23. 10. 2014 | Zdroj: BusinessInfo.cz
Česká společnost IKP Consulting Engineers má šanci podílet se na rekonstrukci takzvané Salang Highway – významné silniční spojnice afghánské metropole Kábul se severem země. Hodnota zakázky na opravu 90 kilometrů dlouhé a dlouhodobě přetížené silnice může dosáhnout více než 1,5 miliardy korun.
Výběrové řízení se týká rekonstrukce vozovky, rekonstrukce a stavby nových opěrných zdí a ochranných sněhových galerií a opravy samotného tunelu Salang, který je jedním z nejvýše položených tunelů světa. „Aktuální platný termín pro odevzdání nabídek je nejpozději do 8. listopadu 2014,“ uvedl pro E15.cz partner firmy Boris Klement. IKP má v rámci konsorcia na starost vypracování projektu rekonstrukce, podotkla mluvčí ministerstva zahraničí Karolína Rezková.
Hodnotu zakázky Klement nekomentoval. Jen provizorní opravy ale americkou armádu loni vyšly na 19 milionů dolarů a cena celkové rekonstrukce se odhaduje na 70 až 80 milionů dolarů. „Finance jsou zde vždy problém, nicméně tunel Salang má pro Afghánistán strategický význam,“ citovalo ministerstvo českého velvyslance v Kábulu Miroslava Koska.
Jednání trvají více než rok
Firma, které se dosud podílela na stavbách především v Česku, na Slovensku a v Německu, o zakázce v Afghánistánu jedná už rok. V říjnu 2013 oslovilo afghánské ministerstvo zahraničí českou stranu s nabídkou na spolupráci při rekonstrukci Salang Highway, tehdy ještě bez ústředního tunelu.
„Ve spolupráci s Česko-Afghánskou smíšenou obchodní komorou jsme navázali kontakt s afghánskými partnery reprezentující silné domácí stavební firmy schopné realizovat stavební práce,“ popisuje Klement. S nabídkou na spolupráci oslovil i české firmy.
Následovalo jednání s afghánským Ministerstvem veřejných prací. „Nabídka byla přijata a byl vyjádřen zájem o brzké podepsání kontraktu,“ popisuje Klement. Kábul se následně rozhodl do zakázky zahrnout i opravu tunelu Salang a po dalším kole jednání deklaroval, že podepíše smlouvu s česko-afghánským konsorciem.
Podpis smlouvy zhatily volby
Definitivní rozhodnutí ale kvůli prezidentským volbám nepřicházelo. V červenci se pak Kábul rozhodl vyhlásit mezinárodní výběrové řízení. Po několika odkladech nejzazšího termínu pro podání nabídek nyní platí datum 8. listopadu 2014.
Podle Klementa padne definitivní rozhodnutí nejspíš až po nástupu nového ministra veřejných prací. „Začátek všech prací spojených s realizací rekonstrukci Salang Highway v roce 2014 je již prakticky nereálný, a to především s ohledem na klimatické podmínky v zimním období a s ohledem na přípravu stavby,“ uvedl stavitel.
50 let bez rekonstrukce
Salang Highway, postavená v roce 1964 Sovětským svazem, je hlavní a v zimním období i jedinou udržovanou silnicí spojující Kábul s provinciemi na severu Afghánistánu a dále se sousedním Uzbekistánem a Tádžikistánem.
Od té doby silnice neprošla větší rekonstrukcí a její stav dále zhoršuje hustý provoz. Komunikaci původně navrženou pro tisícovku vozů denně nyní využívá až deset tisíc řidičů za den. Původní ventilaci tunelu Salang zničil před lety požár a dosud nebyla nahrazena.
Silnice je přitom pro Afghánistán takřka nenahraditelná. „Průsmyk je důležitou strategickou cestou pro celý Afghánistán,“ řekl nedávno deníku Wall Street Journal šéf Afghánského svazu dovozců paliv Azarakhsh Hafizi. Uzavření silnice by podle něj vyvolalo rychlý růst cen v Kábulu.
Převzato z deníku E15, autor: Štěpán Bruner.
http://www.businessinfo.cz/cs/clanky/st ... 57333.html
Strategickou afghánskou ulici chtějí stavět Češi
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion