Monitoring křečka? Žádný žert, ale zakázka ŘSD za dva milióny
Jaké jsou nároky a požadavky drobného savce s názvem křeček polní? Jakou vyvíjí aktivitu v průběhu roku? A jak toto zvíře odchytit a přemístit jinam? Ačkoli by se mohlo zdát, že jde o znalostní test ze zoologie, skutečnost je jiná. Jde o dokumentaci veřejné zakázky Ředitelství silnic a dálnic za 1 968 800 korun bez DPH.
Zakázku s názvem Monitoring výskytu křečka polního v lokalitě Třebětice-Alexovice vypsalo podle zjištění Práva letos ŘSD proto, aby se konečně mohla rozhýbat výstavba rychlostní komunikace R 49 z Hulína do Fryštáku a dál ke slovenské hranici. Tu stát slavnostně zahajoval už v září 2008, ale nedostatek peněz a opakované protesty ekologů z ní udělaly takříkajíc ležák.
Chráněný druh
Nyní prý má investor vyhráno. Před několika dny nabyla platnosti výjimka řešící problematiku křečka, kterou vydal zlínský krajský úřad. „Byla to poslední velká překážka k realizaci dané stavby,“ potvrdil Právu mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Podle mluvčího výjimka obsahuje podmínky přesunu savce na jinou lokalitu, čímž padá rozpor výstavby komunikace se zákonem o ochraně přírody a krajiny. Křeček polní je totiž v Česku chráněný zákonem jako silně ohrožený druh.
Jak zněly podmínky zakázky? „Určení počtu nor křečka polního, stanovení lokalitních nároků a požadavků křečka polního na základě literární rešerše, odborné diskuse a vlastních pozorování, stanovení jednotlivých fází aktivity křečka polního během roku na lokalitě.“
Třicítku čeká stěhování
A taky: „Návrh metod odchytu a transferu jedinců křečka polního, návrh lokalit pro umístění transferovaných jedinců, návrh detailních a reálných managementových opatření.“
Zní to komicky, ale silničáře teď čeká delikátní záležitost, jak prý zhruba třicítku křečků polních odchytit a bezpečně přemístit jinam. Nejspíš se zapotí, protože soudě podle učebnic tento drobný savec během zimy tzv. hibernuje, tedy ukládá se k zimnímu spánku, přičemž se probouzí každých pět až sedm dní a krmí se svými zásobami.
Navíc pro přestěhování křečka podle odborné literatury není vhodná kdejaká lokalita, takže šlo o hledání místa, kde bude mít blízko ke zdroji potravy, kterou je hlavně obilí. Jak praví encyklopedie, křeček je typickým obyvatelem stepí a polí, kde si vyhrabává složité doupě.
I proto mnozí zainteresovaní hovoří o opakovaných obstrukcích ekologů. Ti se ale brání nejen tím, že jim jde o ochranu ohrožených živočichů, ale také argumentem, že místo nákladné komunikace by stačilo vybudovat obchvaty měst a obcí.
Zdravý rozum
„Právě to jsou věci, které prodlužují a prodražují stavby,“ řekl Právu bývalý ministr dopravy, dnes šéf poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Připustil, že většinou nikdo o těchto věcech spojených s výstavbou nic neví a běžnému člověku se tomu nechce ani věřit.
„Myslím, že by měl nastoupit zdravý rozum, zatím vítězí až zaslepená ochrana přírody, v tomto případě křečka,“ uvedl Stanjura s tím, že považuje za neuvěřitelné za dva milióny studovat, kudy se křeček pohybuje. „To se nedá vysvětlit a nezávidím nikomu z ŘSD, který to bude muset hájit,“ dodal.
Křeček přitom zaskočil nejen investora, ale také prezidenta Miloše Zemana, který letos v září Zlínsko navštívil. Prý se nestačil divit.
„Když jsem se připravoval na návštěvu Zlínského kraje, nechal jsem si zpracovat seznam chystaných staveb,“ prozradil tehdy Zeman a doplnil, že u plánované silnice R49 byla poznámka, že stavba je zastavená kvůli výskytu chráněného živočicha.
„Nechal jsem si zjistit, o co se jedná, a je to křeček. Pokud jde o křečky, tím nikoho nenabádám k ničemu, ale volte lidi, kteří nemají zelený mozek,“ nechal se slyšet prezident.
Naďa Adamičková, Marie Königová, Právo
(Z) Monitoring křečka? Žádný žert, ale zakázka ŘSD za dva M
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion