Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Zase je to krůček vpřed...
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Tak, nepochybně ano. Bez tendru na technologie by to bylo vždy v nedohlednu.
Ačkoliv, zde se dočtete, že proces se může natáhnout: https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/za ... hto-useku/ .
To jen na margo toho, že jednoduše se "může" termín dostavby prodloužit. A nejenže se může, on se prodlouží. To se jen tak dávkuje SK veřejnosti, ostatně jako všechno. Protože ty postupy neumožňují nic jiného. Jsou sice i upgradované zákony, ale s platností později. To vše sehrává roli.
Z hlediska této informace to není nic nové, já o tom píšu dlouho, v předstihu tak jak o všem, k čemu mám bližší vztah a větší časoprostor se tady tomu věnovat ... aby si někdo nedělal zbytečné iluze o "zázracích". (v tomto případě, že daný zhotovitel úseku všechno zvládne včas)
A ještě jeden článek: Vinník nezaplatených pohľadávok na stavbe tunela Višňové je medzi subdodávateľmi, štát za to nemôže
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/vi ... to-nemoze/ . Takže tak: vykonané práce za 3 mil. € nemá někdo zaplacené. Jen bych pana ministra poopravil v tom, že sa to nemůže stát: stát za to nemůže jen v jedné rovině. Ve skutečnosti, ačkoliv on jako ministr dopravy za to nemůže, tak za to může špatná legislativa státu, která tyto postupy jako celek umožňuje. A dlouhé roky to umožňuje. Trpí tím pak jak poznamenal ministr dopravy všichni investoři, to je pravda.
Ačkoliv, zde se dočtete, že proces se může natáhnout: https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/za ... hto-useku/ .
To jen na margo toho, že jednoduše se "může" termín dostavby prodloužit. A nejenže se může, on se prodlouží. To se jen tak dávkuje SK veřejnosti, ostatně jako všechno. Protože ty postupy neumožňují nic jiného. Jsou sice i upgradované zákony, ale s platností později. To vše sehrává roli.
Z hlediska této informace to není nic nové, já o tom píšu dlouho, v předstihu tak jak o všem, k čemu mám bližší vztah a větší časoprostor se tady tomu věnovat ... aby si někdo nedělal zbytečné iluze o "zázracích". (v tomto případě, že daný zhotovitel úseku všechno zvládne včas)
A ještě jeden článek: Vinník nezaplatených pohľadávok na stavbe tunela Višňové je medzi subdodávateľmi, štát za to nemôže
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/vi ... to-nemoze/ . Takže tak: vykonané práce za 3 mil. € nemá někdo zaplacené. Jen bych pana ministra poopravil v tom, že sa to nemůže stát: stát za to nemůže jen v jedné rovině. Ve skutečnosti, ačkoliv on jako ministr dopravy za to nemůže, tak za to může špatná legislativa státu, která tyto postupy jako celek umožňuje. A dlouhé roky to umožňuje. Trpí tím pak jak poznamenal ministr dopravy všichni investoři, to je pravda.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Skanska z 90% opravila primární ostění. Byl také vykonán monitoring stavu drenážního systému na odvedení horninové vody a zjištěné defekty jsou ve stadiu řešení.
jedno video mimo tohoto:
jedno video mimo tohoto:
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Pokud bude kompletní primární ostění sanováno a opraveno potrubí s drenážní vodou, pak by / teoreticky / šlo plánovat termín reálného dokončení. Skanska už nebude mít "co házet" na předchozího stavebníka...
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Tubau z Višňového je v konkurze, malí dodávatelia dávajú trestné oznámenie
https://www.aktuality.sk/clanok/lwCsm4V ... oznamenie/
Hrozí širší problémy aneb opakování minulosti.
https://www.aktuality.sk/clanok/lwCsm4V ... oznamenie/
Hrozí širší problémy aneb opakování minulosti.
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Další video z výstavby:
https://youtu.be/41K4hlUkOvY
https://youtu.be/41K4hlUkOvY
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Tubau si nárokuje 15 mil. € Porr tvrdí, že faktury jsou nafouknuté.
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7530
Spory dodavatelů nemají narušit průběh realizace. Termín otevření je již někdy na podzimu 2024.
můj názor k nákladům a otevření: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 15#p247215 - pro zopakování
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7530
Spory dodavatelů nemají narušit průběh realizace. Termín otevření je již někdy na podzimu 2024.
můj názor k nákladům a otevření: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 15#p247215 - pro zopakování
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Dialničiari, je vidět, že své příspěvky nečteš z křišťálové koule. Tvůj téměř rok starý článek o tom perfektně svědčí ! Podzim 2024 se přehoupne jako nic do roku 2025.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Šéf NDS připouští rok 2024. Smluvní termín je dle nej stále konec 2023. Jiné roky jako 2025 zcela odmítá. (prý odkud jej mají)
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7536
Nevím ovšem proč ta podrážděnost, když chronologie celého úseku nepustí. Stejně jak nepustí stav toho úseku.
Buďme tedy optimističtí a věřme mu, že ví co říká. On i jeho předchůdci. V roce 2024 se pojede po úseku. (smluvně se možná podíváme z kopce jak to jde; formálně je D1 BA-KE k dispozici již 12 let, výrok expremiéra Fica nebo dle koncepcí rozvoje to je již od 2005, resp. 2015 resp. 2022 - atd. nebude to ani v 2030, protože chybí ještě jeden úsek který se ani nestaví, no a tady tento úsek s tunelem Višňové je taky hezká sága na pokračování, rok sem rok tam)
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7536
Nevím ovšem proč ta podrážděnost, když chronologie celého úseku nepustí. Stejně jak nepustí stav toho úseku.
Buďme tedy optimističtí a věřme mu, že ví co říká. On i jeho předchůdci. V roce 2024 se pojede po úseku. (smluvně se možná podíváme z kopce jak to jde; formálně je D1 BA-KE k dispozici již 12 let, výrok expremiéra Fica nebo dle koncepcí rozvoje to je již od 2005, resp. 2015 resp. 2022 - atd. nebude to ani v 2030, protože chybí ještě jeden úsek který se ani nestaví, no a tady tento úsek s tunelem Višňové je taky hezká sága na pokračování, rok sem rok tam)
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Tak tento úsek pomůže opravdu hodně. Ta Žilina a navazující Strečno je výrazně horší než pak okolo vodní nádrže Krprlany a Rojkovem k Hubové. Přijde mi, že to utíká lépe. Nejspíše je to tím, že se v Ružomberku vždy stavím na kafe. Od Ivachnové už "plachtím" do Košic jako nic.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Opěrné zdi na D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skála včetně tunelu Višňové od společnosti PORR (+ v článku jsou další stavby z ČR, proto sem kopíruji jen tu část k D1, koho další stavby nezajímají)
https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... zakladania
V súčasnosti spoločnosť realizuje trvalé zemné kotvy na oporných múroch diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela Višňové (obr. 1).
Zárubný múr zaisťuje pravý jazdný pás diaľnice D1, ktorý vedie na dotknutom úseku v záreze nad niveletou komunikácie. S ohľadom na túto výšku zárezu a priestorové požiadavky bude zárez stabilizovaný zvislou kotvenou pažiacou konštrukciou. Zárubný múr plní funkciu paženia zárezu.
Súčasťou konštrukcie sú aj odvodňovacie subhorizontálne vrty, monitorovací systém vo forme pozorovacích bodov a magnetoelastických snímačov a povrchový pohľadový obklad. Realizované zemné kotvy s dĺžkou 12 až 18 m sú konštruované s ochranou proti korózii. Vystrojenie kotiev pozostáva zo štyroch a šiestich lán Ls15,7 mm (Y 1770) s návrhovou silou Pd = 430 kN, 650 kN, s koreňovou časťou 8,0; 9,0 a 11,0 m.
Kotvy sú rozmiestnené pravidelne vo vzdialenostiach 2,6 m. Sklon kotiev od horizontály je 28° v hornom venci a 32° v dolnom venci tak, aby sa korene kotiev čo najmenej ovplyvňovali. Kotvy sa navŕtavajú cez kotevné vence a vrstvu striekaného betónu. Prechod cez tieto prvky zabezpečujú oceľové prechodky zabudované do kotevných vencov.
Súčasťou armatúry kotevného venca sú prestupy pre kotvy s ø 194/5,6 mm a dĺžkou 0,65 m z ocele S 235. Armatúra venca je usporiadaná tak, aby cez tieto prestupy neprechádzala. Ukončenie hlavy kotvy bude v antikoróznej úprave.
Lanové kotvy sú navrhnuté ako trvalé, s antikoróznou ochranou. Konštrukcia kotvy, ako aj uvedená ochrana sú dané výrobcom. Hlavy lanových kotiev sú chránené oceľovými krytmi s antikoróznou ochranou s cementovou výplňou s pevným uchytením na kotevné dosky.
Predpínanie kotiev sa realizuje v zmysle STN EN 1537 Vykonávanie špeciálnych geotechnických prác – injektované horninové kotvy, a to v dvoch etapách. V prvej etape, po vybudovaní horného kotevného venca, sa kotvy horného radu predopnú podľa vystrojenia na kotevnú silu P0 = 350 kN a 600 kN, skúšobná sila je Pp = 538 kN a 813 kN. V druhej etape, po vybudovaní dolného kotevného venca, sa kotvy dolného radu predopnú podľa vystrojenia na kotevnú silu P0 = 350 kN a 600 kN, skúšobná sila je Pp = 538 kN a 813 kN.
https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... zakladania
V súčasnosti spoločnosť realizuje trvalé zemné kotvy na oporných múroch diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela Višňové (obr. 1).
Zárubný múr zaisťuje pravý jazdný pás diaľnice D1, ktorý vedie na dotknutom úseku v záreze nad niveletou komunikácie. S ohľadom na túto výšku zárezu a priestorové požiadavky bude zárez stabilizovaný zvislou kotvenou pažiacou konštrukciou. Zárubný múr plní funkciu paženia zárezu.
Súčasťou konštrukcie sú aj odvodňovacie subhorizontálne vrty, monitorovací systém vo forme pozorovacích bodov a magnetoelastických snímačov a povrchový pohľadový obklad. Realizované zemné kotvy s dĺžkou 12 až 18 m sú konštruované s ochranou proti korózii. Vystrojenie kotiev pozostáva zo štyroch a šiestich lán Ls15,7 mm (Y 1770) s návrhovou silou Pd = 430 kN, 650 kN, s koreňovou časťou 8,0; 9,0 a 11,0 m.
Kotvy sú rozmiestnené pravidelne vo vzdialenostiach 2,6 m. Sklon kotiev od horizontály je 28° v hornom venci a 32° v dolnom venci tak, aby sa korene kotiev čo najmenej ovplyvňovali. Kotvy sa navŕtavajú cez kotevné vence a vrstvu striekaného betónu. Prechod cez tieto prvky zabezpečujú oceľové prechodky zabudované do kotevných vencov.
Súčasťou armatúry kotevného venca sú prestupy pre kotvy s ø 194/5,6 mm a dĺžkou 0,65 m z ocele S 235. Armatúra venca je usporiadaná tak, aby cez tieto prestupy neprechádzala. Ukončenie hlavy kotvy bude v antikoróznej úprave.
Lanové kotvy sú navrhnuté ako trvalé, s antikoróznou ochranou. Konštrukcia kotvy, ako aj uvedená ochrana sú dané výrobcom. Hlavy lanových kotiev sú chránené oceľovými krytmi s antikoróznou ochranou s cementovou výplňou s pevným uchytením na kotevné dosky.
Predpínanie kotiev sa realizuje v zmysle STN EN 1537 Vykonávanie špeciálnych geotechnických prác – injektované horninové kotvy, a to v dvoch etapách. V prvej etape, po vybudovaní horného kotevného venca, sa kotvy horného radu predopnú podľa vystrojenia na kotevnú silu P0 = 350 kN a 600 kN, skúšobná sila je Pp = 538 kN a 813 kN. V druhej etape, po vybudovaní dolného kotevného venca, sa kotvy dolného radu predopnú podľa vystrojenia na kotevnú silu P0 = 350 kN a 600 kN, skúšobná sila je Pp = 538 kN a 813 kN.
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Tohle vlákno je tak sakra zajímavé čtení, než jakákoliv kriminálka.. bohužel..
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
NDS musí prodloužit lhůtu pro předkládání nabídek na technologické vybavení tunelu Višňové, požadavky jsou nejasné. Termín posunula z 25. října na 16. listopad. Odhadovaná hodnota zakázky plánované na dva roky je zhruba 71,5 milionu eur bez daně z přidané hodnoty.
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/di ... u-nejasne/
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/di ... u-nejasne/
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Ukončení výstavby tohoto úseku se má posunout o 3 roky, na 12/2025.
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7558
jen doplním, že není nezbytné, aby se úsek otevřel později, je běžná prax na Slovensku, že se úsek otevře a ještě se dokončuje, ale v tomto případě jde o zreálnění termínů s menším prostorem pro strýčka náhodu
žádost podaná na MDV: https://www.mindop.sk/transparentnost/v ... dokoncenim
NDS přidala fotky: https://www.facebook.com/pomoc.na.dialn ... XARzc3H4El
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7558
jen doplním, že není nezbytné, aby se úsek otevřel později, je běžná prax na Slovensku, že se úsek otevře a ještě se dokončuje, ale v tomto případě jde o zreálnění termínů s menším prostorem pro strýčka náhodu
žádost podaná na MDV: https://www.mindop.sk/transparentnost/v ... dokoncenim
NDS přidala fotky: https://www.facebook.com/pomoc.na.dialn ... XARzc3H4El
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Tenhle úsek je snad zakletý... Jako chápu prodloužení termínu, reálný stav po prvním zhotoviteli, do toho covid, aktuální situace ve stavebnictví. Ale hned tři roky??? Není to jen nátlak kvůli penězům...?
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Jak jsem uvedl, datum dostavby neznamená datum otevření. Nemyslím si, že nyní existuje důvod k tomu, aby se nějak zásadně komplikovala výstavba. Stát nakonec musí (musel) uznat/legitimizovat nároky, jak finanční tak časové, nejen zde ale i "u Ružomberku" (a jinde). Pokud chce stavět. Staví tak málo, že nemá na výběr.
Formální konec výstavby byl 12/2022. Otevření do 2023, mluví se o 2024. Zreálnění je o 3 stavební sezony, ale to je dáno i tím, že tendr na technologie ještě běží, SSÚD ani ne a jsou to náležitosti k tomuto úseku. U SSÚD se počítá s dočasnou obsluhou odjinud. Lze otevřít do provozu v provizoriu, lze otevřít do provozu bez formální dostavby všeho. (bez některých terénních úprav, oprav v okolí atd., ale provoz a dostavba jsou dvě věci, ale zase ta medializace posunutí je a tak je lepší to rozepsat, nemohu to ignorovat, dřív nebo později by se na to někdo zeptal)
Já jsem názoru, že to bude mezi 2024 a 2025. Záleží od toho kdo vyhrá technologie a jak je doopravdy bude instalovat. To není zase tak snadné pro zrovna tento úsek. Ostatně ta předpokládaná cena 75 mil. mluví sama o sobě. Jednak vyhrát zakázku a jednak jí včas dodat. Já jsem na to sám zvědav.
Samotný tunel a mosty na úseku se staví plynule. V regionu jsou v plánu odstávky elektrické energie, které souvisí s prácemi na úseku. Tady se ta výstavba posouvá dál ... stavební část by se tedy mohla povést ... ještě bude záležet i od přebrání díla, ale to jsou další formality, které lze řešit (je 2022) dynamicky dle vývoje dalšího postupu.
Ale ano, dostavba jako terminologie se posunula razantně. Nemá smysl jí posouvat na 12/2024 a ten kdo to navrhl, tak ví, že to smysl nemá. Já řadu let píšu, že se tady nebude jezdit v 2023, že se to nepostaví do udaných termínů a že to Skanska nemůže dokončit za původní částky. Že se to postupně plní, to je mi částečně líto (pro náladu řidičů a obyvatelů na dosavadní hlavní trase), ale to je jasné každýmu kdo se té výstavby jakkoliv blíže věnuje. Kdo umí posoudit stav, protože samozřejmě, laik nemusí vidět všechno stejným okem: často laikovi překáží voda v tunelu, která sama o sobě problémem není. Je hodně věcí normálních a jsou takové, které nejsou. A pokud znám prostředí na smlouvy a zadání, tak jsou zřejmé další postupy. A stavební tendry ani stavebnictví nefunguje tak, že já to dnes napíšu kde je problém a od příštího měsíce se to napraví. (to tak nefunguje nikde) Tomu je potřeba předcházet. A pak jsme u praxe (Slovensko, legislativa, a možný další dodavatelé když vyvstane nějaký problém), tedy u omezeních. Ale to jsou věci, které nemůžu z časových důvodů rozepisovat. Proto se vyjádřím v odseku s vlastním názorem na uvedená fakta.
Když píši do nějakého časopisu, tak lze snadno napsat "zadala se stavba". Za 10 měsíců lze uvést, stavba přerušena. Atd. Ve výsledku jsou o Slovensku k sehnání informace nižšího rozsahu a bohužel, ale samé nepříjemnosti v poslední dekádě. Píšu poslední, protože logicky a pochopitelně obyvatele EU zajímají členské země EU. Pak si dělají názor. Existuje platforma skyscrapercity. Tam si udělá názor ta část lidí, kterou to zajímá více. Slovensko není druh státu, který u 80% staveb zadá na začátku konec výstavby a dodrží to. O nákladech nemluvě. A že by se občas objevil úsek, který se odevzdá do provozu o rok dříve? (a ať se staví i další 2). Přitom ta výstavba na Slovensku není levná. I ty levné úseky na začátku vysoutěžené vedou ke krachu firem a k nevyplacení pro subdodavatele. K čemu to bylo? Nikdy to nebude tak, že někdo neznalý ať občan ze kterého vzejde politik si řekne já to těm stavitelům ukážu. Nerozumí tomu a nedopadne to nikdy dobře. Nebo se stavby dodatkují. Od toho je zase stát. Když ten stát umí perfektně soutěžit, donekonečna, tak by měl perfektně rozebrat jak se k tomu ten zhotovitel dostal k té sumě a jestli tam je rezerva ale skutečná rezerva po položkách, ne všeob. rezerva. A pokud to někdo neumí hodnověrně doložit, tak ho nevyberu. A ne, že ho nevyberum protože tam nesedí nějaká dodaná technologie v dokumentaci. Na tu se nezeptají, to jen hledají jak někoho vyloučit. To na margo toho, že když stát viní stavitele, tak si nedělejme iluze o tom tzv. státě. Dnes, v 2022, jsme v situaci, kdy stavebnictví na Slovensku mele z posledních sil. Což značí, že pokud i budou zakázky za těžké miliardy, tak je nebude produkovat výhradněji tento trh, nýbrž sousední, i s dodavatelským řetězcem surovin a pracovníků. A o to se ty zakázky prodraží. Proto by bylo na čase změnit tzv. státní odhadní cenu pro výstavbu. Vždyť stát neumí ani jen srovnávat ceny zpátky, ve stavebnictví. A indexace o inflaci nenahradí stavební inflaci. To se ví 1 rok v mnoha zemích. Tady existuje nějaký vzorec, ale jeho uplatňování ... proto se sem nehrnou "západní vyspělé firmy", mají své pobočky a kdo sem přijde, tak jde v režimu "ono to nějak dopadne". (nebo je to předem dané ve smyslu, že se ví, že se to ani nedokončí, ale to je zase politické krytí, tak se nedokončí, vysoutěží se to znovu, ale účel přelévání peněz funguje)
U tohoto úseku mi schází pravidelné informování. Něco málo se změnilo. Velmi málo. A spíš opačně: tady se dokonce zakazovalo, aby kdokoliv ze zhotovitelů informoval. Z peněz veřejných zdrojů děje se to dodnes, i když ten zákaz formálně není, tak z obav se to děje nadále. Přitom tady by neměl být problém nasadit dron a tunelem se projet. Každých 14d. Neděje se to. A nakonec, alespoň by občan lépe rozuměl tomu procesu a co je k čemu. A jak to vznikne. Ta snaha, že se udělá 5 videí po 1 minutě je hezká, ale nestačí. Když to srovnám se zbytkem světa, tak je to katastrofální propagace. Neumí se prodat, neumí se prezentovat. Začíná to webem NDS. Já myslím, že úsek za 1/4 až 1/2 miliardy eur by tu prezentaci dostat měl. Zhotovitel si dělá patřičnou reklamu k tomu co staví. Nebýt toho ... přitom nejsme v roce 1989 a méně. Protože to pak vypadá, že se děje něco s čím se ani nechci pochlubit. Již tohle samotné znásobuje tu nedůvěru ve vše a v tomto státě duplem. A to se dá všechno zadat škole v rámci nějaké spolupráce za pár desítek tisíc eur. Protože takhle se to dělá všude jinde. Zhotovitel a stát mají být rádi, že by byl zájem monitorovat výstavbu. (se zachováním všech bezp. standardů)Ale to schází mně. Protože ono to lze zajistit i přenosem kamer v online podobě s osvětlením. Beru, energie jsou drahé. Ale za bíleho dne to nemůže vadit. Ale tady to vadí všeobecně: kamery na silnicích jsou, ale přenos ne. Teď je výmluva na válku, ale nebyl ten přenos ani před ní. Je to zvláštní režim fungování. (běžně mají tunelové sekce kameru 24/7 pro veřejnost v Evropě a světě). Je to, podívejte se: stavíme z vašich peněz. Přitom to zázemí tam je, kvůli krádežím ...
To již dávno neplatí, že tunel přinese časovou úsporu 15 minut. To jsou staré výpočty. Jenomže bohužel, ta evropská logistika se řídí i tím, že si čte, že kdesi na Slovensku bude koridor D1 v 2005 v provozu. Řekne si, to asi ne, ale že to není ani v 2010 ani v 2015. Tak snad 2022. Tak konkrétně Višňové nebude ani v 2022. Ani Čebrať. Oba snad budou s přehledem v provozu v 2024. Ale to mezitím, tak to když bude do 2030, tak budeme rádi. To je poslední termín pro koridory pro dostavbu. To se ani neuvažovalo, že by byl problém to postavit v dobách, kdy se to plánovalo. Ale za to, že to tak není, tak za to mohou politici, kteří ad 1) mění dopravní koncepce a postupnost realizace tím jak mění nástroje výstavby, ad 2) státní instituce, které nemají připravené úseky do tendrů. Že ani tyto páteřní úseky nejsou připravené, to je jednoduše ostuda. Neomluvitelná ostuda. A že na paralelní jižní trase nemá stát pár stovek tisíc eur na výkup pozemků, a proto zastavil přípravu, tak to ani nemůže dostat komentář. (oblasti: Novohrad, Gemer, R2)
Formální konec výstavby byl 12/2022. Otevření do 2023, mluví se o 2024. Zreálnění je o 3 stavební sezony, ale to je dáno i tím, že tendr na technologie ještě běží, SSÚD ani ne a jsou to náležitosti k tomuto úseku. U SSÚD se počítá s dočasnou obsluhou odjinud. Lze otevřít do provozu v provizoriu, lze otevřít do provozu bez formální dostavby všeho. (bez některých terénních úprav, oprav v okolí atd., ale provoz a dostavba jsou dvě věci, ale zase ta medializace posunutí je a tak je lepší to rozepsat, nemohu to ignorovat, dřív nebo později by se na to někdo zeptal)
Já jsem názoru, že to bude mezi 2024 a 2025. Záleží od toho kdo vyhrá technologie a jak je doopravdy bude instalovat. To není zase tak snadné pro zrovna tento úsek. Ostatně ta předpokládaná cena 75 mil. mluví sama o sobě. Jednak vyhrát zakázku a jednak jí včas dodat. Já jsem na to sám zvědav.
Samotný tunel a mosty na úseku se staví plynule. V regionu jsou v plánu odstávky elektrické energie, které souvisí s prácemi na úseku. Tady se ta výstavba posouvá dál ... stavební část by se tedy mohla povést ... ještě bude záležet i od přebrání díla, ale to jsou další formality, které lze řešit (je 2022) dynamicky dle vývoje dalšího postupu.
Ale ano, dostavba jako terminologie se posunula razantně. Nemá smysl jí posouvat na 12/2024 a ten kdo to navrhl, tak ví, že to smysl nemá. Já řadu let píšu, že se tady nebude jezdit v 2023, že se to nepostaví do udaných termínů a že to Skanska nemůže dokončit za původní částky. Že se to postupně plní, to je mi částečně líto (pro náladu řidičů a obyvatelů na dosavadní hlavní trase), ale to je jasné každýmu kdo se té výstavby jakkoliv blíže věnuje. Kdo umí posoudit stav, protože samozřejmě, laik nemusí vidět všechno stejným okem: často laikovi překáží voda v tunelu, která sama o sobě problémem není. Je hodně věcí normálních a jsou takové, které nejsou. A pokud znám prostředí na smlouvy a zadání, tak jsou zřejmé další postupy. A stavební tendry ani stavebnictví nefunguje tak, že já to dnes napíšu kde je problém a od příštího měsíce se to napraví. (to tak nefunguje nikde) Tomu je potřeba předcházet. A pak jsme u praxe (Slovensko, legislativa, a možný další dodavatelé když vyvstane nějaký problém), tedy u omezeních. Ale to jsou věci, které nemůžu z časových důvodů rozepisovat. Proto se vyjádřím v odseku s vlastním názorem na uvedená fakta.
Ano, bohužel. Já tohle zažívám pomalu od 90. let ... v jiných státech běžně uvedu: datum zahájení, datum odevzdání. Nebo jen datum odevzdání. Občas problém, pokud jde o něco "zajímavé" a ve vztahu k ČR. Tady i když bych chtěl, tak nemohu nepsat ... a to se hodně omezuji v rozsahu všech nedostatků a problémů, které tady (jen tady na tomto úseku) jsou. Slovensko a D1: priorita maximálního významu, ale co úsek to problémy. Když se na to podíváme ze širšího smyslu ... doopravdy i to Považí úsek který se namísto 2-3 let staví 8-12, to stejné pod Tatrama. A dál na východ pád mostu. Do toho sesuvy po celé trase. Nebo vrácení peněz Bruselu atd. A bohužel, ale změna režimu: je ve výstavbě, není ve výstavbě, je ve výstavbě, u stejných úseků. Tady dokonce změna zhotovitele.Veronss píše:Tohle vlákno je tak sakra zajímavé čtení, než jakákoliv kriminálka.. bohužel..
Když píši do nějakého časopisu, tak lze snadno napsat "zadala se stavba". Za 10 měsíců lze uvést, stavba přerušena. Atd. Ve výsledku jsou o Slovensku k sehnání informace nižšího rozsahu a bohužel, ale samé nepříjemnosti v poslední dekádě. Píšu poslední, protože logicky a pochopitelně obyvatele EU zajímají členské země EU. Pak si dělají názor. Existuje platforma skyscrapercity. Tam si udělá názor ta část lidí, kterou to zajímá více. Slovensko není druh státu, který u 80% staveb zadá na začátku konec výstavby a dodrží to. O nákladech nemluvě. A že by se občas objevil úsek, který se odevzdá do provozu o rok dříve? (a ať se staví i další 2). Přitom ta výstavba na Slovensku není levná. I ty levné úseky na začátku vysoutěžené vedou ke krachu firem a k nevyplacení pro subdodavatele. K čemu to bylo? Nikdy to nebude tak, že někdo neznalý ať občan ze kterého vzejde politik si řekne já to těm stavitelům ukážu. Nerozumí tomu a nedopadne to nikdy dobře. Nebo se stavby dodatkují. Od toho je zase stát. Když ten stát umí perfektně soutěžit, donekonečna, tak by měl perfektně rozebrat jak se k tomu ten zhotovitel dostal k té sumě a jestli tam je rezerva ale skutečná rezerva po položkách, ne všeob. rezerva. A pokud to někdo neumí hodnověrně doložit, tak ho nevyberu. A ne, že ho nevyberum protože tam nesedí nějaká dodaná technologie v dokumentaci. Na tu se nezeptají, to jen hledají jak někoho vyloučit. To na margo toho, že když stát viní stavitele, tak si nedělejme iluze o tom tzv. státě. Dnes, v 2022, jsme v situaci, kdy stavebnictví na Slovensku mele z posledních sil. Což značí, že pokud i budou zakázky za těžké miliardy, tak je nebude produkovat výhradněji tento trh, nýbrž sousední, i s dodavatelským řetězcem surovin a pracovníků. A o to se ty zakázky prodraží. Proto by bylo na čase změnit tzv. státní odhadní cenu pro výstavbu. Vždyť stát neumí ani jen srovnávat ceny zpátky, ve stavebnictví. A indexace o inflaci nenahradí stavební inflaci. To se ví 1 rok v mnoha zemích. Tady existuje nějaký vzorec, ale jeho uplatňování ... proto se sem nehrnou "západní vyspělé firmy", mají své pobočky a kdo sem přijde, tak jde v režimu "ono to nějak dopadne". (nebo je to předem dané ve smyslu, že se ví, že se to ani nedokončí, ale to je zase politické krytí, tak se nedokončí, vysoutěží se to znovu, ale účel přelévání peněz funguje)
U tohoto úseku mi schází pravidelné informování. Něco málo se změnilo. Velmi málo. A spíš opačně: tady se dokonce zakazovalo, aby kdokoliv ze zhotovitelů informoval. Z peněz veřejných zdrojů děje se to dodnes, i když ten zákaz formálně není, tak z obav se to děje nadále. Přitom tady by neměl být problém nasadit dron a tunelem se projet. Každých 14d. Neděje se to. A nakonec, alespoň by občan lépe rozuměl tomu procesu a co je k čemu. A jak to vznikne. Ta snaha, že se udělá 5 videí po 1 minutě je hezká, ale nestačí. Když to srovnám se zbytkem světa, tak je to katastrofální propagace. Neumí se prodat, neumí se prezentovat. Začíná to webem NDS. Já myslím, že úsek za 1/4 až 1/2 miliardy eur by tu prezentaci dostat měl. Zhotovitel si dělá patřičnou reklamu k tomu co staví. Nebýt toho ... přitom nejsme v roce 1989 a méně. Protože to pak vypadá, že se děje něco s čím se ani nechci pochlubit. Již tohle samotné znásobuje tu nedůvěru ve vše a v tomto státě duplem. A to se dá všechno zadat škole v rámci nějaké spolupráce za pár desítek tisíc eur. Protože takhle se to dělá všude jinde. Zhotovitel a stát mají být rádi, že by byl zájem monitorovat výstavbu. (se zachováním všech bezp. standardů)Ale to schází mně. Protože ono to lze zajistit i přenosem kamer v online podobě s osvětlením. Beru, energie jsou drahé. Ale za bíleho dne to nemůže vadit. Ale tady to vadí všeobecně: kamery na silnicích jsou, ale přenos ne. Teď je výmluva na válku, ale nebyl ten přenos ani před ní. Je to zvláštní režim fungování. (běžně mají tunelové sekce kameru 24/7 pro veřejnost v Evropě a světě). Je to, podívejte se: stavíme z vašich peněz. Přitom to zázemí tam je, kvůli krádežím ...
O tom není pochyb, že pomůže. Ale zase to utíkat tak nebude, protože tam z obou stran bude dálnice a tam u Rojkova bude "silnice". Ale to se nedá nic dělat. Rozdíl bude v tom, že si počkáte jednu kolonu a ne 3 kolony na trase. A snad tedy nebudou denně nehody, které to ještě víc všechno zdržují.kot píše:Tak tento úsek pomůže opravdu hodně. Ta Žilina a navazující Strečno je výrazně horší než pak okolo vodní nádrže Krprlany a Rojkovem k Hubové. Přijde mi, že to utíká lépe. Nejspíše je to tím, že se v Ružomberku vždy stavím na kafe. Od Ivachnové už "plachtím" do Košic jako nic.
To již dávno neplatí, že tunel přinese časovou úsporu 15 minut. To jsou staré výpočty. Jenomže bohužel, ta evropská logistika se řídí i tím, že si čte, že kdesi na Slovensku bude koridor D1 v 2005 v provozu. Řekne si, to asi ne, ale že to není ani v 2010 ani v 2015. Tak snad 2022. Tak konkrétně Višňové nebude ani v 2022. Ani Čebrať. Oba snad budou s přehledem v provozu v 2024. Ale to mezitím, tak to když bude do 2030, tak budeme rádi. To je poslední termín pro koridory pro dostavbu. To se ani neuvažovalo, že by byl problém to postavit v dobách, kdy se to plánovalo. Ale za to, že to tak není, tak za to mohou politici, kteří ad 1) mění dopravní koncepce a postupnost realizace tím jak mění nástroje výstavby, ad 2) státní instituce, které nemají připravené úseky do tendrů. Že ani tyto páteřní úseky nejsou připravené, to je jednoduše ostuda. Neomluvitelná ostuda. A že na paralelní jižní trase nemá stát pár stovek tisíc eur na výkup pozemků, a proto zastavil přípravu, tak to ani nemůže dostat komentář. (oblasti: Novohrad, Gemer, R2)
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Kedy dokončia D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové? Minister Doležal dementoval medializované informácie
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/di ... a-dolezal/
Pan ministr může dementovat co jenom chce. To by pak znamenalo, že když nebude D1 v tomto úseku v provozu do konce 2023, což byl jeho pomalu svatý grál, tak ho za to budeme trestat? (dá se to vyjádřit i lidověji)
Tohle je ministr, který vůbec nic o dopravě nevěděl a doposud jí neporozuměl. Pomalu končí a jak končí, tak navrhuje další a další legislativní změny, které ale žádné zázraky ani do urychlení další výstavby nepřinesou a stejně tak jeho činnost nijak nezmění termíny v tomto úseku.
Faktem je, že celý úsek se vším všudy dle smlouvy nemůže být v dokončen dříve, než v roce 2025. Do předčasného užívání může být odevzdán dříve. Zda-li to bude ve 2. pololetí 2024 nebo to bude ve 2. pololetí 2025 je ve hvězdách. Akorát, že to patrně on po nových volbách již ministrem dopravy nebude. Takže mu to může být docela šumák tak jak všem jeho předchodcům za celé dekády zpátky.
Je velmi důležitý fakt, že nyní slibuje "do konce 2024". Vraťme se do minulosti a tam byl svatosvatý slib "do konce 2023" a roky jdou a jdou. Není to nakonec jedno?
Za těchto okolností výstavby jako celku bych klidně jako ministr řekl, že chci, aby to bylo především postavěno kvalitně. A jestli to bude v 2024 nebo 2026 je jedno. Stát ještě ani nezadal tendr na SSÚD, ještě nevybral dodavatele na technologickou část. A je prakticky začátek 2023. Jde zima, ta výstavba venku se na čas odmlčí. To SSÚD se dá částečně nahradit jiným pokrytím. Ale bavíme se o nejdelším tunelu a především bych jako ministr chtěl, aby i provoz v něm byl maximálně pohodlnou záležitostí, maximálně bezpečnostně zajištěn bez nějakých provizorií, protože provizorium značí, že "něco je jináč", než má být. To si může stát dovolit na rovině, kde není tunelová nebo významná mostní sekce, ale ne tady.
Takže já to hodnotím jen jako marketingové tahy na lidi - "ano, bude to" (i když nebude).
Já bych spíš řešil, kolik doopravdy ta výstavba bude stát. Od zahájení se Salini po Skansku, se zapojením technologické části, odhad SSÚD k tomu a samozřejmě "válka arbitráží", Salini na stát, stát na nich. Ani ti právníci nejsou zdarma. O tom bych se zmiňoval, na to bych se ptal.
pro připomenutí:
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/di ... a-dolezal/
Pan ministr může dementovat co jenom chce. To by pak znamenalo, že když nebude D1 v tomto úseku v provozu do konce 2023, což byl jeho pomalu svatý grál, tak ho za to budeme trestat? (dá se to vyjádřit i lidověji)
Tohle je ministr, který vůbec nic o dopravě nevěděl a doposud jí neporozuměl. Pomalu končí a jak končí, tak navrhuje další a další legislativní změny, které ale žádné zázraky ani do urychlení další výstavby nepřinesou a stejně tak jeho činnost nijak nezmění termíny v tomto úseku.
Faktem je, že celý úsek se vším všudy dle smlouvy nemůže být v dokončen dříve, než v roce 2025. Do předčasného užívání může být odevzdán dříve. Zda-li to bude ve 2. pololetí 2024 nebo to bude ve 2. pololetí 2025 je ve hvězdách. Akorát, že to patrně on po nových volbách již ministrem dopravy nebude. Takže mu to může být docela šumák tak jak všem jeho předchodcům za celé dekády zpátky.
Je velmi důležitý fakt, že nyní slibuje "do konce 2024". Vraťme se do minulosti a tam byl svatosvatý slib "do konce 2023" a roky jdou a jdou. Není to nakonec jedno?
Za těchto okolností výstavby jako celku bych klidně jako ministr řekl, že chci, aby to bylo především postavěno kvalitně. A jestli to bude v 2024 nebo 2026 je jedno. Stát ještě ani nezadal tendr na SSÚD, ještě nevybral dodavatele na technologickou část. A je prakticky začátek 2023. Jde zima, ta výstavba venku se na čas odmlčí. To SSÚD se dá částečně nahradit jiným pokrytím. Ale bavíme se o nejdelším tunelu a především bych jako ministr chtěl, aby i provoz v něm byl maximálně pohodlnou záležitostí, maximálně bezpečnostně zajištěn bez nějakých provizorií, protože provizorium značí, že "něco je jináč", než má být. To si může stát dovolit na rovině, kde není tunelová nebo významná mostní sekce, ale ne tady.
Takže já to hodnotím jen jako marketingové tahy na lidi - "ano, bude to" (i když nebude).
Já bych spíš řešil, kolik doopravdy ta výstavba bude stát. Od zahájení se Salini po Skansku, se zapojením technologické části, odhad SSÚD k tomu a samozřejmě "válka arbitráží", Salini na stát, stát na nich. Ani ti právníci nejsou zdarma. O tom bych se zmiňoval, na to bych se ptal.
pro připomenutí:
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
ještě jedno video, 6:48 min., s titulkama:
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Aby nakonec to zprovoznění nebylo 2025. Ale snad už veškerá smůla na stavbě vybublala .
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
NDS přidala 20+ fotek z výstavby úseku: https://www.facebook.com/pomoc.na.dialn ... Z9Myzkmssl
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Díky za odkaz na foto. Přibývá to krásně... Ale na straně druhé zprovoznění za rohem zatím není...
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Díky za fotky. Je na nch vidět, že se dostavuje křižovatka u Lietavské Lúčky i pro směr přeložky silniice I/64 od jihu resp. k jihu. Zatím je v provozu část směrem na sever (k Žilině). Je tedy v dohledu i výstavba této komunikace od dálnice směrem na jih?
-
- Příspěvky: 119
- Registrován: 20.9.2010 11:09:16
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Práce na úseku D1 s tunelom Višňové idú nonstop, tunel je v plnej dĺžke reprofilovaný
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 28.11.2022 16:04:32, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
Důvod: aktualizace odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Říkáte si co je reprofilace?
https://www.tucon.sk/projekt/reprofilac ... i-visnove/
Tedy je opraven "ten nešvar" práce po ex firmě.
https://www.tucon.sk/projekt/reprofilac ... i-visnove/
Tedy je opraven "ten nešvar" práce po ex firmě.
Re: Lietavská Lúčka - Dubná Skala (ve výstavbě)
Jsou nějaké konkrétní termíny, kdy už se přestanou řešit nedodělky a zmetky po předchozí firmě ? Přirovnal bych to k sestavení nové vlády : my / noví / to budeme dělat určitě lépe... Ale doteď nemůžeme, neboť řešíme xyz po vládě staré...