Diaľničiari zakročia proti meškajúcim stavebníkom
Stavebné firmy výrazne zaostávajú v štátom nastavenom diaľničnom tempe. Výstavba diaľnice pod Strečnom, v Liptove a rýchlocesty R2 za Zvolenom totiž mala byť v pokročilejšom štádiu, ako je teraz. Štátna diaľničná firma je nespokojná a onedlho bude mať v rukách zbraň proti firmám, ktoré nestíhajú plniť to, k čomu sa v zmluvách zaviazali.
„Nie som spokojný s vývojom na stavbách D1 Hubová – Ivachnová, ďalšieho úseku s tunelom Višňové a so stavbou R2 Zvolen – Pstruša. Dnes mali byť firmy na týchto stavbách ďalej, ako sú. Ich samotná aktivita nie je na takej úrovni, ako je to na iných stavbách. Napríklad, ak porovnám stavbu R2 Zvolen – Pstruša so stavbou R2 Pstruša – Kriváň, tak zhotoviteľ bol v druhom prípade s výstavbou omnoho ďalej,“ hovorí Milan Gajdoš, šéf Národnej diaľničnej spoločnosti.
Stavbu R2 Zvolen – Pstruša stavajú firmy Corsan–Corviam a Chemkostav, tunel Višňové má pod palcom Salini Impregilo s Dúhou a diaľničný úsek Hubová – Ivachnová stavia z veľkej väčšiny OHL ŽS Brno.
Španieli Corsan–Corviam s Chemkostavom dostanú za postavenie rýchlocesty 98 miliónov eur, hotová má byť v júli 2016.
Tunel Višňové postaví taliansko–slovenské konzorcium Salini Impregilo a Dúha za 410 miliónov eur a hotový má byť v roku 2019.
Pätnásťkilometrová diaľnica z Hubovej do Ivachnovej bude stáť 272 miliónov eur a motoristi majú podľa plánov po nej prejsť v júni 2017.
Gajdoš poznamenal, že spomínané firmy nepôsobia už na žiadnej inej stavbe diaľnice, čiže argument, že kapacitne nestíhajú, neberie.
„Pripravujeme mechanizmus resetu firmy z danej stavby. To znamená, že ak nejaká spoločnosť v budúcnosti nebude plniť zmluvu, ukončíme zmluvný vzťah. V lete budúceho roka budeme mať zároveň rámcovou zmluvou nachystané ďalšie firmy a v prípade, že zhotoviteľ na stavbe skončí, lebo s ním vypovieme zmluvu, budeme pripravení rýchlo ho nahradiť inou firmou. Je to kľúč k tomu, aby sme mali silný a efektívny nástroj, ako sa vyrovnať s nedostatočným výkonom firiem na stavbách. Akokoľvek sa na to pozerám, toto bude kľúč,“ vraví Gajdoš.
Diaľničiari teda rámcovo uzavrú zmluvy so všetkými firmami, ktoré sú schopné stavať diaľnice. Následne, keď dôjde k vypovedaniu zmluvy s pôvodným staviteľom, začnú sa obstarávať jednotlivé práce, ktoré treba dokončiť na diaľnici.
„Napríklad sa povie, že je potrebné po predchádzajúcej firme dokončiť most. Na to je potrebné doviezť isté množstvo zeminy, betónu. Firmy tieto položky a práce len rýchlo nacenia a vyhodnotíme to. Čiže proces obstarania náhradnej firmy bude o to rýchlejší, že nemusia už potom dokladovať referencie, schopnosti. Tiež je podstatné, že s firmou, s ktorou bude rozviazaná zmluva, tak s ňou prirodzene nemôže byť uzatvorená zmluva ako s náhradnou firmou,“ vysvetľuje detaily Gajdoš.
S meškaním výstavby diaľničných úsekov má štát dlhodobo problém. V niektorých prípadoch stojí za prestojmi zlé počasie, ale problémom sú aj finančné ťažkosti stavebných firiem. Velikáni ako Doprastav a Váhostav sa dostali do reštrukturalizácie, podobný osud možno postihne aj Bögl a Krýsl a OHL ŽS Brno. Firmy často neplatia načas faktúry svojim dodávateľom a tí odchádzajú zo stavieb.
Váhostav stavia martinskú a levočskú diaľnicu a práve pri tých sa posúva termín dostavby. „Nestihnú sa odovzdať tento rok, reálne pripadá do úvahy nový termín dokončenia koncom leta 2015. Ak nenastanú iné okolnosti,“ tvrdí Gajdoš. Zároveň podotkol, že stále verí v dostavbu obchvatu Žiaru nad Hronom.
„Pri obchvate Žiaru nad Hronom sa zvýšili šance, že úsek bude dokončený ešte tento rok, práve počasím. Ešte pred mesiacom to bolo inak,“ vraví Gajdoš.
Rýchlostný obchvat Žiaru nad Hronom mal byť hotový už v októbri tohto roku. Dlhodobé dažde počas leta však spôsobili oneskorenie prác oproti harmonogramu a šesťkilometrový úsek sa mal odovzdať až na budúci rok. Gajdoš dúfa, že to bude ešte tento rok, na sto percent to však nepotvrdil.
http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... avebnikom/
(SK) NDS vykoná v budoucnu "reset" u opožděných firem
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion