Čína postavila most do KLDR. Vyšel na miliardy, teď končí v polích
22. listopadu 2014 21:31
Na konci října měli Číňané a Severokorejci slavnostně otevřít čtyřproudový dálniční most přes řeku Jalu. Měl ulevit dosluhujícímu mostu Přátelství a otevřít novou obchodní trasu pro tisíce nákladních aut. Most sice už stojí, jeho otevření se však odkládá na neurčito. Končí totiž uprostřed pole.
„V Tan-tungu byla uzavřena mezivládní dohoda na společné stavbě, provozu a údržbu mostu přes řeku Amnokkang na hranicích KLDR a Číny,“ hlásala v roce 2010 severokorejská státní agentura KCNA. Vztahy mezi oběma zeměmi byly tehdy na špičkové úrovni a panoval mezi nimi čilý obchodní ruch.
Asi 60 metrů od něj stojí pozůstatek staršího mostu z roku 1911. Oba zničilo bombardování během korejské války. Novější most prošel rekonstrukcí, ze staršího je turistická atrakce. Čína svou polovinu opravila, z korejské části zbyly dodnes jen betonové pilíře.
Řeka, jejíž břehy most spojuje, má dva názvy. Číňané ji říkají Jalu, pro Korejce jde o Amnokkang.
Zdaleka nejvíce zboží se sjíždělo, a vlastně dodnes sjíždí, právě do čínského přístavního města Tan-tung. Od čtyřicátých let tam stojí most Čínsko-severokorejského přátelství. Zhruba kilometrový ocelový kolos sloužící vlakům i autům ovšem nevyhovuje, jeho kapacita navíc není nikterak závratná.
Doplnit jej proto měl moderní visutý most se čtyřproudovou dálnicí, který by každý den přivedl do severokorejského města Sinuidžu tři tisíce aut.
Stavba Číňany vyšla na 350 milionů dolarů, tedy necelých osm miliard korun. Elegantní most se dvěma mohutnými pilíři břehy obou zemí po čtyřech letech skutečně propojil a čínské úřady naplánovaly i slavnostní otevření.
Billboardy na čínské straně mostu slibovaly, že začne fungovat na konci letošního října, slavnost je však odložená na neurčito. A nově aktualizované satelitní snímky na serveru Google Maps jasně ukazují, proč se to stalo.
https://www.google.cz/maps/place/Sinuid ... 6bf5?hl=cs
Na čínské straně se zdá být všechno v pořádku, KLDR však nový most nenapojila ke své silniční síti. Stavba za miliardy, která měla symbolizovat přátelství a ekonomikou spolupráci mezi oběma socialistickými státy, tak končí uprostřed polí. Pchjongjang se měl do projektu zapojit tím, že vybuduje čtyři kilometry vozovky a napojí tak most na svou „Národní trasu 1“.
Asi kilometrovou část přípojky Severokorejci zřejmě letos podle satelitních snímků skutečně rozestavěli. Jak ovšem píše server NKnews.org, práce se nakonec podle všeho zastavily.
Vztahy mezi Čínou a KLDR značně ochably
„Myslím, že je to jasný důkaz o tom, že most teď nepatří mezi priority severokorejského vedení. Nevím, jakým způsobem pracují se státním rozpočtem, ale může to souviset s jejich obavami z ekonomické závislosti na Číně,“ řekl novinářům amerického serveru, který má své zpravodaje v Soulu a Pekingu, Daniel Pingston z Mezinárodní krizové skupiny (ICG).
„Pekingské úřady už Severní Koreu nepovažují za tak dobrého souseda. Změna v čínsko-severokorejských vztazích vrhla budoucnost nového mostu do hlubokého šera,“ doplňuje specialista na čínskou ekonomiku Ka-ho Yu z londýnské univerzity King’s College.
Podle britského deníku The Times Čínu nemile překvapil například loňský jaderný test, Pchjongjang navíc v minulých dnech pohrozil dalším (více zde). Vzájemným vztahům neprospívají ani popravy vysokých stranických funkcionářů, se kterými byla Čína v kontaktu, nebo únosy rybářských lodí.
Most Přátelství
Stávající most Čínsko-severokorejského přátelství paradoxně nepostavili Číňané ani Korejci, nýbrž Japonci. Byl otevřen v roce 1943, Korea tehdy patřila pod Japonské císařství a na druhé straně řeky leželo Japonci okupované Mandžusko.
Asi 60 metrů od něj stojí pozůstatek staršího mostu z roku 1911. Oba zničilo bombardování během korejské války. Novější most prošel rekonstrukcí, ze staršího je turistická atrakce. Čína svou polovinu opravila, z korejské části zbyly dodnes jen betonové pilíře.
Řeka, jejíž břehy most spojuje, má dva názvy. Číňané ji říkají Jalu, pro Korejce jde o Amnokkang.
Autor: mlb
Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/cinsky-most-do-k ... anicni_mlb
Čína postavila most do KLDR, teď končí v polích
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion