(SK) Nejvyšší soud rozhodl: kartel byl a firmy budou platit

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Nejvyšší soud rozhodl: kartel byl a firmy budou platit

Příspěvek od Diaľničiar »

Súd potvrdil pokutu 45 miliónov eur pre stavebné firmy

Stavebné firmy majú zaplatiť rekordnú pokutu za dohodu o cenách. Potrestanou firmou je aj Doprastav, ktorému nedávno hrozil krach. Milióny na pokutu nemá.



BRATISLAVA. Rekordnú pokutu takmer 45 miliónov eur musia stavebné firmy zaplatiť za nezákonnú spoluprácu v tendri na výstavbu diaľnice pod Tatrami. Najvyšší súd v pondelok uzavrel spor o to, či ich Protimonopolný úrad pred ôsmimi rokmi právom pokutoval za kartelovú dohodu.

Žaloby šiestich firiem zamietol a dal za pravdu úradu, ktorý má za úlohu chrániť hospodársku súťaž. Ide o jednu z najvyšších pokút, akú Protimonopolný úrad udelil.

Najvyšší súd uznal, že popredné stavebné firmy sa dohadovali, koľko budú pýtať za svoju robotu vo verejnej súťaži na stavbu osemkilometrovej časti diaľničného úseku Mengusovce - Jánovce.

„Správnym orgánom vykonaná analýza jednotkových cien v ponukách preukázala neštandardnú zhodu,“ zdôvodňoval sudca Igor Belko. Mnohé ceny sa podľa neho zhodovali na desatinné miesta. Rekordnú pokutu potvrdil senát, v ktorom boli ešte sudcovia Milan Gavalec a Elena Berthotyová.

Proti rozsudku Najvyššieho súdu už nie je možné podať odvolanie.

Zaskočený Mráz

Pokuta sa týkala firiem Mota­Engil, Skanska DS, Strabag, Betamont, Inžinierske stavby a Doprastav, ktorý sa v lete ocitol na pokraji krachu. Zaplatiť má takmer 6,6 milióna eur.

Spolumajiteľa Doprastavu Dušana Mráza včerajší rozsudok prekvapil. „Od vás to počujem prvýkrát. Najvyšší súd to mal štyri roky, na nič sa nás nepýtal a zrazu prinesie takýto rozsudok?“

Pokuta podľa Mráza môže najväčšiu stavebnú firmu na Slovensku položiť. „Na zaplatenie pokuty určite nebudeme mať. Samozrejme, toto môže ohroziť existenciu spoločnosti.“

Pre najväčšiu stavebnú firmu na Slovensku robia stovky ľudí. Bližšie nechcel záležitosť rozoberať s tým, že si počká na doručenie rozsudku.

Najviac – 13,9 milióna eur má platiť Mota­Engil, nasleduje Strabag s 12,2 milióna, Skanska DS s deviatimi miliónmi, tri milióny má dať Betamont a Inžinierske stavby okolo 130-tisíc eur.

Strabag ani Skanska nechceli rozsudok komentovať, kým ho nedostanú. So zvyšnými firmami sa včera skontaktovať nepodarilo. Nereagovali na mail ani na telefonáty.

900 cien a nápadná zhoda

Protimonopolný úrad včera pripomenul, že možný kartel medzi firmami začal preverovať na podnet Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá tender vypísala.

Konštatoval porušenie zákona o ochrane hospodárskej súťaže a zmluvy o fungovaní EÚ po preverení ponúk takmer s 900 jednotkovými cenami, pričom mnohé sa zhodovali. „Takáto výrazná zhoda je neštandardná a nebolo ju možné objektívne inak zdôvodniť,“ uviedla Monika Kaczorová z úradu.

Firmy od začiatku popierali kartelovú dohodu. Tvrdili, že zákon neporušili.

Súťaž nik nevyhral. Národná diaľničná ju zrušila pre vysoké ceny a vypísala novú.

Viacerým pokutovaným firmám sa aj naďalej darí získavať štátne zákazky. Vyhráva aj Doprastav. Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka neprezradilo, či jeho obchody so štátom ovplyvní, ak miliónovú pokutu neuhradí. „Nie je v kompetencii ministerstva komentovať súdne rozhodnutia ohľadne tretích strán,“ povedal ministrov hovorca Martin Kóňa.

Papiere nie sú na všetko

Stavebníci najprv v roku 2008 uspeli na Krajskom súde v Bratislave. Rekordnú pokutu zrušil s tým, že antimonopolný úrad kartelovú dohodu jednoznačne nepreukázal.

Sudca Belko tvrdí, že na vyrubenie pokuty bol dostatok podkladov. Kartelové dohody sa podľa neho často uzatvárajú iba ústne, ak sa spisujú na papier, tak iba v obmedzenej podobe. „Nečestné praktiky sa väčšinou musia odvodiť z viacerých okolností a nepriamych dôkazov.“

OECD v minulosti odhadlo, že kartelové dohody môžu zvýšiť ceny o 30 až 50 percent.

Mária Benedikovičová, Daniela Krajanová
Zdroj:SME, portál http://www.sme.sk

http://ekonomika.sme.sk/c/7052891/sud-p ... firmy.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2013 Svět“