Nejdelší čekání na obchvat: Novopačtí ho chtějí, ale pozemky za desetikoruny nedají
21.11.2013 06:01 Týden
První plány obchvatu Nové Paky pocházejí už z doby protektorátu. Příprava vytoužené stavby, která má vyčistit tranzitní dopravou zaplavené centrum města, však začala až teď. Zasekla se ovšem hned na začátku - při výkupu parcel. Nabízené ceny se totiž lidem zdají příliš nízké.
V Česku není mnoho měst, která by tak dlouho čekala. Nová Paka a její plánovaný obchvat je už ale téměř heslo ve slovnících. Vždyť jak se píše na radničním webu: "Podle pamětníků vznikla myšlenka obchvatu poprvé za protektorátu, kdy německý wehrmacht potřeboval kvalitní silnice pro přesun bojové techniky a zásobování východní fronty. Údajně v té době byla silnice již vykolíkována." Od té doby se o silnici vlastně nikdy nepřestalo uvažovat. Opravdová příprava stavby ovšem začala až letos.
Nadšení natěšených Novopackých však brzy opadlo - hned jak se začalo s výkupem potřebných parcel. Lidé, na jejichž pozemcích by měla budoucí silnice stát, se velmi zdráhají je státu prodat. Důvod je prostý: stát za ně nabízí málo. "Mysleli jsme si, že letos konečně přidáme plyn a získáme do vlastnictví nějaké pozemky, ale prostě to nejde. Nějaké smlouvy jsme podepsali, spíše se staršími lidmi, ale jsou to jen jednotky procent," popisuje nelehký stav šéf krajské správy Ředitelství silnic a dálnic Marek Novotný.
Viníkem je nový zákon
Průtahy si vlastně zavinil sám stát, když loni změnil zákon o výkupu parcel pro veškeré liniové stavby.
Zatímco dříve se jakýkoli pozemek potřebný pro stavbu silnice okamžitě překvalifikoval na stavební parcelu a výrazně tak nabyl na ceně, podle nových pravidel zůstává tím, čím byl, a jeho cena se vůbec nemění. Když jde tedy o ornou půdu, prodává se za cenu orné půdy. To je v případě Nové Paky o to bolestnější, že tamní půda je, jak známo, téměř bezcenná červenozem. "Lidé byli zvyklí na to, že vydáním územního rozhodnutí se půda okamžitě překvalifikovala na stavební parcelu a její cena několikanásobně narostla. To je dneska úplně jinak. Zatímco dříve bychom tu vykupovali řádově za stokoruny, nyní za desetikoruny," vysvětluje problémy Novotný.
Připouští, že výkup celkovou stavbu za necelé dvě miliardy korun notně pozdrží. Sama Nová Paka je ale optimistická a věří, že touha tamních obyvatel po obchvatu převáží nad osobním ziskem. Když ne, ukáže svaly. "Tady se jasně ukazuje, že lidé chtějí obchvat, ale když zjistí, že jde o jejich majetek, jsou náhle chamtiví. Město má eminentní zájem, aby obchvat vyrostl, a proto je možné, že s těmi lidmi bude radnice mluvit přímo. Když se nedohodneme a výkupy ŘSD zkrachují, jsme připraveni sáhnout k vyvlastňování parcel. To však bude natolik složitý proces, že si budeme muset najmout externí právníky," řekl on-line deníku TÝDEN.CZ tajemník novopacké radnice Zdeněk Sucharda.
Kolona v centru
Není divu, že Nová Paka o obchvat tolik stojí. Nynější dopravní situace ve městě je totiž skutečně tristní. Naprostým středem desetitisícového města projíždí téměř veškerá doprava z Prahy do Krkonoš a dále do Polska. V dopravní špičce tak připomíná jádro města spíše pomalu jedoucí kolonu. ŘSD ale neočekává, že by se postoj lidí nějak výrazně změnil, a sází spíše na plánovanou úpravu zákona. Ministerstvo dopravy ji skutečně chystá. "Chceme ten zákon nějak lépe vyvážit, aby měli lidé motivaci své pozemky státu prodávat," řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Jak konkrétně se zákon změní, však ještě není jasné.
Zákon, který si bere příklad z Německa, řešil spíše situaci v okolí Prahy, kde byly částky za výkup pozemků skutečně enormní. V případě jihovýchodní části pražského okruhu z Říčan do Běchovic dokonce převyšovala cenu celé stavby. "Ten zákon je v zásadě správný a neměl by se razantně změnit. Problémy, které nyní zažíváme, jsou podle mě dočasné. Jde o to, že dlouhou dobu tady panoval stav, který byl pro majitele pozemků příznivý, a oni si to pamatují," soudí Novotný.
(H) Nejdelší čekání na obchvat: Novopačtí ho chtějí, ale poz
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion