(SK) Dostavba D1 po Košice sa posunie o dva roky

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Dostavba D1 po Košice sa posunie o dva roky

Příspěvek od Diaľničiar »

Eva Bullová, Pravda | 06.05.2013 20:00, aktualizované: 07.05.2013 08:00

Nedávny zosuv pôdy v horskom masíve pri Šútove v okrese Martin výrazne posunie dostavbu diaľnice D1. Štvorprúdovka z Bratislavy do Košíc mala byť podľa posledných plánov plynulá v roku 2019.

Úsek pri Martine mal byť v danom roku dokončený ako posledný, spolu s tunelom Višňové pri Žiline. Teraz je však pravdepodobné, že ak sa aj tunel podarí postaviť načas, šútovský zosuv pôdy dokončenie martinského úseku oddiali na roky 2020 až 2021.

Teraz pri ceste z Bratislavy na východ je diaľnica prerušená v Žiline, kde sú často kolóny. V budúcnosti sa dopravný lievik presunie do Martina, ktorý patrí pod úsek Turany – Hubová. "Obávam sa, že spomínaný diaľničný úsek by mal byť dokončený o rok až dva neskôr,“ vraví Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného. Podľa Palčáka musia teraz geológovia presne a jednoznačne povedať, aký dosah bude mať zosuv v masíve na povrchové trasovanie diaľnice. S oneskorením už počíta aj štát.

„Predpokladáme, že plánovaný termín odovzdania úseku sa predĺži o jeden rok. O prípadnej zmene trasy rozhodnú až výsledky porovnávacej štúdie, orientačného inžiniersko-hydrogeologického prieskumu a zámeru EIA,“ tvrdí Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti. Štrnásťkilometrová diaľnica sa mala začať stavať v roku 2015 povrchovým variantom a dokončiť v roku 2019. Okrem časového posunu môže zosuv pôdy zmeniť aj trasu. Teraz budú musieť diaľničiari zrejme zvážiť aj voľbu s tunelom Korbeľka.

Časový posun konca stavby martinskej diaľnice pripúšťa aj rezort dopravy pod vedením Jána Počiatka. "Národná diaľničná spoločnosť pristúpila k monitoringu inkriminovanej oblasti. Územím by mal v budúcnosti prechádzať koridor diaľnice D1 Turany – Hubová. Keďže ide o výnimočný zosuv, je možné, že budeme musieť pristúpiť k modifikácii trasy diaľnice v tomto úseku. Rovnako v tejto chvíli nie je vylúčený ani časový posun začiatku výstavby,“ priznáva Martin Kóňa, hovorca ministra dopravy. Z tohto dôvodu sa podľa Milana Gajdoša, šéfa diaľničiarov, upravujú súťažné podklady pre prípravu projektovej dokumentácie.

Trasa diaľnice po povrchu sa zatiaľ všetkým v rezorte dopravy pozdávala ako najvhodnejšia a dlhé roky ju obhajovali aj pred ochrancami prírody. "No bohužiaľ prišla prírodná katastrofa a tá bude mať dosah časový aj ekonomický,“ pokračuje Palčák s tým, že iste sa zváži aj trasovanie diaľnice cez dlho diskutovaný 5,7 kilometra dlhý tunel Korbeľka. Tunelový variant bol odporučený ministerstvom životného prostredia v roku 2002, no neskôr, v roku 2005, sa spôsob výstavby začal meniť.

Tunel mal ochrániť 15-tisíc rokov staré Rojkovské rašelinisko. Ochranári sa totiž obávajú toho najhoršieho, a teda, že zásahy vo väčšej vzdialenosti od rašeliniska ako v prípade Rojkovského budú viesť k jeho poškodeniu. "V prípade Rojkovského rašeliniska hrozí podľa nás vymiznutie viacerých vzácnych druhov, ktoré sa na ňom vyskytujú,“ uvažuje Jozef Ridzoň z SOS BirdLife Slovensko. Ridzoň pritom vždy upozorňoval na to, že diaľnica v okolí Rojkova a Kraľovian sa bude stavať v komplikovaných geologických podmienkach s aktívnymi zosuvmi, čo sa presne aj stalo.

Počiatek však nakoniec presadil údolný variant aj v samotnom Bruseli, aby komisári krajine odklepli eurofondy na stavbu. Minister navrhol dodatočné opatrenia za vyše 44 miliónov eur, ktoré by mali zmierniť negatívny vplyv diaľnice na životné prostredie. Za túto sumu chcel Počiatek postaviť na diaľnici D1 Turany – Hubová nové mosty a ekodukty, protihlukové a protisvetelné steny, predĺžiť naplánované mosty, upraviť terén pod mostom či chrániť zeminy v lokalite potoka Komjatná, zrušiť úpravy jeho tokov či brehov a vysadiť zeleň na ekoduktoch.

K zosuvu pôdy došlo v polovici apríla tohto roku na území pri kameňolome medzi Šútovom a Kraľovanmi. Podľa geológov ide o rozsiahly zosuv a na mieste činu vtedy uviedli, že v prípade zosuvu ďalších más kamenia zo svahu do jazier, ktoré sú pod lomom, hrozí, že prílivová vlna zdeštruuje okolitú infraštruktúru, cestu prvej triedy I/18 i železnicu.

Z ďalších úsekov by v roku 2014 mala byť hotová štvorprúdovka Dubná Skala – Turany aj prvá časť levočskej diaľnice. O rok nato príde na rad druhý úsek pri Levoči spolu s úsekom Fričovce – Svinia. V roku 2016 dokončia stavbári úsek pri Ružomberku (Hubová – Ivachnová) a v roku 2018 by mal byť v prevádzke úsek diaľnice so sedemkilometrovým tunelom Višňové.

http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... -dva-roky/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2013 Svět“