most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Odpovědět
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Příspěvek od martini »

mapman píše:Čili opravit D1 ano, tam kde je beton ideálně tak aby šel dolepit odstavný ... A mimochodem, jednu výjimku z hlediska 3+3 bych udělal, Šmejkalka není v úplně nejlepším stavu, tam by se hodilo předělat rovnou na plno, tj. zahrnout to do PPP projektu už teď.
Of course, s tím se počítá. A rovnou šířka na 3+3. Jen musí proběhnout nové ÚR a musí být vybrána výsledná varianta přestavby. Až by se rozjela negociace o podmínkách realizace, určitě toto bude jedna z desítek klíčových věcí, stejně jako most Vysočina, který se také z pohledu dlouhodobosti PPP jeví jako velmi problematická záležitost.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Opravy D1

Příspěvek od JirkaS »

mapman píše: ... A mimochodem, jednu výjimku z hlediska 3+3 bych udělal, Šmejkalka není v úplně nejlepším stavu, tam by se hodilo předělat rovnou na plno, tj. zahrnout to do PPP projektu už teď.
Jsou nějaké představy, jak to předělat? Postavit vedle most pro jeden směr, na něj převést dopravu a opravit současný dvojmost, který se pak použije pro opačný směr?
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Opravy D1

Příspěvek od Lenny »

JirkaS píše:Jsou nějaké představy, jak to předělat? Postavit vedle most pro jeden směr, na něj převést dopravu a opravit současný dvojmost, který se pak použije pro opačný směr?
Postaví se nový most (severní), převede se na něj doprava a opraví se stávající, který bude sloužit pro směr do Brna. Nový pro směr do Prahy. Na tuto stavbu byla vypracována DÚR.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Dusanh
Příspěvky: 712
Registrován: 11.5.2010 10:53:25

Re: Opravy D1

Příspěvek od Dusanh »

Lenny píše: Postaví se nový most (severní), převede se na něj doprava a opraví se stávající, který bude sloužit pro směr do Brna. Nový pro směr do Prahy. Na tuto stavbu byla vypracována DÚR.
Podle zdroje z přilehlého SSÚD se měla postavit provizorní mostní konstrukce, na kterou se měl převést jeden směr, poté se měl jeden most (neboť Šmejkalka jsou dvě totožné mostní konstrukce nezávislé na sobě) zbořit a vystavět znovu, posléze totéž s druhým mostem, nakonec zbourání provizoria. Je teda fakt, že to provizorium by jistě bylo pěknou ukázkou schopností PIŽMA nebo obdobného systému :twisted:
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Opravy D1

Příspěvek od martini »

Dusanh píše:
Lenny píše: Postaví se nový most (severní), převede se na něj doprava a opraví se stávající, který bude sloužit pro směr do Brna. Nový pro směr do Prahy. Na tuto stavbu byla vypracována DÚR.
Podle zdroje z přilehlého SSÚD se měla postavit provizorní mostní konstrukce, na kterou se měl převést jeden směr, poté se měl jeden most (neboť Šmejkalka jsou dvě totožné mostní konstrukce nezávislé na sobě) zbořit a vystavět znovu, posléze totéž s druhým mostem, nakonec zbourání provizoria. Je teda fakt, že to provizorium by jistě bylo pěknou ukázkou schopností PIŽMA nebo obdobného systému :twisted:
To jsou právě ony dvě varianty přestavby, o kterých jsem mluvil dříve a co vím, tak stále nebylo rozhodnuto, která bude realizována... Nový most a nový zábor se moc nechtěl, více se to klonilo k té variantě PIŽMO.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Šmejkalka - přestavba mostu D1-030

Příspěvek od Lenny »

Fakt? To mi nepřijde moc logické. Postaví se provizorní konstrukce ....
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Speedy Gonzales
Příspěvky: 171
Registrován: 14.3.2009 11:14:37

Re: Šmejkalka - přestavba mostu D1-030

Příspěvek od Speedy Gonzales »

Jaké jsou tedy poslední vědomosti o tom, co bude se Šmejkalkou?
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Šmejkalka - přestavba mostu D1-030

Příspěvek od Sosa »

Speedy Gonzales píše:Jaké jsou tedy poslední vědomosti o tom, co bude se Šmejkalkou?
Taky jsem si včera říkal co budou dělat se Šmejkalkou a proč se s ní nezačíná. Bude trvat ze všech úseků určitě nejdéle, ať se tam bude dlěat co bude. Na 1 stavební sezónu to v žádném případě nevypadá.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Šmejkalka - přestavba mostu D1-030

Příspěvek od martini »

To určitě není na jednu sezónu. Úsek je v rámci plánu modernizace veden úplně samostatně. Více z přípravy projektové dokumentace bohužel nevím (o výsledné variantě).
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

úsek 01, most Šmejkalka

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Základní informace o tomto úseku:
Bude doplněno!
R48 -> D48 se podařilo!
Tlamator
Příspěvky: 11
Registrován: 10.4.2014 22:03:35

Re: Šmejkalka - přestavba mostu D1-030

Příspěvek od Tlamator »

Jsou nějaké novinky ohledně mostu? Nevíte někdo, jestli už je vybraná varianta přestavby? Díky
Dusanh
Příspěvky: 712
Registrován: 11.5.2010 10:53:25

Re: Šmejkalka - přestavba mostu D1-030

Příspěvek od Dusanh »

Koukal jsem do jedné prezentace (byla zmíněna i na tomto webu), kde se uvádí doba rekonstrukce Šmejkalky cca 3 roky a rekonstrukce mostu ve Hvězdonicích 4,5 roku! co v tomto případě vedlo k tomu, že Šmejkalka je samostatný úsek a most Hvězdonice nikoli?
_jan91
Příspěvky: 973
Registrován: 4.9.2011 16:14:35
Bydliště: D1

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Příspěvek od _jan91 »

Když už se v sousedním topicu objevilo technické řešení mostu v Hvězdonicích, jak to vlastně vypadá se Šmejkalkou?
Tomas 1975
Příspěvky: 702
Registrován: 22.9.2009 20:02:33

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Příspěvek od Tomas 1975 »

Myslím si, že rekonstrukce Šmejkalky zamotává mnohým hlavu a to ještě nevědí co je čeká. Původní projekt počítal se skutečností, že oblouky ve vrcholu budou mít 60 cm. Při přepočítávání (a to se již stavělo) zjistil ing. Dr. Blažek chybu v projektu (nejenom oblouků) a tyto se museli celé předělat. Ovšem ocel je první třetině oblouku mostu ve směru na Brno uložena a zabetonována dle původního projektu....
Ocel měla být původně dodávána z Kladna. Ovšem to nešlo. Ocel ve Šmejkalce je z Podbrezové a nevalné kvality. Další problém může být u druhého oblouku. Ten se měl betonovat na podzim 1942 a Němci to těsně před betonáží zatrhli. Ocel tam ležela do roku 1946 kdy se betonovalo a vesele na ni sněžilo, pršelo atd.. Navíc v rámci odboje bylo do skruže uloženo několik vagónů oceli (zatajené před Němci), které zprohýbalo armaturu....
Blažek (metoda nepřímé experimentální statiky) tam zjistil více problémů. Některé se odstranily. Jiné řešili zesílením konstrukce, což není zcela ideální...
Je to složitější, ale pochybuji , že o tom vůbec někdo ví. Doufám, že to nedopadne jako na D8 kde stačilo dojet do Berlína....
Připravuji na toto téma nějaké pojednání. Bohužel aktuálně má přednost Podolsko.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Příspěvek od Honey72 »

škoda, že Šmejkalku (most) neprohlásili památkou a to předtím, než při rekonstrukci odřízli kompletně zábradlí, nahradili jej ocelovým a ty hezké "balkonky". Rozšíření dálnice by to sice zkomplikovalo, ale proč vše hezké ničit. Nevíte někdo, jestli se ještě ty balkonky stále válí na deponii u Hvězdonic ?
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
evilcleaner
Příspěvky: 1067
Registrován: 7.1.2013 17:57:52
Bydliště: ostrava

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Příspěvek od evilcleaner »

kdyby i v minulosti konzervovali každou hovadinu, tak by nikdy nemohla po gotice nastoupit renesance. neříkám, že je dobré všechno ničit, ale i ochrana památek musí mít své mantinely (a dnešní režim je dle mého už daleko za těmito mantinely), pokud chceme teda nějaký pokrok. :crazy:
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Příspěvek od Honey72 »

Skoro všechny staré mosty nebo nadjezdy na D1 ze 30-40.let už byly zbourány, takže "hovadiny" se nekonzervovaly a pokroku nebrání. Jenže Šmejkalka je bohužel jediný obloukový dálniční most, který je v provozu právě z počátků výstavby dálnic u nás před 80 lety a to by si ochranu zasloužilo. A pokud ne ochranu, tak alespoň citlivou rekonstrukci pro dnešní podmínky. Vždyť i jiné mosty se rozšiřovaly (ne dálniční), ale původní vzhled to příliš nezměnilo - posunulo se zábradlí.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Příspěvek od P_V »

Co budou dělat naši potomci, až doslouží dnešní účelové stavby. Také budou vymýšlet komplikovaná řešení oprav, nebo je zakonzervují a postaví kolem nich obchvaty? Skoro si říkám, zda by u každé výraznější účelové novostavby nemělo být zapsáno věcné břemeno, které památkovou ochranu vylučuje :)
jeni013
Příspěvky: 708
Registrován: 3.2.2010 22:20:52
Bydliště: ValMez

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Příspěvek od jeni013 »

Řešení to má a na železnici je vyzkoušené (viadukty u Hranic), ale je otázka, jestli by v praxi šly na Šmejkalce využít oba zrekonstruované mosty pro jeden směr
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Příspěvek od Honey72 »

Je vidět, že našincům historie českých dálnic nic moc neříká a hlavní prioritou je pouze aby se po nich mohli prohánět, nejlépe neomezenou rychlostí ;) . Musíme ovšem odlišovat stavby čistě účelové (běžné nadjezdy a mosty přes komunikace) a stavby, které mají být zároveň i novým prvkem v krajině, což je právě příklad mostu přes údolí Šmejkalky. Třeba v Německu se vedle architektonicky cenného dálničního mostu postaví druhý most, po kterém povede jen jeden směr. Starý most se tím zachrání avšak někdy bohužel i znehodnotí, pokud vedle něho postaví nový, už ničím zajímavý odlišný most. Stavitelé první české dálnice (D1) jí samozřejmě stavěli účelově a moderně (o čemž svědčí fakt, že jsme každý most nezdobily kamenem jako Němci), ale u tří velkých mostů chtěli, aby byly něčím zajímavé. A to se jim podařilo. Bohužel jeden znehodnotila vodní nádrž a druhý úprava nivelity dálnice D1. Zbyla Šmejkalka. Zatím.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
adamos
Příspěvky: 1697
Registrován: 15.3.2009 23:32:20
Bydliště: D1, 2,78 km

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Příspěvek od adamos »

Kde přesně jsou ty balkonky? Jednou jsem je celkem poctivě hledal, ale asi na špatném místě...
Vždy aktuální mapy na http://www.openstreetmap.org
Našli jste v mapě chybu? Napište mi o ní.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Příspěvek od Honey72 »

adamos píše:Kde přesně jsou ty balkonky? Jednou jsem je celkem poctivě hledal, ale asi na špatném místě...
Když jsme je tenkrát na té skládce, či odkladišti suti fotili, byly v těchto místech. Koukám, že to je pěkně zarostlé, ale předpokládám, že je nikam neodvezli.

https://www.google.cz/maps/@49.8838169, ... !1e3?hl=cs

Dalo se tam zastavit u závory (tenkrát tam ani nebyla) anebo u blízké odpočívky.

https://www.google.cz/maps/@49.8843011, ... !2e0?hl=cs
Přílohy
22.května 2005, J.Slovík a T.Janda
22.května 2005, J.Slovík a T.Janda
21_5_05_d1_150.jpg (78.66 KiB) Zobrazeno 31980 x
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
evilcleaner
Příspěvky: 1067
Registrován: 7.1.2013 17:57:52
Bydliště: ostrava

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Příspěvek od evilcleaner »

jakkoli mám historii rád, tak bych se na to podíval optikou financí - pokud lze zajistit maximální možné zachování historické hodnoty se splněním funkčních požadavku a minimálními náklady navíc, tak jsem jednoznačně pro. pokud by měl být rozpočet významně navýšen, tak nevidím důvod proč by měly být peníze daňových poplatníků vynakládány na ukojení touhy pár nadšenců. naprostá většina lidí, projíždějící ten most v dálniční rychlosti vůbec neřeší, jestli tam je takové nebo onaké zábradlí, případně balkonek, na který stejně nikdo kromě údržby legálně nesmí.
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
Tomas 1975
Příspěvky: 702
Registrován: 22.9.2009 20:02:33

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Příspěvek od Tomas 1975 »

Tak jsem rád, že jsem rozproudil i jinou debatu na tomto fóru. Balkónky jsou neustále na skládce vpravo za Lensedelským zářezem. Výhledově se mají stěhovat do Muzea silnic.
Zajímavé řešení předvedli Němci před asi 18 lety u Hermsdorfu. Zde se nacházel původní dálniční most velmi podobný Šmejkalce (Šmejkalka rozpětí oblouku 120 m, Tefelstalbrücke 135 m). Pro Němce to byl problém, jelikož se jednalo o most postavený dle návrhu jejich architektonického a mostařského poloboha Bonatze (Pontifex Maximus). Celý most tedy zbourali a postavili téměř shodný - širší....
I to je řešení...
Bonatz v roce 1941 navštívil staveniště Šmejkalky a tvrdil našil mostařům, že jsme mu jeho Tefel okopírovaly....
Jenom škoda, že jsme dle jeho návrhu nepostavily most přes údolí Sázavy v Hvězdonicích. To by se ekomantinelové po....
A ještě malé doplnění. Mostních konstrukcí a propustků z původní výstavby je tak či onak dodnes používáno cca 50
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: úsek 01 most Šmejkalka, přestavba mostu D1-030

Příspěvek od Honey72 »

evilcleaner píše:...naprostá většina lidí, projíždějící ten most v dálniční rychlosti vůbec neřeší...
Řidiči samozřejmě neřeší jízdu po většině mostů, natož dálničních, protože třeba v noci ani nepoznají, že vůbec po nějakém jedou. Dálnice je mostů plná, cesta je fádní, bereme to jako samozřejmost. A to samé platí o mostu Šmejkalka, o jehož existenci neví 99% projíždějících řidičů možná ani ve dne. A ti co si jízdy na mostě všimnou, nikdy ho neviděli z jiného pohledu a ani netuší v čem je výjimečný. Na našich dálnicích je totiž jediný. Ano, balkonky nikdy nebyly určeny pro veřejnost, ale pro údržbu a kontrolu mostu. Jistě, zbytečnost. Balkonky uřízneme a zábradlí místo rekonstrukce vyměníme za ocelové. Úplně stejně uvažovali 40 let komunisti, když na tisících domů odstranili "zbytečnou" štukovou výzdobu, nahradili jí zrnitou omítkou a dělená okna vyměnili za typizovaná. Ano, pár nadšencům často vděčíme za záchranu něčeho, čeho si lidé ani nevšimnou. Ale tohle nejsou Děti Země, kteří dálnicím škodí. To jsou nadšenci, kteří v dálnicích vidí i něco jiného, než jízdu z pruhu do pruhu ve 130. To Němci mají u podobných mostů schválně vybudovány odpočívky, aby se stavitelé a provozovatel mohli pochlubit svým dílem před celým světem.
Přílohy
Most v roce 2006.
Most v roce 2006.
brab_04.jpg (158.99 KiB) Zobrazeno 31901 x
Bourání původního zábradlí a balkónků v 90. letech.
Bourání původního zábradlí a balkónků v 90. letech.
smejkalka_fojta_1.jpg (33.97 KiB) Zobrazeno 31901 x
Vizualizace mostu před zahájením stavby ve 30. letech.
Vizualizace mostu před zahájením stavby ve 30. letech.
cbx1.gif (41.53 KiB) Zobrazeno 31901 x
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Odpovědět

Zpět na „D1 Modernizace“