Dve diaľnice pri Žiline sa postavia za 600 miliónov
Eva Žgravčáková, Pravda | 22.11.2013 12:00
Dva diaľničné úseky v okolí Žiliny si stavebne s najväčšou pravdepodobnosťou podelí až päť firiem.
V súťaži na výstavbu D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno totiž podľa informácii Pravdy ponúkli najnižšie ceny združenie Doprastav, Váhostav, Strabag, Metrostav a pri druhom úseku Skanska. Pravidlo, keď súťaže prinášali v poslednej dobe aj 40-percentnú zľavu oproti očakávaniach štátu, sa teraz nepotvrdilo.
Jedenásť kilometrov dlhú diaľnicu od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku chcú postaviť stavbári z Doprastavu, Váhostavu, Strabagu a Metrostavu pri najnižšej ponuke za 427 miliónov eur, štát odhadoval náklady na výstavbu vo výške 461 miliónov eur. Žilinský obchvat D3 by pre zmenu mala stavať Skanska za približne 190 miliónov eur, pričom štátny odhad bol vo výške 275,5 milióna eur. Nízke rozdiely medzi ponukami a očakávaniami sú aj výsledkom mimoriadnej náročnosti stavieb.
Severozápadný diaľničný obchvat Žiliny v dĺžke 4,2 kilometra bude totiž mostom ponad vodnú nádrž a súčasťou stavby bude aj dvojkilometrový tunel Považský Chlmec. "Začiatok úseku je v priamom napojení na úsek D3 Hričovské Podhradie – Žilina, Strážov. Následne premosťuje estakádou Hričovskú priehradu a vchádza do tunela Považský Chlmec. Končí priamym napojením na nasledujúci úsek diaľnice D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto,“ doplnil Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.
Časť diaľnice D1, na ktorú sa napojí úsek s tunelom Višňové, sa zase musí popasovať s náročnou geológiou a postavia sa na nej dva tunely v dĺžke tri kilometre. "Začiatok úseku je v križovatke diaľnic D1 a D3 v Hričovskom Podhradí. Za križovatkou Hričovské Podhradie sa diaľnica stáča na východ a prechádza tunelmi Ovčiarsko a Žilina. Končí tesne pred križovatkou Lietavská Lúčka, ktorá je už súčasťou nasledujúceho úseku diaľnice D1,“ vysvetlil Jánošík.
Kým pre Skansku by D3 bola prvou zákazkou, ktorú dostane od terajšej vlády, napríklad Váhostav ide stavať pri Ružomberku a už za minulej vlády sa dostal aj k úsekom pri Dubnej Skale a Levoči. Spoločne s Doprastavom a Strabagom stavia Váhostav aj kysuckú diaľnicu D3 Svrčinovec – Skalité a detviansku rýchlocestu R2 Pstruša – Kriváň. Doprastav získal stavbu diaľnice pri Prešove. Strabagu sa zase okrem iného darí pri modernizácii úsekov ciest nižších tried, pretože najnovšie získali zákazku na rekonštrukcie ciest pri Starej Ľubovni a v okolí Popradu.
Skanska poklepávala základný kameň naposledy ešte za čias ministrovania Jána Figeľa (KDH), keď dostali na starosť postavenie rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť. Štrnásť kilometrov dlhý úsek pred dvoma týždňami odovzdali do užívania. Naďalej však trvá boj o jednu z najdrahších diaľničných stavieb – tunel Višňové. Po tom, čo štátni diaľničiari chceli, aby sedemkilometrový tunel staval Doprastav spoločne s Metrostavom a Marti Contractors, sa spomínané konzorcium Skanska obrátilo na tendrový úrad s námietkou a ten im vyhovel.
Diaľničiari tak musia znova vyberať spomedzi súťažiacich. Výstavba tunela sa však zrejme tento rok nezačne, pretože stavebná sezóna sa už skončila a posunie sa tým tak termín jeho odovzdania vodičom. Ten je naplánovaný na rok 2018, lenže len za podmienky, že by sa začalo v tomto roku. Obálky v súťaži na výstavbu tunela, kde Skanska so Strabagom ponúkli najnižšiu cenu (338 miliónov eur) sa pritom otvárali vlani. Neskôr však diaľničiari najlacnejších vylúčili pre nevhodný systém vetrania a takisto pre zlé naprojektovanie únikových ciest a šancu chceli dať Doprastavu s cenou 383 miliónov eur.
Do konca tohto roka by ešte mohli byť známi stavitelia zvolenskej rýchlocesty R2 do Pstruše a takisto úseku pri Bánovciach nad Bebravou.
http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... -milionov/
(SK) Dvě dálnice při Žiline se postaví za 600 mil. €
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion