Opravy silnic v Česku paralyzuje asfaltová podmínka. Diskrim

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Opravy silnic v Česku paralyzuje asfaltová podmínka. Diskrim

Příspěvek od P_V »

Opravy silnic v Česku paralyzuje asfaltová podmínka. Diskriminuje firmy
Původní zpráva 28. listopadu 2013 6:00 | Lidovky.cz

PRAHA - Záruka kvalitních nových silnic, nebo diskriminace malých stavebních firem? Kvůli průlomovému rozsudku Nejvyššího správního soudu se ocitly v ohrožení téměř všechny tendry na menší opravy a výstavby silnic vypsané za prvních šest měsíců letošního roku. Radnice řady českých měst tak musí vypsat nové soutěže. Jinak by mohly přijít o evropské peníze.

Stavební firmy ještě donedávna dokazovaly, že zvládnou vyrobit asfalt v blízkosti opravované či nově budované silnice. Dodávku čerstvé živičné směsi si musely zajistit buď sami, nebo se dohodnout s regionální obalovnou. Pokud stavbaři tento požadavek nesplnili, na účast ve veřejných tendrech mohli zapomenout.

Firmy považují takové záruky za diskriminační a začaly se bránit. Když jejich stížnostem nevyhověl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, obrátily se na soud. A tady začíná problém. Nejvyšší správní soud totiž v červnu rozhodl, že stížnost společnosti Alpine Bau je oprávněná a nařídil antimonopolnímu úřadu zrušit tendr Libereckého kraje na rekonstrukci dvou ulic v Tanvaldu.

Jedná se o důležitý precedent, který ukázal na to, že v podstatě každá veřejná zakázka na výstavbu silnic v Česku může být úspěšně napadená nepřipuštěnou stavební firmou.

„Téma je velice komplikované a nelze k němu poskytnout jednoznačné stanovisko. ÚOHS se bude ve své rozhodovací praxi vždy řídit nejnovější judikaturou soudů, přihlížet nicméně bude i k podmínkám a okolnostem konkrétního zadávacího řízení,“ řekl serveru Lidovky.cz mluvčí úřadu Martin Švanda.

Úřad tak začal některá výběrová řízení rušit. V září pozastavil tendr Ředitelství silnic a dálnic na opravy silnice mezi Kuksem a Trutnovem a do potíží se dostala i radnice v nedalekém Žacléři. Radnice tam výběrové řízení na opravu silnice z obav před právními tahanicemi raději zrušila. „Jakýkoli orgán, který bude tenhle projekt kontrolovat, by mohl celé výběrové řízení zpochybnit,“ uvedl starosta Miroslav Vlasák pro Krkonošský deník.

Evropské peníze v ohrožení

Do podobné situace se mohou dostat desítky českých obcí, které potřebují rychle opravit svoje silnice. Ohroženy mohou být také peníze z evropských fondů.

„Rozhodnutí NSS může ovlivnit probíhající tendry. Pokud je již však smlouva podepsaná, tak platí. Tady ale hrozí buď ztráta části peněz z evropských fondů, pokud je stavba takto financovaná, ale i platební výměr finančního úřadu až na celou částku veřejné zakázky z důvodu porušení rozpočtové kázně,“ míní předseda Komory administrátorů veřejných zakázek Robert Pergl, který stížnosti stavebních firem považuje za oprávněné.

Rozsudek NSS ve sporu Alpine Bau a ÚOHS

Společnost Alpine Bau, která nejistotu kolem sporného kritéria vyvolala, se k verdiktu NSS vyjadřovat nechce. „Rozsudkem je pro naši společnost tato kauza uzavřena. Celou záležitost nebudeme komentovat,“ odpověděla na dotazy serveru Lidovky.cz mluvčí stavební firmy Jitka Hamanová.

Čerstvý asfalt je důležitý, hájí pravidla ŘSD

Kvůli rozhodnutí soudu a ÚOHS už Ředitelství silnic a dálnic požadavek na zajištění dodávek asfaltové směsi ze zadávacích řízeních odstranila. Na jeho nutnosti však trvá.

„Domníváme se i nadále, že prokázání dispozice obalovnou asfaltových směsí je pro řádné plnění zakázky, jejímž předmětem je ve značném rozsahu pokládka asfaltových směsí, naprosto klíčové, a to zejména s ohledem na technologické předpisy, které stanoví minimální teplotu při samotné pokládce,“ řekla serveru Lidovky.cz mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Záruky podle ní předcházejí tomu, že by vítězný uchazeč nebyl schopný zajistit dodávku čerstvé pokrývky silnice vyhovující normám. Ty určují, že doba dopravy asfaltové směsi na stavbu nesmí překročit dvě hodiny. Během chladných dnů pak maximálně jednu hodinu. Celková doba od výroby a pokládky pak nesmí překročit 3,5 hodiny.

Rozsudek NSS však potvrdil dřívější verdikt Krajského soudu v Brně, který v podmínkách viděl nepřiměřenou překážku ve veřejné soutěži. Té se totiž mohou účastnit i regionální obalovny, které pak nemají důvod přislíbit dodávky asfaltu svým konkurentům. Soud konstatoval, že v řadě případů lze předpokládat, že zafungují tržní mechanismy a vítěz tendru si dodávky čerstvého asfaltu dohodne později.

Martin Nevyhoštěný
Zamčeno

Zpět na „2013 Česko“