(M) Dálnice do Přerova bude do pěti let. Říká nový plán

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
bumbik
Příspěvky: 7944
Registrován: 15.12.2010 11:58:09
Bydliště: poblíž III/4806 a D48

(M) Dálnice do Přerova bude do pěti let. Říká nový plán

Příspěvek od bumbik »

Dálnice do Přerova bude do pěti let. Říká nový plán

Olomoucký kraj – Přípravy dostavby dálnice mezi Přerovem a Říkovicemi či propojení chybějících úseků silnice R 35 z Olomouce do Čech dostaly společně s dalšími stavbami zelenou po posledním zasedání vlády.

Ministr dopravy Zdeněk Žák prosadil na středečním jednání ve Strakově akademii strategický dokument, který vyznačuje budoucnost výstavby nových komunikací do roku 2020. Zatímco velká část severozápadně vedené spojnice z Moravy do východních Čech má být hotová až za zhruba deset let, napojení D1 na Přerov by se mělo postavit do pěti let. Podle šéfa Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáše Čočka se záměry v materiálu nazvaném Dopravní sektorové strategie budou bít s menšími rozpočty v nadcházejících letech.

Pohodlně z Kroměříže, pak idyla končí Dopady chybějící části D1 v Přerově se ve městě projevují jednak nadměrným množstvím polétavého prachu v ovzduší a dopravními kolapsy při každé větší opravě některé z frekventovaných silnic. Stavba úseku ve směru od Hulína se před dvěma lety zastavila v poli v Říkovicích u Přerova. Hladká jízda řidičů, jedoucích od Zlína, tak končí v kolonách na křižovatkách v Přerově. „Člověk si užívá pohodlnou cestu z Kroměříže, ale pak idyla najednou končí a motáte se ucpaným Přerovem," shrnul své pocity jeden ze šoférů Daniel Mička. Přerovský špunt Na cestě do Brna řidiči často stráví stejnou dobu, jako při průjezdu Přerovem. „Jezdím z Oseku nad Bečvou dvakrát týdně do Brna a kratší to mám samozřejmě ve směru na Kroměříž. Problém je v tom, že musím přes Přerov – což znamená největší časové zdržení. Než se napojím na dálnici, trvá mi to i dvacet minut. Do Brna pak jedu asi čtyřicet minut. A teď si spočítejte ten rozdíl co do počtu kilometrů těchto dvou úseků," poznamenala řidička Martina Bílková z obce na Přerovsku. Přerované kvůli neúnosné dopravní situaci před časem podepisovali pod petici za dostavění dálnice. Sešlo se pod ní na patnáct tisíc podpisů. S dostavbou D1 od Přerova až po Lipník nad Bečvou počítá příloha dopravní strategie, kterou schválila ve středu vláda. V téměř tři sta padesátistránkovém dokumentu ministerstva dopravy se s výstavbou počítá v letech 2014 až 2017. Napojení od Říkovic by se mělo do Přerova dotáhnout v letech 2015 až 2018. Jeden radní a pět ministrů Dokončení dvou úseků dálnice D1 na Přerovsku je už dvacet let nejen pro řidiče, ale i starosty obcí nesplněným snem. Podle radních je to i kvůli častým „výměnám stráží" na ministerstvu dopravy. „Zatím jen stále narážíme na plané sliby, které nám dává každý nový ministr. Ale výsledný efekt není žádný. Jednali jsme už asi s desítkou šéfů tohoto rezortu," řekl přerovský primátor Jiří Lajtoch. S pěti ministry dopravy za uplynulé tři roky jednal také například náměstek olomouckého primátora Ivo Vlach. Východní tangenta by krajské město odlehčila od náporu dopravy směřujícího na sever kraje. Podle strategie by se mohla východní tangenta začít stavět v roce 2019, přičemž rok předtím by se měl začít budovat obchvat Šternberka. 2021: čtyřproudovka na Litomyšl Mezi roky 2015 a 2018 má vzniknout úsek R35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem u Vysokého Mýta za zhruba 11 miliard korun. Navazující úseky ve směru na Vysoké Mýto a Litomyšl se mají připojit do roku 2021 a vyjít na skoro 20 miliard korun. Podle Hany Urbánkové z Ředitelství silnic a dálnic se v současnosti dokončuje dokumentace pro územní rozhodnutí pro napojení chybějícího kousku R 35 mezi Slavonínem a Křelovem, takzvaná západní tangenta. „Podklady pro zahájení začneme připravovat na začátku příštího roku. Kdy bude vydáno stavební povolení, záleží na tom, kdy se nám podaří získat závazná stanoviska," sdělila Hana Urbánková. Materiál ministerstva dopravy požaduje pro udržení výstavby v plánovaném objemu 43 miliard korun ze státního rozpočtu a dalších 27 miliard z dotací Evropské unie ročně, vládou schválené rozpočtové výhledy na roky 2015 a 2016 počítají s mnohem menší finanční dotací. Ta má včetně evropských peněz dosáhnout 45 miliard respektive 47 miliard korun. „Stát v uplynulých 20 letech budoval svoji dopravní infrastrukturu bez klíčových strategických dokumentů. My jsme dostáli slibu, že budeme definovat kritickou minimální úroveň investic do dopravní infrastruktury, a to číslo je 70 miliard korun ročně," uvedl Žák. Strategie jedna věc, rozpočet druhá Ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček však přílišným optimismem neoplývá. „Dopravní sektorové strategie nejsou v souladu s rozpočtovými výhledy," připustil ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který peníze na stavbu a údržbu dopravních cest rozděluje. Žák ovšem ve středu upozornil, že alespoň pro příští rok se podařilo najít 71 miliard, aniž by byla narušena struktura státního rozpočtu.

Zdroj: http://prerovsky.denik.cz/zpravy_region ... genta.html
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
Zamčeno

Zpět na „2013 Česko“