(SK) Štát chce zachrániť Doprastav. Dá mu megazákazku

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22562
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Štát chce zachrániť Doprastav. Dá mu megazákazku

Příspěvek od Diaľničiar »

Najdôležitejší diaľničný úsek - tunel Višňové má stavať ikona s finančnými problémami.

Bratislava - Ešte pred týždňom mali zablokované účty, teraz majú na dosah najväčšiu zákazku súčasnej vlády. Podľa zistení HN si štát na výstavbu najdôležitejšieho úseku diaľnice D1 - tunela Višňové - vybral stavebný gigant Doprastav.

Záchranné koleso

Firma dokonca od Národnej diaľničnej spoločnosti už dostala aj akceptačný list, ktorým štát prijal ich ponuku. "Čakali sme na tento list viac ako desať rokov," reagoval spolumajiteľ Doprastavu Ivan Šesták. Vďaka nemu tak majú našliapnuté k biznisu za takmer 383 miliónov eur. Diaľničiari zistenia HN nekomentovali. Ako však potvrdil minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD), výstavba úseku by sa mohla začať už v priebehu niekoľkých mesiacov.
To by Doprastavu pomohlo v najťažších časoch. Firma sa totiž dostala do vážnych problémov. V Poľsku jej tamojší diaľničiari nevyplatili faktúry za vyše 40 miliónov eur. A banky jej následne zablokovali účty. Práve stavba tunela by firmu, ktorá zamestnáva takmer 2 000 ľudí, dostala z najhoršieho. "V tejto situácii im to prajem. Bude to pre nich záchranné koleso," povedal bývalý šéf NDS Juraj Čermák.

Vyhrala drahšia ponuka

Štát si vybral až druhú najlacnejšiu ponuku. Doprastav totiž porazila spoločnosť Skanska, ktorá chcela tunel stavať o vyše 40 miliónov eur lacnejšie. Švédi v súčasnosti podľa generálnej riaditeľky Magdalény Dobišovej rozhodnutie NDS analyzujú.
"Môžem potvrdiť, že sme dostali oznámenie," povedala Dobišová. Či sa proti rozhodnutiu odvolajú, nespresnila. Skanska mala pritom pre ponúkanú cenu k výstavbe tunela Višňové najbližšie. Úradu pre verejné obstarávanie sa však nepozdávalo Švédmi navrhované vetranie, preto dal súťaž znova vyhodnotiť a vyhral Doprastav. Podľa informácií HN však vetranie nemal byť pravý dôvod vyradenia firmy z tendra.
Konkurencia pritom napádala najmä príliš nízku cenu, ktorú švédska stavebná spoločnosť ponúkla. Aj návrh Doprastavu je pritom výrazne lacnejší, než pôvodne odhadovaných 900 miliónov eur, ktoré predpokladá NDS. "Je otázne, či je ponuka Doprastavu adekvátna. Honba za čo najnižšími ponukami môže v budúcnosti priniesť firmám problémy," povedal Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného.

Boj o eurofondy

Zároveň však upozornil, že teraz je dôležité, aby diaľničná spoločnosť čo najrýchlejšie podpísala zmluvu o stavbe. Štát totiž na projekt potrebuje peniaze z eurofondov. Tunel by tak mohol byť sčasti financovaný z balíka eurofondov ešte v tomto programovom období.
Zvyšné stovky miliónov môžu získať diaľničiari z nového programu, ktorý začne na budúci rok. O tom, či sa začne stavať ešte tento rok, môže v konečnom dôsledku rozhodnúť Úrad pre verejné obstarávanie.

Skanska sa môže odvolať

Práve to je orgán, na ktorý sa podľa odborníčky na verejné obstarávanie Tatiany Behrovej, Skanska zrejme odvolá. "Predpokladám, že firma sa odvolá tak ako v minulosti. Úrad však nemusí pre odvolanie odložiť stavbu," povedala poradkyňa ministra vnútra Roberta Kaliňáka (Smer-SD).
Ak by ÚVO prípadné odvolanie Skansky prijal s tým, že sa súťaž zastaví, výstavba tunela by sa neoneskorila. Počiatek však stále na 90 percent verí, že s prácami sa začne už tento rok. Okrem toho však včera z Bruselu prišla dobrá správa. Európska komisia uznala Slovensku projekt úseku D1 Fričovce - Svinia. Znamená to, že únia dá na diaľnicu približne 85 miliónov eur.

http://hnonline.sk/ekonomika/c1-6006533 ... egazakazku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2013 Svět“