úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Tak to každopádně.
Tohle je ale zjevná chyba ŘSD, která má mít připravené krizové scénáře zajišťující průjezdnost a bezpečí řidičů (už ve smlouvě ošetřené) pro případy, které mohou nastat. A tohle co nastalo, tedy že firma úsek rozestaví a není schopná jej před zimou dokončit, to není nic co by se nedalo předem předpokládat jako reálně hrozící krizový scénář.
Doufejme, že příště (u dalších úseků) už to ve smlouvě bude, že se alespoň do budoucna poučí.
Tohle je ale zjevná chyba ŘSD, která má mít připravené krizové scénáře zajišťující průjezdnost a bezpečí řidičů (už ve smlouvě ošetřené) pro případy, které mohou nastat. A tohle co nastalo, tedy že firma úsek rozestaví a není schopná jej před zimou dokončit, to není nic co by se nedalo předem předpokládat jako reálně hrozící krizový scénář.
Doufejme, že příště (u dalších úseků) už to ve smlouvě bude, že se alespoň do budoucna poučí.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
To není nereálné ale přímo nemožné. V současné době v ČR a ni jinde v Evropě není inženýrská firma která by byla schopná dělat podobný projekt čistě svými kapacitami. Vždy je to řetěz dodavatelů a subdodavatelů. Firmy si teď drží vlastní kapacity pouze na to co si myslí že je jejich konkurenční výhoda, držet na stavu všechny profese a mechanizmy prostě nejde kvůli jejich režijním nákladům. Silniční firmy si takto typicky drží obalovny a čety na pokládku ABS, zbytek když máte práci už seženete na druhotném trhu.Lynx píše:Tohle se zde už řešilo. Držet plnohodnotnou náhradní firmu je nereálné.
Ale mohli by a podle mě měli by mít ve smlouvě, že když firma úsek nezprovozní například do 31.10. tak na její náklady nastoupí jiná firma a alespoň to provizorně před zimou zprovozní. Pak by musela být standardní soutěž na nového zhotovitele.
Ta provizorní firma by mohla být povolána operativně v rámci krizového řešení a nechala by si to pochopitelně extra zaplatit, ale to by šlo k úhradě vyhozenému zhotoviteli. Je přece potřeba počítat s krizovými scénáři (a to už ve smlouvě) a mít připravené jejich řešení. Není možné to nechat dojít do současného stavu tj. dálnice rozkopaná a do toho sněží.
Nejde to i z pohledu ceny za práci které jsou ještě od doby Bárty strašně nízko a i dobře vyhrané zakázky jsou často za jednotku níž než byly v roce 2008, tomu napomáhá i fakt že ÚRS který vytváří cenovou databázi pro ocenění staveb investorem má hrozné zpoždění za vývojem na trhu. Typicky 3 až 4 roky. Opticky to vypadá že se vyhrává za cenu investora, nebo i nad ní ale v reálu jsou ceny horší než v roce 2008.
To co říkal Babiš o té druhé firmě, nejspíš svědčí o tom že netuší jak funguje sdružení firem. Sdružení se vytváří hlavně z důvodů a) firmy které nemají dost kapacit (výrobních i lidských) se sdruží, b) aby bylo možné pokrýt vyžadované reference, c) aby se zmenšila konkurence a byla šance na lepší cenu. Nic z toho evidentně nechápe.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Na D1 jsem v rámci odstraňování svodidel stál dopoledne v koloně minimálně ještě v roce 2016. Že se snad úplně nepletu a dělo se tak, jsem našel např. tady:xman píše:Najednou jde pracovat v noci? Kde žijete?
S výjimkou prvních 4 úseků v roce 2013 a 2014 se dočasná svodidla osazují a demontují na všech úsecích modernizované D1 v noci už několik let. Vždy.
http://www.velkomeziricsko.cz/zpravy/28 ... -se-kolony
Nebo mluvíte o demontáži něčeho jiného?
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Jmenované práce se dělají TAKÉ v noci, ne POUZE v noci. Jak bylo uvedeno výše, zhotovitel má na to určitý počet hodin (54 nebo 72 h v závislosti na délce úseku). Z toho vyplývá, že práce probíhají i přes den, zpravidla o víkendu. Je to dáno zadáním ze strany příslušného útvaru ŘSD (úsek výstavby GŘ ŘSD).
POUZE v noci a o víkendech mimo špičku se pracovalo jen na některých akcích kolem Brna a Prahy, které byly zadány provozním úsekem GŘ ŘSD. Tam jsou uzavírky v rámci zakázky zadány jinak.
POUZE v noci a o víkendech mimo špičku se pracovalo jen na některých akcích kolem Brna a Prahy, které byly zadány provozním úsekem GŘ ŘSD. Tam jsou uzavírky v rámci zakázky zadány jinak.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Zákony jednoznačně umožňují dát zakázku na uvedení do stavu nutného pro provoz v zimě z ruky. V situaci jaká byla v říjnu, listopadu na D1 - neplnění kontraktu zhotovitelem a současně riziko škod a obecného ohrožení. Vzhledem k významu D1 stačil posudek, co se dal udělat za týden a za další dva týdny mohla už jiná firma chystat úsek na zimu. Nevěřím, že by se nenašla firma.
Jenomže Ťok je měkký. Už si zavolal bankovní záruky ? Všude píšou, že dali sdružení pokutu. To je k smíchu. Dát pokutu znamená posílat papíry tam a zpátky.
Pokud zavolá záruku, sdružení patrně požádá o předběžné opatření, čímž získá pár týdnů.. ale jinak je to konečná. Banka se na to musí dívat tak, že bude plnit a to teprve udělá Geosanu težkou hlavu.
Jenže do toho se Ťokovi nechce. Radši se bude x let přetahovat jako s Eurovií u Ostravy.
Jenomže Ťok je měkký. Už si zavolal bankovní záruky ? Všude píšou, že dali sdružení pokutu. To je k smíchu. Dát pokutu znamená posílat papíry tam a zpátky.
Pokud zavolá záruku, sdružení patrně požádá o předběžné opatření, čímž získá pár týdnů.. ale jinak je to konečná. Banka se na to musí dívat tak, že bude plnit a to teprve udělá Geosanu težkou hlavu.
Jenže do toho se Ťokovi nechce. Radši se bude x let přetahovat jako s Eurovií u Ostravy.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Když ŘSD vyzve banku o garanci tak banka musí plnit ve prospěch ŘSD ihned. Stavební firma nemá žádnou páku jak tomu zabránit.
Pokuty:
Ta stavba jela podle červenýho FIDICu, no a jestli to sdružení dávalo žádosti o pokyny správci stavby a správce stavby neodpovídal ve lhůtách daných smluvními podmínkami, může se nakonec ukázat že za kratší kus provázku tahá ŘSD.
Pokuty:
Ta stavba jela podle červenýho FIDICu, no a jestli to sdružení dávalo žádosti o pokyny správci stavby a správce stavby neodpovídal ve lhůtách daných smluvními podmínkami, může se nakonec ukázat že za kratší kus provázku tahá ŘSD.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Ne - můžete požádat soud o předběžné opatření aby nebylo plněno, ale je to jen zdržovací taktika a na odvolání by to ŘSD vyhrálo.
Vlastní plnění je nepodstatné, protože banka by už v okamžiku zavolání jednala tak jako by plnila a připravovala realizovat si zajištění.
U geosanu s tržbama 1 mld CZK prostě musí být neschopnost relizovat zakázku za více než 1 mld CZK konečná a ŘSD již mělo vydláždit cestu do insolvence.
Vlastní plnění je nepodstatné, protože banka by už v okamžiku zavolání jednala tak jako by plnila a připravovala realizovat si zajištění.
U geosanu s tržbama 1 mld CZK prostě musí být neschopnost relizovat zakázku za více než 1 mld CZK konečná a ŘSD již mělo vydláždit cestu do insolvence.
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
z FB co bylo/je na úseku
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Já už tomu kapitalismu přestávám rozumět. Má se dát šance i jiným než velké čtyřce? Nebo nemá? A když nemá, proč se to nedá do podmínek tendru? A co na to ÚHOS ? A co na to Jan Tleskač?musklin píše:U geosanu s tržbama 1 mld CZK prostě musí být neschopnost relizovat zakázku za více než 1 mld CZK konečná a ŘSD již mělo vydláždit cestu do insolvence.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
D1? Liptovská Mara?Diaľničiar píše:z FB co bylo/je na úseku
Brno České Budějovice Plzeň Ústí/L. Hradec Králové
Bratislava (SK) Wien (A) Linz (A) Nürnberg (D) Dresden (D) Wroclaw (PL)
Bratislava (SK) Wien (A) Linz (A) Nürnberg (D) Dresden (D) Wroclaw (PL)
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Tohle proběhlo v létě polskýma serverama a dělali si tam srandu z bordelu na autostrade niemeckej. Takže asi fejk.monin píše:D1? Liptovská Mara?Diaľničiar píše:z FB co bylo/je na úseku
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Autor 1975 nevylučuje, že by mohly být na stavbu podepsány dvě smlouvy; tedy jedna se zhotovitelem "A" a druhá se zhotovitelem "B" (coby náhradníkem). Prostě v duchu Babišových slov. Čekal jsem větší ohlas na tento nápad, a proto myšlenku znovu připomínám.1975 píše: A přesně vidím ten hýkot, kdyby byly podepsané dvě smlouvy - jak je to nehospodárné apod...
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
A náhradník by seděl na zadku a čekal, kdy bude třeba nastoupit? Nebo bude dělat na svých zakázkách, v případě potřeby je zakonzervuje a nastoupí na dálnici?
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Ve smluvních podmínkách nejsou myslím definované žádné lhůty, některé pokyny jdou vydat během dne, některé třeba na měsíc projednávání.rejow píše:Pokuty:
Ta stavba jela podle červenýho FIDICu, no a jestli to sdružení dávalo žádosti o pokyny správci stavby a správce stavby neodpovídal ve lhůtách daných smluvními podmínkami, může se nakonec ukázat že za kratší kus provázku tahá ŘSD.
Když budu citovat z FIDICu:
"Zhotovitel musí dát Správci stavby oznámení, kdykoliv je pravděpodobné, že se Dílo zpozdí nebo se ztíží podmínky jeho provádění z důvodu, že Zhotoviteli nebude vydán potřebný výkres nebo pokyn v určité konkrétní lhůtě, která musí být přiměřená"
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Máte pravdu, nicméně můžu spekulovat že tam problémů bylo víc, některé se rodili od začátku stavby a potom mohl přijít v úvahu řetězec:
1. Zhotovitel žádá o pokyn správce stavby např. z důvodu odlišné geologie než byla ve výkresech. Lhůtu pro vypracování pokynu nebo dodání výkresu dá objednateli zhotovitel, ale musí být přiměřená.
2. Objednatel vydává pouze ústní pokyn (V praxi nechce vydat písemný, protože ten je okamžitě závazný pro obě strany a většinou vzniká variace nebo claim. V byrokratickém českém světě se písemné závazné reakce objednatele počítají na měsíce!)
3. Zhotovitel písemně žádá o potvrzení ústního pokynu podle 3.3. a objednatel neodpoví podle bodu c) do dvou pracovních dnů nebo ústní pokyn popře
4. Zhotovitel pak postupuje podle bodu 1.9. Zpožděné výkresy a pokyny který zní:
...zhotoviteli nebude vydán potřebný výkres nebo pokyn v určité konkrétní lhůtě,která musí být přiměřená... bude objednateli oznámeno podrobnosti o povaze a rozsahu zpoždění a ztížených podmínek, když bude potřebný výkres nebo pokyn vydán pozdě.
Jestliže zhotoviteli vznikne zpoždění nebo náklady jako následek toho, že správce stavby nevydal výkres nebo pokyn v požadované přiměřené lhůtě... je oprávněn podle podčlánku 20.1 k:
a) prodloužení doby za jakékoli takové zpoždění, jestliže dokončení je nebo bude zpožděno podle pod-článku 8.4(Prodloužení doby pro dokončení)
ale možná je to u ŘSD jinak
1. Zhotovitel žádá o pokyn správce stavby např. z důvodu odlišné geologie než byla ve výkresech. Lhůtu pro vypracování pokynu nebo dodání výkresu dá objednateli zhotovitel, ale musí být přiměřená.
2. Objednatel vydává pouze ústní pokyn (V praxi nechce vydat písemný, protože ten je okamžitě závazný pro obě strany a většinou vzniká variace nebo claim. V byrokratickém českém světě se písemné závazné reakce objednatele počítají na měsíce!)
3. Zhotovitel písemně žádá o potvrzení ústního pokynu podle 3.3. a objednatel neodpoví podle bodu c) do dvou pracovních dnů nebo ústní pokyn popře
4. Zhotovitel pak postupuje podle bodu 1.9. Zpožděné výkresy a pokyny který zní:
...zhotoviteli nebude vydán potřebný výkres nebo pokyn v určité konkrétní lhůtě,která musí být přiměřená... bude objednateli oznámeno podrobnosti o povaze a rozsahu zpoždění a ztížených podmínek, když bude potřebný výkres nebo pokyn vydán pozdě.
Jestliže zhotoviteli vznikne zpoždění nebo náklady jako následek toho, že správce stavby nevydal výkres nebo pokyn v požadované přiměřené lhůtě... je oprávněn podle podčlánku 20.1 k:
a) prodloužení doby za jakékoli takové zpoždění, jestliže dokončení je nebo bude zpožděno podle pod-článku 8.4(Prodloužení doby pro dokončení)
ale možná je to u ŘSD jinak
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Za jak dlouho to předběžné opatření vydá? Většinou musí banka plnit v nějakém čase, tak do týdne a nemyslím, že by soud tak rychle reagoval.musklin píše:Ne - můžete požádat soud o předběžné opatření aby nebylo plněno, ale je to jen zdržovací taktika a na odvolání by to ŘSD vyhrálo.
Vlastní plnění je nepodstatné, protože banka by už v okamžiku zavolání jednala tak jako by plnila a připravovala realizovat si zajištění.
U geosanu s tržbama 1 mld CZK prostě musí být neschopnost relizovat zakázku za více než 1 mld CZK konečná a ŘSD již mělo vydláždit cestu do insolvence.
Geosan si cestu do insolvence docela zaslouží a to nejen za to co provádí tady. No ono se stačí podívat na vedoucí zaměstnance a co je za nimi ve stavebnictví vidět.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Z rozhovoru s majitelem Geosanu:
Kde se bijete s konkurencí nejvíce?
Pokud se bavíme o silničním stavitelství, měla by to být priorita, ale dneska je tam paradoxně největší boj o získávání zakázek. Je tu historicky dost firem, které se tím zabývaly, a zakázek není tolik. Takže firmy hodně bojují a zuří cenová válka. Dnes se zakázky v silniční výstavbě vyhrávají za padesát až šedesát procent předpokládané ceny. Mým osobním názorem je, že firmy, které jdou takto pod náklady, budou mít nakonec s těmito stavbami velké potíže. Ceny lidské práce a materiálů jdou nahoru, takže není důvod, proč by se situace těchto firem měla zlepšit. Projekty jsou navíc nadlouho, většinou dva tři roky.
Více na https://www.e15.cz/rozhovory/ve-stavebn ... ka-1340091
Kde se bijete s konkurencí nejvíce?
Pokud se bavíme o silničním stavitelství, měla by to být priorita, ale dneska je tam paradoxně největší boj o získávání zakázek. Je tu historicky dost firem, které se tím zabývaly, a zakázek není tolik. Takže firmy hodně bojují a zuří cenová válka. Dnes se zakázky v silniční výstavbě vyhrávají za padesát až šedesát procent předpokládané ceny. Mým osobním názorem je, že firmy, které jdou takto pod náklady, budou mít nakonec s těmito stavbami velké potíže. Ceny lidské práce a materiálů jdou nahoru, takže není důvod, proč by se situace těchto firem měla zlepšit. Projekty jsou navíc nadlouho, většinou dva tři roky.
Více na https://www.e15.cz/rozhovory/ve-stavebn ... ka-1340091
-
- Příspěvky: 209
- Registrován: 13.8.2018 20:50:39
- Bydliště: u Českých Budějovic
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Tak na podzim 2017 to tak třeba bylo A v roce 2011/12 ještě ve větší míře...
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Čas běží, kvůli novým informacím zapomínáme na ty starší. Dne 4.6.2018 řekl Ťok: "Podle našich informací každý týden získávají dva dny zpoždění, ta práce tam opravdu vidět není a pokud se to radikálně nezmění, tak budeme opravdu sahat k tomu, že bychom někoho z té stavby vyhodili a nahradili ho jiným účastníkem.
Ťok uvažuje o vyhazovu firmy a sedm měsíců poté se Babiš chce informovať.
Ťok uvažuje o vyhazovu firmy a sedm měsíců poté se Babiš chce informovať.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Nemusí se to zdát možné, ale opravdu se takové přeběžné opatření vyskytují. Navíc plnění z BZ nepadá z čistého nebe. Ťok taky říkal už na podzim, že informovali banky, že asi budou využívat BZ.Sosa píše: Za jak dlouho to předběžné opatření vydá? Většinou musí banka plnit v nějakém čase, tak do týdne a nemyslím, že by soud tak rychle reagoval.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
No uvidíme. Jestli na BZ sáhnou a co s toho bude. Bylo by to už potřeba.musklin píše:Nemusí se to zdát možné, ale opravdu se takové přeběžné opatření vyskytují. Navíc plnění z BZ nepadá z čistého nebe. Ťok taky říkal už na podzim, že informovali banky, že asi budou využívat BZ.Sosa píše: Za jak dlouho to předběžné opatření vydá? Většinou musí banka plnit v nějakém čase, tak do týdne a nemyslím, že by soud tak rychle reagoval.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Na problémovém úseku D1 u Humpolce začala oprava vodou vymletých dutin
https://www.idnes.cz/jihlava/zpravy/dal ... -zpravy_mv
https://www.idnes.cz/jihlava/zpravy/dal ... -zpravy_mv
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
„Chyba je na kanalizaci, která byla špatně zasypávána. Zůstala tam volná místa, která se teď musí vyplnit injektáží,“ uvedl technolog dodavatelské firmy Jaroslav Zdvořák.vondr píše:Na problémovém úseku D1 u Humpolce začala oprava vodou vymletých dutin
Ne vše co novinář napíše, je pravda. Naštěstí je v tomto případě nepřesnost málo významná.
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Doporučuji přečíst pro ty, co si myslí, že vypovědět smlouvu se zhotovitelem je snadné. Stavba D1 LL - Višňové - Dubná Skala je realizována podle žlutého FIDIC. A všeobecně se zde ví, že zhotovitel nestíhá, zpoždění cca 9 měsíců.Diaľničiar píše:NDS už ví jak vyhodí zhotovitele z procesu výstavby. Toto a mnoho dalších možných sporů, pro a proti v rámci vícero konfliktů mezi zhotovitelem, investorem a dozorem najdete v rozsáhlém článku zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=220&t=6493 .
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: úsek 12, MÚK 90 Humpolec – MÚK 104 Větrný Jeníkov
Podrobné zprávy ve slovenské sekci, stojí si to za projití... Doporučuji !