Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko)

Vše o výstavbě, provozu a údržbě této slovenské dálnice.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Behárovce - Fričovce (v provozu, 1 tubus tunela Branisko)

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 17.10.2016 jsem přejměnoval téma z D1 Tunel Branisko na Behárovce - Fričovce. Většina obsahu se týká ale samotného tunelu Branisko.

Úsek Behárovce - Fričovce :arrow:
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka.PNG (83.87 KiB) Zobrazeno 9706 x
*délka: 13,82 km
*začátek výstavby: 9/1997
*odevzdání do provozu: 06/2003 (obchvat Široké již v 9/2001)
*zhotovitel: Vodohospodárska výstavba, Váhostav-SK, Inžinierske Stavby
*náklady: celkové náklady přesáhli částku 9,2 mld. SKK
*na úseku se nachází tunel Branisko (1 tubus: 4.975m), 21 mostů, SSÚD Behárovce, 2 úplné a 1 neúplná křižovatka

Úsek se realizoval na vícero etap. Tunel Branisko se realizoval složitým způsobem s netransparentním průběhem financování.

Etapy výstavby

*SSÚD Beharovce
*úsek: Beharovce – západní portál tunela, pravý jízdní pás
*úsek: tunel Branisko, pravá tunelová roura
*úsek: východní portál tunela – Branisko, pravý jízdní pás, 360m plný profil dálnice
*úsek: Branisko – Široké (Široké, obchvat), plný profil dálnice
*úsek: Široké – Fričovce (Fričovce, obchvat), plný profil dálnice

Tunel Branisko se nachází na dálnici D1 na úseku Behárovce-Fričovce. :arrow:
Beharovce-Fricovce_map.gif
Beharovce-Fricovce_map.gif (8.77 KiB) Zobrazeno 16725 x
Branisko_map.gif
Branisko_map.gif (5.27 KiB) Zobrazeno 16724 x
Délka tunelu: 4975 m
V provozu: jižní tunelová roura
Začátek výstavby: 1.5.1997
Uvedení stavby do skušebního provozu: 29.6.2003
Ukončení výstavby: 31.10.2004
Správa a údržba: SSÚD Behárovce
Náklady na výstavbu: 8,5 mld. SKK (původní předpoklad: 6 mld. SKK)

Tunel Branisko se stal nejdelším silničním tunelem na Slovensku. Předběhne ho dálniční tunel Višňové, který se mj. staví navíc i s 2-tubusy najednou.

Tunel nahradil horský přechod Branisko na silnici I/18 ve výšce 751 m.n.m. V první etapě se vybudovala jižní tunelová roura se dvěma dopravními pruhy. Razičské práce se začali v máji 1997 a již 1. máje 1999 byl tunel slavnostně přerazen. Pak následovali práce na výstavbě definitivního ostění od 09/1999 do 07/2001. Délka razené části je 4822 m. Délka západního portálu je 73,4 m a východního portálu 79,2 m. Hlavní betonářské práce byli ukončené zhotovením vozovky v 11/2001. Maximální povolená rychlost v tuneli je 80 km/h. Přívod čerstvého vzduchu je zabezpečený od portálů, opotřebovaný vzduch je odvedený přes větrací šachtu hlubokou 120,0 m s průměrem 7,0 m, která je umístněná přibližně v polovici tunela.

V tunelu jsou 4 jednostranní a 2 oboustranní nouzové zálivy. Vozovka je s CB krytem s celkovou hroubkou 240 mm. Tunel je propojený se souběžnou únikovou štôlňou na 13 místech, každých 360 m. Každých 240 m se nacházejí SOS skříňky (22), každých 120 m jsou protipožární výklenky s hydrantmi. Celý provoz tunelu má rádiotelefonní signál a provoz je pod stálým kamerovým dohledem. Tunel Branisko se radí mezi nejbezpečnější tunely v Evropě.

Světlá šířka tunela: 9,5 m
Šířka vozovky mezi obrubníkmi: 7,5 m
Šířka chodníka: 2 x 1,0 m

Zdroje informací: http://www.ndsas.sk, http://dialnice.szm.com/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.10.2016 22:40:38, celkem upraveno 1 x.
Důvod: změna názvu tématu a tím i obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Největším přínosem tunelu Branisko je výrazné snížení počtu dopravních nehod, které si jen v roce 2002 na horském průchodu Branisko vyžádali 42 dopravních nehod: 2 mrtví, 4 těžce a 3 lehce ranění. V roku 2004 klesl počet dopravních nehod o 74% na 11, přičem zde nikdo nezemřel. Celkem za 6 let provozu tunel pomohl v průměru ušetřit 12 lidských životů a nyní se stane na průchodu do 10 nehod.

Kromě lidských životů samozřejmě klesají i materiální škody. V roce 2002 to bylo 4,3 mil. SKK, v roce 2004 pouze 1,2 mil. SKK. Nyní jsou škody při dopravních nehodách na úrovni cca. 30 tis. € ročně, co je 1/4 oproti stavu před otevřením tunelu.

Dalším přínosem tunelu je úspora času. Počas běžného provozu ušetří řidič nákladního vozu 11 min. a řidič osobního vozu asi 8 min. Při náročnějších podmínkách v zimním období je úspora času 11 a 19 min. Počas dopravní špičky ušetří řidič osobního vozu min. 20 min. a řidič nákladního vozu až neuvěřitelných 35 min.

Okrem těchto jevů přispěl tunel i k snížení spotřeby, která je při osobním vozu nižší o 23% a až 40% při nákladním vozu. V zimním období je úspora 32%, respektivě 44% a počas dopravní špičky je to 45%.

Po otevření tunelu Branisko došlo k nárustu dopravních intenzit na tahu D1 a I/18 v části Poprad-Prešov z důvodu přechodu především osobních vozů z jiných silnic, které se snažili vyhnout horskému průchodu Branisko.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Martin z Ostravy »

A jak to vypadá s druhou rourou? Je tam pokud se nepletu vyražená průzkumná štola. :?:
R48 -> D48 se podařilo!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Ještě se budu věnovat i samotné výstavbě, se kterou bohužel souvisejí skandály a neuvěřitelné prodražení stavby. Tunel se stal nejdražším tunelem ve střední Evropě v propočtu na 1 km a to doposud platilo i vzhledem ke Slovensku. Jeden km tunelu totiž vychází na neuvěřitelných 1,7 mld. SKK a to v letech 1997-2004.

Tunel Branisko, který je dlouhý necelých 5 km totiž stál 7,5-8,5 mld. SKK. Přesnou sumu odmítla Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zveřejnit. Výstavbu začala ještě vláda Vladimíra Mečiara, kde investorem stavby byla Slovenská správa ciest (SSC). První vláda Mikuláše Dzurindu tunel stavebně prorazila a druhá vláda M. Dzurindu tunel uvedla do provozu. Ještě ani Ficova vláda není schopna přesně vyčíslit, respektivě zveřejnit náklady na některé položky. Tunel se měl původně dokončit v roce 1999, později se toto datum změnilo na rok 2002, ovšem ani to se nestalo realitou.

Tím, že se tunel stavěl příliš dlouho se musely měnit i plány na instalaci technologií, protože v Evropě přicházelo k požárům v tunelech. Původní technologie měly stát 676 mil. SKK, dnes se ví, že technologie stály téměř 1,9 mld. SKK a tedy rozpočet se zdvihl o víc jak 180%. A jen těžko se dá říct nakolik to byly skutečné investice a nakolik fiktivní.

Fiktivní investice, smlouvy až tunelování se zde totiž ukazují v posledních letech. A jde o miliony, desítky mil., možná až stovky mil. SKK.

K těmto faktům může pomoct porozumět samotná příprava na výstavbu tunelu. Tunel se totiž rozhodla vláda Vladimíra Mečiara postavit pouze slovenskými firmami, které do té doby měli s takovou výstavbou malé zkušenosti. Přihlásili se tedy 2 firmy: konsorcium Sdružení Branisko (na čele s Vodohospodářskou výstavbou) a firma Doprastav. Vyhrála společnost Vodohospodářská výstavba, která zapojila do spolupráce společnosti Hydrostav (vytunelován, zkrachoval), Váhostav (částečně zkrachoval, nyní Váhostav-SK), Banské stavby Prievidza (nyní ovládá Skanska) a další místní firmy. Během výstavby byly podepsány desítky dodatků.

Na téma výstavby tunelu Branisko existují desítky novinových článků, stavbě se věnovala i Slovenská informační služba (SIS), také poslanci v parlamentu a jedna vláda obviňuje tu druhou-přecházející, že pochybila. Obviněno bylo 10 lidí z tunelování stavby a přelévání peněz, mezi nimi i 3 představitelé SSC z doby výstavby.

Nezbývá, než zhodnotit, že to byl první dálniční tunel, na kterém se snad odskoušely všechny chyby a je třeba doufat, že výstavba severní tunelové roury, která se má připravit do r. 2012 tak, aby se v tomto roce dalo začít stavět, již nebude probíhat tak jak výstavba jižní tunelové roury, která je konečně v provozu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Martin z Ostravy »

No, ale zkoušet si "jak se staví tunel" na tom nejdelším, a tedy nejnáročnějším nehledě na to v případě problému nejnebezpečnějším nebylo zrovna vhodné.
No snad se to u druhé roury nebude opakovat, postačuje zatím kapacitně ta jižní?
R48 -> D48 se podařilo!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Martin z Ostravy: průzkumná štola se prorazila v roce 1996. Dnes slouží jako úniková. Jižní roura prozatím kapacitně postačuje, ovšem: až se dostaví dálnice D1 v rámci PPP výstavby, vznikne zde lievik (úzké hrdlo), nemluvě o tom, že stavebně bude potřebovat jižní tunelová roura investice - totiž to jak se tunel stavěl, jak byla slabá dokumentace a za pochodu se měnily společnosti, které jej stavěly se odrazilo na kvalitě a třeba CB kryt vozovky má značné trhliny a již se také musely opravit. Proto je výstavba severní tunelové roury do 2020 prostě nevyhnutností.

Tunel Branisko bývá 2x na období 10-14 dnů v roce uzavřený na generální čištění a obnovu a pak také 2x v roku na 1-2 dny na pravidelné kontroly technologických prvků.

Roční údržba a provozní náklady na chod jižní tunelové roury Braniska stojí asi 2 mil. €.

Zde dávám ještě odkaz na fotogalerii tunelu Branisko: http://dialnice.info/gallery/album.php?album_id=33 .
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.10.2016 21:10:09, celkem upraveno 1 x.
Důvod: úprava odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od martini »

To že se bude stavět pouze jedna roura byl plán od začátku nebo se uvažovalo i o výstavbě a zprovoznění obou dvou najednou, resp. s menším časovým odstupem? Od jednoho slovenského známého jsem onehdá slyšel, že "za cenu dvou rour máme bohužel jen jednu", tak jestli toto byl původní plán nebo ne? Díky.

Dosud přesně nechápu, co vedlo k tomu, že dostavba Braniska a předchozího úseku nebyla zahrnuta do I. balíku PPP? Asi je tam těch rizik příliš mnoho, které by koncesionář musel snášet, což by stavbu prodražilo?
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Menší fotogalerie: :arrow:
západní portál tunela Branisko
západní portál tunela Branisko
Branisko_west8.jpg (39.31 KiB) Zobrazeno 16767 x
východní portál tunela Branisko
východní portál tunela Branisko
Branisko_east8.jpg (36.22 KiB) Zobrazeno 16761 x
ventilační šachta tunela
ventilační šachta tunela
Branisko_ventilation3.jpg (26.3 KiB) Zobrazeno 16775 x
Zdroj fotek: http://dialnice.szm.com/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Domis
Příspěvky: 238
Registrován: 18.2.2010 20:58:02
Bydliště: Viničné Šumice

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Domis »

Přiznám se, že architektonicky se mi portál tunelu Branisko vůbec nelíbí. :cry: Z boku je to možná zajímavé, ale zepředu ta šedá plocha nad tunelem vypadá divně. Podle mě jsou nejhezčí úplně klasické tunelové trouby zasazené přímo do svahu. Je však pravda, že klasické portály by tu monžá vypadaly trochu divně, soudím podle fotek orientace svahu u portálů tunelu.
Ondra O.K.
Příspěvky: 339
Registrován: 11.3.2009 16:09:01

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Ondra O.K. »

On ten tvar mozna architektonicky navazuje na vnitrni tvar, ktery je "hranaty", tedy neni videt zakulaceny strop, je tam zrejme jeste jeden nizsi, na kterem jsou nainstalovana svetla a vzduchotechnika. Tunelova roura byla razena pomoci NRTM, pruzkumna resp. v soucasnosti unikova stola byla razena z vychodu pomoci TBM, od zapadu pomoci NRTM.

Jestli se nepletu, neni zatim uplne jasne jestli se pri dostavbe prebuduje unikova stola na plnohodnotnou, nebo se bude razit uplne od zacatku vedle ni, coz zrejme pro tak dlouhy tunel vyzaduje soucasna evropska legislativa.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Přidám sem trošku bezpečnosti. Zde je hasičská stanice Behárovce, určená prioritně pro tunel Branisko. :arrow:
Beharovce.jpg
Beharovce.jpg (100.16 KiB) Zobrazeno 15372 x
Stanica je kromě vozidel vybavená i technikou: čtyřkolka POLARIS SPORTSMAN 800MH s přívěsem UNIKOL PS 750 a hasičským motocyklem BMW R 1150 RT.
4-kolka.jpg
4-kolka.jpg (107.64 KiB) Zobrazeno 15372 x
BMW.jpg
BMW.jpg (96.65 KiB) Zobrazeno 15372 x
Tyto fotografie jsou zde umístněné s povolením autora: Milan Dermek. Zároveň dávám odkaz na jeho web: http://www.protipoziarne.sk/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Národná diaľničná spoločnosť dobuduje ľavý jazdný pás a pripájacie vetvy križovatky Beharovce na diaľnici D1 pred tunelom Branisko. Dobudovaním križovatky Beharovce na úseku diaľnice D1 Jablonov – Studenec – Beharovce sa zabezpečí chýbajúce dopravné napojenie cesty I/18 na diaľnicu v smere do Popradu. Tranzitná doprava smerujúca po ceste prvej triedy od Prešova sa tak bude môcť komfortne napojiť na diaľnicu D1 už v križovatke Beharovce. Zhotoviteľom stavby je spoločnosť EUROVIA SK, a.s. s ktorou bola dňa 30.01.2013 podpísaná zmluva o dielo s termínom začiatku výstavby 14.03.2013. Dĺžka stavby: 760 m, Lehota výstavby: 18 mesiacov.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 678#p18678 :arrow:

Kauza tunelu Branisko jde před soud. :arrow:

*spisem disponuje již speciální prokurátor
*největší kauza ještě 1. vlády Mikuláše Dzurindu
*vyšetřování kauzy trvalo 9 let
*obžalovaných bude 6 osob, které založili zločineckou skupinu, která připravila stát při výstavbě tunela Branisko na přelomu tisíciletí o 260 mil. SKK (cca. 8,6 mil. €); jde i o tehdejší špičky vedení Slovenskej správy ciest: Dušan Matonok, Roman Veselka, Valerián Horváth; měli posílat fiktivní faktury na služby přes švýcarskou společnost Ergo Suisse Jána Godáňa na své soukromé účty do zahraničí
*pokud prokurátor posune případ opravdu na soud a ten uzná podezřelých za vinných, hrozí jim až 10 let ve vězení

Zdroj: http://www.sme.sk/c/6886520/kauza-brani ... z2ac2Uh7y1
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Pavel Q
Příspěvky: 329
Registrován: 5.10.2010 17:49:14

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Pavel Q »

Omlouvám se za offtopic se vzpomínkou. V roce 2000 jsem jel na kole ze Spišské Kapituly do Levoče. Na to, že to byla E50, mi tam přišel provoz o hodně klidnější, než na průměrné české jedničce. Kamiónů docela dost (jeden zmizel za obzorem a jel další...), ale osobních aut bylo minimum, takže to byla docela příjemná cesta.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Snímka.PNG
Snímka.PNG (155.17 KiB) Zobrazeno 13005 x
Zdroj: portál NDS
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Druhá tunelová roura se začne razit až v roce 2020 (nejdříve). Původně se ražba plánovala již v roce 2015, ale vzhledem k nízkým intenzitám a nedobudovanému spojení D1 Bratislava - Košice s výstavbou 2. roury NDS pospíchat nebude. Hotovo tak bude nejdříve v roce 2025. Otázkou zůstane, zda tato první tunelová roura vydrží, protože jak je známo její poškození je z roku na rok větší a větší (viditelné trhliny jak na vozovce tak na stěnách). Nemluvě o faktu, že během větších oprav se musí zcela uzavřít a průjezd horským průsmykem není žádná sláva.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Zde je názorná mapka toho co to značí, že se dokončila křižovatka Beharovce:
Mapa_D1_Beharovce_kriYZovatka___01.jpg
Mapa_D1_Beharovce_kriYZovatka___01.jpg (75.85 KiB) Zobrazeno 12746 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 8.6.2021 22:03:51, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka1.PNG (132.77 KiB) Zobrazeno 11719 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka.PNG (134.07 KiB) Zobrazeno 11431 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
Snímka.PNG (165.02 KiB) Zobrazeno 11030 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Bude probíhat jarní údržba tunelu Branisko
zdroj: z portálu NDS
zdroj: z portálu NDS
Snímka.PNG (3.18 KiB) Zobrazeno 10425 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Tunel si kromě jarní údržby vyžádá na opravy a revize dalších 3,16 mil. €: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5319 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

trochu historie ...



20 let zpátky, takže je alespoň vidět jak téměř nic z toho co tam je, tak se nenaplnilo a to nejen ohledně Braniska, ale je tam ledacos zajímavé
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 tunel Branisko

Příspěvek od Diaľničiar »

Šéf NDS prohlásil, že v letech 2023 - 2024 bude 2. tubus tunelu Branisko nutnost. Více zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5427
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „D1 (SK)“