Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko)
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko)
Dne 17.10.2016 jsem přejměnoval téma z D1 Tunel Branisko na Behárovce - Fričovce. Většina obsahu se týká ale samotného tunelu Branisko.
Úsek Behárovce - Fričovce *délka: 13,82 km
*začátek výstavby: 9/1997
*odevzdání do provozu: 06/2003 (obchvat Široké již v 9/2001)
*zhotovitel: Vodohospodárska výstavba, Váhostav-SK, Inžinierske Stavby
*náklady: celkové náklady přesáhli částku 9,2 mld. SKK
*na úseku se nachází tunel Branisko (1 tubus: 4.975m), 21 mostů, SSÚD Behárovce, 2 úplné a 1 neúplná křižovatka
Úsek se realizoval na vícero etap. Tunel Branisko se realizoval složitým způsobem s netransparentním průběhem financování.
Etapy výstavby
*SSÚD Beharovce
*úsek: Beharovce – západní portál tunela, pravý jízdní pás
*úsek: tunel Branisko, pravá tunelová roura
*úsek: východní portál tunela – Branisko, pravý jízdní pás, 360m plný profil dálnice
*úsek: Branisko – Široké (Široké, obchvat), plný profil dálnice
*úsek: Široké – Fričovce (Fričovce, obchvat), plný profil dálnice
Tunel Branisko se nachází na dálnici D1 na úseku Behárovce-Fričovce. Délka tunelu: 4975 m
V provozu: jižní tunelová roura
Začátek výstavby: 1.5.1997
Uvedení stavby do skušebního provozu: 29.6.2003
Ukončení výstavby: 31.10.2004
Správa a údržba: SSÚD Behárovce
Náklady na výstavbu: 8,5 mld. SKK (původní předpoklad: 6 mld. SKK)
Tunel Branisko se stal nejdelším silničním tunelem na Slovensku. Předběhne ho dálniční tunel Višňové, který se mj. staví navíc i s 2-tubusy najednou.
Tunel nahradil horský přechod Branisko na silnici I/18 ve výšce 751 m.n.m. V první etapě se vybudovala jižní tunelová roura se dvěma dopravními pruhy. Razičské práce se začali v máji 1997 a již 1. máje 1999 byl tunel slavnostně přerazen. Pak následovali práce na výstavbě definitivního ostění od 09/1999 do 07/2001. Délka razené části je 4822 m. Délka západního portálu je 73,4 m a východního portálu 79,2 m. Hlavní betonářské práce byli ukončené zhotovením vozovky v 11/2001. Maximální povolená rychlost v tuneli je 80 km/h. Přívod čerstvého vzduchu je zabezpečený od portálů, opotřebovaný vzduch je odvedený přes větrací šachtu hlubokou 120,0 m s průměrem 7,0 m, která je umístněná přibližně v polovici tunela.
V tunelu jsou 4 jednostranní a 2 oboustranní nouzové zálivy. Vozovka je s CB krytem s celkovou hroubkou 240 mm. Tunel je propojený se souběžnou únikovou štôlňou na 13 místech, každých 360 m. Každých 240 m se nacházejí SOS skříňky (22), každých 120 m jsou protipožární výklenky s hydrantmi. Celý provoz tunelu má rádiotelefonní signál a provoz je pod stálým kamerovým dohledem. Tunel Branisko se radí mezi nejbezpečnější tunely v Evropě.
Světlá šířka tunela: 9,5 m
Šířka vozovky mezi obrubníkmi: 7,5 m
Šířka chodníka: 2 x 1,0 m
Zdroje informací: http://www.ndsas.sk, http://dialnice.szm.com/
Úsek Behárovce - Fričovce *délka: 13,82 km
*začátek výstavby: 9/1997
*odevzdání do provozu: 06/2003 (obchvat Široké již v 9/2001)
*zhotovitel: Vodohospodárska výstavba, Váhostav-SK, Inžinierske Stavby
*náklady: celkové náklady přesáhli částku 9,2 mld. SKK
*na úseku se nachází tunel Branisko (1 tubus: 4.975m), 21 mostů, SSÚD Behárovce, 2 úplné a 1 neúplná křižovatka
Úsek se realizoval na vícero etap. Tunel Branisko se realizoval složitým způsobem s netransparentním průběhem financování.
Etapy výstavby
*SSÚD Beharovce
*úsek: Beharovce – západní portál tunela, pravý jízdní pás
*úsek: tunel Branisko, pravá tunelová roura
*úsek: východní portál tunela – Branisko, pravý jízdní pás, 360m plný profil dálnice
*úsek: Branisko – Široké (Široké, obchvat), plný profil dálnice
*úsek: Široké – Fričovce (Fričovce, obchvat), plný profil dálnice
Tunel Branisko se nachází na dálnici D1 na úseku Behárovce-Fričovce. Délka tunelu: 4975 m
V provozu: jižní tunelová roura
Začátek výstavby: 1.5.1997
Uvedení stavby do skušebního provozu: 29.6.2003
Ukončení výstavby: 31.10.2004
Správa a údržba: SSÚD Behárovce
Náklady na výstavbu: 8,5 mld. SKK (původní předpoklad: 6 mld. SKK)
Tunel Branisko se stal nejdelším silničním tunelem na Slovensku. Předběhne ho dálniční tunel Višňové, který se mj. staví navíc i s 2-tubusy najednou.
Tunel nahradil horský přechod Branisko na silnici I/18 ve výšce 751 m.n.m. V první etapě se vybudovala jižní tunelová roura se dvěma dopravními pruhy. Razičské práce se začali v máji 1997 a již 1. máje 1999 byl tunel slavnostně přerazen. Pak následovali práce na výstavbě definitivního ostění od 09/1999 do 07/2001. Délka razené části je 4822 m. Délka západního portálu je 73,4 m a východního portálu 79,2 m. Hlavní betonářské práce byli ukončené zhotovením vozovky v 11/2001. Maximální povolená rychlost v tuneli je 80 km/h. Přívod čerstvého vzduchu je zabezpečený od portálů, opotřebovaný vzduch je odvedený přes větrací šachtu hlubokou 120,0 m s průměrem 7,0 m, která je umístněná přibližně v polovici tunela.
V tunelu jsou 4 jednostranní a 2 oboustranní nouzové zálivy. Vozovka je s CB krytem s celkovou hroubkou 240 mm. Tunel je propojený se souběžnou únikovou štôlňou na 13 místech, každých 360 m. Každých 240 m se nacházejí SOS skříňky (22), každých 120 m jsou protipožární výklenky s hydrantmi. Celý provoz tunelu má rádiotelefonní signál a provoz je pod stálým kamerovým dohledem. Tunel Branisko se radí mezi nejbezpečnější tunely v Evropě.
Světlá šířka tunela: 9,5 m
Šířka vozovky mezi obrubníkmi: 7,5 m
Šířka chodníka: 2 x 1,0 m
Zdroje informací: http://www.ndsas.sk, http://dialnice.szm.com/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.10.2016 22:40:38, celkem upraveno 1 x.
Důvod: změna názvu tématu a tím i obsahu příspěvku
Důvod: změna názvu tématu a tím i obsahu příspěvku
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D1 tunel Branisko
Největším přínosem tunelu Branisko je výrazné snížení počtu dopravních nehod, které si jen v roce 2002 na horském průchodu Branisko vyžádali 42 dopravních nehod: 2 mrtví, 4 těžce a 3 lehce ranění. V roku 2004 klesl počet dopravních nehod o 74% na 11, přičem zde nikdo nezemřel. Celkem za 6 let provozu tunel pomohl v průměru ušetřit 12 lidských životů a nyní se stane na průchodu do 10 nehod.
Kromě lidských životů samozřejmě klesají i materiální škody. V roce 2002 to bylo 4,3 mil. SKK, v roce 2004 pouze 1,2 mil. SKK. Nyní jsou škody při dopravních nehodách na úrovni cca. 30 tis. € ročně, co je 1/4 oproti stavu před otevřením tunelu.
Dalším přínosem tunelu je úspora času. Počas běžného provozu ušetří řidič nákladního vozu 11 min. a řidič osobního vozu asi 8 min. Při náročnějších podmínkách v zimním období je úspora času 11 a 19 min. Počas dopravní špičky ušetří řidič osobního vozu min. 20 min. a řidič nákladního vozu až neuvěřitelných 35 min.
Okrem těchto jevů přispěl tunel i k snížení spotřeby, která je při osobním vozu nižší o 23% a až 40% při nákladním vozu. V zimním období je úspora 32%, respektivě 44% a počas dopravní špičky je to 45%.
Po otevření tunelu Branisko došlo k nárustu dopravních intenzit na tahu D1 a I/18 v části Poprad-Prešov z důvodu přechodu především osobních vozů z jiných silnic, které se snažili vyhnout horskému průchodu Branisko.
Kromě lidských životů samozřejmě klesají i materiální škody. V roce 2002 to bylo 4,3 mil. SKK, v roce 2004 pouze 1,2 mil. SKK. Nyní jsou škody při dopravních nehodách na úrovni cca. 30 tis. € ročně, co je 1/4 oproti stavu před otevřením tunelu.
Dalším přínosem tunelu je úspora času. Počas běžného provozu ušetří řidič nákladního vozu 11 min. a řidič osobního vozu asi 8 min. Při náročnějších podmínkách v zimním období je úspora času 11 a 19 min. Počas dopravní špičky ušetří řidič osobního vozu min. 20 min. a řidič nákladního vozu až neuvěřitelných 35 min.
Okrem těchto jevů přispěl tunel i k snížení spotřeby, která je při osobním vozu nižší o 23% a až 40% při nákladním vozu. V zimním období je úspora 32%, respektivě 44% a počas dopravní špičky je to 45%.
Po otevření tunelu Branisko došlo k nárustu dopravních intenzit na tahu D1 a I/18 v části Poprad-Prešov z důvodu přechodu především osobních vozů z jiných silnic, které se snažili vyhnout horskému průchodu Branisko.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: D1 tunel Branisko
A jak to vypadá s druhou rourou? Je tam pokud se nepletu vyražená průzkumná štola.
R48 -> D48 se podařilo!
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D1 tunel Branisko
Ještě se budu věnovat i samotné výstavbě, se kterou bohužel souvisejí skandály a neuvěřitelné prodražení stavby. Tunel se stal nejdražším tunelem ve střední Evropě v propočtu na 1 km a to doposud platilo i vzhledem ke Slovensku. Jeden km tunelu totiž vychází na neuvěřitelných 1,7 mld. SKK a to v letech 1997-2004.
Tunel Branisko, který je dlouhý necelých 5 km totiž stál 7,5-8,5 mld. SKK. Přesnou sumu odmítla Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zveřejnit. Výstavbu začala ještě vláda Vladimíra Mečiara, kde investorem stavby byla Slovenská správa ciest (SSC). První vláda Mikuláše Dzurindu tunel stavebně prorazila a druhá vláda M. Dzurindu tunel uvedla do provozu. Ještě ani Ficova vláda není schopna přesně vyčíslit, respektivě zveřejnit náklady na některé položky. Tunel se měl původně dokončit v roce 1999, později se toto datum změnilo na rok 2002, ovšem ani to se nestalo realitou.
Tím, že se tunel stavěl příliš dlouho se musely měnit i plány na instalaci technologií, protože v Evropě přicházelo k požárům v tunelech. Původní technologie měly stát 676 mil. SKK, dnes se ví, že technologie stály téměř 1,9 mld. SKK a tedy rozpočet se zdvihl o víc jak 180%. A jen těžko se dá říct nakolik to byly skutečné investice a nakolik fiktivní.
Fiktivní investice, smlouvy až tunelování se zde totiž ukazují v posledních letech. A jde o miliony, desítky mil., možná až stovky mil. SKK.
K těmto faktům může pomoct porozumět samotná příprava na výstavbu tunelu. Tunel se totiž rozhodla vláda Vladimíra Mečiara postavit pouze slovenskými firmami, které do té doby měli s takovou výstavbou malé zkušenosti. Přihlásili se tedy 2 firmy: konsorcium Sdružení Branisko (na čele s Vodohospodářskou výstavbou) a firma Doprastav. Vyhrála společnost Vodohospodářská výstavba, která zapojila do spolupráce společnosti Hydrostav (vytunelován, zkrachoval), Váhostav (částečně zkrachoval, nyní Váhostav-SK), Banské stavby Prievidza (nyní ovládá Skanska) a další místní firmy. Během výstavby byly podepsány desítky dodatků.
Na téma výstavby tunelu Branisko existují desítky novinových článků, stavbě se věnovala i Slovenská informační služba (SIS), také poslanci v parlamentu a jedna vláda obviňuje tu druhou-přecházející, že pochybila. Obviněno bylo 10 lidí z tunelování stavby a přelévání peněz, mezi nimi i 3 představitelé SSC z doby výstavby.
Nezbývá, než zhodnotit, že to byl první dálniční tunel, na kterém se snad odskoušely všechny chyby a je třeba doufat, že výstavba severní tunelové roury, která se má připravit do r. 2012 tak, aby se v tomto roce dalo začít stavět, již nebude probíhat tak jak výstavba jižní tunelové roury, která je konečně v provozu.
Tunel Branisko, který je dlouhý necelých 5 km totiž stál 7,5-8,5 mld. SKK. Přesnou sumu odmítla Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zveřejnit. Výstavbu začala ještě vláda Vladimíra Mečiara, kde investorem stavby byla Slovenská správa ciest (SSC). První vláda Mikuláše Dzurindu tunel stavebně prorazila a druhá vláda M. Dzurindu tunel uvedla do provozu. Ještě ani Ficova vláda není schopna přesně vyčíslit, respektivě zveřejnit náklady na některé položky. Tunel se měl původně dokončit v roce 1999, později se toto datum změnilo na rok 2002, ovšem ani to se nestalo realitou.
Tím, že se tunel stavěl příliš dlouho se musely měnit i plány na instalaci technologií, protože v Evropě přicházelo k požárům v tunelech. Původní technologie měly stát 676 mil. SKK, dnes se ví, že technologie stály téměř 1,9 mld. SKK a tedy rozpočet se zdvihl o víc jak 180%. A jen těžko se dá říct nakolik to byly skutečné investice a nakolik fiktivní.
Fiktivní investice, smlouvy až tunelování se zde totiž ukazují v posledních letech. A jde o miliony, desítky mil., možná až stovky mil. SKK.
K těmto faktům může pomoct porozumět samotná příprava na výstavbu tunelu. Tunel se totiž rozhodla vláda Vladimíra Mečiara postavit pouze slovenskými firmami, které do té doby měli s takovou výstavbou malé zkušenosti. Přihlásili se tedy 2 firmy: konsorcium Sdružení Branisko (na čele s Vodohospodářskou výstavbou) a firma Doprastav. Vyhrála společnost Vodohospodářská výstavba, která zapojila do spolupráce společnosti Hydrostav (vytunelován, zkrachoval), Váhostav (částečně zkrachoval, nyní Váhostav-SK), Banské stavby Prievidza (nyní ovládá Skanska) a další místní firmy. Během výstavby byly podepsány desítky dodatků.
Na téma výstavby tunelu Branisko existují desítky novinových článků, stavbě se věnovala i Slovenská informační služba (SIS), také poslanci v parlamentu a jedna vláda obviňuje tu druhou-přecházející, že pochybila. Obviněno bylo 10 lidí z tunelování stavby a přelévání peněz, mezi nimi i 3 představitelé SSC z doby výstavby.
Nezbývá, než zhodnotit, že to byl první dálniční tunel, na kterém se snad odskoušely všechny chyby a je třeba doufat, že výstavba severní tunelové roury, která se má připravit do r. 2012 tak, aby se v tomto roce dalo začít stavět, již nebude probíhat tak jak výstavba jižní tunelové roury, která je konečně v provozu.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: D1 tunel Branisko
No, ale zkoušet si "jak se staví tunel" na tom nejdelším, a tedy nejnáročnějším nehledě na to v případě problému nejnebezpečnějším nebylo zrovna vhodné.
No snad se to u druhé roury nebude opakovat, postačuje zatím kapacitně ta jižní?
No snad se to u druhé roury nebude opakovat, postačuje zatím kapacitně ta jižní?
R48 -> D48 se podařilo!
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D1 tunel Branisko
Martin z Ostravy: průzkumná štola se prorazila v roce 1996. Dnes slouží jako úniková. Jižní roura prozatím kapacitně postačuje, ovšem: až se dostaví dálnice D1 v rámci PPP výstavby, vznikne zde lievik (úzké hrdlo), nemluvě o tom, že stavebně bude potřebovat jižní tunelová roura investice - totiž to jak se tunel stavěl, jak byla slabá dokumentace a za pochodu se měnily společnosti, které jej stavěly se odrazilo na kvalitě a třeba CB kryt vozovky má značné trhliny a již se také musely opravit. Proto je výstavba severní tunelové roury do 2020 prostě nevyhnutností.
Tunel Branisko bývá 2x na období 10-14 dnů v roce uzavřený na generální čištění a obnovu a pak také 2x v roku na 1-2 dny na pravidelné kontroly technologických prvků.
Roční údržba a provozní náklady na chod jižní tunelové roury Braniska stojí asi 2 mil. €.
Zde dávám ještě odkaz na fotogalerii tunelu Branisko: http://dialnice.info/gallery/album.php?album_id=33 .
Tunel Branisko bývá 2x na období 10-14 dnů v roce uzavřený na generální čištění a obnovu a pak také 2x v roku na 1-2 dny na pravidelné kontroly technologických prvků.
Roční údržba a provozní náklady na chod jižní tunelové roury Braniska stojí asi 2 mil. €.
Zde dávám ještě odkaz na fotogalerii tunelu Branisko: http://dialnice.info/gallery/album.php?album_id=33 .
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.10.2016 21:10:09, celkem upraveno 1 x.
Důvod: úprava odkazu
Důvod: úprava odkazu
Re: D1 tunel Branisko
To že se bude stavět pouze jedna roura byl plán od začátku nebo se uvažovalo i o výstavbě a zprovoznění obou dvou najednou, resp. s menším časovým odstupem? Od jednoho slovenského známého jsem onehdá slyšel, že "za cenu dvou rour máme bohužel jen jednu", tak jestli toto byl původní plán nebo ne? Díky.
Dosud přesně nechápu, co vedlo k tomu, že dostavba Braniska a předchozího úseku nebyla zahrnuta do I. balíku PPP? Asi je tam těch rizik příliš mnoho, které by koncesionář musel snášet, což by stavbu prodražilo?
Dosud přesně nechápu, co vedlo k tomu, že dostavba Braniska a předchozího úseku nebyla zahrnuta do I. balíku PPP? Asi je tam těch rizik příliš mnoho, které by koncesionář musel snášet, což by stavbu prodražilo?
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D1 tunel Branisko
Menší fotogalerie:
http://dialnice.szm.com/
Zdroj fotek:
Re: D1 tunel Branisko
Přiznám se, že architektonicky se mi portál tunelu Branisko vůbec nelíbí. Z boku je to možná zajímavé, ale zepředu ta šedá plocha nad tunelem vypadá divně. Podle mě jsou nejhezčí úplně klasické tunelové trouby zasazené přímo do svahu. Je však pravda, že klasické portály by tu monžá vypadaly trochu divně, soudím podle fotek orientace svahu u portálů tunelu.
-
- Příspěvky: 339
- Registrován: 11.3.2009 16:09:01
Re: D1 tunel Branisko
On ten tvar mozna architektonicky navazuje na vnitrni tvar, ktery je "hranaty", tedy neni videt zakulaceny strop, je tam zrejme jeste jeden nizsi, na kterem jsou nainstalovana svetla a vzduchotechnika. Tunelova roura byla razena pomoci NRTM, pruzkumna resp. v soucasnosti unikova stola byla razena z vychodu pomoci TBM, od zapadu pomoci NRTM.
Jestli se nepletu, neni zatim uplne jasne jestli se pri dostavbe prebuduje unikova stola na plnohodnotnou, nebo se bude razit uplne od zacatku vedle ni, coz zrejme pro tak dlouhy tunel vyzaduje soucasna evropska legislativa.
Jestli se nepletu, neni zatim uplne jasne jestli se pri dostavbe prebuduje unikova stola na plnohodnotnou, nebo se bude razit uplne od zacatku vedle ni, coz zrejme pro tak dlouhy tunel vyzaduje soucasna evropska legislativa.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D1 tunel Branisko
Přidám sem trošku bezpečnosti. Zde je hasičská stanice Behárovce, určená prioritně pro tunel Branisko.
http://www.protipoziarne.sk/
Stanica je kromě vozidel vybavená i technikou: čtyřkolka POLARIS SPORTSMAN 800MH s přívěsem UNIKOL PS 750 a hasičským motocyklem BMW R 1150 RT.
Tyto fotografie jsou zde umístněné s povolením autora: Milan Dermek. Zároveň dávám odkaz na jeho web:
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D1 tunel Branisko
Národná diaľničná spoločnosť dobuduje ľavý jazdný pás a pripájacie vetvy križovatky Beharovce na diaľnici D1 pred tunelom Branisko. Dobudovaním križovatky Beharovce na úseku diaľnice D1 Jablonov – Studenec – Beharovce sa zabezpečí chýbajúce dopravné napojenie cesty I/18 na diaľnicu v smere do Popradu. Tranzitná doprava smerujúca po ceste prvej triedy od Prešova sa tak bude môcť komfortne napojiť na diaľnicu D1 už v križovatke Beharovce. Zhotoviteľom stavby je spoločnosť EUROVIA SK, a.s. s ktorou bola dňa 30.01.2013 podpísaná zmluva o dielo s termínom začiatku výstavby 14.03.2013. Dĺžka stavby: 760 m, Lehota výstavby: 18 mesiacov.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D1 tunel Branisko
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 678#p18678
Kauza tunelu Branisko jde před soud.
*spisem disponuje již speciální prokurátor
*největší kauza ještě 1. vlády Mikuláše Dzurindu
*vyšetřování kauzy trvalo 9 let
*obžalovaných bude 6 osob, které založili zločineckou skupinu, která připravila stát při výstavbě tunela Branisko na přelomu tisíciletí o 260 mil. SKK (cca. 8,6 mil. €); jde i o tehdejší špičky vedení Slovenskej správy ciest: Dušan Matonok, Roman Veselka, Valerián Horváth; měli posílat fiktivní faktury na služby přes švýcarskou společnost Ergo Suisse Jána Godáňa na své soukromé účty do zahraničí
*pokud prokurátor posune případ opravdu na soud a ten uzná podezřelých za vinných, hrozí jim až 10 let ve vězení
Zdroj: http://www.sme.sk/c/6886520/kauza-brani ... z2ac2Uh7y1
Kauza tunelu Branisko jde před soud.
*spisem disponuje již speciální prokurátor
*největší kauza ještě 1. vlády Mikuláše Dzurindu
*vyšetřování kauzy trvalo 9 let
*obžalovaných bude 6 osob, které založili zločineckou skupinu, která připravila stát při výstavbě tunela Branisko na přelomu tisíciletí o 260 mil. SKK (cca. 8,6 mil. €); jde i o tehdejší špičky vedení Slovenskej správy ciest: Dušan Matonok, Roman Veselka, Valerián Horváth; měli posílat fiktivní faktury na služby přes švýcarskou společnost Ergo Suisse Jána Godáňa na své soukromé účty do zahraničí
*pokud prokurátor posune případ opravdu na soud a ten uzná podezřelých za vinných, hrozí jim až 10 let ve vězení
Zdroj: http://www.sme.sk/c/6886520/kauza-brani ... z2ac2Uh7y1
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D1 tunel Branisko
Omlouvám se za offtopic se vzpomínkou. V roce 2000 jsem jel na kole ze Spišské Kapituly do Levoče. Na to, že to byla E50, mi tam přišel provoz o hodně klidnější, než na průměrné české jedničce. Kamiónů docela dost (jeden zmizel za obzorem a jel další...), ale osobních aut bylo minimum, takže to byla docela příjemná cesta.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D1 tunel Branisko
Zdroj: portál NDS
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D1 tunel Branisko
Druhá tunelová roura se začne razit až v roce 2020 (nejdříve). Původně se ražba plánovala již v roce 2015, ale vzhledem k nízkým intenzitám a nedobudovanému spojení D1 Bratislava - Košice s výstavbou 2. roury NDS pospíchat nebude. Hotovo tak bude nejdříve v roce 2025. Otázkou zůstane, zda tato první tunelová roura vydrží, protože jak je známo její poškození je z roku na rok větší a větší (viditelné trhliny jak na vozovce tak na stěnách). Nemluvě o faktu, že během větších oprav se musí zcela uzavřít a průjezd horským průsmykem není žádná sláva.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D1 tunel Branisko
Zde je názorná mapka toho co to značí, že se dokončila křižovatka Beharovce:
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 8.6.2021 22:03:51, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D1 tunel Branisko
Bude probíhat jarní údržba tunelu Branisko
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D1 tunel Branisko
Tunel si kromě jarní údržby vyžádá na opravy a revize dalších 3,16 mil. €: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5319 .
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D1 tunel Branisko
trochu historie ...
20 let zpátky, takže je alespoň vidět jak téměř nic z toho co tam je, tak se nenaplnilo a to nejen ohledně Braniska, ale je tam ledacos zajímavé
20 let zpátky, takže je alespoň vidět jak téměř nic z toho co tam je, tak se nenaplnilo a to nejen ohledně Braniska, ale je tam ledacos zajímavé
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: D1 tunel Branisko
Šéf NDS prohlásil, že v letech 2023 - 2024 bude 2. tubus tunelu Branisko nutnost. Více zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5427