Bratislava - Trnava (+rozšíření)
Napsal: 4.5.2009 19:13:28
Tato téma se bude věnovat všemu v rámci dálnice D1 od začátku v Bratislave až po Trnavu, včetně křižovatky D1xR1. Budou tady taky informace v rámci plánovaného rozšíření a staveb kolem toho jako jsou další MÚK, případně navazující silnice na ostatní komunikace. Pokud to bude časem nevyhnutní, tak dojde k vytvoření další sekce, kde se jednotlivé části rozčlení, ale prozatím to není nutné.
Historie: Dálnice D1 se v tomto rozsahu budovala dlouhé desítky let. Zde jsou časy zprovoznění:
Úsek BA, Viedenská - BA, Prístavný most, délka 3,9 km, 12/2005
Úsek Prístavný most, délka 2,3 km, 12/1985
Úsek BA, Prístavný most - BA, Mierová ulica, délka 2 km, 07/1991
Úsek BA, Mierová ulica - BA, Senecká cesta, délka 6,5 km, 08/2002
Úsek BA, Senecká cesta - Senec, délka 16,8 km, 12/1975
Úsek Senec - Trnava, délka 19,3 km, 11/1978
Bratislava již polohou na západním okraju a limitovaná přírodou (řeka Dunaj, Morava, pohoří Malé Karpaty a 2 sousední státy) je přinucená do rozšiřování / budování kapacitnějších komunikací ve směru na východ s budováním nových propojení kolem města a ponad řekami. To vše se děje, ale pomaleji oproti hospodářskému rozvoji, stupni motorizace atd. Navíc již v čase realizace úseků ve městě kolem roku 2000 bylo zřejmé, že projektovaná kapacita 2x2 pruhy ani nebude postačovat. To se stalo a také se již ví, že Pŕístavní most nejde jen tak přemalovat na 2x3 bez jeho zesílení. Tyto práce se ale nedají provádět, protože neexistuje náhradní variant pro cestování. Samotnému rozšiřování a investicím do nových tahů kolem pak brání i čerpání EU fondů vzhledem k bohatství regionu, takže je stát odkázán na přímé financování ze státního rozpočtu. Upgrade D1 od Bratislavy po Trnavu proběhl poměrně rychle odstraněním plechových svodidel ve středu a pokládkou betonových, zpevněním odstavních pruhů a vznikl úsek v parametrech 2x3 jízdní pruhy, ale bez odstavních pruhů, pouze s nouzovými SOS zálivy. Poslední roky se uvažuje i o rozšíření na 2x4 jízdní pruhy v prvních km směrem na Senec. Navíc se plánuje realizace D4, takže se D1 v této oblasti bude upravovat i svojí výškou vedení.
S souvislosti s realizací D4 se připravuje uzel D4 x D1: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 02#p248102 .
Extra web: https://www.d1d4.sk/
Připravují se do realizace 2 úseky na rozšíření dálnice D1: prozatím se neustále vyvíjí proces konečných parametrů a úseky jsou v dočasném stavebním režimu 2x3 (v 10/2016 pracovní skupina upravila původní záměr a výsledkem má být 2x4 po Blatné, 2x3 po Trnavu, bez kolektorů; http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 79#p137279 ).
Úsek Bratislava - Senec, rozšíření Délka úseku: 16 000 m (rozšíření dálnice D1 km 13,6 až 29,6)
Úsek Blatné - Trnava, rozšíření Délka úseku: 19 900 m (rozšíření dálnice D1 km 31,02 až 50,92)
HOTOVO: Probíhá výstavba dálniční křižovatky Blatné Délka: 1,42 km (km 29,6 až 31,02)
Začátek výstavby: 04/2016
Odevzdání do provozu: 12/2017
Zhotovitel: Eurovia, Doprastav
Náklady: 23,3 mil. € bez DPH
HOTOVO: Probíhá výstavba dálniční křižovatky Triblavina (její realizace je kontroverzní) Délka: 1,63 km
Začátek výstavby: 04/2015
Plánované odevzdání do provozu: 04/2017
Skutečné odevzdání do provozu: 10/2021
Zhotovitel: Porr
Původní náklady: 19,75 mil. € bez DPH
Dodatky: 22,6 mil. € bez DPH v roce 2019
Historie: Dálnice D1 se v tomto rozsahu budovala dlouhé desítky let. Zde jsou časy zprovoznění:
Úsek BA, Viedenská - BA, Prístavný most, délka 3,9 km, 12/2005
Úsek Prístavný most, délka 2,3 km, 12/1985
Úsek BA, Prístavný most - BA, Mierová ulica, délka 2 km, 07/1991
Úsek BA, Mierová ulica - BA, Senecká cesta, délka 6,5 km, 08/2002
Úsek BA, Senecká cesta - Senec, délka 16,8 km, 12/1975
Úsek Senec - Trnava, délka 19,3 km, 11/1978
Bratislava již polohou na západním okraju a limitovaná přírodou (řeka Dunaj, Morava, pohoří Malé Karpaty a 2 sousední státy) je přinucená do rozšiřování / budování kapacitnějších komunikací ve směru na východ s budováním nových propojení kolem města a ponad řekami. To vše se děje, ale pomaleji oproti hospodářskému rozvoji, stupni motorizace atd. Navíc již v čase realizace úseků ve městě kolem roku 2000 bylo zřejmé, že projektovaná kapacita 2x2 pruhy ani nebude postačovat. To se stalo a také se již ví, že Pŕístavní most nejde jen tak přemalovat na 2x3 bez jeho zesílení. Tyto práce se ale nedají provádět, protože neexistuje náhradní variant pro cestování. Samotnému rozšiřování a investicím do nových tahů kolem pak brání i čerpání EU fondů vzhledem k bohatství regionu, takže je stát odkázán na přímé financování ze státního rozpočtu. Upgrade D1 od Bratislavy po Trnavu proběhl poměrně rychle odstraněním plechových svodidel ve středu a pokládkou betonových, zpevněním odstavních pruhů a vznikl úsek v parametrech 2x3 jízdní pruhy, ale bez odstavních pruhů, pouze s nouzovými SOS zálivy. Poslední roky se uvažuje i o rozšíření na 2x4 jízdní pruhy v prvních km směrem na Senec. Navíc se plánuje realizace D4, takže se D1 v této oblasti bude upravovat i svojí výškou vedení.
S souvislosti s realizací D4 se připravuje uzel D4 x D1: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 02#p248102 .
Extra web: https://www.d1d4.sk/
Připravují se do realizace 2 úseky na rozšíření dálnice D1: prozatím se neustále vyvíjí proces konečných parametrů a úseky jsou v dočasném stavebním režimu 2x3 (v 10/2016 pracovní skupina upravila původní záměr a výsledkem má být 2x4 po Blatné, 2x3 po Trnavu, bez kolektorů; http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 79#p137279 ).
Úsek Bratislava - Senec, rozšíření Délka úseku: 16 000 m (rozšíření dálnice D1 km 13,6 až 29,6)
Úsek Blatné - Trnava, rozšíření Délka úseku: 19 900 m (rozšíření dálnice D1 km 31,02 až 50,92)
HOTOVO: Probíhá výstavba dálniční křižovatky Blatné Délka: 1,42 km (km 29,6 až 31,02)
Začátek výstavby: 04/2016
Odevzdání do provozu: 12/2017
Zhotovitel: Eurovia, Doprastav
Náklady: 23,3 mil. € bez DPH
HOTOVO: Probíhá výstavba dálniční křižovatky Triblavina (její realizace je kontroverzní) Délka: 1,63 km
Začátek výstavby: 04/2015
Plánované odevzdání do provozu: 04/2017
Skutečné odevzdání do provozu: 10/2021
Zhotovitel: Porr
Původní náklady: 19,75 mil. € bez DPH
Dodatky: 22,6 mil. € bez DPH v roce 2019