Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko)

Vše o výstavbě, provozu a údržbě této slovenské dálnice.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Zase taková suma, 350 mil. € za 1 tubus. :o
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka.PNG (218.69 KiB) Zobrazeno 7254 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

A zde je (znovu) rozdílný pohled od INEKO vs. NDS/MDVaRR, tentokrát tedy na vývoj intenzit v tunelu Branisko: http://ekonomika.sme.sk/c/20243622/inek ... ml?ref=trz
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

GŘ NDS, Auxt, spřesnil, že náklady 350 mil. € nepočítají jen s novým tubusem na Branisku, ale je v tom i 115 mil. € potřebných na rekonstrukci 1. tubusu, který bude mít v odhadovaném roku 2. tubusu (2025) již asi 20 let života a bude si vyžadovat větší investice. Ostatně ty si vyžaduje již dlouho oproti zahraničí vzhledem ke kvalitě prací.

Zdroj: http://www.ndsas.sk/aktuality-obchvat-k ... 372s49292c
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 8.6.2021 22:04:27, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by narušilo smysl debaty
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Přistoupil jsem k přejměnování celé této témy tak, aby to dávalo smysl v rámci všeobecního vlákna k D1. Vše je objasněno v 1. příspěvku, který prošel celkovým upgradem.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Quercus
Příspěvky: 53
Registrován: 13.9.2016 21:41:59

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko

Příspěvek od Quercus »

Uvažuje se alespoň v dlouhodobém výhledu o dostavbě druhého tubusu a nebo o tom vůbec není řeč ?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Je to opravdu takový problém předtím než položíte otázku pročíst si tému, ve které je pouze několik desítek příspěvků?

Proto vám na váš dotaz nyní neodpovím, protože zde odpovědi jsou.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »



ZVYŠUJEME BEZPEČNOSŤ V TUNELOCH :arrow:
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka1.PNG (59.96 KiB) Zobrazeno 6699 x
Obrázek
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka2.PNG (15.47 KiB) Zobrazeno 6699 x
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka3.PNG (1.07 MiB) Zobrazeno 6699 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

sanace betonu a obnova sekundární ochrany betonového ostění tunelu od 1:40
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Poškozená vozovka vlivem vysokých teplot :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=6047

Ovšem není to v samotném tubusu, ale mimo něj. Nákladní doprava by poškození znásobila, osobní projede se sníženou MPR. Opraveno již brzo.
  • Poškodená vozovka sa nachádza pred Východným portálom tunela Branisko. Predpokladáme, že v dôsledku nadmerných horúčav ovzdušia a následne tiež vozovky, došlo k strechovitému zdvihnutiu vozovky v dĺžke cca 10 m v mieste dilatačného spoja betónovej vozovky s asfaltovou. Výška nerovnosti vo vrchole je cca 10 cm. Pri prejazde ťažkých nákladných vozidiel sa vozovka zatlačí a po prejazde znovu zdvihne.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 8.6.2021 22:05:06, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Fotogalerie z opravy výše poškozené CB vozovky: https://www.facebook.com/pomoc.na.dialn ... 3778563960
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

NDS obnovila nátěry na portálech tunela Branisko, co prodlouží životnost.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 8.6.2021 22:05:25, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Diaľničiari chcú zmodernizovať uzavretý televízny okruh tunela Branisko, vyhlásili verejnú súťaž :arrow:

https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/di ... jnu-sutaz/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Výstavba 2. profilu tunela Branisko na D1 bude po 2025
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=222&t=6992
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Ako čistia tunel Branisko (video z jarní údržby)
https://tv.pravda.sk/relacie/spravodajs ... spumFINono
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

průjezd tunelem Branisko:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10494
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko

Příspěvek od kot »

Diaľničiar píše:Výstavba 2. profilu tunela Branisko na D1 bude po 2025
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=222&t=6992
Je nějaká změna v plánu výstavby po dvou letech ?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Změna proti citovanému stavu je v tom, že UHP stavbu finančně nedoporučuje.
Dopravně NDS tvrdí, že intenzity jsou nižší kvůli pandemii a dalším návaznostem.
Bezpečnostně to ale priorita pro ministerstvo je. Vracíme se zpátky k financování.

Takže se dělá všechno pro to, aby se oddálila rozsáhlá odstávka 1. roury kvůli nárokům na modernizaci technologií. Průběžně se jednotlivé komponenty inovují.

Tato odpověď musí postačovat, jednoduše peníze nikdo nenalezne. (stejně jak je nenalezne na řádné rozšíření D1 u Bratislavy, kde se sotva modernizují krátké úseky v návaznosti na MÚK)

Platí, že se výstavba 2. roury začne PO 2025, ale kdy ... musí stoupnout intenzity, zhoršit stav stávající roury, která si výhledově vyžádá delší odstávku, případně se tady stát vícero vážných DN, což u obousměrných tunelů není zas takový problém.

Ale je to Slovensko. Tady je možný stav, že se odstaví 1. roura a 2. se nebude ani soutěžit. ;) Tohle není Chorvatsko ani Rakousko ani Itálie ani Slovinsko, Švýcarsko ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Tunel Branisko bude na několik měsíců uzavřen. Důvodem je popraskaná vozovka. (až se zahájí rekonstrukce)
  • Branisko na niekoľko mesiacov zatvoria. Betónová cesta popraskala a musí sa vyrúbať

    - Najstarší diaľničný tunel na Slovensku čelí problémom aj 20 rokov po jeho sprejazdnení.
    - V pozadí beží spor, ktorý sa má týkať zle urobenej vozovky.
    - Veľké opravy sa v Branisku majú robiť pri výstavbe druhej rúry.
    - Ešte skôr však rozšíria tunel Horelica pri Čadci.

    Doteraz najdlhší diaľničný tunel na Slovensku bol dokončený pred 20 rokmi. Päťkilometrové Branisko v tom čase pomohlo problematickej doprave na východe krajiny, ktorá odvtedy nemusela využívať v zime ťažko zjazdný horský priechod.

    Samotná stavba sa však musela ešte desaťročia potom pasovať s početnými kontroverziami, ktoré sa týkali najmä podozrení z tunelovania predraženej stavby.

    Okrem toho sa však začali vynárať aj problémy so stavebnou časťou, ktorá bola školou pre slovenské firmy, keďže s podobnou stavbou, ešte k tomu s takýmito rozmermi, dovtedy nemali skúsenosti. Tieto nedostatky sa ťahajú s Braniskom dodnes. „Národná diaľničná spoločnosť vedie spor so zhotoviteľom diela. O prebiehajúcom konaní nebudeme poskytovať do jeho právoplatného skončenia bližšie informácie,“ povedala hovorkyňa Eva Žgravčáková.

    Návrat k horskému priechodu

    Veľká časť zhotoviteľských firiem, ktoré sa na diele podieľali, pritom už dnes neexistuje. Išlo o spoločnosti Vodohospodárska výstavba, Uranpres, Váhostav a Skanska. Podľa bývalého investičného riaditeľa diaľničnej spoločnosti Juraja Čermáka sa spor týka zle urobenej betónovej vozovky.

    Tá údajne pukla, čo vytvorilo nežiadané nerovnosti. „Zhotoviteľ sa teraz s diaľničnou spoločnosťou dohadujú, čia je to chyba. Projekt sa totiž menil za ‚jazdy‘. Tvrdí, že to, že sa nešlo podľa pôvodného projektu, je chyba Národnej diaľničnej spoločnosti, keďže tá zmeny navrhla,“ povedal odborník. Naopak, diaľničiari oponujú, že vozovka bola urobená nekvalitne.

    Diaľničiarov sa HN pýtali, aké opravy plánujú v budúcnosti v Branisku realizovať. Podľa nich je stavebno-technický stav tunela v súčasnosti dobrý a neohrozuje bezpečnosť. V najbližších rokoch budú prebiehať menšie opravné a rekonštrukčné práce, ktoré potrvajú maximálne niekoľko týždňov.

    Veľká rekonštrukcia sa však plánuje súčasne s výstavbou druhej tunelovej rúry, keď bude už existujúca cesta zatvorená rádovo na mesiace. „Presný spôsob zabezpečenia obchádzky bude predmetom projektovej dokumentácie,“ uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.

    Konkrétny dátum zatiaľ nie je určený. Aký dlhý čas to bude, však nespresnila. Vodiči tak pravdepodobne na dlhšie obdobie budú opäť využívať horský priechod ako náhradnú trasu.

    Tunelovanie Braniska

    Náš prvý diaľničný tunel mal v čase výstavby problémy aj so zlou geológiou terénu. Známejšie však boli problémy s financovaním. Pre kontroverznú stavbu hrozilo, že budú padať hlavy aj vo vysokej politike. V roku 2004 poukázala Slovenská informačná služba na možné tunelovanie financií. Prostredníctvom nastrčenej firmy sa mali vystavovať fiktívne faktúry a navyšovať cenové ponuky. Konečná faktúra za dielo bola dvakrát taká vysoká než zmluvná cena a lehoty výstavby sa naťahovali tiež. Peniaze z predražených položiek mali údajne odchádzať na súkromné účty vo švajčiarskych bankách. Vyšetrovanie trvalo 14 rokov a v roku 2018 sa skončilo obžalovaním šiestich osôb. Za tunel štát zaplatil 7,5 miliardy korún, čo je v prepočte vyše 249 miliónov eur. Jeden kilometer diaľnice tak pri stavbe vyšiel v prepočte na 53 miliónov eur.

    Konkrétny dátum zatiaľ nie je určený. Aký dlhý čas to bude, však nespresnila. Vodiči tak pravdepodobne na dlhšie obdobie budú opäť využívať horský priechod ako náhradnú trasu.

    Bezpečnosť spôsobí zdržanie

    Podľa Juraja Čermáka sa tento čierny scenár nedá obísť. Dôvodom má byť bezpečnosť. „Tunel v prevádzke musí byť odstavený. Druhý profil je v podstate rozširovaním únikovej rúry. Musí sa vybúrať ostenie (betónová stena – pozn. red.) a zväčšiť priemer profilu približne o tri metre. Keď bude odstavený, najjednoduchšie vykonajú aj rekonštrukciu súčasnej prevádzkovej rúry,“ povedal Čermák.

    Po zmene by potom mohli mať ľudia k dispozícii únikovú rúru, do ktorej dostanú prístup aj záchranné zložky. „Keď budete búrať 20 až 30 centimetrov betónu a budú to rozširovať, tak tam bude padať aj z nadložia,“ dodal.

    Podľa šéfa Zväzu stavebných podnikateľov Pavla Kováčika ide v prípade Braniska o prvú betónovú vozovku na Slovensku. „Trochu sa to všetci vtedy učili, preto jej kvalita nezodpovedá dnešným parametrom a požiadavkám. Popraskala inak, než sa predpokladalo,“ spresňuje Kováčik. Musí sa tak vybúrať, keďže jej vek dosiahne 30 rokov, čo zodpovedá zhruba jej životnosti, dodal.

    Nie je prioritou

    Kedy však k týmto prácam môže dôjsť? Výstavba druhej polovice tunela je potrebná aj pre narastajúci počet áut na štvorprúdovke neďaleko Prešova. Podľa najnovších čísel diaľničiarov prejde tunelom za 24 hodín viac ako 12,7 tisíca vozidiel. Na porovnanie, frekvencia dopravy je tam podobná ako neďaleko Bratislavy medzi mestami Pezinok a Modra.

    Minister dopravy Andrej Doležal najprv avizoval, že sa s výstavbou novej rúry Braniska počíta najskôr v roku 2025. V harmonograme výstavby ciest a diaľnic, ktorý dotknutý rezort zverejnil pred rokom, sa pri Branisku počíta v najbližších rokoch len s projekčnými prácami a do roku 2033 tu o výstavbe nie je zmienka.

    Podobné obmedzenia má očakávať ešte skôr, o štyri roky, aj ďalší jednorúrový tunel na Kysuciach Horelica. Ten je vyťaženejší ako Branisko. Denne tadiaľ prejde viac ako 15-tisíc áut, avšak meria iba 605 metrov.
https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... sa-vyrubat
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6840
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Doufám hlavně, že se stará cesta přes horský průsmyk nejdříve pořádně opraví, pokud se tak již nestalo. V roce 2018 byla v příšerném stavu.
R48 -> D48 se podařilo!
kot
Příspěvky: 10494
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko

Příspěvek od kot »

Jel jsem přes sedlo poprvé v říjnu loni. Cesta mi nepřišla příšerná kvalitou. Projížděl jsem za tmy. Ale byl to obousměrný had vozidel, kdy jsme občas i stáli v případě, že se ve vracečkách potkávaly kamiony...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko)

Příspěvek od Diaľničiar »

Během jarní údržby tunela Branisko jej NDS zpřístupní pro veřejnost.

Deň otvoreného tunela BRANISKO

https://www.facebook.com/events/1345536 ... 22%3A[]%7D
  • Príďte spolu s nami zažiť tunel Branisko počas jeho jarnej údržby. Údržbové a servisné práce v tuneli Branisko sme prispôsobili tak, aby ste mohli nazrieť do prvých 700 metrov, zažiť jedinečné prehliadky a exkluzívne miesta, bežne nedostupné a neviditeľné. Vo zvyšnom priestore tunela budú prebiehať údržbové práce v neobmedzenom režime.
    Príďte aj Vy a spoločne sa naučíme, ako predchádzať nebezpečným a kolíznym situáciám v tuneli.
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko)

Příspěvek od Diaľničiar »

VÝRAZNÝ PROGRES V PRÍPRAVE DRUHEJ RÚRY TUNELA BRANISKO

Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila verejnú súťaž na vypracovanie štúdie realizovateľnosti pre 2. profil D1 Beharovce — Branisko. Predmetom zákazky je štúdia v zmysle požadovaných variant a alternatív projektu organizácie výstavby pre tento úsek D1 a zákazka bude zahrňovať aj rekonštrukciu pravej tunelovej rúry. Odhadovaná hodnota zákazky je 235-tisíc eur. Verejná súťaž bude zverejnená na portáli Úradu pre verejné obstarávanie.

V roku 2022 bola priemerná denná intenzita na úseku tunela Branisko cez 16-tisíc vozidiel za 24 hodín. Vybudovanie druhej rúry tunela Branisko je tak reálne na pláne. Analýzy nám už potvrdili, že výstavba ľavej rúry je technicky možná aj počas prevádzky pravej rúry. Po spracovaní zámeru EIA bude nasledovať proces zabezpečenia projektovej dokumentácie, územného a stavebného konania.

Tunel Branisko je jednorúrový tunel s dĺžkou 4 975m s obojsmernou premávkou. Je súčasťou úseku diaľnice D1 Beharovce – Branisko nachádzajúceho sa na severovýchode Slovenska, medzi okresmi Levoča a Prešov. Celý ťah diaľnice D1 je súčasťou európskeho medzinárodného cestného ťahu E50.

V tuneli sa nachádza šesť núdzových zálivov (štyri jednostranné a dva obojstranné), 13 prepojení (únikových ciest) so súbežnou únikovou štôlňou (priemerne každých 360 metrov), 22 núdzových SOS kabín (priemerne každých 240 metrov) a na každých 120 metroch sú umiestnené protipožiarne výklenky s hydrantmi.

https://ndsas.sk/press/press-narodna-di ... a-branisko
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10494
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko)

Příspěvek od kot »

Tak to je příjemná zpráva ! Do začátku vlastních prací je samozřejmě saaakra daleko. Ale postupné kroky jsou důležité...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko)

Příspěvek od Diaľničiar »

Zakázka na studii proveditelnosti pro druhou trubku tunelu Branisko může trvat 10 měsíců

https://sita.sk/nasadoprava/zakazku-na- ... -mesiacov/

tady není problém dokladovat důležitost a opodstatněnost projektu, nýbrž zajistit po 2025 další peníze na realizaci; pokud nebude připravená D3 a bude pro stav ve stávajícím tubusu špatný výhled, tak se klidně přesune část fondů - pokud bude vůle u nové vlády to tímto směrem posunout; nevylučuji, že Slovensko odstaví tento úsek zcela, jednoduše stávající tubus se odstaví a nový nebude k dispozici
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10494
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko)

Příspěvek od kot »

Jel jsem tam jednou za tmy a byl to docela slušný mazec. Provoz jako hrom, kamionů hafo... Nedovedu si moc představit delší odstávku stávající roury...
Odpovědět

Zpět na „D1 (SK)“