(SK) Polovina Slováků bude mít vlaky zdarma

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Polovina Slováků bude mít vlaky zdarma

Příspěvek od Diaľničiar »

Polovica Slovenska môže cestovať vlakmi zadarmo

Eva Žgravčáková, Pravda | 22.10.2014 12:10, aktualizované: 18:40

Možnosť cestovať vlakmi zadarmo dostane 2,5 milióna ľudí na Slovensku. Cestovať bezplatne bude totiž môcť od 17. novembra tohto roku okrem pôvodne avizovaných detí, študentov a starobných dôchodcov aj ďalšia, vyše tristotisícová, skupina ostatných dôchodcov.

Vláda napokon odobrila bezplatné lístky aj pre invalidných a predčasných starobných dôchodcov, ale aj pre tých, čo poberajú vdovský, vdovecký a sirotský dôchodok. Štát chce týmto opatrením zvýšiť záujem o cestovanie železničnou dopravou.

Predpokladá sa však, že len časť ľudí prejde z auta či autobusu do vlaku. Cestovať vlakmi by tak mala asi štvrtina zo všetkých cestujúcich na železnici. Ľuďom, čo dochádzajú za prácou, sa však zároveň od 1. januára zvýši zľava z 30 na 50 percent.

Viac ľudí vo vlakoch vyvolá tlak na posilnenie dopravy či vyššie a častejšie investície do modernizácie a údržby vozového parku. Namiesto pravidelnej každoročnej štátnej injekcie do železničnej dopravy vo výške 205 miliónov eur dostane štátny prepravca zatiaľ o 13 miliónov viac. "Rozhodli sme sa pomôcť najohrozenejším sociálnym skupinám obyvateľstva a pomôcť im v ich ťažkej životnej situácii,“ vraví Ján Počiatek, minister dopravy. Počiatek tvrdí, že príde k podstatnému zvýšeniu frekvencie vlakovej dopravy a v novom grafikone, platnom od 14. decembra tohto roka, pribudne 103 vlakov.

"Na očakávaný zvýšený záujem cestujúcich reagujeme zvýšením počtu vlakov. Posilnená bude diaľková doprava medzi Bratislavou a Košicami aj Zvolenom a takisto sa zvýši aj počet rýchlikov medzi regionálnymi centrami. Rovnako intenzívne sa bude posilňovať aj prímestská vlaková doprava,“ poznamenal Počiatek a dodáva, že decembrové zvýšenie počtu vlakov na slovenských koľajniciach bude najvýraznejšie za posledných desať rokov.

Vo vlakoch objednávaných štátom bude môcť cestovať zadarmo zhruba 890-tisíc detí do 15 rokov, okolo 350-tisíc študentov do 26 rokov, takmer jeden milión ľudí nad 62 rokov a viac ako 300-tisíc poberateľov predčasných, invalidných či vdovských dôchodkov. Už doteraz mohli bezplatne cestovať deti do 6 rokov a ľudia nad 70 rokov mali na cestovnom takisto výrazné zľavy. Takmer miliónová skupina obyvateľov teda mohla už doteraz cestovať vlakmi zadarmo.

Ministerstvo financií tvrdí, že študenti, z ktorých asi polovicu tvoria vysokoškoláci, ušetria na vládou presadenom bezplatnom cestovaní ročne vyše deväť miliónov eur. Bezplatné vlaky síce odbremenia rozpočty niektorých rodín, na sociálny balíček sa poskladajú všetci daňovníci, keďže dotácie na zabezpečenie služieb vo verejnom záujme putujú zo štátneho rozpočtu. Na podobnom princípe sa dotujú ceny plynu pre domácnosti.

Navrhované zmeny sa týkajú len prepravy v 2. vozňovej triede rýchlikov a osobných vlakov a lístky na bezplatné cestovanie budú vydávané na konkrétneho zákazníka. Finančný, ekonomický a sociálny balíček v železničnej osobnej doprave vláda schválila bez toho, aby ukázala, koľko ľudí a obcí má k dispozícii vlak, autobus či oba druhy dopravy. Chýba tiež vízia a systémovosť podpory dopravy na dlhšie časové obdobie.

Bezplatné vlaky odstavia autobusy

Podľa opozície čaká na druhej strane ľudí drahšie cestovanie v autobusoch. "Odchodom časti cestujúcich z autobusov do vlakov sa totiž prehĺbi strata autobusových dopravcov a oni budú nútení navrhnúť zvýšenie cien prepravy. Ľudia budú rozdelení na dve kategórie. Tá, ktorá má v regióne vlak a tá, ktorá nemá a je odkázaná na dopravu autobusom. Prvým cestovné zníži a druhým ho zdraží. Pritom tí, ktorí nemajú vlak, môžu byť aj sociálne slabší a budú nútení sa skladať na cestovné sociálne silnejším,“ vraví Miloš Moravčík, podpredseda KDH pre verejné financie.

Autobusoví dopravcovia argumentujú podobne. "Na nesystémový návrh poskytnutia zliav na železnici doplatia predovšetkým občania, ktorí sú odkázaní na autobus. Navrhované zľavy totiž môžu mať za následok rušenie autobusových liniek. Nakoľko autobusy pokrývajú 85 percent potrieb cestovania v regiónoch, je návrhom vlády diskriminovaná väčšia časť populácie dochádzajúcej za prácou,“ poznamenal Peter Pobeha, prezident Zväzu autobusovej dopravy.

K zdraženiu autobusovej dopravy by však nemuselo dôjsť v prípade, ak dôjde k zrušeniu autobusových spojov v lokalitách, kde fungujú aj vlaky. Prímestské autobusy prevádzkujú súkromné spoločnosti a berú za to štátne dotácie od žúp.

Najskôr registrácia, potom kúpa lístka

Vláda sa zatiaľ zamerala na praktickú stránku bezplatného cestovania. Preukazy pre deti a dôchodcov potrebné na získanie dokladu na cestovanie vystaví dopravca bezplatne vo svojich pokladniciach na stanici. Študenti do 26 rokov budú prepravovaní na základe cestovného lístka na bezplatnú prepravu, ktorý im dopravca vydá na základe školských čipových kariet. "Za študenta budú považovaní študenti denného štúdia. V prípade študentov študujúcich v zahraničí na zakúpenie cestovného lístka dopravca akceptuje doklad vydaný školou preukazujúci štúdium v zahraničí, na základe ktorého dopravca bezplatne vydá žiacky preukaz,“ uvádza vládny návrh.

Študenti si môžu bezplatný lístok kúpiť na jednotlivé cesty, na akýkoľvek účel a na akejkoľvek trati alebo časové cestovné lístky na dennú dochádzku do miesta sídla školy a do miesta bydliska. Ak chcú teraz študenti získať zľavnené časové cestovné v štátnych vlakoch, musia mať v školskej čipovej karte (napríklad ISIC, pozn. red.) aktivovanú dopravnú časť, teda prvú základnú trať z ktoréhokoľvek miesta, ale vždy len do miesta školy, a okrem toho si mohli zvoliť podľa vlastného uváženia aj jednu doplnkovú trať. Zhruba 30-percentnú zľavu mali študenti pri jednorazovej kúpe lístka.

"Záujemcovia o bezplatnú dopravu sa musia najskôr zaregistrovať, získať na základe registrácie preukaz a na cestovanie si vybrať cestovný lístok s nulovou hodnotou. Očakávame spustenie registrácie do niekoľkých dní, najneskôr na rozhraní októbra a novembra,“ vysvetľuje Jana Morháčová, hovorkyňa štátneho dopravcu. Podľa jej slov sa registráciou vytvorí cestujúcemu v železničnom systéme zákaznícke konto a cestujúcemu bude vydaný preukaz s 2D kódom, ktorým je povinný sa preukázať pri ďalších nákupoch, prípadne vo vlaku.

"Načítaním 2D kódu pri výdaji lístka sa zabezpečí zrýchlenie vypravenia cestujúcich. Účelom registrácie cestujúcich je viazanosť cestovného lístka na bezplatnú prepravu ku konkrétnemu cestujúcemu a na konkrétnu linku, v prípade regionálnej dopravy alebo konkrétny vlak diaľkovej dopravy. Tým sa zabezpečí kontrola a usmernenie prepravných prúdov cestujúcich a operatívne riadenie prepravnej kapacity,“ dopĺňa Morháčová.

Cestovanie vlakmi zadarmo je jedným z 15 opatrení z pozitívneho vládneho balíčka, ktorý by mal vyjsť na 250 miliónov eur ročne. Najviac bude stáť odvodová reforma, pri ktorej sa zvýšia najnižšie platy, s cieľom poklesu dlhodobej nezamestnanosti. Plán vlády ďalej znižovať deficit verejných financií by ani pri balíku nemal byť ohrozený. Podpora železnice je v súlade s politikou SR aj Európskej únie, ktorá sa snaží podporovať tento druh dopravy ako ekologický.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... -novembra/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2014 Svět“