D1 (SK) všeobecně

Vše o výstavbě, provozu a údržbě této slovenské dálnice.
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
52.JPG (76.66 KiB) Zobrazeno 5967 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Riadiaci výbor pre Operačný program Integrovaná doprava schválil projektový zámer na štúdiu realizovateľnosti výstavby diaľnice na úseku D1 Bidovce – štátna hranica s Ukrajinou. :arrow:

https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... tvrdi-kmet
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10366
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od kot »

První a sakra důležitý krok !
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Úsek diaľnice D1 na Liptove čiastočne uzavreli, obmedzenia potrvajú až do konca októbra :arrow:
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/us ... a-oktobra/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
N1.JPG (86.04 KiB) Zobrazeno 5300 x
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
N2.JPG (63.91 KiB) Zobrazeno 5300 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, 11 příspěvků s již 0 informační hodnotou jsem odstranil, několik příspěvků jsem aktualizoval v odkazech a ještě se výhledově v nejbližších měsících zaměřím i na úvodní příspěvek, protože chci doplnit další úseky na této tepně tepen Slovenska.

Nemám moc nového napsat, snad bych zdůraznil obsach těchto 3 příspěvků:

2014: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 13#p100713
2017: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 25#p144225
2019: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 03#p195503

A mohu jen konstatovat a doplnit odhady vývoje.

Před 6-7 lety bylo v provozu 312 km dálnice a dnes je to skoro 380-390 km. Ve výstavbě bylo 86 km no a dnes to je 36 km. Výstavba vícero úseků se protahuje, na druhou stranu 14,4 km úsek u Košíc se ještě jen šel stavět a je v provozu. Na přelomu minulých dekád šlo postavit i tyto úseky mezi Bratislavou a Košicemi formou PPP. Tehdejší náklady na výstavbu se zdáli, že jsou vysoké, ale dnes tyto náklady jsou: nevypovídají průběhem realizace o úsporách, nemluvě o faktu, že se začala další dekáda a ty úseky v provozu nejsou. Samozřejmě, na jednom úseku by byl sesuv, ale o problém by se dělil soukromý sektor s veřejným a takhle to dopadne jen na veřejný, ale co je hlavní, tak ta výstavba se protahuje. Čert to vem, svým způsobem analyzovat co bylo před více než dekádou a co je dnes má asi takový smysl analyzovat rozhodnutí v období 1999-2002 proti stavu po roce 1995 respektivě i do dob před revolucí, kdy se tehdejší vláda zcela vyhýbala budovat složitější úseky. Jako kdyby ani nemají existovat, i když je Slovensko jeden z nejvíce hornatých států v Evropě. To všechno by bylo na kroniku ...

Z těch dnes ve výstavbě 36 km tato vláda "pouze" zadefinovala dostavbu na 2 důležitých úsecích a existuje sen nebo-li představa, že se povede odevzdat do provozu jak 13,5 km úseku Lietavská Lúčka - Dubná Skala (napojí se na odevzdaný úsek po LL a taky Dubná Skala - Turany, tedy obchvaty Žiliny a Martina) s tím, že je zde dominantní 7,5 km dlouhý tunel a taky, že se povede odevzdat do provozu 14,9 km úsek Hubová - Ivachnová, tedy obchvat města Ružomberok. Snad do konce roku 2023, i když již nyní se vede odborná debata o zprovozňování tunelu v jednom směru atd. To snad vynechejme ... V letošním roce se do provozu odevzdá 7,87 km úsek v rámci obchvatu Prešova. Tím tato vláda všechno co se dnes na D1 staví, pokud tedy vydrží, tak odevzdá do provozu. A bude tady ve výstavbě 0 nových km. Tato vláda ani nic nové, co by dnes nestálo, nerozestaví.

2022 se neodevzdá do provozu nic a ani se nezačne nic stavět
2023 jsem uvedl
2024 je optimistický a dosti nereální záměr rozestavět úsek Turany - Hubová; otázní je míra financování a od toho pak závisí délka tendrování, když by to i bylo PPP, tak to se běžně tendruje delší dobu, než se opravdu začne stavět, protože tam je nutností uzavřít i finanční kapitolu; pokud se nepovede udržet opravdovou kontrolu nad přípravami, tak se to nezačne stavět ani v roce 2026 bez ohledu na to, že tohle byl rok, kdy se to mělo uvést do provozu ...

D1 se dá dokončit před rokem 2030 do Košíc s tím, že tunel Branisko zůstane v 1 roure. Dá se ale neznamená, že tomu tak bude. Jestli se nerozestaví kritický úsek, který se dnes nestaví nejpozději v roce 2026, tak si rok 2030 necháme zdát. To značí, že nejpozději v roce 2024 je nevyhnutní vyhlásit tendr, pokud se neupraví legislativa, tak se to po podpis může 2 roky vléct. Je v tom ale čas, což značí, že lze dokončit D1 i pár let před rokem 2030 mezi těmi městy. Nebo to pak protlačit formou PPP v roce 2023, aby se pohodlně začalo s výstavbou v roce 2025. Vše zde čeká na zadělení EU fondů ...

Pak tady máme další 3 kategorie úseků:

1. úseky v provozu, které jsou kapacitně na konci
2. ostatní úseky v provozu
3. úseky pouze na mapě, které jsou na začátku příprav

1. Stát nedisponuje finančními prostředky ve výši 700 a více mil. €, aby ve vlastních silách provedl modernizaci D1 Bratislava - Trnava. A to minimálně 700 mil. €. Pokud do toho zahrneme i Prístavný most, tak je ta suma zcela jinde. Tam je komplikací i železnice, ale počítá se s výstavbou Nového Prístavného mostu a úpravy pak, což bude stát 150-200 mil. € (plus další náklady, ale ty nespadají pod NDS); uzel D1xD4, D1xR1 (nemluvě o úpravách plánované R1 se silnicemi kolem v návaznosti západní D1 do budoucna) a samotné rozšíření na 8- až 6- pruh po Trnavu s výměnou vozovky je na částce 800-900 mil. €. S informačními systémy, upgradem SSÚD. Bez příprav kolem. Proto to Slovensko nerealizovalo dle představ, ale v dočasném vedení a tohle dočasné vedení 2x3, které bylo slavnostně uvedeno v nákladech do 50 a s opravama kolem 80 mil. € a slouží řadu let se stalo na dluhší dobu realitou. Bohužel, tak jak se odhadovalo, že ten úsek je kvalitně vybudován a snese, tak se ukazuje, že je již na hraně existence. Extrémní počasí poslední dekádu tady způsobuje extrémní problémy, které prozatím není moc vidět a je okamžitě řešeno. Vegetace nezpevňuje svahy, ty se sesouvají, protože čelí bezpredecentnímu zatížení ještě i díky novým logistickým centrem v okolí na trase. Tam je nevyhnutní přistoupit po upgrade, ale není na to rozpočet. NDS si kdysi s vypětím sil vzala úvěr tehdy 10+5 mld. SKK, což by značilo úvěr jen pro západní Slovensko. Argumentace o kanalizaci a existenci jiných kvalit neobstojí, i tato zařízení mají svůj věk. Dopravní kolaps je tady při omezení na pár hodin, takže si každý umí představit dopravní situaci při omezení, které bude delší časové úseky a i v delších vzdálenostech. Nedá se to řešit najednou, ale stát předvedl nyní u PPP D4/R7, že není sám schopen ani upgradovat 1 (jedinou) MÚK s dálnicí D4. Ty dálnice se sice protnou, ale bez větev. Takže nová D4 sice bude, ale bez většího odlehčení D1 do doby, než se to zrealizuje. Tento stát nebyl schopen to za dobu výstavby D4 realizovat. A již i to při stavu vracení peněz za výstavbu, pandemii, výnos mýta je nepřijemností situace, ve které není asi 100 mil. € na tento upgrade. Bude muset být, ale ta realizace a od ní je ukázkou, za jak asi dlouhou dobu to kdy bude po Trnavu. Hledají se úspory tohoto rozšiřování a fázuje se tato výstavba. Ale fázuje se až tak, že se vzhledem k problémům každé jedné fáze celý proces nesmírně protahuje až to působí jako nečinnost. Ostatně jakékoliv větší změny (již na začátku s kolektorama a bez nich) vždy vedou k protáhnutí příprav i o 5 let.

2. Jsou zde úseky, které nemají 50 let :) , ale opakovaně se tady opravují mosty. Komponenty na mostních objektech. Relativně novší úseky na Považí. Starší na Liptově se demolují a postaví nanovo. Kde je ta socialistická kvalita realizace? Nebo selhala údržba 21. století? To ale značí, že náklady na údržbu se musí zvednout, aby se snížil náklad na rekonstrukce. Po odevzdání tunelových sekcí, kterých část již v provozu je, ale s otevřením všech dnes 3 budovaných úseků se zvedne tunelová sekce o dalších o 7,5 km Višňové, 3,6 km Čebrať a 2,2 km Prešov, tedy více než 13 km (x2). Dá se očekávat zvýšení intenzit, protože řada motoristů upraví cestování, než dnes se to jeví nevýhodně pro mnohé, ale je to na zamyšlení. I rekonstrukce z ex dekády, které se jeví, že se budou muset uskutečnit znovu v této a půjdou do 2x takové hloubky. Nedá se navíc očekávat, že by se počasí umírnilo, právě naopak a tohle vše se podepisuje na rychlejším stárnutí dálnic(e), staveb jako takových.

3. Pokud my víme, že příprava trvá 7-14 let (SK praxe) a jsme na začátku u vícero úseků, tak se nedá očekávat, že se rozestaví celá D1 po Ukrajinu do roku 2030. To se nestane. Je faktem, že celý tah je součástí koridoru a je tady podpora i pro Ukrajinu a neplatí, že když tam bude mít dálnici jiný stát, tak Slovensko nedostane na to peníze. Ale půjde i o pořadí na Ukrajině, ta určitě nepostaví za 5 let až na to dojde 3 dálnice na Polsko, Slovensko i Maďarsko. Takže souvislá D1 nebude ještě dlouho. Připravuje se prozatím reálně 60 km D1 od Košíc. Dá se předpokládat, že se postaví 2 úseky D1 od Košíc na Ukrajinu, je ale předčasné v tomto roce hodnotit další plán. I pro Košický kraj má nyní mnohem větší význam postavit R2 jak u Košíc, tak tlačí na úseky směrem na západ. To je zase takový paradox, že Prešovský kraj je na tom, co se dálniční sítě týče, o dost lépe, než ten Košický.

Finanční situace je taková, že chybí 3 mld. € v dekádě 2022 - 2032. Tyto peníze nebudou a o to se ta výstavba musí prodloužit v čase. Respektivě dohromady na celou dálniční síť ano, ale výhradně na D1 nikoliv. Bude snad 1-1,5 mld. €, tedy méně, než 50%, pokud to sebereme na průměr. I proto se tlačí nejnákladnější úsek na PPP, ale tady je "válka" regionů (potažmo politických klik) na další PPP. Lze nakombinovat i ten upgrade západní části D1 s tunelem Karpaty na D4 na další PPP, čímž se uchrání státní zdroje s evropskými na další úseky a vyjdou peníze i na úseky od Košíc po Ukrajinu. Tam se ale bavíme o nepřipravenosti, ovšem, klidně v roce 2025 lze vyhlásit tendry a v 2027 zakopnout do země, akorát, že to tam končí i další finanční období EU fondů, které budou patrně rozdělené již jinde.

Když vybereme D1 s hranicemi Ukrajiny, tak D1 nebude dokončená ani v roce 2035. S tím jak se posouvají další úseky, provoz na nich a evropská mobilita, tak ten vývoj bude, že to bude nejdříve ve druhé polovině ale další dekády. Nyní není možno za 10 a ani 20 let postavit, profinancovat souvislé celé dálnice. Tato situace je možná na začátku vzniku státu, s nízkým dluhem a musí se přitom rozumně postupovat. Všechny tyto šance Slovensko propáslo a zbývají jen složité nákladné úseky. Respektivě pro legislativu ochrany ŽP a další, se ty úseky značně proti minulosti prodražují.

I když se nyní otevře 7,9 km úsek obchvatu města Prešov, tak ani tak na D1 nebude v provozu více než 400 km. Pak snad tento rozsah stoupne, ale zbylá 1/5 trasy se tak skoro nepostaví. Když to nebylo možno uskutečnit doposud za mnoho dekád, tak není předpoklad, aby tomu tak najednou bylo.

K tomu by ale stát měl právě proto realizovat řadu silničních investicí (I. třída), pomoct regionům financovat jejich plánované stavby. Aby se zlepšila dopravní situace lokálně a i na hlavních trasách a pak bude možno při rovnoměrné přípravě východní D1 lépe určit, respektivě vybrat co nejlepší úseky pro tendrování. Ať pro ucelení úseku a stáhnutí provozu jako kdysi Branisko nebo pro relevantní zlepšení dopravní situace.

Z hlediska klimatických změn si rozhodně i východní Slovensko zaslouží tah, který odolá povodním. Běžný laik se pro tohle konstatovaní dlouho směje, ale bohužel vnímat realitu již od 90. let je nevyhnutní. Pak totiž nemá ta silniční a další výstavba dopravní infrastruktury smysl, pokud nepamatuje na tyto změny. Nemluvě o degradaci postaveného. I proto se má dbát i na náspy, aby se nestávalo to, co se realizovalo v uplynulé dekádě po skrtných PPP na dostavbu D1 na úsecích, kde se šlo najednou za každou cenu šetřit. Až tak, že jsou sesuvy i tam, kde nebyl důvod. O dalších problémech ani nemluvme. (pád mostu, cenová válka a finanční problémy - a tady nejde o "oligarchii", ale o dopady na SK stavebnictví, které pak celou situaci radikálně zhoršuje a kdo prohrává je zas jen ten stát v těch cenových nabídkách a realitě nemožnosti cokoliv dobudovat v původních nákladech)

Pokud jste nyní lépe četli, tak sice nastal posun od roku 2014 v ledasčem, ale finančních nákladech na dostavbu D1 nikoliv. Stále je to o 3 mld. €, protože ačkoliv vypadl Prešov, tak jiný úsek je nákladnější o tuto částku, i když není vysoutěžený a soutěž může tento úsek cenově změnit. I když medializace kolem sesuvů, variantech to ukáže až se tak stane do toho VO to půjde.

Až s odevzdáním v roce 2023, tedy až s dalším časem (posun v EU financování, mobilitě a postupech z hlediska připravenosti čerpat peníze je na Slovensku) bude možno psát o nastavení procesů další realizace úseků od Košíc po Ukrajinu.

Existuje modifikovaný variant na rozšíření D1/dostavbě R1 na západě státu, který předpokládá a zapracovává realizaci železničních tratí, stanic, přestupných uzlů, bus stanic, P+R s tím cílem, aby se odlehčila východní Bratislava se satelitama, aby byla varianta pro získání alternativy cestování a odlehčení města Bratislava, ale tento variant se připravuje i pro nové prodloužení R1 jakožto nová stavba. Tak by bylo možno zafinancovat i větší porci dálničně-silničních úseků, což by značně snížilo spolufinancování státu, ale zase na druhou stranu by to zvedlo výdaje na spolufinancování těch železničně-veřejné dopravy infrastruktury, ovšem ty se stejně plánují budovat. Ve 3 etapách by se prinvestovalo více než 4 mld. €; v tom jsou i nové žel. stanice v Bratislave a modernizace/výstavba tramvajovích tratí atp., tedy projekt na 20 let dopředu. Tam pak ale vypadá náklad 1 mld. € pro dálnici jako zrníčko. Nepředpokládám tuto realizaci, aneb ne v celém znění. Ten předpoklad mobility v tomto prostoru se ale zvedl na 1,2 milionu, již nyní je 800 tisíc. To značí +50% za 20 let ve stavu horních kapacit tahů a celkově 1/4 populace. V tomto vnímání pokud i zahrneme další 2 desítky plánovaných silničních staveb jsou investice do silnic a dálnic se železnicemi v celkové částce asi 6,5 mld. € (bez toho, aby se pracovalo i na R1 i na D1), tedy asi 300 mil. € ročně. To je samozřejmě utopie, za stávajících podmínek financování. Na část veřejné dopravy se taky může využít kombinace skutečného PPP s EU fondama, za co si pak budou lidi platit v používání a koncese bude 40-45 let. Všechny možnosti připadají do úvahy. Rozsah těchto investicí a plánů v této oblasti neustále stoupá jednak pro nerealizaci většiny dnes plánovaných staveb (a do minulosti taky) a to samozřejmě je v ostrém kontrastu s tím stavem, že část trasy D1 není vůbec v provozu, o modernizaci trati se tam sní taky, ale proto taky cestují sem jak za prací, tak i za bydlením a životem.

Kdysi se politicky určovalo financování D1. Měl platit model 60:25:15 k D1:R1:R2. Stejně šlo na D1 70-80%. Stejně se muselo na R1 uplatnit PPP ve výši 1 mld. €, aby se to postavilo za 2,5 roku. R2 dodnes nestojí v části Zvolen - Košice. Ale co je hlavní, tak tento klíč neřešil, že se staví D3, že se budovala D2, že se budovala D4, R4, R3, ... a další PPP šlo na D4 a R7 - tah, který definovala přesně ta strana, která chtěla dodržet ten finanční poměr. Stejně tak se nepovedlo bez PPP postavit ani jeden jediný km R7.

To, že D1 dnes nestojí v délce 420 km a že není řádně rozšířená, tak to jen ozdrkadluje realitu. Ono se síce píše o dálniční prioritě, o výstavbě ledasčeho, ale pouze se píše. Klidně se píše o 10-12 letech výstavby (přelom ex 99-01) a tento postup se opakuje i nyní akorát s tunelama. Stát si nikdy nezadefinoval, že opravdu vyčlení peníze, které nastavil v rozpočtech na vícero let. Každým dalším rokem to neplatilo. NDS si sice určovala plány, ale NDS je závislá na financování ze strany rozpočtu, co se staveb týče. Prodražování dokumentace, příprav, EIA, studií, když se sečte, to jsou stovky mil. €. Výstavba samotná pak taky tím jaké jsou projekty a požadavky. V 90. letech byl plán proinvestovat 100-150 mld. SKK, inflace ve 2. tisíciletí tuto částku udržela i po dokončení desítek km. I se stalo, že rozpočet 8 mld. SKK se za dalších pár let změnil na 15-18 mld. SKK až 500 respektivě 600-700 mil. €. 3x více, ale taky ta inflace a projekty jsou v jiné fázi. Nyní jsou rozpočtované náklady upgradu na západě D1, chybějící části na severu, která se nestaví a úseků na východě ve větší hodnotě, než jsou celoroční výdaje na výstavbu dálniční sítě. To samo sobě znamená, že pokud doba výstavby těchto projektů by byla 4 roky, tak i kdyby ta příprava existovala, tak to nelze ufinancovat. (i když budou i další zdroje k dispozici, není jen D1)

Já se zásadněji o výstavbu D1 od roku 2015 nezajímám; dálnice je koridorem a zbytek leží na schopnostech Slovenska. Vždy bude existoval lobbing, aby se D1 dokončila co nejdříve, proti jiným stavbám vyjma D3 (platí i obráceně); a již existuje i závazek státu, aby D1 dokončila. Jestli bude národ trpět dopravní omezení na západní části D1 bez možnosti to objet s extrémním řešením přepínáním JP v rámci špiček pátek večer, neděle večer, protože se nenalezne více peněz z rozpočtu na upgrade, tak se nedá očekávat zase až takový rozvoj území, čímž ale nejlépe připravená část státu zpomalí :arrow: co nebude znamenat přechod do jiného regionu na Slovensku, ale nezájem o Slovensko. To se běžně děje, pokud se dlouhodobě zhoršuje dopravní situace centra. A pak bohužel si upgrade žádá větší investici, než se jevilo na začátku (ale která stejně nebyla). Takže pokud bych byl pesimista, tak bych řekl, že v roce 2024 se bude stavět 0 nových km D1 a nebude se ani žádný nový km tendrovat. Tento stav chce dosáhnout jistá skupina v zemi, která zrychluje přípravy a posuzování jinde, ale to je zase o jiném příběhu. O tom bude ale zcela jistě rozhodovat další vláda, a proto to má čas rozepisovat, co bude na východní části D1.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
2.JPG (62.22 KiB) Zobrazeno 4889 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
1.JPG (91.35 KiB) Zobrazeno 4836 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
D1b.JPG (53.66 KiB) Zobrazeno 4692 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

pondelok, 19. júl 2021
OPRAVA VOZOVKY D1 V ÚSEKU LEMEŠANY - BUDIMÍR

NDS informuje motoristickú verejnosť o plánovaných dopravných obmedzeniach na diaľnici D1 v úseku Lemešany - Budimír. Dôvodom je oprava vozovky.
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
NDS1.JPG (71.79 KiB) Zobrazeno 4619 x
Vedenie dopravy

Doprava bude vedená vo voľnom jazdnom pruhu.

V prípade nepriaznivého počasia môže prísť k zmene uvedených termínov.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
D1.JPG (94.48 KiB) Zobrazeno 4465 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

OPRAVA VOZOVKY D1 PRI OBCI FRIČOVCE
https://www.ndsas.sk/press/press-narodn ... i-fricovce

OPRAVÍME MOST D1 V TRENČÍNE
https://www.ndsas.sk/press/press-narodn ... v-trencine

ČIASTOČNÁ UZÁVERA D1 PRI NEMŠOVEJ
https://www.ndsas.sk/press/press-narodn ... i-nemsovej
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Jak to vypadá v tunelu Bôrik po obnově nátěru ostění? (úsek D1 Mengusovce - Jánovce tvořící obchvaty měst Svit a Poprad)

https://www.facebook.com/pomoc.na.dialn ... 2193887774
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
6.JPG (64.38 KiB) Zobrazeno 4087 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
d1.JPG (83.4 KiB) Zobrazeno 3939 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Jak probíhá oprava vozovky na D1 pod Tatrama je vysvětleno v příspévku NDS na FB včetně pár fotek: https://www.facebook.com/pomoc.na.dialn ... 9802354346
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Rio13zm »

vcera otvorena D1 pri Presove a dnes novy vyjazd Bernolakovo (Triblavina) pri Bratislave.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
D1.JPG (64.35 KiB) Zobrazeno 3259 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
d1.JPG (68.99 KiB) Zobrazeno 3189 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Modernizace portálů DZ, 11.1.2021
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
1.JPG (103.08 KiB) Zobrazeno 3064 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

kraj bude posuzovat to, co i stát ... kraj ale dálnici stavět nebude, stávající úseky D1 směrem na UA jsou ve stadiu EIA

Výstavbu diaľnice z Košíc k hraniciam s Ukrajinou posúdia až dve štúdie, štátna aj krajská

Národná diaľničná spoločnosť zaplatí viac ako 700-tisíc, Košická župa pol milióna eur.

KOŠICE: Štúdiu realizovateľnosti na pokračovanie diaľnice D1 po hranicu s Ukrajinou pripravuje ministerstvo dopravy a výstavby. Národná diaľničná spoločnosť ako prijímateľ projektu na to má vyčlenených viac ako 700-tisíc eur.

Poslanci Košického samosprávneho kraja na nedávnom zastupiteľstve schválili vytvorenie neziskovej organizácie Dopravná infraštruktúra KSK, ktorá zabezpečí vytvorenie vlastnej štúdie a na tento účel v rozpočte odsúhlasili 500-tisíc eur.

Vznikne mini súťaž medzi krajom a štátom

V Košickom kraji je 2 400 kilometrov ciest, z toho iba 22 kilometrov diaľnic a 15 kilometrov rýchlostných ciest, čo je najmenej zo všetkých krajov. V prípade diaľnice D1 z Košíc až na hranice by išlo o približne 70 kilometrov.

Vypracovanie dvoch štúdií komentovali ľudia na sociálnej sieti.

„Má Košický kraj v dnešnej dobe toľko peňazí, že si môže dovoliť vynaložiť tisíce eur na vypracovanie štúdie realizovateľnosti na výstavbu D1 na Zemplín, keď štát už vyčlenil 750-tisíc eur a dal ‚zelenú‘ multimodálnej štúdii o napojení diaľnice?“ pýta sa v diskusii Eduard.

Vladimíra zaujímalo, či sa bude 2-krát robiť to isté. Výhodu v príprave až dvoch štúdii vidí Jozef: „Kraj sa zrejme spoliehal na slová ministra, že začne obstarávanie a ono sa to stále len odkladalo a nikto nevie prečo. Takže je super, že vznikne taká mini súťaž medzi KSK a ministerstvom dopravy.“

Župa sa zameria iba na diaľnice

Projekt, ktorý pripravuje štát, má za cieľ realizovať vypracovanie multimodálnej štúdie realizovateľnosti, potrebnej na zlepšenie aktuálnej dopravnej situácie v Košickom kraji.

„To znamená, že materiál má preskúmať, či nie je možné riešiť dopravu aj inak ako výstavbou diaľnice, napríklad rozšírením cesty prvej triedy v niektorých častiach, posilnením vlakových alebo autobusových spojení a podobne,“ reaguje na „konkurenčný“ projekt Anna Terezková, hovorkyňa Košického samosprávneho kraja.

Štúdie sa budú riešiť súbežne, skôr začne pravdepodobne Národná diaľničná spoločnosť.

„Verejné obstarávanie na štúdiu realizovateľnosti D1 Bidovce - štátna hranica SR/UR plánujeme vyhlásiť do konca tohto roka. Dodanie štúdie aj finančné náklady budú jasné po obstaraní zhotoviteľa štúdie,“ informuje Eva Žgravčáková, vedúca oddelenia komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti.

Nová organizácie Dopravná infraštruktúra Košického samosprávneho kraja predpokladá, že verejné obstarávanie na dodávateľa štúdie realizovateľnosti by mohla vyhlásiť v druhom kvartáli roka 2022.

„Očakávame jej dodanie do deviatich mesiacov,“ hovorí Ladislav Dudáš, riaditeľ organizácie Dopravná infraštruktúra Košického samosprávneho kraja.

Kraj sa pre vlastnú štúdiu rozhodol aj kvôli tomu, že rozsah štúdie zadanej diaľničnou spoločnosťou zahŕňa nielen výstavbu diaľnice.

„Aj vzhľadom na rozsah by mala byť táto štúdia hotová až koncom roka 2023, čo celý proces zbytočne predĺži. Z toho dôvodu sa Košický samosprávny kraj rozhodol vypracovať vlastnú štúdiu realizovateľnosti, ktorá sa zameria výlučne na diaľnicu,“ dopĺňa Terezková.

Za osem rokov nárast dopravy o 30 percent

Dobudovanie D1 z Bidoviec až po hranicu s Ukrajinou je podľa predstaviteľov Košického kraja nevyhnutné.

„Akokoľvek sa snažíme presunúť dopravu na železnice a motivovať ľudí, aby viac využívali autobusy, pri súčasnej frekvencii premávky z Košíc do Michaloviec je toto riešenie nepostačujúce,“ poznamenáva Rastislav Trnka, predseda Košického samosprávneho kraja.

Podľa posledného sčítania z roku 2019 ním denne prejde približne 15-tisíc vozidiel, čo je od roku 2011 nárast o 30 percent.

Košický kraj sa pridal k iniciatíve Diaľnica na východ. Za týmto účelom sa už uskutočnilo aj stretnutie Trnku, zástupcov Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI), klastra Košice IT Valley aj členov občianskych združení Diaľnica na Zemplín a Nové Michalovce.

Chcú stihnúť čerpanie z eurofondov

„Štúdia realizovateľnosti, ktorú realizuje Košický samosprávny kraj bude relevantná, pretože bude vypracovaná autorizovaným subjektom a tým pádom použiteľná na rôznych stupňoch rozhodovacích kompetencií v rámci štátnych orgánov,“ zdôvodňuje Trnka.

Posledná štúdia realizovateľnosti pre stavbu diaľnice bola zrealizovaná v roku 2014 za viac ako 300-tisíc eur, no už je neaktuálna.

Kraj sa obáva, že multimodalita plánovanej štúdie uskutočniteľnosti Národnej diaľničnej spoločnosti môže zapríčiniť opätovné oneskorenie ďalšej projektovej prípravy úsekov.

Útvar hodnoty za peniaze pripravil materiál pre výber priorít a plán prípravy a výstavby cestných projektov do roku 2030. Ráta so štyrmi úsekmi diaľnice od Košíc po ukrajinskú hranicu. Tri úseky sú v druhej desiatke, a to 12.miesto patrí úseku Dargov – Pozdišovce, 13.priečka Pozdišovce – Sobrance a 15.miesto Bidovce – Dargov. Najhoršie dopadol úsek medzi Sobrancami a hranicou s Ukrajinou, ktorý je na 67.priečke priorít.

„Rozdelenie úsekov môže byť iné, môže ich byť menej. Najnevyhnutnejšie je podľa nás vybudovanie diaľničného úseku od Dargova po Michalovce, teda by sa spojili navrhované dva úseky. V tomto prípade by sa ani nemusel raziť tunel pod Dargov. Výstavba 25 kilometrov dlhého úseku by stála 250 miliónov eur,“ predstavuje možné riešenie Peter Báthory, predseda občianskeho združenia Diaľnica na Zemplín.

„Ak nezačneme urýchlene konať, hrozí, že dostavba Transeurópskej dopravnej siete TEN-T CORE vrátane diaľnice D1 z Bidoviec po hranicu s Ukrajinou nebude dostavaná do roku 2030, čo je zmluvne zaviazaný termín. Žiaľ, takto by sa Slovensko zároveň pripravilo o možnosť financovania diaľnice na Zemplín z európskych fondov,“ dodáva Ladislav Dudáš.

https://www.aktuality.sk/clanok/4r041dg ... j-krajska/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Výše uvedené se stalo realitou: NDS vypsala tendr na zhotovení studie k možnému pokračování D1 ke hranicím s Ukrajinou: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7343 .

Z článku de facto vyplývá, že opravdu nyní není vůbec potřeba zakládat kterýkoliv daný úsek od posledního uzlu (Bidovce) na zbývající trase.

NDS přepokládá realizaci 5 úseků v délce 74 km:

Bidovce – Dargov (12,6 km)
Dargov – Pozdišovce (18,2 km)
Pozdišovce – Michalovce (12 km)
Michalovce – Sobrance (15,8 km)
Sobrance – štátna hranica SR/Ukrajina (15,5 km)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Západní D1 bude plynulejší díky moderním technologiím :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7363

https://i.imgur.com/vRv5sWd.jpg
Obrázek


NOVÉ KAMERY, INTELIGENTNÉ SČÍTAČE DOPRAVY ČI METEOSTANICA – ZÁPADNÁ D1 BUDE MODERNEJŠIA
https://www.ndsas.sk/press/press-narodn ... odernejsia

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Pravidelně se objevují články, které mapují nekonečný příběh výstavby dálnice ... protože je tady 50. výročí zahájení její výstavby (1972)

Nekonečný příběh jedné autostrády ... :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=225&t=7378

*priorita priorit
*tvoří prakticky skoro 1/2 dálniční sítě Slovenska
*její dostavba bude po roce 2030
- po Košice souvisle alespoň v 1/2 profilu nebude před 2029
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10366
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D1 (SK) všeobecně

Příspěvek od kot »

Tak je otázka jak se to pohne v Přerově. Klidně se mohou termíny hodně podobat.
Odpovědět

Zpět na „D1 (SK)“