i tento nešvar se dost často v Německu vyskytuje. Ovšem země jako Chorvatsko nebo Itálie v tomto naprosto excelují. Na druhou stranu takový norský systém má taky něco do sebe, alespoň pro ty české piráty. Lillehammer - Jessheim s 80kou na směrově děleným dvoupruhu, no... :D
Buďte konkrétnější a poučnější, já vůbec nevim jaká je situace v Chorvatsku, Itálii, nebo Norsku. Ani nevím, kde se nachází Holýšov.

Kolik je nejvyšší povolená rychlost do zatáčky v Německu? Nikdy jsem o tom neslyšel. Jaké ta zatáčka má mít parametry, aby to platilo?

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 22.4.2009 22:52:12
od martin
Holýšov v dnešní době snad není problém najít ;) , ale myslím toto.

Co se max rychlosti do zatáčky týká, nemyslím obecný předpis, ale před každou "ostrou" zatáčkou 70ku, 50ku apod. To je hrozný nešvar, nejsme přeci idioti, abychom nevěděli jak rychle máme jet (na dohled a když ne, tak míň či víc pokaždé riskujeme). A v Chorvatsku (zejména Jadranská magistrála) pomalu před každou zatáčkou omezení.

Někam šoupnu pár fotek z Norska, ten směrově dělený dvoupruh je úžasná věc.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 22.4.2009 23:06:40
od Fox Mulder
martin píše:Holýšov v dnešní době snad není problém najít ;) , ale myslím toto.

Co se max rychlosti do zatáčky týká, nemyslím obecný předpis, ale před každou "ostrou" zatáčkou 70ku, 50ku apod. To je hrozný nešvar, nejsme přeci idioti, abychom nevěděli jak rychle máme jet (na dohled a když ne, tak míň či víc pokaždé riskujeme). A v Chorvatsku (zejména Jadranská magistrála) pomalu před každou zatáčkou omezení.

Někam šoupnu pár fotek z Norska, ten směrově dělený dvoupruh je úžasná věc.
Tak u toho Holýšova mi to přijde výborně postavený, tímto způsobem bych postupoval často! Prostě se vybere ten nejlepší úsek nějaký silnice I. třídy, kde nejsou zatáčky a tam se udělá pořádný 4pruh, aby se ty auta nově seřadily od nejrychlejších po nejpomalejší a nemusely se pak předjíždět tam, kde je to nebezpečný. Ale je fakt, že bych tam nějaký to svodidýlko, nebo betonovou stěnu udělal, pro jistotu.

Ano, souhlasím, že před těmi zatáčkami to neni zas až tak důležitý, aspoň ne před většinou. Stejně právě i tak si myslím, že je zbytečné dávat paušálně ty drastické rychlosti co jsou teď, že snad řidiči ví, kolik se dá jet. Dal bych limity sice taky, ale výše, aby stačily většině řidičům. 90 km/h mimo obec, zvlášť, když je to směrově dělený 4pruh s MÚK mi přijde ujetost.

Jo ten Holýšov se mi nechtělo hledat. ;)

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 24.4.2009 7:42:52
od MPMP
martin píše:Holýšov v dnešní době snad není problém najít ;) , ale myslím toto.

Co se max rychlosti do zatáčky týká, nemyslím obecný předpis, ale před každou "ostrou" zatáčkou 70ku, 50ku apod. To je hrozný nešvar, nejsme přeci idioti, abychom nevěděli jak rychle máme jet (na dohled a když ne, tak míň či víc pokaždé riskujeme). A v Chorvatsku (zejména Jadranská magistrála) pomalu před každou zatáčkou omezení.

Někam šoupnu pár fotek z Norska, ten směrově dělený dvoupruh je úžasná věc.
Bylo by krásné, kdyby to tak bylo, ale realita je bohužel jiná. Řidiči jsou "hovada" a ta snížená rychlost před zatáčkou je upozorní, že si tam skutečně mají dát pozor (i když ji stejně nikdo nedodržuje). A to je myslím ten hlavní problém. Abychom řidiče "nakopli" ve smyslu "tady si skutečně musíš dát pozor", snižujeme max. povolenou rychlost. A ono by přitom stačilo jen upozornit na zatáčku odpovídající značkou. Jenže to by někdo ty řidiče musel v autoškole naučit, co taková značka znamená, že? ;)

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 24.4.2009 10:31:54
od jannnn
nebo by spíš ta značka musela být jen na opravdu účelných místech, ne jako dnes, kdy se osazuje do každé trošku ostřejší zatáčky.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 24.4.2009 11:57:31
od Bobek
Fox Mulder píše:Tak u toho Holýšova mi to přijde výborně postavený, tímto způsobem bych postupoval často! Prostě se vybere ten nejlepší úsek nějaký silnice I. třídy, kde nejsou zatáčky a tam se udělá pořádný 4pruh, aby se ty auta nově seřadily od nejrychlejších po nejpomalejší a nemusely se pak předjíždět tam, kde je to nebezpečný.
Tak kdyby už to byly 4 pruhy, nemusí to být nutně bez zatáček, ne? :)
Ostatně u toho Holýšova jsou to vlastně jen "kousek" přetažené stoupací pruhy.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 24.4.2009 17:04:55
od martin
MPMP píše:
martin píše:Holýšov v dnešní době snad není problém najít ;) , ale myslím toto.

Co se max rychlosti do zatáčky týká, nemyslím obecný předpis, ale před každou "ostrou" zatáčkou 70ku, 50ku apod. To je hrozný nešvar, nejsme přeci idioti, abychom nevěděli jak rychle máme jet (na dohled a když ne, tak míň či víc pokaždé riskujeme). A v Chorvatsku (zejména Jadranská magistrála) pomalu před každou zatáčkou omezení.

Někam šoupnu pár fotek z Norska, ten směrově dělený dvoupruh je úžasná věc.
Bylo by krásné, kdyby to tak bylo, ale realita je bohužel jiná. Řidiči jsou "hovada" a ta snížená rychlost před zatáčkou je upozorní, že si tam skutečně mají dát pozor (i když ji stejně nikdo nedodržuje). A to je myslím ten hlavní problém. Abychom řidiče "nakopli" ve smyslu "tady si skutečně musíš dát pozor", snižujeme max. povolenou rychlost. A ono by přitom stačilo jen upozornit na zatáčku odpovídající značkou. Jenže to by někdo ty řidiče musel v autoškole naučit, co taková značka znamená, že? ;)
Jen je nechte, ať jednou vyzkoušejí odstředivou sílu. Napříště už žádnou značku potřebovat nebudou.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 27.4.2009 15:07:09
od Mike
jannnn píše:nebo by spíš ta značka musela být jen na opravdu účelných místech, ne jako dnes, kdy se osazuje do každé trošku ostřejší zatáčky.
:!: :!: :!:
a nejen zatáčky, to je obec, škola, přechod a spousty a spousty značek, které člověka tak otupí, že ta která má opravdu význam, jaksi zanikne

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 27.4.2009 17:14:49
od jonáš
No značka "zatáčka" vám neřekne, jestli se to dá projet 40 nebo 80 .. takže cokoli vyššího než ta 40 vlastně znamená "neboj, projedeš". Nesmí tam akorát bejt vyvalená kráva na silnici .. ;)

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 27.4.2009 17:21:49
od jonáš
Respektive ta značka by měla návěštit takovou rychlost, na kterou se dá ještě zastavit dle rozhledu i v zatáčce -- protože ty limity návrhový rychlosti vycházej právě z limitu rozhledu, ne z toho jak se to dá projet z hlediska adheze a odstředivý síly, to můžete zkoušet na rally když je trasa uzavřena.
Myslim že spoustu zdejších nářků by řešilo, kdyby se podařilo v zákoně zrušit tu zbytečnou odvolávku na režim "v obci", a dalo se o 30 km nad limit jít lokálnim značenim všude. Je to rozhodně lepší než lokálně omezovat z vyššího limitu, protože ztráta či přehlédnutí značky vede k bezpečnějšímu stavu systému 8-)

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 28.4.2009 7:07:59
od Standa
jonáš píše:...
Myslim že spoustu zdejších nářků by řešilo, kdyby se podařilo v zákoně zrušit tu zbytečnou odvolávku na režim "v obci", a dalo se o 30 km nad limit jít lokálnim značenim všude. Je to rozhodně lepší než lokálně omezovat z vyššího limitu, protože ztráta či přehlédnutí značky vede k bezpečnějšímu stavu systému 8-)
Souhlasím, určitě je víc míst, kde se těch 110 - 120 jet nedá, než těch, kde to jde. Jen bych ten limit umožnil zvyšovat až o 40 km/h, aby se to dalo v praxi odstupňovat po lichých 10 a pro úseky dálnice, kde by bylo zvýšení nad 130, bych k tomu ještě dával "doporučenou 130". A taky by to chtělo, aby se důsledně značil konec úseků se zvýšenou maximální rychlostí!

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 11.6.2009 10:08:38
od flames
Drak píše:110, ale pouze s oddělenými protisměry jako např. na I/16 u Jičína. Kde nejsou odděleny, tak tam stále 90 (např. I/11 u Opavy).
Ano, 110 za NJ by bylo fajn, na druhou stranu někteří řidiči tam mají problém se´vlézt´ i při devadesáti na ty dva pruhy při předjíždění (to je několikanásobná osobní zkušenost) a samozřejmě - když tam bude 110 limit, konstatní procento řidičů pojede 130 a to na této cestě NE. Tahle cesta má prostě svá pro i proti. Jedině snad elektronické značení a zvyšování limitu podle situace, počasí atd.

Co do té Opavy - když není provoz, tak jasně, od Komárova, ovšem když provoz je, tak je tam i 90 moc, všude někdo odbočuje, vjíždí, to je hodně nevypočitatelné tam. Spíš bych bral 70 v Komárově.

Re: Nejvyšší povolená rychlost na 4proudých silnicích I. třídy

Napsal: 18.12.2009 16:17:02
od R-13
110 nebo přeznačit na R nebo D.

Re: I/37 Hradec Králové – Pardubice

Napsal: 20.12.2011 20:55:20
od Lenny
Němec by z této silnice nechápal. Například na B-178 bez odstavných průhu je 130 km/h a tady na I/37 s 2,5 m širokým odstavným pruhem se řeší zvýšení rychlosti na 110 km/h. A přitom bych si nevšiml, že tam mají jiné auta nebo značky pro české řidiče s 90....