Of course, s tím se počítá. A rovnou šířka na 3+3. Jen musí proběhnout nové ÚR a musí být vybrána výsledná varianta přestavby. Až by se rozjela negociace o podmínkách realizace, určitě toto bude jedna z desítek klíčových věcí, stejně jako most Vysočina, který se také z pohledu dlouhodobosti PPP jeví jako velmi problematická záležitost.mapman píše:Čili opravit D1 ano, tam kde je beton ideálně tak aby šel dolepit odstavný ... A mimochodem, jednu výjimku z hlediska 3+3 bych udělal, Šmejkalka není v úplně nejlepším stavu, tam by se hodilo předělat rovnou na plno, tj. zahrnout to do PPP projektu už teď.
most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030
most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: Opravy D1
Jsou nějaké představy, jak to předělat? Postavit vedle most pro jeden směr, na něj převést dopravu a opravit současný dvojmost, který se pak použije pro opačný směr?mapman píše: ... A mimochodem, jednu výjimku z hlediska 3+3 bych udělal, Šmejkalka není v úplně nejlepším stavu, tam by se hodilo předělat rovnou na plno, tj. zahrnout to do PPP projektu už teď.
Re: Opravy D1
Postaví se nový most (severní), převede se na něj doprava a opraví se stávající, který bude sloužit pro směr do Brna. Nový pro směr do Prahy. Na tuto stavbu byla vypracována DÚR.JirkaS píše:Jsou nějaké představy, jak to předělat? Postavit vedle most pro jeden směr, na něj převést dopravu a opravit současný dvojmost, který se pak použije pro opačný směr?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Opravy D1
Podle zdroje z přilehlého SSÚD se měla postavit provizorní mostní konstrukce, na kterou se měl převést jeden směr, poté se měl jeden most (neboť Šmejkalka jsou dvě totožné mostní konstrukce nezávislé na sobě) zbořit a vystavět znovu, posléze totéž s druhým mostem, nakonec zbourání provizoria. Je teda fakt, že to provizorium by jistě bylo pěknou ukázkou schopností PIŽMA nebo obdobného systémuLenny píše: Postaví se nový most (severní), převede se na něj doprava a opraví se stávající, který bude sloužit pro směr do Brna. Nový pro směr do Prahy. Na tuto stavbu byla vypracována DÚR.
Re: Opravy D1
To jsou právě ony dvě varianty přestavby, o kterých jsem mluvil dříve a co vím, tak stále nebylo rozhodnuto, která bude realizována... Nový most a nový zábor se moc nechtěl, více se to klonilo k té variantě PIŽMO.Dusanh píše:Podle zdroje z přilehlého SSÚD se měla postavit provizorní mostní konstrukce, na kterou se měl převést jeden směr, poté se měl jeden most (neboť Šmejkalka jsou dvě totožné mostní konstrukce nezávislé na sobě) zbořit a vystavět znovu, posléze totéž s druhým mostem, nakonec zbourání provizoria. Je teda fakt, že to provizorium by jistě bylo pěknou ukázkou schopností PIŽMA nebo obdobného systémuLenny píše: Postaví se nový most (severní), převede se na něj doprava a opraví se stávající, který bude sloužit pro směr do Brna. Nový pro směr do Prahy. Na tuto stavbu byla vypracována DÚR.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: Šmejkalka - přestavba mostu D1-030
Fakt? To mi nepřijde moc logické. Postaví se provizorní konstrukce ....
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
-
- Příspěvky: 171
- Registrován: 14.3.2009 11:14:37
Re: Šmejkalka - přestavba mostu D1-030
Jaké jsou tedy poslední vědomosti o tom, co bude se Šmejkalkou?
Re: Šmejkalka - přestavba mostu D1-030
Taky jsem si včera říkal co budou dělat se Šmejkalkou a proč se s ní nezačíná. Bude trvat ze všech úseků určitě nejdéle, ať se tam bude dlěat co bude. Na 1 stavební sezónu to v žádném případě nevypadá.Speedy Gonzales píše:Jaké jsou tedy poslední vědomosti o tom, co bude se Šmejkalkou?
Re: Šmejkalka - přestavba mostu D1-030
To určitě není na jednu sezónu. Úsek je v rámci plánu modernizace veden úplně samostatně. Více z přípravy projektové dokumentace bohužel nevím (o výsledné variantě).
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Šmejkalka - přestavba mostu D1-030
Jsou nějaké novinky ohledně mostu? Nevíte někdo, jestli už je vybraná varianta přestavby? Díky
Re: Šmejkalka - přestavba mostu D1-030
Koukal jsem do jedné prezentace (byla zmíněna i na tomto webu), kde se uvádí doba rekonstrukce Šmejkalky cca 3 roky a rekonstrukce mostu ve Hvězdonicích 4,5 roku! co v tomto případě vedlo k tomu, že Šmejkalka je samostatný úsek a most Hvězdonice nikoli?
Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030
Když už se v sousedním topicu objevilo technické řešení mostu v Hvězdonicích, jak to vlastně vypadá se Šmejkalkou?
-
- Příspěvky: 710
- Registrován: 22.9.2009 20:02:33
Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030
Myslím si, že rekonstrukce Šmejkalky zamotává mnohým hlavu a to ještě nevědí co je čeká. Původní projekt počítal se skutečností, že oblouky ve vrcholu budou mít 60 cm. Při přepočítávání (a to se již stavělo) zjistil ing. Dr. Blažek chybu v projektu (nejenom oblouků) a tyto se museli celé předělat. Ovšem ocel je první třetině oblouku mostu ve směru na Brno uložena a zabetonována dle původního projektu....
Ocel měla být původně dodávána z Kladna. Ovšem to nešlo. Ocel ve Šmejkalce je z Podbrezové a nevalné kvality. Další problém může být u druhého oblouku. Ten se měl betonovat na podzim 1942 a Němci to těsně před betonáží zatrhli. Ocel tam ležela do roku 1946 kdy se betonovalo a vesele na ni sněžilo, pršelo atd.. Navíc v rámci odboje bylo do skruže uloženo několik vagónů oceli (zatajené před Němci), které zprohýbalo armaturu....
Blažek (metoda nepřímé experimentální statiky) tam zjistil více problémů. Některé se odstranily. Jiné řešili zesílením konstrukce, což není zcela ideální...
Je to složitější, ale pochybuji , že o tom vůbec někdo ví. Doufám, že to nedopadne jako na D8 kde stačilo dojet do Berlína....
Připravuji na toto téma nějaké pojednání. Bohužel aktuálně má přednost Podolsko.
Ocel měla být původně dodávána z Kladna. Ovšem to nešlo. Ocel ve Šmejkalce je z Podbrezové a nevalné kvality. Další problém může být u druhého oblouku. Ten se měl betonovat na podzim 1942 a Němci to těsně před betonáží zatrhli. Ocel tam ležela do roku 1946 kdy se betonovalo a vesele na ni sněžilo, pršelo atd.. Navíc v rámci odboje bylo do skruže uloženo několik vagónů oceli (zatajené před Němci), které zprohýbalo armaturu....
Blažek (metoda nepřímé experimentální statiky) tam zjistil více problémů. Některé se odstranily. Jiné řešili zesílením konstrukce, což není zcela ideální...
Je to složitější, ale pochybuji , že o tom vůbec někdo ví. Doufám, že to nedopadne jako na D8 kde stačilo dojet do Berlína....
Připravuji na toto téma nějaké pojednání. Bohužel aktuálně má přednost Podolsko.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030
škoda, že Šmejkalku (most) neprohlásili památkou a to předtím, než při rekonstrukci odřízli kompletně zábradlí, nahradili jej ocelovým a ty hezké "balkonky". Rozšíření dálnice by to sice zkomplikovalo, ale proč vše hezké ničit. Nevíte někdo, jestli se ještě ty balkonky stále válí na deponii u Hvězdonic ?
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
-
- Příspěvky: 1074
- Registrován: 7.1.2013 17:57:52
- Bydliště: ostrava
Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030
kdyby i v minulosti konzervovali každou hovadinu, tak by nikdy nemohla po gotice nastoupit renesance. neříkám, že je dobré všechno ničit, ale i ochrana památek musí mít své mantinely (a dnešní režim je dle mého už daleko za těmito mantinely), pokud chceme teda nějaký pokrok.
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030
Skoro všechny staré mosty nebo nadjezdy na D1 ze 30-40.let už byly zbourány, takže "hovadiny" se nekonzervovaly a pokroku nebrání. Jenže Šmejkalka je bohužel jediný obloukový dálniční most, který je v provozu právě z počátků výstavby dálnic u nás před 80 lety a to by si ochranu zasloužilo. A pokud ne ochranu, tak alespoň citlivou rekonstrukci pro dnešní podmínky. Vždyť i jiné mosty se rozšiřovaly (ne dálniční), ale původní vzhled to příliš nezměnilo - posunulo se zábradlí.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030
Co budou dělat naši potomci, až doslouží dnešní účelové stavby. Také budou vymýšlet komplikovaná řešení oprav, nebo je zakonzervují a postaví kolem nich obchvaty? Skoro si říkám, zda by u každé výraznější účelové novostavby nemělo být zapsáno věcné břemeno, které památkovou ochranu vylučuje
Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030
Řešení to má a na železnici je vyzkoušené (viadukty u Hranic), ale je otázka, jestli by v praxi šly na Šmejkalce využít oba zrekonstruované mosty pro jeden směr
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030
Je vidět, že našincům historie českých dálnic nic moc neříká a hlavní prioritou je pouze aby se po nich mohli prohánět, nejlépe neomezenou rychlostí . Musíme ovšem odlišovat stavby čistě účelové (běžné nadjezdy a mosty přes komunikace) a stavby, které mají být zároveň i novým prvkem v krajině, což je právě příklad mostu přes údolí Šmejkalky. Třeba v Německu se vedle architektonicky cenného dálničního mostu postaví druhý most, po kterém povede jen jeden směr. Starý most se tím zachrání avšak někdy bohužel i znehodnotí, pokud vedle něho postaví nový, už ničím zajímavý odlišný most. Stavitelé první české dálnice (D1) jí samozřejmě stavěli účelově a moderně (o čemž svědčí fakt, že jsme každý most nezdobily kamenem jako Němci), ale u tří velkých mostů chtěli, aby byly něčím zajímavé. A to se jim podařilo. Bohužel jeden znehodnotila vodní nádrž a druhý úprava nivelity dálnice D1. Zbyla Šmejkalka. Zatím.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030
Kde přesně jsou ty balkonky? Jednou jsem je celkem poctivě hledal, ale asi na špatném místě...
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030
Když jsme je tenkrát na té skládce, či odkladišti suti fotili, byly v těchto místech. Koukám, že to je pěkně zarostlé, ale předpokládám, že je nikam neodvezli.adamos píše:Kde přesně jsou ty balkonky? Jednou jsem je celkem poctivě hledal, ale asi na špatném místě...
https://www.google.cz/maps/@49.8838169, ... !1e3?hl=cs
Dalo se tam zastavit u závory (tenkrát tam ani nebyla) anebo u blízké odpočívky.
https://www.google.cz/maps/@49.8843011, ... !2e0?hl=cs
- Přílohy
-
- 22.května 2005, J.Slovík a T.Janda
- 21_5_05_d1_150.jpg (78.66 KiB) Zobrazeno 32171 x
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
-
- Příspěvky: 1074
- Registrován: 7.1.2013 17:57:52
- Bydliště: ostrava
Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030
jakkoli mám historii rád, tak bych se na to podíval optikou financí - pokud lze zajistit maximální možné zachování historické hodnoty se splněním funkčních požadavku a minimálními náklady navíc, tak jsem jednoznačně pro. pokud by měl být rozpočet významně navýšen, tak nevidím důvod proč by měly být peníze daňových poplatníků vynakládány na ukojení touhy pár nadšenců. naprostá většina lidí, projíždějící ten most v dálniční rychlosti vůbec neřeší, jestli tam je takové nebo onaké zábradlí, případně balkonek, na který stejně nikdo kromě údržby legálně nesmí.
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
-
- Příspěvky: 710
- Registrován: 22.9.2009 20:02:33
Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030
Tak jsem rád, že jsem rozproudil i jinou debatu na tomto fóru. Balkónky jsou neustále na skládce vpravo za Lensedelským zářezem. Výhledově se mají stěhovat do Muzea silnic.
Zajímavé řešení předvedli Němci před asi 18 lety u Hermsdorfu. Zde se nacházel původní dálniční most velmi podobný Šmejkalce (Šmejkalka rozpětí oblouku 120 m, Tefelstalbrücke 135 m). Pro Němce to byl problém, jelikož se jednalo o most postavený dle návrhu jejich architektonického a mostařského poloboha Bonatze (Pontifex Maximus). Celý most tedy zbourali a postavili téměř shodný - širší....
I to je řešení...
Bonatz v roce 1941 navštívil staveniště Šmejkalky a tvrdil našil mostařům, že jsme mu jeho Tefel okopírovaly....
Jenom škoda, že jsme dle jeho návrhu nepostavily most přes údolí Sázavy v Hvězdonicích. To by se ekomantinelové po....
A ještě malé doplnění. Mostních konstrukcí a propustků z původní výstavby je tak či onak dodnes používáno cca 50
Zajímavé řešení předvedli Němci před asi 18 lety u Hermsdorfu. Zde se nacházel původní dálniční most velmi podobný Šmejkalce (Šmejkalka rozpětí oblouku 120 m, Tefelstalbrücke 135 m). Pro Němce to byl problém, jelikož se jednalo o most postavený dle návrhu jejich architektonického a mostařského poloboha Bonatze (Pontifex Maximus). Celý most tedy zbourali a postavili téměř shodný - širší....
I to je řešení...
Bonatz v roce 1941 navštívil staveniště Šmejkalky a tvrdil našil mostařům, že jsme mu jeho Tefel okopírovaly....
Jenom škoda, že jsme dle jeho návrhu nepostavily most přes údolí Sázavy v Hvězdonicích. To by se ekomantinelové po....
A ještě malé doplnění. Mostních konstrukcí a propustků z původní výstavby je tak či onak dodnes používáno cca 50
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030
Řidiči samozřejmě neřeší jízdu po většině mostů, natož dálničních, protože třeba v noci ani nepoznají, že vůbec po nějakém jedou. Dálnice je mostů plná, cesta je fádní, bereme to jako samozřejmost. A to samé platí o mostu Šmejkalka, o jehož existenci neví 99% projíždějících řidičů možná ani ve dne. A ti co si jízdy na mostě všimnou, nikdy ho neviděli z jiného pohledu a ani netuší v čem je výjimečný. Na našich dálnicích je totiž jediný. Ano, balkonky nikdy nebyly určeny pro veřejnost, ale pro údržbu a kontrolu mostu. Jistě, zbytečnost. Balkonky uřízneme a zábradlí místo rekonstrukce vyměníme za ocelové. Úplně stejně uvažovali 40 let komunisti, když na tisících domů odstranili "zbytečnou" štukovou výzdobu, nahradili jí zrnitou omítkou a dělená okna vyměnili za typizovaná. Ano, pár nadšencům často vděčíme za záchranu něčeho, čeho si lidé ani nevšimnou. Ale tohle nejsou Děti Země, kteří dálnicím škodí. To jsou nadšenci, kteří v dálnicích vidí i něco jiného, než jízdu z pruhu do pruhu ve 130. To Němci mají u podobných mostů schválně vybudovány odpočívky, aby se stavitelé a provozovatel mohli pochlubit svým dílem před celým světem.evilcleaner píše:...naprostá většina lidí, projíždějící ten most v dálniční rychlosti vůbec neřeší...
- Přílohy
-
- Most v roce 2006.
- brab_04.jpg (158.99 KiB) Zobrazeno 32092 x
-
- Bourání původního zábradlí a balkónků v 90. letech.
- smejkalka_fojta_1.jpg (33.97 KiB) Zobrazeno 32092 x
-
- Vizualizace mostu před zahájením stavby ve 30. letech.
- cbx1.gif (41.53 KiB) Zobrazeno 32092 x
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023