(B) Opravu tunelu v Brně vyhrála firma s jedním zaměstnancem

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
Marty
Příspěvky: 755
Registrován: 16.3.2009 9:00:04

(B) Opravu tunelu v Brně vyhrála firma s jedním zaměstnancem

Příspěvek od Marty »

Opravu tunelu v Brně vyhrála firma s jedním zaměstnancem. Prověřím to, slíbil ministr

Na poslední chvíli vybralo Ředitelství silnic a dálnic firmu, jež má opravit brněnský Pisárecký tunel. Zakázku získala firma Lamtech CZ, kterou vlastní Petr Spilka, otec golfistky Kláry Spilkové. Společnost ale nemá ani zaměstnance, ani zkušenosti.

Do konce roku musí mít Pisárecký tunel v Brně, jedna z hlavních propojek mezi městem a dálnicí, nové zabezpečení. Už rok a půl tam pořádně nefunguje systém varování před nehodou a hrozí, že se tunel bude muset úplně zavřít. Na poslední chvíli nyní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vybralo firmu, která má dosluhující technologii tunelu vyměnit. V soutěži, omezené předem na vytipované zájemce, získala zakázku za 31 milionů společnost Lamtech CZ - firma s jedním zaměstnancem. Podmínky tendru přitom přikazují, že vítěz musí klíčové práce na důmyslném systému zabezpečení provést sám, tedy bez subdodavatelů. "Já to nevím, ověřím si to," řekl HN ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).

Nic neřekneme, není podepsáno
Pisárecký tunel je už od loňska úředně v havarijním stavu. Zastaralý je počítačový mozek, jenž vysílá varování řidičům, když se v tunelu stane nehoda. Experti za nespolehlivé označili také ventilátory, které by měly odvádět kouř při požáru. Ředitelství silnic a dálnic si na výměnu zabezpečení vybralo koncem srpna firmu Lamtech CZ. Jenže podle informací z veřejných databází na to zřejmě nemá lidi ani zkušenosti. "Já se vám k tomu nechci vůbec vyjadřovat," reagoval majitel Petr Spilka, mimochodem otec nadějné české golfistky Kláry Spilkové. A Ředitelství silnic a dálnic zase vzkázalo, že na papíře ještě zakázka není přidělená - ještě zbývají lhůty na námitky. "S ohledem na to nebudeme poskytovat žádné informace," reagovala mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Lamtech CZ měl loni podle účetní závěrky obrat 4,8 milionu, rok předtím to bylo 124 tisíc korun. Firemní dokumenty ukazují, že si drží jednoho zaměstnance; náklady na něj firma loni spočítala na 204 tisíc korun. Podle serveru Vsechnyzakazky.cz zatím firma vyhrála tři veřejné tendry. Pro středočeský Kostelec u Křížků pracovala na nových chodnících, opravě náměstí a budovala nový přístřešek na autobusové zastávce. Byla to zakázka za 16 milionů. Tou druhou, tentokrát za 11,3 milionu od Státní zkušebny zemědělských, potravinářských a lesnických strojů, je přestavění autodílny na archiv. Na webu Lamtech CZ uvádí, že se zaměřuje na "instalaci datových center, certifikovaných datových komor a trezorů pro uložení datových médií". A mezi reference si řadí například stavební nebo elektro práce pro nemocnice či úřady - většinou za ceny od desítek tisíc do tří milionů. Na podrobnosti se majitele firmy Spilky není možné zeptat, protože je podle svých slov vázaný mlčenlivostí.

Ministr: Zdrželi nás úředníci
Kvůli havarijnímu stavu tunelu chtěl dát zakázku bez soutěže už loni ministr Zdeněk Žák. Když vznikla začátkem roku nová vládní koalice, tendr se změnil na otevřený. Ale v létě ho zastavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. "Neuvěřitelné, s tím jsem se setkal poprvé. Napsali jsme, že písemné nabídky budou doručeny osobně nebo poštou. Ale to je prý netransparentní. Vyčetli nám, že to mělo být i elektronicky nebo prostřednictvím kurýrních služeb," vysvětlil ministr Prachař. ŘSD, které pod Prachaře spadá, tak zakázku pod časovým presem vypsalo znovu. Ale už jako takzvané jednací řízení bez uveřejnění. Zatímco tedy předtím se mohl přihlásit kdokoli, nově státní podnik oslovil napřímo čtyři firmy. U otevřené soutěže také byly podmínky pro účast, u té uzavřené však odpadly. A firma Lamtech CZ nakonec nabídla nejnižší cenu - přibližně 31 milionů. Opravu tunelu s ministrem nedávno řešil i jihomoravský hejtman Martin Hašek (ČSSD). Kdyby se totiž měl tunel úplně zavřít, doprava v Brně by nejspíš zkolabovala. Dohodli se, že tunel se bude modernizovat za provozu. Stále je tady ale výjimka z předpisů, kterou má tunel jen do konce roku. "Aby se mohla prodloužit, musela by se nejdřív vést složitá jednání," řekla Věra Hoderová, šéfka brněnského závodu ŘSD.

http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-6279756 ... il-ministr
Zamčeno

Zpět na „2014 Česko“