Rakouská firma Alpine Bau, která již léta staví nejjižnější úsek polské páteřní dálnice A1 spojující sever a jih země, odstupuje od smlouvy. Kamenem úrazu je slavný „nepostavitelný“ most u obce Mszana nedaleko českých hranic.
Zlom nastal v pondělí po jednání Generálního ředitelství silnic a dálnic s dodavatelem. Podle mluvčí Alpine Karoliny Szydłowské už firma most stavět nebude. Jak uvedla pro deník Gazeta Wyborcza, spor byl o projektové řešení. Alpine navrhovala postup, který by stál osm milionů zlotých (asi 49 milionů korun). Ředitelství silnic a dálnic však podle Szydłowské trvá na časově mnohem náročnějším řešení za 45 milionů zlotých.
Definitivní krach však vyvolal až požadavek generálního ředitelství na UniCredit Bank Austria, aby mu vyplatila bankovní záruku 12 milionů eur uloženou firmou Alpine. Což banka učinila. „Toto rozhodnutí přimělo Alpine zakročit proti tomuto bezpráví,“ říká Szydłowska. Ještě ostřeji reagoval šéf salcburské společnosti Arnold Schiefer. Jeho firma podle něho nehodlá akceptovat, aby byla nucena financovat polské infrastrukturní projekty. „Nedovolíme, aby naše firma zbankrotovala, jak se stalo vícero polským firmám,“ ujistil Schiefer.
Rakouská společnost nevyloučila, že se za takové situace stáhne i ze dvou dalších projektů, které pro polský stát staví.
Generální ředitelství kontrovalo, že na žádost rakouské firmy muselo vyplatit zálohu subdodavatelům, aby vůbec mohli nakoupit materiál na stavbu mostu. „Alpine Bau nebyla schopna najít prostředky pro subdodavatele. Je nevyvratitelné, že skutečným důvodem zastavení stavby Alpine nejsou technické otázky, ale finanční situace společnosti,“ uvedl úřad v tiskovém prohlášení.
Vymáhání výplaty bankovní garance zdůvodnil šéf generálního ředitelství Lech Witecki tím, že dodavatel neplnil smluvní povinnosti. Připomněl zároveň, že Alpine Bau opouští staveniště již podruhé. V roce 2009 se tak stalo kvůli zpožděním na stavbě. Pak ale firma vyhrála nově vypsanou soutěž. Současnou situaci Witecki označuje za „nepochopitelnou“. Most je z 95 procent hotov. Zbývajících pět procent je podle něho ředitelství silnic a dálnic s to zhotovit se subdodavateli „bez větších problémů“.
(PL) Rozlobená Alpine Bau odmítá dostavět most na A1
Články z novin a internetu - zahraniční
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion