(SK) Dvě dálnice mají skluz. Váhostav má problémy.

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Dvě dálnice mají skluz. Váhostav má problémy.

Příspěvek od Diaľničiar »

Štvorprúdovky na severnej D1 od Dubnej Skaly po Turany a od Jánoviec po Jablonov tento rok nebudú.

Martinský 16 kilometrov dlhý úsek bude namiesto konca roka 2014 hotový najskôr na jar 2015 a 9–kilometrová levočská diaľnica bude zrejme až pred letom 2015, kým pôvodný termín bol na konci tohto mesiaca.

Úseky má na starosti Váhostav. Ten stavia aj iné diaľnice, pri Dubnej Skale mu zatopilo časť strojov, a preto nemá dostatočné kapacity. Firma tiež neplatí včas dodávateľom, ktorí odmietali pracovať. Váhostav žiada o predĺženie termínu

„Máme signály, že sa žiada o predĺženie zmluvnej výstavby na úseku D1 Jánovce – Jablonov, I. úsek. Táto požiadavka je prehodnocovaná. Žiadosť o posun termínu je u externého stavebného dozoru, v najbližších týždňoch sa má dozor vyjadriť. Zhotoviteľ totiž nemá dostatočné kapacity na stavbu tak, aby plnil načas harmonogram. Ak si zoberieme, že práce na výstavbe úseku nie je možné realizovať v zimných mesiacoch, tak ukončenie výstavby v zime je nereálne,“ tvrdí Milan Gajdoš, šéf Národnej diaľničnej spoločnosti.

Podľa Gajdoša je Váhostav v sklze niekoľko mesiacov. Pri Levoči stavebná spoločnosť požiadala o odklad až na šesť stavebných mesiacov. „V prípade veľkej akcelerácie a nasadenia zvýšených stavebných kapacít by zhotoviteľ stihol odovzdať úseky načas. Vyzerá to však tak, že dokončenie v tomto roku je nereálne,“ dodáva Gajdoš.

Na Dubnej Skale by mali byť dôvodom meškania nedávne záplavy a škody, ktoré povodne firme spôsobili. Diaľnica pri Levoči mala byť zase hotová už koncom vlaňajška, tragická nehoda z novembra 2012, keď pri betonáži rozostavaného diaľničného mosta nevydržala podperná konštrukcia, oddialila tento termín o ďalší polrok.

„Sklzy vo výstavbe na úsekoch D1 Dubná Skala – Turany a D1 Jánovce – Jablonov sú v poslednom období spôsobené vplyvom nepriaznivého počasia a v rámci týchto stavieb existujú viaceré dôvody, ktoré naša spoločnosť špecifikuje a pripravuje do oficiálnej žiadosti. Len analýza škôd spôsobených daždivým počasím, následnými povodňami a ich dosah na plnenie termínov môže trvať niekoľko týždňov,“ zdôvodňuje plán odovzdať diaľnice omnoho neskôr Tomáš Halán, hovorca Váhostavu.

Medzi dôvodmi, prečo sa štvorprúdovky stavajú pomalšie, ako sa rátalo, môžu byť aj problémy Váhostavu s platením faktúr svojim dodávateľom. Váhostav neplatenie vysvetľoval nízkou cenou za diaľnicu. V kuloároch sa hovorilo o tom, že Váhostav plánuje reštrukturalizáciu. Stavebná spoločnosť to však popiera a nedávno sa so štyrmi bankami – Tatrabankou, Slovenskou sporiteľňou, ČSOB a Komerční bankou dohodla na prevádzkovaní financovania a úverovania aktivít firmy. Z Bratislavy do Košíc vraj v roku 2019 Diaľnicu pri Martine stavia Váhostav za 137 miliónov eur sám, ale pri Levoči je v konzorciu spolu s českou stavebnou firmou Bögl a Krýsl a za výstavbu úseku dostanú necelých 60 miliónov eur.

Okrem toho však Váhostav stavia aj D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, D1 Hubová – Ivachnová, D3 Svrčinovec – Skalité, D3 Skalité – št. hranica s Poľskom a R2 Pstruša – Kriváň. Na väčšine je súčasťou konzorcií. Napríklad detviansku rýchlocestu stavia spolu so Strabagom a Doprastavom za 177 miliónov eur, ale aj na tejto stavbe je mierny sklz. Dôvodom má byť meškanie uzatvárania zmlúv k prekládkam inžinierskych si­etí.

Termíny strácajú na realite nielen pri jednotlivých úsekoch, ale aj kompletne pri uvažovaní o spojení Bratislavy a Košíc. Kým minister dopravy Ján Počiatek nedávno pre Pravdu potvrdil, že západ sa diaľnicou spojí s východom v roku 2019, diaľničiari to vidia inak. Všetko totiž stojí na poslednom úseku D1 Turany – Hubová.

„Ten má historicky komplikácie so zosuvmi. V optimálnom variante uvažujeme o termíne vypísania súťaže na prelome rokov 2015 a 2016. Je potrebné ešte preskúmať vplyv tunela Korbeľka na spodné vody. Povrchový variant sa nám zatiaľ javí v poriadku. Definitívne stanovisko dá štúdia, ktorú sme si dali vypracovať a bude hotová koncom tohto mesiaca,“ vraví Gajdoš. Verejná súťaž môže trvať niekoľko mesiacov a diaľnica sa bude stavať minimálne štyri roky a z Bratislavy do Košíc sa tak pôjde plynule po D1 najskôr v roku 2020 až 2021.

” Len analýza škôd spôsobených daždivým počasím, následnými povodňami a ich dosah na plnenie termínov môže trvať niekoľko týždňov. Tomáš Halán hovorca Váhostavu

http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... a-tazkost/

Foto popis| Od Dubnej Skaly pri Martine pôjde diaľnica až na jar 2015, aj keď pôvodný termín bol december 2014. Foto autor| FOTO PRAVDA: IVAN MAJERSKÝ © AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2014 Svět“