Modernizace D1 všeobecně

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

pro zajímavost ...
To je přibližně 9 400 nákladních vozů.
To je přibližně 9 400 nákladních vozů.
EU.JPG (51.1 KiB) Zobrazeno 10750 x
EU2.JPG
EU2.JPG (54.95 KiB) Zobrazeno 10746 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od ElWapp »

Do jake miry se pri rekonstrukci recyklovalo? Co je potreba s vytezenym materialem (beton, asfalt, sterk) udelat, aby jej slo znovu pouzit a nemusel se jako odpad odvazet?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

spíš takhle

Zpětné použití betonového recyklátu do cementobetonového krytu
ODKAZ

třeba str. 19: https://i.imgur.com/UbZElML.jpg

Jináč řečeno, na tohle nebyla příprava, na tohle byl nejdříve zákaz a pak teprva náznaky pro změnu. Ve větším se to bude možná využívat jindy.

Mohl se použít třeba do podkladových vrstev, ale právě proto že byl rozdrcený, starý, tak ty vlastnosti nemá takové, aby jej šlo ve velkém použít do toho, k čemu původně sloužil. Betonový materiál se tedy pomalu mine jako recyklovaný pro další využití, ale jen s obtížemi může být zrecyklovaný pro ten stejný účel.

Rozepisovat činnost Eurovie na úsecích nemá smysl. Spíš by ŘSD mohlo vydat informace za všechny modernizované úseky.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Paul1
Příspěvky: 347
Registrován: 4.1.2021 16:16:05

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od Paul1 »

1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od 1975 »

Twitter RM:
Poslední omezení v rámci modernizace D1 v režimu 2+2 na jednom jízdním pásu skončilo na úseku 23. Do úplného zprovoznění zbývá dokončit už jen práce ve SDP na 3 úsecích. Mj. co modernizace přinesla je zobrazeno na 4 snímcích v příloze - celkový stav, odvodnění, nerovnosti, hluk.

https://pbs.twimg.com/media/E99uNm1XoAo ... ame=medium

https://pbs.twimg.com/media/E99uNm9WYAI ... name=large

https://pbs.twimg.com/media/E99uNm3XoAE ... ame=medium

https://pbs.twimg.com/media/E99uNm1XsAU ... name=large
AUTOsro
Příspěvky: 335
Registrován: 21.1.2015 19:46:53
Bydliště: České Budějovice - Praha

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od AUTOsro »

ŘSD zveřejnilo video, kde vysvětluje, proč se D1 modernizovala na kategorii D28 a ne D34:

https://www.youtube.com/watch?v=jFz8Y4RH1Do

Nemohu si pomoci, ale podle mého toto video není šťastný počin, protože:

- v případě kapacity uvádí krajní hodnoty, které lze uvažovat víceméně ojediněle v případě úseků u velkých měst, přičemž u těch nejvyšších hodnot už bývá nutné opatření v podobě omezení rychlosti nebo zákazu jízdy těžkých vozidel, aby byla zachována nějaká použitelná úroveň kvality. A třeba ČSN EN 73 6101 uvádí jako hraniční hodnotu pro 2+2 necelých 60 000 vozidel (v té základní tabulce)
- video říká, že nemodernizovali odvodnění
- také říká, že nebyla odstraněna stará hluková zátěž
- ze závěru videa vyplývá, že za 20 let se budou první úseky rozkopávat znovu a mnohem více...
Potřeba jsou okruhy, radiály, metro i železnice. Kdo tvrdí, že se na něco z toho můžeme vykašlat, je extremista.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od Aram96 »

Tak tohle je dobrá srač*a. :zvraci: Už jen to, že jako první důvod je kapacita či intenzity dopravy. Kapacita byla naopak nejméně podstatným důvodem. Každá normální země, kdyby dálnici opravovala za cenu prakticky nové dálnice postavené vedle, by ji zkapacitňovala. A je úplně totálně jedno, jestli tam jezdí 44 tisíc nebo 54 tisíc vozidel za den. Jezdí tam především moc NA a tudíž se samotná kapacita dálnice musí posuzovat úplně jinak. Úplně stejně to tak je s 2-pruhovými silnicemi. Prej pro 4-pruh je kapacita 60 až 90 tisíc vozidel. :lol: Ano, to vidíme na provozu kolem Brna nebo na D0, kolik toho 4-pruh stíhá (samozřejmě tam je vliv ještě špiček, ale i tak). Tu kapacitu k videu někdo počítal tak, kolik se na tu dálnici vejde vozidel, ale když jsou tam zaparkovaná metr od sebe ne ? :) :roll: Něco D35 přebere, o tom žádná. Že by se pak rázem změnil provoz na D1 na pohodlný, o tom vážně pochybuji. V každé vizualizaci na D35 slýcháme, že je D1 silně přetížená. Po realizaci D35 by tedy měla být už "jen" přetížená ? :)

Rozšíření mostů a nadjezdů .. celou dobu koukáme na most Vysočina, který právě naopak zvládne i budoucí 6-pruh, ale je použit jako argument pro volbu 4-pruhu. Obdobně tak každý nadjezd, který se demoloval kvůli stavu a vyhovuje pro budoucí 6-pruh. Ale podle videa, protože je tam jen D28, tak se žádný nadjezd demolovat nemusel, jen ty, které neměly šířku na D28. :crazy: Neměly pak tedy zůstat stát a nechat tam D26,5 ?

D1 - hlavní dálnice země, jak pro spojení 2 (3) největších měst, tak pro převedení asi 3/4 hlavních tranzitů přes celou zemi, po které drandí hromady kamionů, které když tam mají závody, tak je kapacita dálnice jak na 2-pruhu, ale nám stačí 4-pruh. O bezpečnosti kvůli těm kamionům raději ani nemluvím, ta dálnice je velkou část dne jedním pruhem pro NA a druhým pro OA.

Tímto shrnutím nechci v žádném případě říct, že se oprava D1 neměla dělat. Měla a je dobře, že se dodělala. Chci tím říct, že to video je totální fraška a ŘSD se zase jednou vyznamenalo a odkopalo. A pokud už tomu chtějí říkat modernizace, tak aspoň měly být každých pár km proměnné značky NAD DÁLNICÍ a pro každý pruh na omezování rychlosti, aby byl provoz dopředu brzděn kvůli nehodě, při větším provozu se tam zakáže předjíždění kamionů či sníží mírně rychlost a podobné vychytávky. Osvětlené minimálně ty důležité křižovatky se silnicemi první třídy. apod.To, že se prodlouží přídatné pruhy na normové délky, je automatika a má to být automatika u úplně každé větší opravy povrchu, tam kde to není (a že takových míst na našich dálnicích je). Ale to by pak nebylo tolik grošů z EU, že, kdyby to nebyla ta moooodernizace...
Za vším je tragická legislativa v poslední době a neschopnost minulých vlád a ŘSD naši babičku dálnici buď opravit dříve nebo to zkapacitnění začít projektovat dříve. A proč rýpu i do ŘSD a ne jen do vlád ? Protože už se 20 let chystá zkapacitnění u Brna a pořád houno. A tam to nemá s vládama co dělat. ;) Čest.
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od vaclav »

za 30 let se D1 bude rozšiřovat na 3+3? takže na přípravě už makají na plné obrátky počítám?
Lenny
Autor
Příspěvky: 10774
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od Lenny »

To je video pro vohnouty, aby se jim zavřela huba, že se nestavěl šestipruh.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od Honzl »

Pánové, spočítal někdo, o kolik by musel být odstavný (a kousky SDP) užší, aby se do D28 vešly tři pruhy v každém směru? Viděl jsem ve Španělsku a Itálii na dálnicích jen metr a půl široké odstavné... V Anglii pak mají leckde před mosty nad dálnicí ,,Pozor: 200m bez odstavného'' a zůstáva to dálnicí. Vím, že by se předělávaly sjezdy a nájezdy, ale mohlo by to bez ortodoxie vyjít. (???????)
_jan91
Příspěvky: 973
Registrován: 4.9.2011 16:14:35
Bydliště: D1

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od _jan91 »

Předpokládám, že užší pruhy než 3,50 m by na dálnici neprošly - takže 3x 3,50 m = 10,50 m + 2x vodicí proužek uvnitř i vně po 0,50 m, tj. dohromady šířka zpevnění 11,5 m, jako je na D28. SDP stále 4 m, odstavný 0.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od Aram96 »

Osobně bych tohle řešení využíval jedině tehdy, kdy opravdu teče s kapacitami do bot a je potřeba mít 3 pruhy. Typicky před velkými městy. Dohromady s tím tam mít klidně MPR 120 km/h. Ale na 160 km dlouhém úseku bych tohle moc neupřednostňoval. S takovými intenzitami je ten odstavný velmi důležitý, byť vím, že v zahraničí takové úseky nejsou výjimkou...
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od Honzl »

Tak, jak to jan91 spočítal, by pak nebyl problém prostě stavět za provozu vedle nový 2,5m odstavný s odvodněním, kromě kousků sjezdů a nájezdů, kde by to být nemuselo. To by snad nebylo tak drahé a nemuselo by se hýbat s ničím jiným (mosty nad už jsou na to postaveny).
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od Aram96 »

A jak tu cementobetonovou desku rozšíříš/napojíš ? Pokud to lze nějak jednoduše, pak by se o tom mohlo klidně uvažovat po jednotlivých úsecích a to podle toho, jak bude “dobíhat” životnost mostů, které teď nebyly opraveny/postaveny nově.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Stejně jako se napojují odbočovací a připojovací pruhy.
R48 -> D48 se podařilo!
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od Honzl »

Ještě se dají odečíst stoupací pruhy, kterých řada je a jsou prodloužené, takže o to méně bude práce.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Přeměna stoupacího pruhu (pruhu pro pomalá vozidla) na klasický jízdní pruh se neobejde bez vybudování odstavného. Nelze jezdit 130 těsně vedle svodidel a za takového provozu, v tomto pruhu se počítá s pomalejší jízdou a menším provozem, tak to nyní nevadí.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
hovi
Příspěvky: 1182
Registrován: 19.11.2010 10:41:31
Bydliště: Liberec

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od hovi »

Oprava 130 m úseku na D1, úsek 7 Soutice - Loket (56.-66. km)
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/uzavi ... zpravy_klu
michal
Příspěvky: 4518
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od michal »

Napočítal jsem tři různé druhy použitých středových svodidel. Proč vlastně?
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od Honzl »

Honey72: nemyslel jsem, že by se s použitím nových dlouhých stoupacích jako třetího pruhu, nepostavil nový odstavný. Sorry, že jsem se zjevně špatně vyjádřil. To co píšete je jasné a ani mne nenapadlo, že by odstavný nebyl nutný.
Nicméně, ještě bych měl dotaz, zda současný SDP by bylo snadné zúžit na 3m. Počítám, že asi ne a jde mi v celé té diskusi po spočítání janem91 o co nejlacinější a nejméně provoz znesnadňující přestavbu (třeba jen úseků u velkých měst) na tři pruhy v obou směrech...
Lenny
Autor
Příspěvky: 10774
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od Lenny »

hovi píše:Oprava 130 m úseku na D1, úsek 7 Soutice - Loket (56.-66. km)
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/uzavi ... zpravy_klu
14 dnů oprava? Beton zraje 28 dnů, to nebude normální beton asi.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od 1975 »

RM Twitter, 14.9.: Rozhodně nebude oprava provedena na úkor kvality. Náběhy pevnosti betonu jsou rychlejší a dosahují výsledných vyšších pevností, proto mají požadované hodnoty výrazně dříve. Pro zprovoznění budou pevnosti v tlaku dostatečné.
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od 1975 »

...je někde prosím, kolikátého se ty zbylé úseky budou otevírat? A všechny najednou, nebo si Andrej s Karlem zaberou zprávy třikrát? :o)
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Honzl: středový pás není snadné zúžit z několika důvodů. Vede pod ním kanalizace a vystupují z něho šachty. Musí být zajištěn odvod dešťové vody z vozovky, takže i žlaby po obou stranách jsou nutné. Někam se musí vejít svodidla a dopravní značky. A kvůli rychlostem v rychlém pruhu musí být zajištěno, aby vaše auto neodhodil tlak vzduchu od protijedoucího kamionu. Takže je spíš snaha středové pruhy rozšiřovat než zužovat :-)
Jo, někde je středový pás netrápí :-)
https://www.google.cz/maps/@51.1489727, ... 384!8i8192
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Lenny
Autor
Příspěvky: 10774
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Modernizace D1 všeobecně

Příspěvek od Lenny »

A hlavně jsou tam i pilíře nadjezdů, od kterých musí být zachován odstup.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Odpovědět

Zpět na „D1 Modernizace“