(SK) NDS vykoná v budoucnu "reset" u opožděných firem

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) NDS vykoná v budoucnu "reset" u opožděných firem

Příspěvek od Diaľničiar »

Diaľničiari zakročia proti meškajúcim stavebníkom

Stavebné firmy výrazne zaostávajú v štátom nastavenom diaľničnom tempe. Výstavba diaľnice pod Strečnom, v Liptove a rýchlocesty R2 za Zvolenom totiž mala byť v pokročilejšom štádiu, ako je teraz. Štátna diaľničná firma je nespokojná a onedlho bude mať v rukách zbraň proti firmám, ktoré nestíhajú plniť to, k čomu sa v zmluvách zaviazali.

„Nie som spokojný s vývojom na stavbách D1 Hubová – Ivachnová, ďalšieho úseku s tunelom Višňové a so stavbou R2 Zvolen – Pstruša. Dnes mali byť firmy na týchto stavbách ďalej, ako sú. Ich samotná aktivita nie je na takej úrovni, ako je to na iných stavbách. Napríklad, ak porovnám stavbu R2 Zvolen – Pstruša so stavbou R2 Pstruša – Kriváň, tak zhotoviteľ bol v druhom prípade s výstavbou omnoho ďalej,“ hovorí Milan Gajdoš, šéf Národnej diaľničnej spoločnosti.

Stavbu R2 Zvolen – Pstruša stavajú firmy Corsan–Corviam a Chemkostav, tunel Višňové má pod palcom Salini Impregilo s Dúhou a diaľničný úsek Hubová – Ivachnová stavia z veľkej väčšiny OHL ŽS Brno.

Španieli Corsan–Corviam s Chemkostavom dostanú za postavenie rýchlocesty 98 miliónov eur, hotová má byť v júli 2016.

Tunel Višňové postaví taliansko–slovenské konzorcium Salini Impregilo a Dúha za 410 miliónov eur a hotový má byť v roku 2019.

Pätnásťkilometrová diaľnica z Hubovej do Ivachnovej bude stáť 272 miliónov eur a motoristi majú podľa plánov po nej prejsť v júni 2017.

Gajdoš poznamenal, že spomínané firmy nepôsobia už na žiadnej inej stavbe diaľnice, čiže argument, že kapacitne nestíhajú, neberie.

„Pripravujeme mechanizmus resetu firmy z danej stavby. To znamená, že ak nejaká spoločnosť v budúcnosti nebude plniť zmluvu, ukončíme zmluvný vzťah. V lete budúceho roka budeme mať zároveň rámcovou zmluvou nachystané ďalšie firmy a v prípade, že zhotoviteľ na stavbe skončí, lebo s ním vypovieme zmluvu, budeme pripravení rýchlo ho nahradiť inou firmou. Je to kľúč k tomu, aby sme mali silný a efektívny nástroj, ako sa vyrovnať s nedostatočným výkonom firiem na stavbách. Akokoľvek sa na to pozerám, toto bude kľúč,“ vraví Gajdoš.

Diaľničiari teda rámcovo uzavrú zmluvy so všetkými firmami, ktoré sú schopné stavať diaľnice. Následne, keď dôjde k vypovedaniu zmluvy s pôvodným staviteľom, začnú sa obstarávať jednotlivé práce, ktoré treba dokončiť na diaľnici.

„Napríklad sa povie, že je potrebné po predchádzajúcej firme dokončiť most. Na to je potrebné doviezť isté množstvo zeminy, betónu. Firmy tieto položky a práce len rýchlo nacenia a vyhodnotíme to. Čiže proces obstarania náhradnej firmy bude o to rýchlejší, že nemusia už potom dokladovať referencie, schopnosti. Tiež je podstatné, že s firmou, s ktorou bude rozviazaná zmluva, tak s ňou prirodzene nemôže byť uzatvorená zmluva ako s náhradnou firmou,“ vysvetľuje detaily Gajdoš.

S meškaním výstavby diaľničných úsekov má štát dlhodobo problém. V niektorých prípadoch stojí za prestojmi zlé počasie, ale problémom sú aj finančné ťažkosti stavebných firiem. Velikáni ako Doprastav a Váhostav sa dostali do reštrukturalizácie, podobný osud možno postihne aj Bögl a Krýsl a OHL ŽS Brno. Firmy často neplatia načas faktúry svojim dodávateľom a tí odchádzajú zo stavieb.

Váhostav stavia martinskú a levočskú diaľnicu a práve pri tých sa posúva termín dostavby. „Nestihnú sa odovzdať tento rok, reálne pripadá do úvahy nový termín dokončenia koncom leta 2015. Ak nenastanú iné okolnosti,“ tvrdí Gajdoš. Zároveň podotkol, že stále verí v dostavbu obchvatu Žiaru nad Hronom.

„Pri obchvate Žiaru nad Hronom sa zvýšili šance, že úsek bude dokončený ešte tento rok, práve počasím. Ešte pred mesiacom to bolo inak,“ vraví Gajdoš.

Rýchlostný obchvat Žiaru nad Hronom mal byť hotový už v októbri tohto roku. Dlhodobé dažde počas leta však spôsobili oneskorenie prác oproti harmonogramu a šesťkilometrový úsek sa mal odovzdať až na budúci rok. Gajdoš dúfa, že to bude ešte tento rok, na sto percent to však nepotvrdil.

http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... avebnikom/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2014 Svět“