Pravidla silničního provozu

Japao Joe
Příspěvky: 1040
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Japao Joe »

P_V píše:
Japao Joe píše:Nejedná se o 'stání' ani o 'zastavení', ale o 'zastavení vozidla' (nezávislé na vůli řidiče).
Máte hodně bizarní výklad. Zastavení vozidla nebude ten případ, kdy řidič vozidlo opustí. To by se pak každé nedovolené stání dalo omluvit tím, že se řidiči "nezávisle na jeho vůli" udělalo nevolno, a tak se musel odebrat na klidnější místo, kde to několik hodin až dnů rozdejchával.
Jenže to co popisujete je právě závislé na vůli řidiče. Ale pokud vám policista nařídí zastavit, nebo se např. na mostě vytvoří kolona a nebo musíte zastavit, protože dáváte přednost ... jedná se o 'zastavení vozidla'.

K tomu jestli policista může či nemůže popojet s autem si spíš myslím, že nechce (a ani bych se nedivil) a nebo mají vnitřní předpis, že nesmějí.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Honey72 »

V dnešní době se jakákoli pomoc může obrátit proti Vám, tedy i proti policistům. Běžně vidíme ve zprávách, jak se sjetá ženština pere o život, kousance, kopance nevyjímaje a pak je schopna obvinit policisty z použití nepřiměřeně hrubé síly. Stejně tak i u toho auta. Oni ho někam pomohou odtlačit a pak mají na krku zvrácené obvinění z neoprávněné manipulace s vozidlem nebo jeho poškození apod. A nakonec, když chytí nějaké hovado za volantem, je jasné, že nemají zájem mu ještě pomáhat s odklizením auta :-) Tenkrát nám ožralec prorazil plot a zničil studnu. Kam myslíte, že jsem ho poslal poté, co chtěl pomoci vyprostit auto ?
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
mbmat
Příspěvky: 1381
Registrován: 16.7.2010 21:20:33
Kontaktovat uživatele:

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od mbmat »

Lynx píše:Policista skutečně nesmí s autem poodjet ? I kdyby například stálo uprostřed křižovatky a bránilo provozu ? Nebo stálo na místě, kde hrozí nějáké výrazné nebezpečí např. na dálnici v jízdním pruhu ? Nedalo by se při troše dobré vůle uplatnit nějáké pravidlo o odvracení nebezpečí, odvracení škod na majetku, o zajištění plynulosti provozu apod ? Píšu to laicky, bez konkrétní znalosti zákonů, ale pokud to opravdu nejde, tak je to škoda.
Kdyby to auto stálo, jak zmiňujete, uprostřed křižovatky, tak právě policie (- policista vozidlem, výstražným oděvem, apod.) označí překážku a vyčká do příjezdu policií nasmlouvaných odtahových služeb, která to pak vyúčtuje majiteli vozidla/policii, záleží proč tam vozidlo bylo odstaveno. Jediný důvod, kdy by policista mohl vozidlo "odvézt" pryč naprosto bez problémů, by bylo v případě krajní nouze.
Honey72 píše:V dnešní době se jakákoli pomoc může obrátit proti Vám, tedy i proti policistům. Běžně vidíme ve zprávách, jak se sjetá ženština pere o život, kousance, kopance nevyjímaje a pak je schopna obvinit policisty z použití nepřiměřeně hrubé síly. Stejně tak i u toho auta. Oni ho někam pomohou odtlačit a pak mají na krku zvrácené obvinění z neoprávněné manipulace s vozidlem nebo jeho poškození apod. A nakonec, když chytí nějaké hovado za volantem, je jasné, že nemají zájem mu ještě pomáhat s odklizením auta :-) Tenkrát nám ožralec prorazil plot a zničil studnu. Kam myslíte, že jsem ho poslal poté, co chtěl pomoci vyprostit auto ?
Je to přesně tak, jak píšete. :)
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Mike »

ti pánové nikdy neudělají nic navíc
viděli jste je někdy pomáhat hasičům při nakládání havarovaného nebo odstraňování z vozovky ?
mantra zní :
nejsou pro to proškoleni...
já bych si v takovém místě neinstaloval kameru,ale odstřelovací pušku
to by mohlo být mnohem zajímavější ;)
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od jozka »

Jenze to neni otazka chteni, ale opravdu predpisu. Ja bych taky mohl v praci delat vic veci, ktere nedelam. Vim kam pricvaknout ktere kleste, tusim na ktery kabel nesmim sahnout... ale delat to nesmim, kdyby se nedejpriroda neco stalo, bude pruser.

Toz tak...
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Sosa »

Sedne do auta a popojede za roh a může se policistovi stát, že bude platit veškeré škody na autě a třeba i obviněn z krádeže. Zasáhnout může, pokud bude ohroženo zdraví obyvatelstva, jinak to neokecá.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od jozka »

Z jineho soudku, zachytil jsem na jednom foru ze pidisterstvo dopravy pripravuje navrh, ktery by umoznil ridit auta s 8+1 mistem pouze drzitelum skupiny D1, udajne jako duvod uvadeji sladeni predpisu nasich a EU. Nevite o tom nekdo neco? Me to prijde jako blbost, protoze nevim o nikom, kdoby v EU mel problem s B u takovych aut.
Martin_L
Příspěvky: 381
Registrován: 21.2.2010 19:39:20

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Martin_L »

jozka píše:ktery by umoznil ridit auta s 8+1 mistem pouze drzitelum skupiny D1, udajne jako duvod uvadeji sladeni predpisu nasich a EU
Ono je to ještě trochu složitější, protože v tom hraje roli hmotnost vozidla. Pokud má vozidlo 8+1 méně než 3500 kg, lze jej řídit s B u nás i ve zbytku Evropy (na tom se nic nemění a měnit nebude), ale pokud má více než 3500 kg, tak v Evropě musíte mít D (nebo D1 do 16+1), ale u nás vám stačí C (nebo C1 do 7500 kg). V tom je ten rozpor se směrnicí, který chce ministerstvo vyřešit. V praxi se to ale téměř nijak neprojeví, protože vozidel, která by vážila víc než tři a půl tuny, zároveň měla méně než 8+1 a byla přitom určena k přepravě lidí a ne nákladu, je naprosté minimum. Jestli jde o vozidlo určené k přepravě osob nebo nákladu se pozná z kategorie uvedené v osvědčení o registraci.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od jozka »

Jo, diky, s tou hmotnosti to dava smysl.
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Lynx »

Mám jeden takový hodně laický dotaz. Jak je to s platností dopravních předpisů na soukromých pozemcích, konkrétně třeba na parkovišti nákupního centra nebo v podzemních garážích ? Má tam nějákou pravomoc PČR ? Nebo má nějákou pravomoc co se týče sankcionování provozovatel ? Přestože řídím už hodně dlouho, tak v tomhle nemám úplně jasno.

Přesunuto do příslušného tématu - MzO
JiVi
Příspěvky: 240
Registrován: 27.5.2010 8:23:47
Bydliště: Pardubice

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od JiVi »

Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Návrhy na změnu dopravního značení

Příspěvek od Lynx »

Díky pane JiVi za perfektní článek.

Ještě mám doplňující dotaz, zda někdo tušíte jak je to s povinným ručením - tj. když způsobíte nehodu mimo komunikaci (například na parkovišti nákupního centra či v podzemních garážích) vztahuje se na to či nikoliv ?
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od mapman »

To v tom článku je taky. Pokud se jedná o veřejně přístupnou účelovou komunikaci, tak ano. Rozsah pojištění nepřímo vyplývá z § 1 odst. 2 písm. b) zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla:
(2) Nestanoví-li tento zákon jinak,

a) musí být v případě vozidla zapsaného v registru silničních vozidel podle zákona upravujícího podmínky provozu vozidel na pozemních komunikacích povinnost pojištění odpovědnosti podle tohoto zákona splněna po celou dobu, kdy je vozidlo zapsáno v registru silničních vozidel, s výjimkou doby, kdy je v registru silničních vozidel zapsáno jako vyřazené z provozu, vyvezené do jiného státu nebo zaniklé, a doby, kdy je vozidlo odcizené,

b) může na dálnici, silnici, místní komunikaci a účelové komunikaci, s výjimkou účelové komunikace, která není veřejně přístupná (dále jen „pozemní komunikace“), provozovat vozidlo pouze ten, jehož povinnost nahradit újmu způsobenou provozem tohoto vozidla je pojištěna podle tohoto zákona; povinnost pojištění odpovědnosti musí být splněna i v případě ponechání vozidla na pozemní komunikaci.
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Lynx »

Já to v tom článku nevidím a ani v té citaci zákona. Tam je napsáno, kde povinné ručení být musí, ale já se ptám na co všechno se vztahuje a ne kde je povinnost jej mít.

Vaše vysvětlení ale chápu tak, že běžné povinné ručení se vztahuje pouze a jen na veřejné komunikace, je to tak ? Tedy například při nehodě v podzemních garážích, v uzavřeném areálu továrny či na parkovišti supermárketu se závorou tedy povinné ručení neplatí ?
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od mapman »

To není tak jednoduché, ale v zásadě ano. Povinné ručení je ze zákona vyžadováno na veřejných komunikacích - na těch neveřejných člověk být pojištěn nemusí. Záleží tedy na konkrétní pojistné smlouvě, co všechno pokrývá. Jestli mi tam pojistka platí, se musím zeptat své pojišťovny. Ze zákona tady člověk nemusí povinné ručení mít, tudíž ani pojišťovny jej nejspíš v tom minimálním základu nebudou nabízet...
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Honey72 »

Přesně tak. Třeba náš vozík má povinné ručení, protože se pohybuje sice na plochách nádraží, ale nedá se moc dobře vyznat v tom, která plocha je veřejná a která ne. Ve velkých firmách, kde se vozidla pohybují za bránou se to řeší pojištěním odpovědnosti. Takto jsou např. pojištěna nová auta, co ještě neopustily bránu fabriky nebo takové ty škodovky bez RZ, co s nimi jak blázni jezdí zaměstnanci po areálu. Tenkrát jsem se na to ptal, když měna exkurzi jeden takový málem přejel :-) Jinak kromě parkovišť u supermarketů, i podzemních jsou za veřejnou komunikaci často považovány i komunikace v areálu nemocnic apod. Ale i u komunikace v rezidenční čtvrti, uzavřené závorou či bránou. Není to jednoduché :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Sosa »

Zákon určuje, kde musí být vozidlo pojištěno, rozsah pojistky mimo určená neuvádí. Může být pojištěno i nemusí. Ale ke to pojistka z odpovědnosti při provozování vozidla, takže by pojišťovna si měla hradit a pak případně vymáhat po řidiči. Ale je to na právníky a pojistné podmínky.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od jozka »

Nevim, kam s tim, tak se zeptam tady... pred par lety jsem zachytil pripad (snad jej reprodukuji spravne), kdy pan jel po hlavni, u ktere ale na krizovatce nebyla znacka P2, z vedlejsi (na ktere ale P4 byla) vyjela pani a klepla do pana. Banalni pripad, pani nedala prednost, uznala to, prijela hlidka a k prekvapeni vsech to odpiskala spoluvinou. Jak neni na hlavni P2, plati prednost zprava. Pan to logicky rozporoval, protoze bud byl na hlavni a pak je vina jen na pani nebo nedal prednost zprava a pak je vina jen na nem. Dostalo se to az k soudu (tusim Brandys), ktery potvrdil verzi poicie (!).

Nevite nekdo jak to je? Protoze si posledni dobou vsimam ve mestech cim dal vic podobnych pripadu. Zrovna vcera jsem jel pres takovou krizovatku, kterou znam jak sve boty, P2 ale nevidim, tak brzdim a ejhle, ve vedlejsi je P4...
Japao Joe
Příspěvky: 1040
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Japao Joe »

Spoluvinu se většinou snaží napsat pokud jeden nehodu zavinil (nedodržením nějaké povinnosti) a druhý způsobil (narazil). Bývá to v případech kdy jedete po hlavní a někdo z vedlejší Vám nedá přednost, Vy do něj narazíte a policista usoudí, že jste měl možnost (pokud byste se plně věnoval řízení) nehodě zabránit (zpomalením či zastavením).
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od jozka »

Jeste jsem zapomnel, ze ten soud konstatoval, ze znaceni krizovatky je platne, jen pokud je resene uplne (hlavni/vedlejsi).

Me jde o to, jak s tim zachazet. Protoze timhle mne nuti pred kazdou takovou krizovatkou brzdit a pak se zase rozjizdet (faj prispevek k ekologii a bezpecnosti).

Jinak co se snazi napsat PACH je vec jedna, ale co konstatuje soud je vec druha...
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Honey72 »

Pravdou je, že jsme dost rozmazlení lesem značek hlavní silnice. Západ má většinou jiný systém, na který Čech kouká jak vrána, ale brzy si přivykne, že značku hlavní silnice tam uvidí jen občas.

Ovšem o tom, že platí přednost zprava, když u nás chybí nebo tam nikdy nebyla instalována značka hlavní silnice, slyším poprvé. Spíš to bude tak jak píše Japao. Protože takových výjezdů je milion - z různých polňaček, uliček, dokonce i z našeho dvora stavebnin, kde máme trojúhelník, ale na hlavní žádná žlutá značka není.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Japao Joe
Příspěvky: 1040
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Japao Joe »

Navíc obrácený trojúhelník neoznačuje křižovatku, ale pouze místo, kde se má dát přednost.
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Sosa »

Jak poznáte, že jste na hlavní, no že to je označené. Pokud není ze strany ze které jedete značka, tak nejste automaticky na hlavní. Ale pozor, je jak značení svislé, tak vodorovné( a občas je u nás v rozporu).
V popsaném případě je to opravdu zajímavé, neboť pán měl dát přednost z důvodu přednosti zprava (neviděl, zda není trojúhelník přeškrtnutý a tak to pro něj byla křižovatka bez označení přednosti) a paní měla dát přednost z hlediska značky. Čili dle mého názoru policie rozhodla správně a vina byla na obou stranách.
Občas se může stát, že jsou na všech větvích křižovatky značky Dej přednost v jízdě, či Stop. Takže tím, že má někdo u sebe značku bych se opravdu neřídil.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od jozka »

Jako ja rozmazleny nejsem, ja vim ze tam hlavni byla, ze ta znacka na vedlejsi je. Jenze jde o to, ze se takhle velice rychle muzu dostat do situace toho pana. Znacku bych tam nemel, prednost bych nedal a tu mas certe krumpac... Pokud by znacky odstranili na obou silnicich a vznikla cistokrevna prednost zprava (dost se to ted v zastavenych oblastech dela), nemam s tim nejmensi problem, ale tenhle paskvil mi prijde dost nebezpecny.
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od jozka »

Japao Joe píše:Navíc obrácený trojúhelník neoznačuje křižovatku, ale pouze místo, kde se má dát přednost.
Komupak asi mam dat prednost na T-krizovatce s prikazanym odbocenim doprava? I to uz jsem potkal...
Odpovědět

Zpět na „Pravidla silničního provozu“