Diaľničiar píše:Premiér Peter Pellegrini zostúpil na vrtuľníku ako boh zo stroja v antickej dráme, aby stavbárom adresoval ultimátum: „Ak sa nespamätáte, vyhodíme vás zo stavby“.
Ide o typ kontraktu, takzvaný žltý Fidic, v rámci ktorého zhotoviteľ aj projektuje.
Dodávateľ sa nemôže brániť, lebo komunikáciu s médiami mu schvaľuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS).
V spore ide o to, že diaľničná spoločnosť v roku 2014 nariadila zapracovať do projektovej dokumentácie nové normy. Konzorcium muselo preto viaceré kľúčové objekty vrátane križovatky s privádzačom na Žilinu projektovať nanovo. Bolo treba opätovne posúdiť vplyvy na životné prostredie, vykúpiť ďalšie pozemky a vybaviť nové stavebné povolenia. Tento proces trvá už štyri roky.
úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Slováci si vybrali formu výstavby, kde zhotovitel i projektuje. To má výhody u staveb, kde se předpokládá použití alternativních technologií např. u tunelů. U Ejpovického tunelu se stavělo podle červeného FIDICu, zadavatel v zadávacích podmínkách připustil varianty nabídky.
Sloučení projektování a výstavby nebo sloučení výstavby a jejího financování může znamenat, že se objednatel pouští do složitějších vztahů, nad kterými nemusí mít kontrolu. Tak velkou porci jako je stavba dálnice je třeba strávit po soustech. Je tedy oprávněná obava ze žlutého FIDICu i z nevyzkoušených experimentů typu PPP.
Sloučení projektování a výstavby nebo sloučení výstavby a jejího financování může znamenat, že se objednatel pouští do složitějších vztahů, nad kterými nemusí mít kontrolu. Tak velkou porci jako je stavba dálnice je třeba strávit po soustech. Je tedy oprávněná obava ze žlutého FIDICu i z nevyzkoušených experimentů typu PPP.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
To ovšem nemícháte hrušky s jablky ale přinejmenším hrušky s výrobou traktorů. Na Slovensku se staví 7,5 km dlouhý tunel (+ další objekty) čili stavba mnohonásobně složitější, není to za provozu, takže nehorzí nic srovnatelného s D1 a je to i s projekcí, jak tvrdí theodor.Lenny píše:Doporučuji přečíst pro ty, co si myslí, že vypovědět smlouvu se zhotovitelem je snadné. Stavba D1 LL - Višňové - Dubná Skala je realizována podle žlutého FIDIC. A všeobecně se zde ví, že zhotovitel nestíhá, zpoždění cca 9 měsíců.
Zatímco na tomto vlákně řešíme rekonstrukci dálnice za provozu, vyprojektovanou předem, kde se přitom dá předem předpokládat, že v zimě je NUTNÉ mít dálnici provozuschopnou v plném profilu, A tudíž je NUTNÉ mít ve smlouvě ošetřen krizový scénář, pokud to zhotovitel neplní. Pokud to ŘSD ve smlouvě řešeno nemá, tak je to jejich fatální chyba. Každopádně i tak musí jít smlouvu vypovědět nesrovnatelně snadněji než u mnohem komplikovanějšího slovenského případu.
Zkrátka nesedící přirovnání.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Ťok machroval už 4.6.2018, že je vyhodí, takže času bylo dost.Lynx píše:Každopádně i tak musí jít smlouvu vypovědět nesrovnatelně snadněji než u mnohem komplikovanějšího slovenského případu.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Je to marný, je to marný, je to marný. (PS: není to na Lennyho)Lenny píše:Doporučuji přečíst pro ty, co si myslí, že vypovědět smlouvu se zhotovitelem je snadné. Stavba D1 LL - Višňové - Dubná Skala je realizována podle žlutého FIDIC. A všeobecně se zde ví, že zhotovitel nestíhá, zpoždění cca 9 měsíců.Diaľničiar píše:NDS už ví jak vyhodí zhotovitele z procesu výstavby. Toto a mnoho dalších možných sporů, pro a proti v rámci vícero konfliktů mezi zhotovitelem, investorem a dozorem najdete v rozsáhlém článku zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=220&t=6493 .
Dokud si někdo nevyzkouší, jak jednoduché je vypovědět smlouvu, když to druhá strana nechce, tak neuvěří. Nebo jak je jednoduché vyvázat se ze smlouvy v případě, když vám objednatel neplatí a abyste nedostali penále za neplnění.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Je to marný, je to marný, je to marný.
Někteří budou omlouvat neomluvitelné selhání ŘSD a MD i kdyby měli sami bídně omrznout v závěji na D1.
Včas vypovědět smlouvu je mnohonásobně jednodušší a hlavně zodpovědnější vůči veřejnosti, než vystavit veřejnost nebezpečí a nechat lidi opakovaně stát mnoho hodin v kalamitě a řešit situaci až za sněhu a mrazu. Tohle prostě neokecáte, ani když tady stokrát napíšete, jak je to hrozně složité s tou smlouvou.
Někteří budou omlouvat neomluvitelné selhání ŘSD a MD i kdyby měli sami bídně omrznout v závěji na D1.
Včas vypovědět smlouvu je mnohonásobně jednodušší a hlavně zodpovědnější vůči veřejnosti, než vystavit veřejnost nebezpečí a nechat lidi opakovaně stát mnoho hodin v kalamitě a řešit situaci až za sněhu a mrazu. Tohle prostě neokecáte, ani když tady stokrát napíšete, jak je to hrozně složité s tou smlouvou.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Včera dálnice před i po zcela v pohodě, v tomto úseku opět kolona na 45 minut, zimní údržba zcela nedostatečná, uprostřed nehoda, za ní dálnice zcela neuklizená. Tohle JE fail ŘSD. Zcela jasnej. A za ŘSD nese přímou odpovědnost ministr dopravy.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Zeptám se, jak má údržba vyčistit dálnici, když je neprůjezdná, tedy ani sypače neprojedou? A třeba když to bylo průjezdné jen jedním zúženým pruhem (nevím jak to tam bylo, nebyl sem tam), tak třeba ten sypač neměl radlici, protože by se tam nevešel, tak jen jezdil a solil, jenže to prostě jen třeba nestačilo. Čím to maj sypat, aby to bylo podle vás ihned suchý?pivko píše:Včera dálnice před i po zcela v pohodě, v tomto úseku opět kolona na 45 minut, zimní údržba zcela nedostatečná, uprostřed nehoda, za ní dálnice zcela neuklizená. Tohle JE fail ŘSD. Zcela jasnej. A za ŘSD nese přímou odpovědnost ministr dopravy.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Nehoda byla cca na km 97 (kolem 17:30h), zastavila mě kolona cca na km 98,5, takže nějakých 15-20 min po nehodě. Do toho okamžiku jsem jel po mokré vozovce. V koloně jsem stál/poskakoval cca 20-25 min, hustě sněžilo, sníh začal zůstávat na vozovce. Po minutí nehody (cca 5 aut v sobě, imho nedodržení odstupové vzdálenosti) se jelo až do exitu 90 po sněhové vrstvě, resp. ve vyjetých kolejích v pravém pruhu (pak už opět mokrá vozovka). Na Zelené vlně hlásili uvízlý sypač na km 104, kam až sahala kolona. Takže v tomhle případě bych byl s kritikou SSÚD opatrnější. Nicméně v protisměru jsem žádný sypač nezaznamenal. Předpokládám ale, že sypač (z Velkého Beranova?) se měl práve na exitu 90 otočit zpět.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Fail je v tom, že tam nechali vytvořit situaci, že k těmto problémům může vůbec docházet. Nikde jinde žádné problémy nebyly, dálnice nejhůř mokrá. Tady ve zúžení jsou poslední dobou problémy nonstop.
Sypač tam byl, dojel až k té nehodě, dál ale ne. Podle mě je D1 v dopravně nepoužitelném stavu, dokud tato past nebude odstraněna. Aby každá cesta Praha Brno byla sázka do loterie, to jsme opravdu banánová republika.
Sypač tam byl, dojel až k té nehodě, dál ale ne. Podle mě je D1 v dopravně nepoužitelném stavu, dokud tato past nebude odstraněna. Aby každá cesta Praha Brno byla sázka do loterie, to jsme opravdu banánová republika.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
V tom případě je ovšem banánová republika i Německo, každý tranzit Praha - Brusel je taky velká loterie. Za poslední rok jsem to projel jen jednou bez nějakého "stau" a to když jsme jel v noci...
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Podle mě je fail v tom, jak se chovají řidiči, mají např. vytvořit uličku - byla tam, nebyla? Sypače na tomto úseku mají dělenou radlici (aspoň některé), takže pokud by tam byla tak by mohly projet.pivko píše:Fail je v tom, že tam nechali vytvořit situaci, že k těmto problémům může vůbec docházet. Nikde jinde žádné problémy nebyly, dálnice nejhůř mokrá. Tady ve zúžení jsou poslední dobou problémy nonstop.
Sypač tam byl, dojel až k té nehodě, dál ale ne. Podle mě je D1 v dopravně nepoužitelném stavu, dokud tato past nebude odstraněna. Aby každá cesta Praha Brno byla sázka do loterie, to jsme opravdu banánová republika.
Další věcí je, že je leden - zima a podle toho by se řidiči měli chovat. To že nachumelí a bude to klouzat a že si na tom nějaký spěchač nabije kokos je velmi pravděpodobné takže je velmi pravděpodobné že bude i kolona. Zajistit okamžitou sjízdnost v jakýchkoli podmínkách něco stojí a tady je to o tom kolik jste ochoten platit za DZ na silniční dani atd. .
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
S Váma je to marné, několik lidí se Vám tady snaží nahodit udičku jak se realizuje smluvní vztah podle FIDIC, ale Vy si pořád jedete svou že to je jednoduchý.Lynx píše:To ovšem nemícháte hrušky s jablky ale přinejmenším hrušky s výrobou traktorů. Na Slovensku se staví 7,5 km dlouhý tunel (+ další objekty) čili stavba mnohonásobně složitější, není to za provozu, takže nehorzí nic srovnatelného s D1 a je to i s projekcí, jak tvrdí theodor.Lenny píše:Doporučuji přečíst pro ty, co si myslí, že vypovědět smlouvu se zhotovitelem je snadné. Stavba D1 LL - Višňové - Dubná Skala je realizována podle žlutého FIDIC. A všeobecně se zde ví, že zhotovitel nestíhá, zpoždění cca 9 měsíců.
Zatímco na tomto vlákně řešíme rekonstrukci dálnice za provozu, vyprojektovanou předem, kde se přitom dá předem předpokládat, že v zimě je NUTNÉ mít dálnici provozuschopnou v plném profilu, A tudíž je NUTNÉ mít ve smlouvě ošetřen krizový scénář, pokud to zhotovitel neplní. Pokud to ŘSD ve smlouvě řešeno nemá, tak je to jejich fatální chyba. Každopádně i tak musí jít smlouvu vypovědět nesrovnatelně snadněji než u mnohem komplikovanějšího slovenského případu.
Zkrátka nesedící přirovnání.
Jednoduchý to není, FIDIC je o tom, že zrovnoprávňuje obě strany smlouvy, to znamená že pokud si investor řádně plní svoje smluvní povinnosti tak skutečně může stavební firmu rozšlápnout jak švába.
Pokud ale se chová tak jak je v ČR zvykem, tzn. vytvoří pochybný mix FIDICU, modifikací jeho smluvních podmínek a zvykového práva (např. do teď se běžně používají termíny jako, více a méněpráce, neuspokojené nároky zhotovitele, atd.), tak sám se často zažene svojí pomalostí a nerozhodností do nevýhodné pozice vůči firmě která sice staví pomalu a blbě, ale papíry má v pořádku.
Osobně si myslím že hlavní chybou je že se upustilo od jmenování rady pro řešení sporů a všechny spory se tak musí řešit až před soudem.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
2 rejow : Moc hezky řečeno ! Naprostý souhlas. Jednoduše to jenom vypadá na první pohled, ale realita je jiná.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Chyba je na vašem přijímači, pane marný. Marně se tady snažím vám podobným vysvětlit, že k takové situaci, že dálnice zůstane zúžená přes zimu, nemá v žádném případě vůbec dojít a výmluvy na složitost smluv, jsou jenom zástěrka, jak omluvit tuto neomluvitelnou chybu. Marně se zaklínate FIDICEm a bůhví čím, jako nějákým nevypověditelným kouzlem co zabraňuje ŘSD v normálním fungování.rejow píše:S Váma je to marné, několik lidí se Vám tady snaží nahodit udičku jak se realizuje smluvní vztah podle FIDIC, ale Vy si pořád jedete svou že to je jednoduchý.
Samozřejmě, že je to složité. Celý tenhle svět je složitý. I vypovězení smluv je složité. Ale daleko složitější situaci vyvolává jejich nevypovězení !!! O tom je řeč. V mém světě je zdraví a bezpečnost lidí nadřazena právnickému kličkování, lavírování a přizdisráčství. Je mi líto, že je vás tady tolik, co to máte naopak.
Zodopovědná osoba nesmí nechat situaci dojít do stavu, že se nechá zúžená dálnice v místech, kde se s jistotou 99 procent dá předpokládat zimní kolaps. A pořád je jednodušší a hlavně zodpovědnější vypovědět smlouvu než riskovat zdraví a životy řidičů a pak to řešit v závějích, s kolonami uvízlých aut.
Spor není veden o jednoduchost, ale o tom, že neřešit situaci byla krajní nezodpovědnost a hazard. A tuto nebezpečnou nečinnost neomlouvá ani sebesložitější a sebefidikovatější smlouva. Už chápete ?
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Dálnice D1 v modernizovaném úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem na Vysočině by měla být zprovozněna bez omezení rychlosti zhruba k 18. únoru. Ve Sněmovně to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) během středeční debaty o řešení krizové situace na D1.
https://domaci.ihned.cz/c1-66444790-tok ... -dodavatel
https://domaci.ihned.cz/c1-66444790-tok ... -dodavatel
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Jo, jo. I když se tam teď maká slušně a téměř na celé délce, tak si dovedu představit situaci, že se termín o nějaký týden protáhne, pak se s velkou slávou za účasti vedení MD a ŘSD sbalí na konci února svodidla, aby se, protože bude pěkné počasí, v půlce března opět postavila a mohlo se pokračovat v "havarijních sanacích"...
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
no myslím si,že kvůli sotva jednomu měsíci,kdy to zase budou dávat nazpět, je to celkem zbytečná práce,měli jen posunout svodidla o vzdálenost,kam by je to směrem ke středu pustilo,nechat tam 80km/h a hotovo...Lynx píše:Dálnice D1 v modernizovaném úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem na Vysočině by měla být zprovozněna bez omezení rychlosti zhruba k 18. únoru. Ve Sněmovně to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) během středeční debaty o řešení krizové situace na D1.
https://domaci.ihned.cz/c1-66444790-tok ... -dodavatel
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
A jakýže zhotovitel by tam měl v březnu nastoupit?viky píše:no myslím si,že kvůli sotva jednomu měsíci,kdy to zase budou dávat nazpět...
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Balance: Pokud se nepletu, tak se uvažuje nad zadáním přímo jednomu ze tří, od kterých si ŘSD vyžádá nabídky. Akorát asi musí ŘSD stihnout pasportizaci a obrnit se proti Úohs.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
No v podstatě je to jedno, neboť posunout znamená rozmontovat, posunout a smontovat. To samé na jaře. Odvézt znamená rozmontovat, naložit, odvézt a složit. Opačně na jaře. Práce a cena skoro stejná, uživatelsky lepší odvoz.viky píše:no myslím si,že kvůli sotva jednomu měsíci,kdy to zase budou dávat nazpět, je to celkem zbytečná práce,měli jen posunout svodidla o vzdálenost,kam by je to směrem ke středu pustilo,nechat tam 80km/h a hotovo...Lynx píše:Dálnice D1 v modernizovaném úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem na Vysočině by měla být zprovozněna bez omezení rychlosti zhruba k 18. únoru. Ve Sněmovně to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) během středeční debaty o řešení krizové situace na D1.
https://domaci.ihned.cz/c1-66444790-tok ... -dodavatel
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Prosím uveďte zdroj.krtek700 píše:Balance: Pokud se nepletu, tak se uvažuje nad zadáním přímo jednomu ze tří, od kterých si ŘSD vyžádá nabídky. Akorát asi musí ŘSD stihnout pasportizaci a obrnit se proti Úohs.
IMHO zatím ŘSD stále pracuje s optimistickým termínem nástupem nového zhotovitele ve 2. pololetí 2019.
Bude nové standardní výběrové řízení.
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ ... oprava_cfr
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/26 ... ce-ohrozen
Posunutí svodidel proběhlo bez jejich rozmontování ... viz videoSosa píše:No v podstatě je to jedno, neboť posunout znamená rozmontovat, posunout a smontovat. To samé na jaře. Odvézt znamená rozmontovat, naložit, odvézt a složit. Opačně na jaře. Práce a cena skoro stejná, uživatelsky lepší odvoz.
https://www.idnes.cz/jihlava/zpravy/dal ... -zpravy_mv
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Dálnice D1 na 98.km je v obou směrech uzavřena. Důvodem je oprava elektrického vedení.
Mezi 94. a 104. kilometrem se pracuje na zprovoznění zúženého úseku.
Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla udělala zřejmě obsluha stroje chybu, přesný průběh nehody ale ještě není jasný. „Náš dodavatel, který pracoval na kilometru 99., přerušil nadzemní vedení vysokého napětí. Nedošlo ke zranění,” řekl.
Mezi 94. a 104. kilometrem se pracuje na zprovoznění zúženého úseku.
Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla udělala zřejmě obsluha stroje chybu, přesný průběh nehody ale ještě není jasný. „Náš dodavatel, který pracoval na kilometru 99., přerušil nadzemní vedení vysokého napětí. Nedošlo ke zranění,” řekl.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
balance: Ten idnes a čt jsou ty nejstarší články. Minimálně to říkal v úterý ve sněmovně.
Zkusil jsem něco najít, tady je článek z 20.12, takže aktuálnější .
https://www.tyden.cz/rubriky/domaci/dop ... 07613.html
Zkusil jsem něco najít, tady je článek z 20.12, takže aktuálnější .
"Hledáme možnost, jak bychom ve stavbě pokračovali ne soutěží, ale že bychom hledali cestu pro přímé zadání výběrem ze tří nabídek. Budeme mít stanovisko, zda se dá postup použít, začátkem ledna," řekl Ťok
https://www.tyden.cz/rubriky/domaci/dop ... 07613.html
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Dnes se podávaly nabídky na vyhotovení PDPS:
https://www.tenderarena.cz/profil/zakaz ... ?id=214217
https://www.tenderarena.cz/profil/zakaz ... ?id=214217