Stránka 1 z 10

most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Napsal: 29.1.2011 13:16:29
od martini
mapman píše:Čili opravit D1 ano, tam kde je beton ideálně tak aby šel dolepit odstavný ... A mimochodem, jednu výjimku z hlediska 3+3 bych udělal, Šmejkalka není v úplně nejlepším stavu, tam by se hodilo předělat rovnou na plno, tj. zahrnout to do PPP projektu už teď.
Of course, s tím se počítá. A rovnou šířka na 3+3. Jen musí proběhnout nové ÚR a musí být vybrána výsledná varianta přestavby. Až by se rozjela negociace o podmínkách realizace, určitě toto bude jedna z desítek klíčových věcí, stejně jako most Vysočina, který se také z pohledu dlouhodobosti PPP jeví jako velmi problematická záležitost.

Re: Opravy D1

Napsal: 31.1.2011 20:01:25
od JirkaS
mapman píše: ... A mimochodem, jednu výjimku z hlediska 3+3 bych udělal, Šmejkalka není v úplně nejlepším stavu, tam by se hodilo předělat rovnou na plno, tj. zahrnout to do PPP projektu už teď.
Jsou nějaké představy, jak to předělat? Postavit vedle most pro jeden směr, na něj převést dopravu a opravit současný dvojmost, který se pak použije pro opačný směr?

Re: Opravy D1

Napsal: 31.1.2011 20:57:48
od Lenny
JirkaS píše:Jsou nějaké představy, jak to předělat? Postavit vedle most pro jeden směr, na něj převést dopravu a opravit současný dvojmost, který se pak použije pro opačný směr?
Postaví se nový most (severní), převede se na něj doprava a opraví se stávající, který bude sloužit pro směr do Brna. Nový pro směr do Prahy. Na tuto stavbu byla vypracována DÚR.

Re: Opravy D1

Napsal: 1.2.2011 11:49:46
od Dusanh
Lenny píše: Postaví se nový most (severní), převede se na něj doprava a opraví se stávající, který bude sloužit pro směr do Brna. Nový pro směr do Prahy. Na tuto stavbu byla vypracována DÚR.
Podle zdroje z přilehlého SSÚD se měla postavit provizorní mostní konstrukce, na kterou se měl převést jeden směr, poté se měl jeden most (neboť Šmejkalka jsou dvě totožné mostní konstrukce nezávislé na sobě) zbořit a vystavět znovu, posléze totéž s druhým mostem, nakonec zbourání provizoria. Je teda fakt, že to provizorium by jistě bylo pěknou ukázkou schopností PIŽMA nebo obdobného systému :twisted:

Re: Opravy D1

Napsal: 5.2.2011 10:15:17
od martini
Dusanh píše:
Lenny píše: Postaví se nový most (severní), převede se na něj doprava a opraví se stávající, který bude sloužit pro směr do Brna. Nový pro směr do Prahy. Na tuto stavbu byla vypracována DÚR.
Podle zdroje z přilehlého SSÚD se měla postavit provizorní mostní konstrukce, na kterou se měl převést jeden směr, poté se měl jeden most (neboť Šmejkalka jsou dvě totožné mostní konstrukce nezávislé na sobě) zbořit a vystavět znovu, posléze totéž s druhým mostem, nakonec zbourání provizoria. Je teda fakt, že to provizorium by jistě bylo pěknou ukázkou schopností PIŽMA nebo obdobného systému :twisted:
To jsou právě ony dvě varianty přestavby, o kterých jsem mluvil dříve a co vím, tak stále nebylo rozhodnuto, která bude realizována... Nový most a nový zábor se moc nechtěl, více se to klonilo k té variantě PIŽMO.

Re: Šmejkalka - přestavba mostu D1-030

Napsal: 5.2.2011 12:05:15
od Lenny
Fakt? To mi nepřijde moc logické. Postaví se provizorní konstrukce ....

Re: Šmejkalka - přestavba mostu D1-030

Napsal: 25.2.2013 18:38:35
od Speedy Gonzales
Jaké jsou tedy poslední vědomosti o tom, co bude se Šmejkalkou?

Re: Šmejkalka - přestavba mostu D1-030

Napsal: 27.2.2013 14:31:44
od Sosa
Speedy Gonzales píše:Jaké jsou tedy poslední vědomosti o tom, co bude se Šmejkalkou?
Taky jsem si včera říkal co budou dělat se Šmejkalkou a proč se s ní nezačíná. Bude trvat ze všech úseků určitě nejdéle, ať se tam bude dlěat co bude. Na 1 stavební sezónu to v žádném případě nevypadá.

Re: Šmejkalka - přestavba mostu D1-030

Napsal: 18.3.2013 21:01:23
od martini
To určitě není na jednu sezónu. Úsek je v rámci plánu modernizace veden úplně samostatně. Více z přípravy projektové dokumentace bohužel nevím (o výsledné variantě).

úsek 01, most Šmejkalka

Napsal: 1.6.2013 23:35:13
od Martin z Ostravy
Základní informace o tomto úseku:
Bude doplněno!

Re: Šmejkalka - přestavba mostu D1-030

Napsal: 11.4.2014 10:19:47
od Tlamator
Jsou nějaké novinky ohledně mostu? Nevíte někdo, jestli už je vybraná varianta přestavby? Díky

Re: Šmejkalka - přestavba mostu D1-030

Napsal: 13.4.2014 8:16:46
od Dusanh
Koukal jsem do jedné prezentace (byla zmíněna i na tomto webu), kde se uvádí doba rekonstrukce Šmejkalky cca 3 roky a rekonstrukce mostu ve Hvězdonicích 4,5 roku! co v tomto případě vedlo k tomu, že Šmejkalka je samostatný úsek a most Hvězdonice nikoli?

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Napsal: 14.1.2016 18:40:45
od _jan91
Když už se v sousedním topicu objevilo technické řešení mostu v Hvězdonicích, jak to vlastně vypadá se Šmejkalkou?

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Napsal: 14.1.2016 20:05:17
od Tomas 1975
Myslím si, že rekonstrukce Šmejkalky zamotává mnohým hlavu a to ještě nevědí co je čeká. Původní projekt počítal se skutečností, že oblouky ve vrcholu budou mít 60 cm. Při přepočítávání (a to se již stavělo) zjistil ing. Dr. Blažek chybu v projektu (nejenom oblouků) a tyto se museli celé předělat. Ovšem ocel je první třetině oblouku mostu ve směru na Brno uložena a zabetonována dle původního projektu....
Ocel měla být původně dodávána z Kladna. Ovšem to nešlo. Ocel ve Šmejkalce je z Podbrezové a nevalné kvality. Další problém může být u druhého oblouku. Ten se měl betonovat na podzim 1942 a Němci to těsně před betonáží zatrhli. Ocel tam ležela do roku 1946 kdy se betonovalo a vesele na ni sněžilo, pršelo atd.. Navíc v rámci odboje bylo do skruže uloženo několik vagónů oceli (zatajené před Němci), které zprohýbalo armaturu....
Blažek (metoda nepřímé experimentální statiky) tam zjistil více problémů. Některé se odstranily. Jiné řešili zesílením konstrukce, což není zcela ideální...
Je to složitější, ale pochybuji , že o tom vůbec někdo ví. Doufám, že to nedopadne jako na D8 kde stačilo dojet do Berlína....
Připravuji na toto téma nějaké pojednání. Bohužel aktuálně má přednost Podolsko.

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Napsal: 15.1.2016 12:47:34
od Honey72
škoda, že Šmejkalku (most) neprohlásili památkou a to předtím, než při rekonstrukci odřízli kompletně zábradlí, nahradili jej ocelovým a ty hezké "balkonky". Rozšíření dálnice by to sice zkomplikovalo, ale proč vše hezké ničit. Nevíte někdo, jestli se ještě ty balkonky stále válí na deponii u Hvězdonic ?

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Napsal: 15.1.2016 12:52:05
od evilcleaner
kdyby i v minulosti konzervovali každou hovadinu, tak by nikdy nemohla po gotice nastoupit renesance. neříkám, že je dobré všechno ničit, ale i ochrana památek musí mít své mantinely (a dnešní režim je dle mého už daleko za těmito mantinely), pokud chceme teda nějaký pokrok. :crazy:

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Napsal: 15.1.2016 13:42:30
od Honey72
Skoro všechny staré mosty nebo nadjezdy na D1 ze 30-40.let už byly zbourány, takže "hovadiny" se nekonzervovaly a pokroku nebrání. Jenže Šmejkalka je bohužel jediný obloukový dálniční most, který je v provozu právě z počátků výstavby dálnic u nás před 80 lety a to by si ochranu zasloužilo. A pokud ne ochranu, tak alespoň citlivou rekonstrukci pro dnešní podmínky. Vždyť i jiné mosty se rozšiřovaly (ne dálniční), ale původní vzhled to příliš nezměnilo - posunulo se zábradlí.

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Napsal: 15.1.2016 14:29:08
od P_V
Co budou dělat naši potomci, až doslouží dnešní účelové stavby. Také budou vymýšlet komplikovaná řešení oprav, nebo je zakonzervují a postaví kolem nich obchvaty? Skoro si říkám, zda by u každé výraznější účelové novostavby nemělo být zapsáno věcné břemeno, které památkovou ochranu vylučuje :)

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Napsal: 15.1.2016 14:55:14
od jeni013
Řešení to má a na železnici je vyzkoušené (viadukty u Hranic), ale je otázka, jestli by v praxi šly na Šmejkalce využít oba zrekonstruované mosty pro jeden směr

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Napsal: 15.1.2016 15:23:01
od Honey72
Je vidět, že našincům historie českých dálnic nic moc neříká a hlavní prioritou je pouze aby se po nich mohli prohánět, nejlépe neomezenou rychlostí ;) . Musíme ovšem odlišovat stavby čistě účelové (běžné nadjezdy a mosty přes komunikace) a stavby, které mají být zároveň i novým prvkem v krajině, což je právě příklad mostu přes údolí Šmejkalky. Třeba v Německu se vedle architektonicky cenného dálničního mostu postaví druhý most, po kterém povede jen jeden směr. Starý most se tím zachrání avšak někdy bohužel i znehodnotí, pokud vedle něho postaví nový, už ničím zajímavý odlišný most. Stavitelé první české dálnice (D1) jí samozřejmě stavěli účelově a moderně (o čemž svědčí fakt, že jsme každý most nezdobily kamenem jako Němci), ale u tří velkých mostů chtěli, aby byly něčím zajímavé. A to se jim podařilo. Bohužel jeden znehodnotila vodní nádrž a druhý úprava nivelity dálnice D1. Zbyla Šmejkalka. Zatím.

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Napsal: 15.1.2016 15:30:47
od adamos
Kde přesně jsou ty balkonky? Jednou jsem je celkem poctivě hledal, ale asi na špatném místě...

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Napsal: 15.1.2016 15:49:39
od Honey72
adamos píše:Kde přesně jsou ty balkonky? Jednou jsem je celkem poctivě hledal, ale asi na špatném místě...
Když jsme je tenkrát na té skládce, či odkladišti suti fotili, byly v těchto místech. Koukám, že to je pěkně zarostlé, ale předpokládám, že je nikam neodvezli.

https://www.google.cz/maps/@49.8838169, ... !1e3?hl=cs

Dalo se tam zastavit u závory (tenkrát tam ani nebyla) anebo u blízké odpočívky.

https://www.google.cz/maps/@49.8843011, ... !2e0?hl=cs

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Napsal: 15.1.2016 16:16:36
od evilcleaner
jakkoli mám historii rád, tak bych se na to podíval optikou financí - pokud lze zajistit maximální možné zachování historické hodnoty se splněním funkčních požadavku a minimálními náklady navíc, tak jsem jednoznačně pro. pokud by měl být rozpočet významně navýšen, tak nevidím důvod proč by měly být peníze daňových poplatníků vynakládány na ukojení touhy pár nadšenců. naprostá většina lidí, projíždějící ten most v dálniční rychlosti vůbec neřeší, jestli tam je takové nebo onaké zábradlí, případně balkonek, na který stejně nikdo kromě údržby legálně nesmí.

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Napsal: 15.1.2016 18:59:45
od Tomas 1975
Tak jsem rád, že jsem rozproudil i jinou debatu na tomto fóru. Balkónky jsou neustále na skládce vpravo za Lensedelským zářezem. Výhledově se mají stěhovat do Muzea silnic.
Zajímavé řešení předvedli Němci před asi 18 lety u Hermsdorfu. Zde se nacházel původní dálniční most velmi podobný Šmejkalce (Šmejkalka rozpětí oblouku 120 m, Tefelstalbrücke 135 m). Pro Němce to byl problém, jelikož se jednalo o most postavený dle návrhu jejich architektonického a mostařského poloboha Bonatze (Pontifex Maximus). Celý most tedy zbourali a postavili téměř shodný - širší....
I to je řešení...
Bonatz v roce 1941 navštívil staveniště Šmejkalky a tvrdil našil mostařům, že jsme mu jeho Tefel okopírovaly....
Jenom škoda, že jsme dle jeho návrhu nepostavily most přes údolí Sázavy v Hvězdonicích. To by se ekomantinelové po....
A ještě malé doplnění. Mostních konstrukcí a propustků z původní výstavby je tak či onak dodnes používáno cca 50

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Napsal: 15.1.2016 20:03:50
od Honey72
evilcleaner píše:...naprostá většina lidí, projíždějící ten most v dálniční rychlosti vůbec neřeší...
Řidiči samozřejmě neřeší jízdu po většině mostů, natož dálničních, protože třeba v noci ani nepoznají, že vůbec po nějakém jedou. Dálnice je mostů plná, cesta je fádní, bereme to jako samozřejmost. A to samé platí o mostu Šmejkalka, o jehož existenci neví 99% projíždějících řidičů možná ani ve dne. A ti co si jízdy na mostě všimnou, nikdy ho neviděli z jiného pohledu a ani netuší v čem je výjimečný. Na našich dálnicích je totiž jediný. Ano, balkonky nikdy nebyly určeny pro veřejnost, ale pro údržbu a kontrolu mostu. Jistě, zbytečnost. Balkonky uřízneme a zábradlí místo rekonstrukce vyměníme za ocelové. Úplně stejně uvažovali 40 let komunisti, když na tisících domů odstranili "zbytečnou" štukovou výzdobu, nahradili jí zrnitou omítkou a dělená okna vyměnili za typizovaná. Ano, pár nadšencům často vděčíme za záchranu něčeho, čeho si lidé ani nevšimnou. Ale tohle nejsou Děti Země, kteří dálnicím škodí. To jsou nadšenci, kteří v dálnicích vidí i něco jiného, než jízdu z pruhu do pruhu ve 130. To Němci mají u podobných mostů schválně vybudovány odpočívky, aby se stavitelé a provozovatel mohli pochlubit svým dílem před celým světem.