Pravidla silničního provozu
Pravidla silničního provozu
Nejsem si jistý, zda je můj výklad správný. Pokud vjedu do slepé ulice, kde je na pravé straně značka "Parkoviště s parkovacím automatem" vztahuje se i na levou stranu?
Mám za to, že by měla být na konci ulice značka "Parkoviště s parkovacím automatem" znova.
Mám za to, že by měla být na konci ulice značka "Parkoviště s parkovacím automatem" znova.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
-
- Příspěvky: 957
- Registrován: 22.7.2011 10:54:46
- Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pravidla silničního provozu
Řekl bych že vzhledem k tomu, že nemůžete do slepé ulice vjet z druhé strany, pokračuje platnost značky po celé délce pravé strany jízdy, tedy jízdní pruh pokračuje po otočení až do křižovatky, ze které jste do slepé vjel.
Ve slepé ulici lze parkovat pouze vpravo, po směru jízdy; slepá je ze své povahy obousměrná, a měl by se také dodržovat 6m pro průjezd, ale to se téměř nikde nedodržuje.
Ve slepé ulici lze parkovat pouze vpravo, po směru jízdy; slepá je ze své povahy obousměrná, a měl by se také dodržovat 6m pro průjezd, ale to se téměř nikde nedodržuje.
Křižovatka Beranových - Bechyňská - Dudkova
Mohu poprosit o konzultaci správnosti řešení na křižovatce Beranových - Bechyňská - Dudkova v Praze - Letňanech? Jedu Beranových (od metra) směrem rovně do Bechyňské (viz. přiložený výřez). Hlavní je Beranových, doprava, tedy musím dát přednost autům, která jedou zprava "od Kbel".
Dotaz je, zda mám blikat doleva nebo ne? Měl jsem za to, že ne (jedu na křižovatce rovně), ale některá auta mě vytrubují, ptž asi mají pocit, že odbočuji z hlavní. Čekal bych, že doleva bych měl blikat při odbočení do Dudkové (pro tento účel zapomeňme, že je to jednosměrka).
Takže teď blikám doleva, aby bylo jasné, že z hlavní odbočuji a auta za mnou zpomalila, ale nejsem si jistý, jestli to je správně: minimálně pro auta najíždějící z Dudkové to pak může být matoucí.
Dotaz je, zda mám blikat doleva nebo ne? Měl jsem za to, že ne (jedu na křižovatce rovně), ale některá auta mě vytrubují, ptž asi mají pocit, že odbočuji z hlavní. Čekal bych, že doleva bych měl blikat při odbočení do Dudkové (pro tento účel zapomeňme, že je to jednosměrka).
Takže teď blikám doleva, aby bylo jasné, že z hlavní odbočuji a auta za mnou zpomalila, ale nejsem si jistý, jestli to je správně: minimálně pro auta najíždějící z Dudkové to pak může být matoucí.
- Přílohy
-
- Křižovatka Beranových_Bechyňská.PNG (93.65 KiB) Zobrazeno 9205 x
Re: Pravidla silničního provozu
Podle předpisů by se blikat nemělo.
Podle převažujícího směru na Beranových, kde asi nebliká skoro nikdo, bych pro odlišení (a sdělení tem za mnou, že tu jen tak nelelkuju, ale jedu jinam, než hlavní proud) asi zablikal.
Autům z Dudkové to může být jedno, protože přijíždím po hlavní ( a taky zprava), Dudkové mě tak jako tak dávají přednost.
Podle převažujícího směru na Beranových, kde asi nebliká skoro nikdo, bych pro odlišení (a sdělení tem za mnou, že tu jen tak nelelkuju, ale jedu jinam, než hlavní proud) asi zablikal.
Autům z Dudkové to může být jedno, protože přijíždím po hlavní ( a taky zprava), Dudkové mě tak jako tak dávají přednost.
Re: Pravidla silničního provozu
2Sopko: nejprve si musíme vyjasnit, co to je "správné řešení". Pokud budeme za "správné" považovat to, jak to definuje zákon a jak by to mělo být, potom při jízdě rovně se nebliká, a to nikdy.
Pokud budeme za "správné" považovat to, jak jezdí většina řidičů, potom budeme při odbočování z hlavní blikat i když to bude rovně (mmch tak to bylo definované v původních dopravních předpisech v 60. letech minulého století).
Osobně jsem přesvědčen, že "správné" je to, co je popsané pod první variantou a v takovýchto situacích neblikám. Pokud bych totiž přijmul druhou variantu, musel bych jezdit na úsecích s omezením rychlosti o 10-20 km/h rychleji - tak to přece také dělá většina řidičů. Při tom v tomto případě nás asi ani nenapadne, že bychom to měli považovat za "správné". Nebo ano?
Pokud budeme za "správné" považovat to, jak jezdí většina řidičů, potom budeme při odbočování z hlavní blikat i když to bude rovně (mmch tak to bylo definované v původních dopravních předpisech v 60. letech minulého století).
Osobně jsem přesvědčen, že "správné" je to, co je popsané pod první variantou a v takovýchto situacích neblikám. Pokud bych totiž přijmul druhou variantu, musel bych jezdit na úsecích s omezením rychlosti o 10-20 km/h rychleji - tak to přece také dělá většina řidičů. Při tom v tomto případě nás asi ani nenapadne, že bychom to měli považovat za "správné". Nebo ano?
Re: Pravidla silničního provozu
Podle předpisů se blikat nemá a taky bych úplně neřešil co se dělá či nedělá podle 'zvyku'. Já se snažím o to aby moje počínání bylo pro ostatní čitelné a aby si snadno domysleli co mám v úmyslu udělat.
Re: Pravidla silničního provozu
@ adamos, MPMP, Japao Joe: děkuji za názory. Potvrdilo mi to správnost řešení podle pravidel: neblikat. Nicméně s ohledem na to, že reálně tam smrdí nehoda každý den (a já bych to odnesl nejvíc: auto za mnou mě odhodí přímo na protijedoucí, kterému dávám přednost), budu se dál snažit nějak výrazně dávat najevo, že opouštím hlavní ulici.
Taky mě vadí to vytrubování řidičů za mnou, co jsou přesvědčeni, že bych měl blikat: nicméně s tím nic neudělám.
Taky mě vadí to vytrubování řidičů za mnou, co jsou přesvědčeni, že bych měl blikat: nicméně s tím nic neudělám.
Re: Pravidla silničního provozu
Toho bych se tak nebál. Musíte pamatovat na to, že auta jsou dnes "vzadu" mnohem tužší, než "vepředu". Při takovémhle šťouchanci, budete mít vzadu prasklý nárazník, zatímco ten druhý odepíše minimálně nárazník, světla a kapotu. A lidi to vědí, takže si dají pozor.Sopko píše:Nicméně s ohledem na to, že reálně tam smrdí nehoda každý den (a já bych to odnesl nejvíc: auto za mnou mě odhodí přímo na protijedoucí, kterému dávám přednost)
Re: Pravidla silničního provozu
krom toho je to cesta, jak si udělat trochu radosti s právníky a pojišťovnou
a policajti jsou tam hned na rohu ne ?
a policajti jsou tam hned na rohu ne ?
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Pravidla silničního provozu
Miku díky. To byla první věc, které jsem se dnes zasmál
-
- Příspěvky: 957
- Registrován: 22.7.2011 10:54:46
- Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pravidla silničního provozu
I když je správně neblikat, tak tady zablikám, než začnu křížit protisměrný pruh.
Stejně tak na křižovatce před teplárnou od Hovorčovic do Třeboradic.
Stejně tak na křižovatce před teplárnou od Hovorčovic do Třeboradic.
-
- Příspěvky: 1053
- Registrován: 25.2.2014 11:34:01
- Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pravidla silničního provozu
Nejhorší na tom je, že se předpisy dnes nedodržují a vznikly tzv. tzv. lidové, které ještě něco málo podobnosti s oficiálními mají, bohužel je problém v tom, že se blinkry přestávají používat a pak nastávají krušné chvíle, pokud někdo bliká dle předpisů.
Dodal bych k tomu jen: raději dát blinkr jednou navíc....
Dodal bych k tomu jen: raději dát blinkr jednou navíc....
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.
Re: Pravidla silničního provozu
mě ještě autoškolák učil, nejdřív blonkr, pak brzda
a to už se dnes nevidí
spíš, jako dnes v Holešovicích, focus co projel 4křižovatky rovně s blinkrem vlevo
chtělo by to, aby airbag vystřelil i po té, co auto bliká více jak minutu jízdy
a to už se dnes nevidí
spíš, jako dnes v Holešovicích, focus co projel 4křižovatky rovně s blinkrem vlevo
chtělo by to, aby airbag vystřelil i po té, co auto bliká více jak minutu jízdy
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pravidla silničního provozu
To s tím blinkrem předcházející brzdě mě učili v autoškole taky a nebo mi to říkal otec.
Každopádně je to vzácný úkaz.
Podle mě je výuka v autoškole nedostatečná, hlavně pak praktické jízdy.
Bohužel z řízení se místo výsady stalo právo a řidičák dnes dostane opravdu každý, a je třeba říct, že někteří lidé řídit neumí a nikdy umět nebudou - dělají všechny úkony mechanicky, musí nad nimi přemýšlet a nechápou vzájemné provázanosti procesů. Přijde mi absurdní, že dnes už není zkouška z techniky. Člověk by měl znát podstatu stroje, který ovládá.
Všechno to ještě umocňují různí asistenti jízdy v pruzích, parkování, únavy, zábavy, světel aj.
Každopádně je to vzácný úkaz.
Podle mě je výuka v autoškole nedostatečná, hlavně pak praktické jízdy.
Bohužel z řízení se místo výsady stalo právo a řidičák dnes dostane opravdu každý, a je třeba říct, že někteří lidé řídit neumí a nikdy umět nebudou - dělají všechny úkony mechanicky, musí nad nimi přemýšlet a nechápou vzájemné provázanosti procesů. Přijde mi absurdní, že dnes už není zkouška z techniky. Člověk by měl znát podstatu stroje, který ovládá.
Všechno to ještě umocňují různí asistenti jízdy v pruzích, parkování, únavy, zábavy, světel aj.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Pravidla silničního provozu
Ono už za nás koncem 90. let byla velká část testů (ta, kde se nejčastěji chybovalo) okolo vyhlášky, která určovala, jak vysoko smějí být světla a podobné zbytečnosti. I když naopak při jízdách nás opravdu několik vyhodili za zdánlivé banality, které mi dnes přijdou u mnohých jako běžný styl jízdy - odbočení před cyklistou, nenajíždění vlevo při levém odbočení z jednosměrky, parkování...Martin z Ostravy píše:T
Podle mě je výuka v autoškole nedostatečná, hlavně pak praktické jízdy.
Bohužel z řízení se místo výsady stalo právo a řidičák dnes dostane opravdu každý, a je třeba říct, že někteří lidé řídit neumí a nikdy umět nebudou - dělají všechny úkony mechanicky, musí nad nimi přemýšlet a nechápou vzájemné provázanosti procesů. Přijde mi absurdní, že dnes už není zkouška z techniky. Člověk by měl znát podstatu stroje, který ovládá.
Průbežně doplňované fotky ze stavby 0310/II kolem Malše
Mám alespoň částečně prsty v: 1104/II, 4704, 4705, D48 Bělotín-Rybí, I/19 obchvaty Obrataň a Kámen, II/114 Dobříš, II/602 Vysočina a dalších...
Mám alespoň částečně prsty v: 1104/II, 4704, 4705, D48 Bělotín-Rybí, I/19 obchvaty Obrataň a Kámen, II/114 Dobříš, II/602 Vysočina a dalších...
Re: Pravidla silničního provozu
Zlatej zvyk. Dnes brzda, člověk za ním vůbec netuší co se děje, pak začne zatáčet a pak blinkr. Zabít málo.Mike píše:mě ještě autoškolák učil, nejdřív blonkr, pak brzda
I když nejlepší je, se ještě na začátku podívat do zrcátka.
Re: Pravidla silničního provozu
Sopko: Díky za pěkný příklad, tohle jsem taky vícekrát řešil. Já se snažím jezdit tak, aby každý věděl co budu dělat, takže bych radši blikal. Je to bezpečnější, jak pro vás, tak pro ostatní.
Re: Pravidla silničního provozu
Kdyby aspoň až když brzdí, kolikrát se lidi nenamáhaj vůbec. Proč taky, oni ví kam jedou.
Království a půl princezny za 511.
Re: Pravidla silničního provozu
Řeším následující:
Čtyřpruhová silnice ve městě, dvoupruh v jednom směru končí křižovatkou, kde pravý pruh je pouze pro směr rovně a doprava a levý pruh jen pro odbočení doleva. 90 procent aut jede rovně, takže se řadí do pravého pruhu, levý pruh zůstává nevyužitý. Levý pruh, který je do té doby průběžný se před křižovatkou mění na odbočovací pruh doleva.
Můžu legálně vyžadovat před křižovatkou, v místě ukončení průběžného pruhu, řazení zipem do pravého pruhu a nebo to není niják ošetřené ?
Čtyřpruhová silnice ve městě, dvoupruh v jednom směru končí křižovatkou, kde pravý pruh je pouze pro směr rovně a doprava a levý pruh jen pro odbočení doleva. 90 procent aut jede rovně, takže se řadí do pravého pruhu, levý pruh zůstává nevyužitý. Levý pruh, který je do té doby průběžný se před křižovatkou mění na odbočovací pruh doleva.
Můžu legálně vyžadovat před křižovatkou, v místě ukončení průběžného pruhu, řazení zipem do pravého pruhu a nebo to není niják ošetřené ?
Re: Pravidla silničního provozu
Vyžadovat nemůžete, při přejíždění z pruhu do pruhu nesmíte ohrozit ani omezit vozidla v pruhu, do kterého vjíždíte. Zip platí jen v případě kolony v obou pruzích, tedy tzv. souběžné jízdě.
Re: Pravidla silničního provozu
Jak píše HP - vyžadovat nemůžete, ale řidič jedoucí v průběžném pruhu má umožnit ...
Re: Pravidla silničního provozu
A to je jen vaše domněnka nebo je to i někde v pravidlech? Jen se ptám, také mě to zajímá. Ale v zákoně nic o tom, že řidič v průběžném pruhu má umožnit není. Je tam jen toto:
Přičemž souběžná jízda je toto:Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.
Pokud se tedy nevytvoří dva souběžné proudy vozidel, vozidla v průběžném pruhu dle mého nikoho pouštět nemusí.Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen "souběžná jízda"); přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.
Re: Pravidla silničního provozu
Nam toto konretne zminovali pri skoleni ridicu. Ze zip je pri soubezne jizde a kdyz nekdo predjizdi kolonu, tak to neni soubezna jizda. Navic odbocovacim pruhem, to ho pak do naseho pruhu nemusime poustet.
Jako priklad uvadeli Radlickou do centra s obocenimi doleva a pak krizovatkou u CSOB. A popravde ja tam podobne situace zazival taky porad. Nejcasteji nejaka panicka v SUV, nebo mladas v cernych brylich predjizdi kolonu a pak se cpou pred vas.
Asi dvakrat mi nejaky ridic naznacoval i zip, a domnival se, ze zna pravidla a my jsme volove, ze tam cekame frontu. Policajti tam nikdy ve spicce nejsou, aby ty extremni pripady, ktery se zarazuji az za zacatkem plne cary umravnili.
To pak stoji mimo spicku smerem nahoru a meri rychlost a kontroluji lekarnicky. Grrr. Jsem se zase rozcilil, se omlouvam
Jako priklad uvadeli Radlickou do centra s obocenimi doleva a pak krizovatkou u CSOB. A popravde ja tam podobne situace zazival taky porad. Nejcasteji nejaka panicka v SUV, nebo mladas v cernych brylich predjizdi kolonu a pak se cpou pred vas.
Asi dvakrat mi nejaky ridic naznacoval i zip, a domnival se, ze zna pravidla a my jsme volove, ze tam cekame frontu. Policajti tam nikdy ve spicce nejsou, aby ty extremni pripady, ktery se zarazuji az za zacatkem plne cary umravnili.
To pak stoji mimo spicku smerem nahoru a meri rychlost a kontroluji lekarnicky. Grrr. Jsem se zase rozcilil, se omlouvam
Re: Pravidla silničního provozu
Zákon je formální, ale strom života je zelený. Já si myslím, že běžně po lidsku, tam kde se dva pruhy slévají do jednoho by měl zip fungovat bez ohledu na suché úřední definice souběžné jízdy. Pro formalisty by se měl možná zákon v tomto směru upravit, aby to bylo zcela jasné. Což není případ který uvádíte vy, tedy když někdo jede odbočovacím, ale pouze případ kdy se ze dvou pruhů stává jeden a není kam jinam jet.
Řadit se do jednoho pruhu už kilometry před zúžením je nepříjemný nešvar. Dost špatné je to třeba na Vypichu, kde je zúžení kousek za křižovatkou. Spousta lidí se tam spořádaně řadí do pravého a fronta mnohdy sahá až do křižovatky (přitom levý pruh je volný), jen aby nebyly za ty špatné řidiče co "předjíždějí" frontu.
https://mapy.cz/s/1Hwmw
Řadit se do jednoho pruhu už kilometry před zúžením je nepříjemný nešvar. Dost špatné je to třeba na Vypichu, kde je zúžení kousek za křižovatkou. Spousta lidí se tam spořádaně řadí do pravého a fronta mnohdy sahá až do křižovatky (přitom levý pruh je volný), jen aby nebyly za ty špatné řidiče co "předjíždějí" frontu.
https://mapy.cz/s/1Hwmw
Naposledy upravil(a) Lynx dne 1.6.2017 10:44:20, celkem upraveno 1 x.
Re: Pravidla silničního provozu
Zas na druhou stranu, pokud jde o sbíhající se pruhy např. při omezení na dálnici je žádoucí, aby řidiči využívali co nejdéle oba pruhy. Váš výklad trochu podporuje to hloupé jednání, že se řidiči řadí do průběžného pruhu už půl kilometru před překážkou a akorát tím tu kolonu ještě prodlužují. V těchto případech důsledně dojíždím až k překážce a očekávám, že pravidlo zipu bude ostatními respektováno.
V situaci, kdy se jeden pruh najednou stane odbočovacím (např. Těšnovský tunel směrem do centra), to asi tak jasné není a měl by tam panovat zdravý rozum, tzn. na jednu stranu se tam nebudu cpát na poslední chvíli, na druhou stranu očekávám, že ostatní mě tam rozumně pustí a dokážu také pochopit, že se změna řazení nemusí na první pohled jevit zřejmou pro někoho, kdo to tam nezná - zde mi ale mimochodem přijde mnohem menší zlo v těch situacích, kdy je ten pruh odbočovací jen kvůli organizaci dopravy (což je právě případ toho Těšnovského tunelu kde za křižovatkou pokračuje normálně dál rovně), v případě, že se nemohu bezpečně zařadit do průběžného pruhu, prostě pokračovat rovně, než to celé zablokovat a čekat až mě někdo pustí.
V situaci, kdy se jeden pruh najednou stane odbočovacím (např. Těšnovský tunel směrem do centra), to asi tak jasné není a měl by tam panovat zdravý rozum, tzn. na jednu stranu se tam nebudu cpát na poslední chvíli, na druhou stranu očekávám, že ostatní mě tam rozumně pustí a dokážu také pochopit, že se změna řazení nemusí na první pohled jevit zřejmou pro někoho, kdo to tam nezná - zde mi ale mimochodem přijde mnohem menší zlo v těch situacích, kdy je ten pruh odbočovací jen kvůli organizaci dopravy (což je právě případ toho Těšnovského tunelu kde za křižovatkou pokračuje normálně dál rovně), v případě, že se nemohu bezpečně zařadit do průběžného pruhu, prostě pokračovat rovně, než to celé zablokovat a čekat až mě někdo pustí.