D1 (SK) všeobecně

Vše o výstavbě, provozu a údržbě této slovenské dálnice.
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

D1 je dálnice, která bude dlouhá dle variantů výstavby 500 - 536 km. V provozu je bezmála 400 km, z čeho 7,3 km je 1/2 profil především pak s tunelem Branisko. Výstavba 1. úseku se začala v roce 1972.
d1_mapa.png
d1_mapa.png (22.08 KiB) Zobrazeno 14163 x
Dálnice D1 bude na Slovensku tvořit páteřní komunikaci. Začíná v Bratislavě, směruje na Trnavu, dále pak na sever přes Považí městami Trenčín a Žilina, pak prochází tunelem Višňové dlouhým 7,5 km do regiónu Turiec ke městu Martin, dále kolem Tater při městech Liptovský Mikuláš a Poprad až se dostává do regionu Šariše, kde prochází třetím největším městem Prešov, dále pak druhým největším městem Slovenska Košicami a odtud jde dále na východ kolem Michaloviec až končí na hranicích s Ukrajinou.

Tato dálnice je zároveň tou komunikací, na kterou se vynakládejí největší finance v rámci nové výstavby dálnic a rychlostních silnic, přičemž jde o podíly 50-80%. I vzhledem k tomuto faktu jsem se rozhodl, že postupně založím další témata, na které zde budou odkazy. :arrow:

V provozu:
Bratislava - Sverepec
Sverepec - Vrtižer
Vrtižer - Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka
Dubná Skala - Turany
Ivachnová - Jánovce
Jánovce - Jablonov
Jablonov - Behárovce
Behárovce - Fričovce - 1-tubusový tunel Branisko
Fričovce - Svinia
Svinia - Prešov, západ
Prešov, západ - Prešov, jih
Prešov, juh - Budimír
Budimír - Bidovce

Specifický status:
Bratislava - Trnava (+rozšíření) (úsek je jak v provozu, tak v modernizaci)

Ve výstavbě:
Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala
Hubová - Ivachnová

V přípravě:
Turany - Hubová (proces EIA, změna variantu pro sesuv)
Bidovce - Dargov
Dargov – Pozdišovce
Pozdišovce – Michalovce
Michalovce – Sobrance
Sobrance – štátna hranica SR/Ukrajina
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 6.1.2022 1:01:28, celkem upraveno 27 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Drak
Příspěvky: 198
Registrován: 15.3.2009 11:12:05

Re: D1

Příspěvek od Drak »

Na stránkách planes.cz se objevila letecká fotka žilinského letiště, kde je krásně vidět budoucí křižovatka D1xD3
http://www.planes.cz/cs/photo/1051938/o ... ed-zilina/
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: D1

Příspěvek od martini »

Ta vracečka ve směru Žilina - tunel Višňové je tam opravdu pěkně vyvedena v "dálničních" parametrech :-). Naštěstí je to zcela minoritní směr, který nebude vytížen a dobře, že tam je, místo aby tento směr nebyl vůbec umožněn. V praxi podle mne bude využíván stejně minimálně...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1

Příspěvek od Diaľničiar »

3. etapa Mengusovce-Jánovce je již na plný profil :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=95&t=817

Tunel Bôrik se otevře 2.12. a tak se dobuduje tenhle téměř 26 km dlouhý úsek dálnice D1.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lenny
Autor
Příspěvky: 10772
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: D1

Příspěvek od Lenny »

Jak to vypadá s přestavbou D1 Blava - Trnava na šestipruh?

Projekt tunelu Višňové byl poslan k ledu? Škoda, ja jsem se na něj tolik těšil.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: D1

Příspěvek od martini »

Otázka je Lenny, co máš na mysli termínem "byl poslán k ledu". V rámci PPP III. balík podána jen jedna nabídka Hochtief - nemožnost porovnat nabídnutou cenu s jiným zájemcem. Druhou stranou mince je to, že SK projekty PPP vyžadují z bankovního trhu na I. a II. balík spolu dohromady skoro 2 mld. EUR a banky by za přijatelných podmínek nemusely již chtít na III. balík půjčit. Možná se to rozběhne klasickou cestou přes eurofondy, ale nemyslím, že je reálné začít třetí balík dřív než bude dokončena a v běhu alespoň R1, tedy v době, kdy se skutečně prokáže, že slovenské PPP je životaschopné, čemuž plně důvěřuji. také je to samozřejmě otázka stavebních kapacit, i když vidíme, jak nám to tu hezky migruje přes celou Evropu.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1

Příspěvek od Diaľničiar »

martini píše:Druhou stranou mince je to, že SK projekty PPP vyžadují z bankovního trhu na I. a II. balík spolu dohromady skoro 2 mld. EUR a banky by za přijatelných podmínek nemusely již chtít na III. balík půjčit.
Tak to přidejte martini. 2 mld. € čistě z bank jsou třeba jenom na D1. Právě to není doposud jasné, kolik reálně dá samotné konsorcium. Ona D1 se stavět bude, protože vláda ustoupila a dala další čas konsorciu aby shánělo peníze, ovšem od 15.10.2009 se spouštějí prípravní práce v hodnotě 17-18 mil. €, aby se pak na jar 2010 dalo stavět na maximum.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Fox Mulder
Příspěvky: 749
Registrován: 15.3.2009 1:28:45
Bydliště: Most

Re: D1

Příspěvek od Fox Mulder »

Diaľničiar píše:Samozřejme, budou zde protihlukové stěny a bariéry, takže po dostavbě bude mnohem nižší hladina zvuku ve městě, než je dnes.
Přesně, to si myslím taky, jen co jsem viděl ty fotky.
Diaľničiar píše:I když to není ideální tunelová varianta, je to pořád lepší jak když se zde nestavělo. Před městem i za městem je D1 již hotová, přes město sice vedla 2+2 městská komunikace, ovšem s několika úrovňovýma křižovatkama, tak si dovedete představit, co se zde dělo.
Ano, i tomu věřím, že je furt lepší, když ta masivní dálková doprava a kamionová doprava vedou po dlouhé vysoké estakádě a s PHS, než kdyby ta samá doprava vedla skrz ulice, semafory, přechody pro chodce, apod. ;)
D0, D6, D7, D8, I/13, I/15, I/16, I/27, I/28, I/30, I/63
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1

Příspěvek od Diaľničiar »

O 2 měsíce bude mít Slovensko k dispozici konečně souvislý 25 km úsek dálnice D1 při Popradě. Otevře se úsek s tunelem Bôrik. :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=95&t=1016
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lenny
Autor
Příspěvky: 10772
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: D1

Příspěvek od Lenny »

Ale to bude ještě více, bo se propojí dva nesouvislé úseky v jeden od Ivachnové až po Jánovce.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1

Příspěvek od Diaľničiar »

V podstatě máš pravdu. ;) Ale nevím, čím to je, že jsem se nějak zvlášť nepotěšil. :roll:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: D1

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Asi tím, že se pořád musíš protáhnout přes Žilinu a Martin :D
R48 -> D48 se podařilo!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1

Příspěvek od Diaľničiar »

informace týkající se PPP se nenaplnili, PPP padlo

Slovensko dnes oficiálně začíná stavět 5 úseků na D1 v celkové délce 75 km v hodnotě 2,1 mld. €. Tyto úseky postaví společnost Slovenské diaľnice, a.s., která je výsledkem spolupráce konsorcia složeného z francozuských firem Bouygues a Colas (člen Bouygues), portugalské Mota Engil a slovenských Doprastav (člen DDM Group), Váhostav-SK a Inžinierske stavby (člen Colas).

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 130#p10130

Průběh dostavby D1 Bratislava-Košice:

11/2009: 3+3 pruhy na dálnici D1 Bratislava-Trnava
05/2010: 10 km dálnice D1 v Považskej Bystrici ... souvislý tah Bratislava-Žilina
rok 2010: rozestavění cca. 25 km D1 Žilina-Martin
rok 2011: rozestavění cca. 9 km dálnice D1 Prešov, obchvat
2012-2013: otevření 75 km dálnice D1 (1. balík): souvislý tah Martin-Prešov
2014: otevření 25 km dálnice D1 (3. balík) a obchvat Prešova: souvislý tah Bratislava-Košice

V období 2013-2014 až 2018 se plánuje generální rekonstrukce podloží a přestavba AB krytu na CB kryt na Bratislava-Trnava.
V období 2014-2020 se plánuje dobudovat druhý tunelový tubus tunela Branisko.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.10.2016 15:40:42, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace obsahu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: D1

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Perfektní vize, tak ať to vyjde.
R48 -> D48 se podařilo!
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: D1

Příspěvek od martini »

Nevíte, proč se s dokončením Braniska natolik otálí? V ose nevyraženého tunelu je vyraženo v profilu průzkumné štoly, co tedy já vím. Nebude tento nedodělek vadou na celém tom zprovozněném úseku Bratislava - Košice? Kor když tunelů je na celé trase opravdu mnoho viz NDS a.s.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1

Příspěvek od Diaľničiar »

To je otázka jako kdybych se vás já zeptal, proč nemá ČR ještě dostavěnou dálnici D3 ? Že by nebyli peníze ? :mrgreen: ... Branisko ... :arrow:

1. Intenzity mezi Popradem a Prešovem nejsou vysoké, ovšem paralelní silnice má špatné parametry.
2. Tunel Branisko stáhl intenzity ze silnice přes Krompachy, protože horský přechod Branisko je v zimě strašák.
3. Náklady na druhou tunelovou rouru tunela jsou asi 180 mil. € bez DPH. S dostavbou na plní profil i úseky před a za tunelem to vyjde na 220 mil. €.

Na PPP je to moc kvůli splátkám. Předse jen, jde o 5 km tunel. Slovensko není Chorvatsko. Tady nebude do r. 2020 přecházet denně nad 25 tis. aut za 24h. A evrodondy se sem dát nedají - je zde jedna roura, která kapacitně postačuje. A státní rozpočet musí pokrýt jiné stavby - rozšíření při Bratislavě, obchvat Prešova (kde je taky tunel), obchvat Košíc, respektivě tah Košice-Michalovce. ... je lepší dát finance po r. 2014 na nové úseky D1 na opravdový východ (Michalovce, Humenné, Trebišov, Snina, ...), než dělat z jedného úseku luxus, který do r. 2020 nemá důvod.

Kdyby mělo Slovensko roční rozpočet na výstavbu dálnic 3 mld. €, pak by to bylo jedno. Ale vzhledem k temu, že je to mnohem méně, tak se to nedá.

Česká republika, Chorvatsko, Maďarsko - vy všichni máte spojené 2 největší města v zemi dálnicí.
Slovensko - pořád tomu tak není.

Jediná výhoda je, že po dostavbě Bratislava - Košice se spojí i 3. největší město (Prešov). Ale vzhledem k faktům by bylo opravdu nezodpovědné jako prioritu stavět dostavbu tunela Branisko s délkou 5 km.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: D1

Příspěvek od martini »

Mne spíš překvapuje fakt, že ten důvod nízkých intenzit byl tak argumentačně silný, že zabránil tomu, aby byl tento úsek, byť za 0,22 mld. EUR přidán k prvnímu balíku PPP. Přijde mi, trochu vada na kráse toho PPP D1, že se jedná o tři nesouvislé úseky, kde koncesionář nemůže využít pro provoz a údržbu synergii celistvého úseku. K provozu mu zůstávají tři oddělené pasáže D1.

Vím, že vyjednávání o podobě balíků nebyla jistě jednoduchá, to je jasné, ale z pohledu na tu celou věc by se mi daleko logičtější zdálo svěřit koncesionáři k provozu i již vystavěný 1/2 profil obsahující 1 rouru tunelu Branisko (cca 8,3 km a cca 5 km plného profilu směrem na Prešov. Tím by koncesionáři vznikl souvislý úsek pro provoz mezi Prešovem a Jánovcemi. Balík by mohl obsahovat nějakou opci na dostavbu 2 tunelové roury v momentě, kdy by to bylo uznáno za potřebné. Rozsah té investice na 0,22 mld. EUR by odpovídal i formě nějaké opce k celému prvnímu balíku bez ohrožení zákonných podmínek pro její udělení.

Ale i tak nutno uznat, že díky velké politické podpoře a snaze mnoha odborníků se PPP v SR zdařilo, narozdíl od nás, kde nad tím již 5 let teoretizujeme. Fandím, ať se vše podaří a balíky bez problémů běží.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1

Příspěvek od Diaľničiar »

martini: vy ale jistě víte, že tohle nebude standardní PPP; příjem z mýta jde státu (NDS), nikoliv koncesionáři. A stát bude dálnice splácet - proč tedy splácet něco, co ještě počká ?
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: D1

Příspěvek od martini »

Diaľničiar píše:martini: vy ale jistě víte, že tohle nebude standardní PPP; příjem z mýta jde státu (NDS), nikoliv koncesionáři. A stát bude dálnice splácet - proč tedy splácet něco, co ještě počká ?
Pod Vaším pohledem standardní PPP rozumíte, jak jsem pochopil z Vašich příspěvků, čistou koncesi - tedy výběr mýta koncesionářem bez splátek státu. Ono nelze říkat, že to není PPP, je to PPP, ale postavené prostě na platbě za dostupnost, tedy není služba - není platba. Koncesionář nenese riziko poptávky. Kdyby se SR rozhodla pro model se stínovým mýtným, či rovnou úplnou koncesí, myslím, že by celé PPP v SR teď zkrachovalo, protože financování na projekt, ve kterém koncesionář nese kromě stavebního rizika a rizika dostupnosti (tedy dálnice je provozuschopná v parametrech požadovaných státem) i riziko poptávky uživatelů, je v současné době na středoevropském trhu bankami nefinancovatelný.

Ad Branisko: Ano, pokud se stát rozhodl, že Branisko do roku 2020 netřeba paralelní roura, mohl koncesionáři svěřit k provozu tento úsek "tak jak je", čímž by koncesionář udržoval celistvý úsek D1. Tím by nutně musel stát v konečném uspořádání ušetřit. Takhle musí udržovat 25 km tu a 25 támhle, mezitím je 15 km úsek udržovaný státem. To mi přijde naprosto nelogické. Pak v té smlouvě mohla být opce, že v momentě, kdy stát uzná za vhodné, může s koncesionářem začít licitovat o ceně za dostavbu druhé tunelové roury. K tomuto řešení bych se já snažil směřovat. Teď už je pozdě, ale uvidíme, jak se to v budoucnu vyvine. Věřím, že zde stále je nějaká možnost smluvního dodatku a svěřit koncesionáři k údržbě i tento celek za cenových podmínek odpovídající vysoutěžené ceně na ostatních úsecích.

Btw: Některá vysvětlení nejsou samozřejmě jen reakcí na Vás, ale též pro ostatní čtenáře...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Nyní je na Slovensku k dizpozici souvislých 80 km dálnice D1 Ivachnová-Jánovce :arrow: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=95&t=1346 .

Zanikají obavy ze silnice smrti Svit-Poprad. ;)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od martini »

160 km/h na slovenské D1? Článek umístěn v topicu o české 160.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
flames
Příspěvky: 576
Registrován: 15.3.2009 14:56:24
Bydliště: teď už zas ValMez

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od flames »

U Pov. Bystrice na D1 je cedule ´ukončenie Máj 2010´, je to reálné? Moc mi nepřišlo...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ano, je to reálné. Nevím co vám na tom nepřišlo, dělá se tam teď 18-24h již několik měsíců.

Musíte sledovat příslušné vlákno Sverepec-Vrtižer. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lenny
Autor
Příspěvky: 10772
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Lenny »

Vždyť Pristavny most byl postaven tak, aby umožňoval jízdu 3 pruhy na úkor odstavných pruhů, tak co se tam bude předělávat?
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.10.2016 17:11:18, celkem upraveno 1 x.
Důvod: přesunuto z jiné části o D1
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Posilí se pilíře, protože statický posudek z r. 2008 ukázal, že most provoz 3+3 neutáhne. :roll:

Protože bohužel most je přetížený ... každým rokem se již opravuje vozovka, protože tak je za 1 rok zničená.

A to ještě nezapomínejme, že "odešel" Starý most.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=135&t=1914
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „D1 (SK)“