D3 (SK) všeobecně

Vše o výstavbě, provozu a údržbě této slovenské dálnice.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Včera se konala 3. blokáda D3: https://nasekysuce.sme.sk/c/20500560/bl ... z4dJM9Ut2c . Podporu dostavby dávají i největší zaměstnavatelé regionu.

A vznikla i taková hymna ...

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktuální informace :arrow:

Dnes se do provozu dostávají 2 úseky dlouhé 15 km:

*Svrčinovec - Skalité, 1/2 profil
*Skalité - Polsko (1/2 profil) s tím, že tam již cca. 0,3 km v provozu bylo.

Upravil jsem úvodní příspěvek z hlediska toho co je v provozu/ve výstavbě a i úvodní větu kolik je čeho v provozu. Na délku je v provozu téměř polovina, i když delší část v 1/2 profilu. Staví se 1/6, tedy 2 úseky v plném profilu v celkové délce 10 km a v nákladech skoro 0,5 mld. € bez DPH.

Více o dnešním odevzdávání do provozu: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 85#p148385 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od kot »

Velká gratulace ! "Věčně" rozestavěná dálnice v obtížném terénu se významně posunula vpřed. Hezká práce.
_jan91
Příspěvky: 973
Registrován: 4.9.2011 16:14:35
Bydliště: D1

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od _jan91 »

Doufám, že se tu brzy objeví průjezdní video...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dálnice D3 uvázla při Kysuckom Novom Meste :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=6061
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
filipino
Příspěvky: 187
Registrován: 25.12.2015 23:59:41

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od filipino »

To se jako nemůže stát na tři roky zadlužit a zpětně dofinancovat? :/
eric987
Příspěvky: 75
Registrován: 18.1.2016 21:22:12

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od eric987 »

Tak usek Brodno - HNM v prvom rade vobec nie je pripraveny; aktualne prebieha EIA kvoli vypusteniu tunela Kysuca a jeho nahradeniu cca 2,5 km dlhou estakadou.
vodouch2000
Příspěvky: 1223
Registrován: 27.5.2014 14:28:00
Bydliště: D11 - exit 62

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od vodouch2000 »

Mohl byste mi, prosím, někdo jednoduše naklikat do mapy (nebo jinak nasměrovat), kde měl být tunel Kysuca? Díky!
Bobek
Příspěvky: 1636
Registrován: 14.3.2009 6:43:59
Bydliště: MO

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Bobek »

Mělo to být vlastně jen zahloubení podél řeky v prostoru současné křižovatky I/11 u KNM.
Království a půl princezny za 511.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Výstavba dálnice D3 se nedá urychlit. Více v článku: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=218&t=6198 .

Jen doplním můj názor: ta dálnice se postaví bez ohledu na fakta, kterými jsou vysoké náklady a obtížný terén. Ona se postaví, protože ona se řadu let staví, i když tomu snad nikdo nevěřil, že tomu tak bude, ale o tom nerozhoduje laik, co se bude stavět a co ne. Ale bohužel, musejí si obyvatelé od Žiliny po Polsko a tranzit zvykat na to, že salámová metoda výstavby dálniční sítě platí pro celé Slovensko. A tak jak platí i pro ostatní dálnice včetně D1, kde se i 20 km úsek rozčlenil na 2 podúseky nebo cca. 25 km na 3 podúseky, tak se hold tady někde staví i v 1/2 profilu, ale více méně se dobudují na plný až po Svrčinovec. Je zcela nepodstatní, jestli to bude stát ve výsledku 2 mld. € nebo 2,5 mld. € nebo 1,8 mld. €, ale ve výstavbě se bude pokračovat i další dekádu. A že se s dostavbou jednoho úseku posune kolona o pár km dál je fakt, který je ale faktem po celém území Slovenska bez ohledu na náklady staveb.

Tady je důležité to, že se stále staví. I nyní se staví v Čadci. A pokračuje financování dokumentací na zbývající úseky a na dobudování 2. tubusu Horelice. Jsou totižto úseky, kde se nepokračuje v těchto přípravách.

Je to koridor a dokončí se. Brusel nepozastavil ani jeden úsek. Pouze u jednoho příhraničního se šlo na 1/2 profil. Nejvyšší mosty na slovenské dálniční síti. A není pravda, že na polské straně to bude o ničem, protože druhá strana intenzivně staví. A právě naopak, nemá Brusel žádné výtky k úseku kolem Žiliny ani s tím, že většina trasy šla estakádou/tunelem. S čím ale problémy má je paralelní tah R3, který jde rovněž do Polska. Ale to si Slovensko odůvodňuje vlastně jen realizací obchvaty a v 1/2 profilu a v této rovině se 1 soutěží a na dlouhou dobu bude posledním.

Ta D3 možná nebude ani v 2026 ani v 2028, ale bude třeba v 2032. O moc dříve nebude ani ta D1 souvislá po Košice s tunelem Branisko s 2. tubusem.

Ano, ta doprava, ten provoz bude kolabovat. Bude to na D3 o nekonečných kolonách na několika km stejně jak je tomu dnes a ještě 10 let bude na pár úsecích na D1. Ale obojí se postaví. Pokud se to nepostaví, tak se nepostaví ani ostatní úseky dálniční sítě, ale to bude něco moc špatné.

Nyní ale není co urychlovat, protože se s výstavou zásadně pohlo zrovna poslední roky. Po době spánku a nikdo nemohl čekat, že vláda nalezne najednou tolik peněz. Ale co je hlavní, že i když se sníží objem peněz z EU fondů a zvýší potřeba spolufinancování, tak je CEF, což je finanční nástroj pro propájení států v EU a již se tento nástroj aktivně zapojil do budování D3. To nechce vidět jenom slepý.

Uvidíme, zda budu mít opět pravdu, ale to už asi posoudí jiní.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

stručný stav chybějících částí:

2 úseky kolem Kysuckého Nového Mesta se prozatím nestaví, ale za cíl odevzdání do provozu je stále rok 2026. Má se postavit dálniční přivaděč, ale neplní se harmonogram z r. 2016, co se ukázalo jako nedostateční pro nedostatek zdrojů a zastaralé dokumenty. Musela se obnovit environmentální dokumentace, vypracovat dokumentace pro stavební povolení a teprve po tom bude možno získat stavební povolení a tak teprve nejdříve v létě 2020 může NDS zahájit tendrování pro přivaděc, který má odlehčit tranzitní dopravě alespoň v malé části města.

Dopravní peklo na Kysucích tak bude pokračovat i nadále. V 02/2020 se navíc vymění vláda, co po dosavadních zkušenostoch nevěští nic dobrého z hlediska plnění termínů, protože se všude vymění manažment a nastaví nové termíny.

Dostavba 2. TR tunelu Horelica se připravuje, ale rovněž bude závislé od dostatku finančních zdrojů.

D3 profituje i z možnosti čerpání peněz z CEF, nástroje na propájení členských států EU, takže v dalším období se dá počítat s podporou na tyto chybějící části i z tohoto zdroje; který se nyní čerpá na úsek Čadca, Bukov - Svrčinovec.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Honda »

Minister Doležal: "Výstavba D3 je absolútnou prioritou."

Minister dopravy potvrdil, že výstavba D3 bude mať prioritu.
Minister dopravy Andrej Doležal po rokovaniach, ktoré sa konali dnes 4. 6. 2020 hovoril o vážnosti situácie: "Pozorne vnímam celú kritickú dopravnú situáciu na Kysuciach. Všetci sme sa zhodli, že výstavba D3 je absolútnou prioritou, ale hľadáme aj iné riešenia, ktoré pomôžu odľahčiť dopravnú situáciu."

Minister informoval o tom, že sa vypracuje dopravná štúdia, ktorú zhotoví Výskumný ústav dopravný. V nej by sa mal posúdiť aj navrhovaný most, ktorý by viedol ponad križovatku v Radoli. Viacerí starostovia Dolných Kysúc mali k premosteniu výhrady - upozorňovali, že by doprava síce bola plynulejšia, no pre obyvateľov by nemusela byť dostatočne bezpečná. Obávali sa, že by sa jeho vybudovaním ešte viac posunul termín dobudovania diaľnice D3. Pripravovaná štúdia má ozrejmiť čo by dopravnej situácii pomohlo na základe exaktných dát a faktov od expertov.

O pripravovanej štúdii sa vyjadril aj primátor Kysuckého Nového Mesta Marián Mihalda: "Veľmi nás upokojilo, že sa pripravuje dopadová štúdia nielen pre mesto, ale aj pre všetky dotknuté obce od Žiliny až po Oščadnicu a Čadcu."


Privádzač do Kysuckého Nového Mesta
Predmetom rokovania bol aj privádzač do Kysuckého Nového Mesta. Juraj Tlapa, riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, o ňom hovorí: "Je vyňatý z D3, najneskôr v októbri vyhlásime súťaž a na jar budúceho roka 2021 chceme začať s výstavbou." Odhadovaný čas výstavby privádzača je dva roky.........


https://www.mojekysuce.sk/spravodajstvo ... -prioritou
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Honda »

AKTUÁLNE: Kysuce na najvyšších priečkach priorít budovania diaľníc!
Útvar hodnoty za peniaze vydal dokument, kde výstavba D3 na Kysuciach sú na prvých miestach priorít výstavby diaľníc na Slovensku.

Tlačová beseda ministrov
Dnes 16.9.2020 sa konala tlačová konferencia na tému priorít výstavby cestnej infraštruktúry na Slovensku. Na tlačovej besede k prioritám vo výstavbe cestnej infraštruktúry vystúpili minister dopravy Andrej Doležal, minister financií Eduard Heger a riaditeľ Útvaru hodnoty za peniaze Štefan Kiss.
Čo to znamená pre Kysuce?
Nás zaujímali nedostavané a pripravované časti výstavby D3 na Kysuciach. Zo 100 bodov prioritizácie cestnej infaštruktúry na Slovensku sú hneď 3 kysucké úseky v prvej desiatke. Zo zoznamu priorít má vzniknúť harmonogram výstavby diaľníc.

Otázkou je, či to znamená, že sa bude hneď stavať. Samozrejme, že to nebude jednoduché a nebude to okamžite. Budú sa musieť urobiť mnohé kroky ako napríklad realizačné projekty. Pre Kysučanov je ale dôležité, že náš región sa nachádza v prioritách na najvyšších priečkach. Je to samozrejme dané aj dôležitosťou dostavby D3 pre celé Slovensko a teda plynulé sprejazdnenie európskeho koridoru sever - juh.

K tlačovej besede sa vyjadril aj koordinátor pre mobilitu VÚC Žilina Ľubomír Jánoška a zároveň člen iniciatívy D3preEurópu: "Je to pre Kysuce veľká vec. Rád by som poďakoval p. županke p. Jurinovej a členom petičného výboru p. Grapovi, Fabšíkovi".
Vyhlásenie člena iniciatívy D3 pre Európu, primátora Jozefa Grapu:
Keď sa diaľnica dobuduje, oholím si fúzy
"Práca petičného D3 na Kysuciach výboru nevyšla na zmar som rád, že jednania s novým ministrom dopravy, riadeľom NDS boli konštruktívne. Je aj pre mňa potešujúcou správou, že naše kysucké úseky sú v prvej desiatke zahrnuté. Veríme, že v tomto programovom období sa konečne začne reálne stavať. Mám nádej, že sa celá kysucká D3 spustí do prevádzky v približne rovnakom termíne a nebudú sa problémy posúvať do iných častí Kysúc. Za celý petičný výbor môžem povedať: Naša práca týmto nekončí a budeme vytvárať ďalší tlak. Vyhlasujem, že keď sa celý úsek na Kysuciach dobuduje, tak sa oholím!"
https://www.mojekysuce.sk/spravodajstvo ... ia-dialnic
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Lenny »

Ono taky D3 má nejlepší ekonomiku z toho co není postavené s vyjímkou D1 Turany - Hubová.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Honda »

Tunel Horelica bude uzatvorený od 9.10. do 11.10.2020

V piatok 9.10.2020 od 22.00 hod. začína uzávierka tunela Horelica, trvať bude do nedele 11.10 do 22.00 hod. Uzávierka bude prebiehať z dôvodu pravidelnej jesennej údržby. Tá už v tuneloch Svrčinovec a Poľana prebehla v septembri.

Dopravné obmedzenie Na diaľnici D3 vrátane tunela Považský Chlmec
Od dnes 8.10.2020 od 12.00 hod ,do nedele 11.10.2020 do 22.00 hod. bude úplná uzávierka diaľnice D3 v úseku Žilina Strážov–Žilina Brodno vrátane tunela Považský Chlmec, a to taktiež z dôvodu pravidelnej údržby tunela Považský Chlmec.

Polícia informuje, že trasa obchádzky povedie odklonom po ceste č. I/18 cez mesto Žilina od Strážova. Trasa od Brodna povedie odklonom cez mesto Žilina po ceste č. I/11. Zároveň žiada všetkých účastníkov cestnej premávky o trpezlivosť, ohľaduplnosť a dôsledné rešpektovanie dopravného značenia.

https://www.mojekysuce.sk/spravodajstvo ... 11-10-2020

https://www.aktuality.sk/clanok/828804/ ... ne-uzavru/
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dostavba D3 mezi Žilinou a Čadcou je absolutní priorita
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=222&t=6982

Já to snad malinko doplním. To, že EU fondy, ty klasické ze kterých se čerpají peníze na infrastrukturu, již nestačí ani jen na D1, tak jestli budou aneb nikoliv, tak se sem povedlo nastavit financování CEF. A tento extra nástroj EU je tady právě na dobudování mezistátních spojení, dálničních, silničních, železničních, letiště, terminály atp. Co si bude kdo namlouvat, díky D3 se napojí S-J Slovenska v západní osi vedení, bez ohledu na to kudy se spojí D1 s R1 aneb kdy se dobuduje D1 jako taková. Díky D3 se napojí PL i ČR, ačkoliv v hraničním pásmu v 1/2 profilu, ale v tom stejném 1/2 profilu se staví celá R3 na severu, takže stále bude D3 mít hlavní roli v tomto ohledu a pak až R4 z hlediska S-J a ta je taky prioritní a tyto osi si konkurovat nikterak nebudou.

Je to jen na tom již, že všechno podléhá přípravám a zdlouhavým procesům, ale peněz tady na to bude dost; na rozdíl od složitých úseků na D1/R1/R3 a je velmi dobře, že to nová vláda akceptuje, když již ta minulá se tvářila pro-forma pro D3, ale skutek utekl vzhledem k zaměření pana ministra z jihu. :lol:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

FOTOGALÉRIA: 25 rokov (ne)budovania diaľnice na Kysuciach

https://mykysuce.sme.sk/c/22645153/foto ... ciach.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Honda »

Harmonogram schválený! Diaľnica na Kysuciach má byť hotová v roku 2027

Dne 12.5.2021 minister dopravy Andrej Doležal predstavil časový harmonogram výstavby ciest, ktorý zahŕňa aj D3 na Kysuciach.
Na výsledok rokovania vlády, kde mal minister dopravy Andrej Doležal predstaviť dlho očakávaný harmonogram dostavby diaľníc na Slovensku sme čakali už 28. apríla 2021. Harmonogram predstavil A. Doležal dnes 12.5.2021 a môžeme potvrdiť, že diaľnica D3 na Kysuciach je zaradená medzi tromi najakútnejšími potrebami budovania cestnej infraštruktúry. D3 na Kysuciach je tak na najvyšších miestach v prioritách výstavby.

Dôležitý krok k ukončeniu výstavby D3
Primátor Krásna Jozef Grapa:
"Schválenie harmonogramu je ďalší dôležitý krok k plánovanému dokončeniu výstavby diaľnice na Kysuciach. Potešila ma aj informácia o rozhodnutí návrhu na navýšenie kohézneho fondu v Operačnom programe doprava a táto alokácia bola zaslaná do Bruselu. Toto plánované navýšenie by bolo schopné vyfinancovať všetky úseky D3 na Kysuciach.
Dnešné schválenie harmonogramu potvrdilo toto úsilie nás a celého petičného výboru. Zvlášť je to potešujúca správa v súvislosti s dátumom, keď sme si v týchto dňoch pripomenuli 25 výročie výstavby D3 na Kysuciach. Pred 25 rokmi to bola priorita a dnes konečne po 25 rokoch je táto diaľnica prioritou znova."

Schválený dokument podrobnejšie
Podľa uvedeného dokumentu by sa mala stavať D3 v celosti, čo znamená zároveň úseky Oščadnica - Kysucké Nové Mesto a Kysucké Nové Mesto - Brodno.

Dokument sa bude pravidelne aktualizovať na základe plnenia cieľov a v prípade zistenia nových skutočností. Tieto skutočnosti budú podľa ministerstva výsledkom detailnejšieho skúmania projektov a rovnako aj možnosti rozpočtu verejnej správy na príslušné rozpočtové obdobie.
Prvou stavbou bude privádzač v KNM
Z dokumentu sa dá vyčítať, že prvou realizovanou stavbou bude privádzač, s výstavbou by sa mohlo začať už tento rok. Hotový by mal byť zhruba o dva roky.

Úseky na Kysuciach sú v rámci kraja kľúčové
O zverejnení harmonogramu hovorí aj Ľubomír Jánoška, poradca VÚC pre mobilitu: "Spolu s harmonogramom je zverejnená aj príloha k predloženému materiálu, v ktorej môžeme vidieť, že do prvej desiatky plánovanej prioritizácie sa dostali až štyri diaľničné úseky na území nášho kraja."

Ide o nasledové úseky:
1. úsek diaľnice D3 Žilina-Brodno – Kysucké Nové Mesto (priorita č.3)
2. úsek diaľnice D3 Oščadnica - Čadca Bukov, 2. Profil (priorita č.4)
3. úsek diaľnice D1 Turany – Hubová (priorita č.7)
4. úsek diaľnice D3 Kysucké Nové Mesto - Oščadnica (priorita č. 8)

„Vďaka neschopnosti predošlých vlád Slovensko do dnešného dňa nemá dobudované strategické časti diaľnic D1 a D3. Ľudia v našom kraji zažívajú dennodenne dopravné peklo na Kysuciach, pod Strečnom alebo pri Ružomberku. Som rada, že súčasná vláda vníma priority cestnej dopravy v našom kraji. Je dôležité podotknúť, že dostavba spomínaných úsekov je prínosom nielen pre náš kraj, ale pre celé Slovensko,“ hovorí predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja Erika Jurinová.
Ľubomír Jánoška zhodnotil zverejnenie harmonogramu jednou vetou: "Naša práca mala zmysel."
Kedy má byť diaľnica hotová?
Z dokumentu, ktoré predložilo ministerstvo sa dá vyčítať, že by diaľnica D3 na Kysuciach mala byť hotová v roku 2027.

Región Kysuce čaká jedna veľká výzva. Veríme, že sa o niekoľko rokov prevezieme po kysuckej diaľnici konečne v celosti.

https://www.mojekysuce.sk/spravodajstvo ... -roku-2027
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému i sekci jsem prošel, odstranil jsem ze všech témat cca. 46 příspěvků (téměř jen moje) s tzv. 0 informačním obsahem, nejčastěji vypadl web k jednotlivým úsekům a tím i jediné odkazy na fotogalerie/videa.

Kde se dalo, tak tam jsem doplnil/aktualizoval vývoj a informace, občas s vlastním pohledem.

Je rok 2021 a vypíšu takové základní postřehy:

*poměr provoz:chybějící úsek je asi 2:1 při celkové délce D3 cca. 60 km
*v provozu je méně km v plném profilu, než se jich ještě má postavit
*2 úseky tvořící hraniční část s Polskem v délce asi 15,5 km zůstane prozatím i nejbližší 1,5-2 dekády v 1/2 profilu
*v tomto roce se určitě žádný úsek nezačne stavět ani dokončovat na plný profil
*NDS připravuje do výstavby 2. profil obchvatu Čadce, 2. rouru tunelu Horelica
*NDS upravila variant z tunelového na povrchní mezi Žilinou a Kysuckým Novým Mostem

Silniční tah I. třídy je vytížený, v některých úsecích nad 100% kapacity, co naplnilo prognózy vývoje a zařazení této trasy mezi koridory umocňuje podstatu výstavby zkapacitněného tahu. Nesmírné náklady pro terén (vodní plochy, pohoří, další liniové stavby a sídla) vytváří tlak na úpravy trasování, respektivě objekty na trase. Samotná norma u D3 je blíže k původní rychlostní silnici, členství v EU vyvolává tlak na realizaci větších délek protihlukových zdí, je zde více MÚK a je umění to vtěsnat do území, co odpovídá nákladům na realizaci.

Když se původně plánovala výstavba D3, tak nebylo cílem vytvořit Kysucké Nové Mesto jako "opuštěný ostrov" mezi provozovanými úseky dálnice. Nesmírně složité stavby ve městěch Žilina a Čadca odsouvají jednotlivé fáze projektu, čehož výsledkem je dnešní realita. Čadcu lze objet, limitujícím je faktor 1/2 profilu s 1 rourou tunelu Horelica, kde se rychleji vyčerpává volná kapacita. Úseky dál na sever využívají ve značné míře především nákladní vozidla.

V roce 2014 bylo ve výstavbě 4,25 km v rámci Žiliny a 15 km v 1/2 profilu u hranic s Polskem. To je dnes v provozu. Navíc je v provozu i skoro 6 km úsek na severu Čadce, který se rozestavěl v roce 2017. Tedy takovým "hojným" rokem byl rok 2017, kdy se vícero úseků odevzdalo do provozu a další se rozestavěl. Jde ale o fakt, že v posledních 7 letech se do provozu odevzdalo 25 km dálnice D3, i když většina z toho v 1/2 profilu. Ovšem náklady i na ten dominantní 1/2 profil jsou velké a tudíž není problém zde ty peníze alokovat. Problémem D3 je připravenost úseků.

Nedokončení úseků, které v provozu nejsou aneb zrušení trasy v koridoru se nestane a tak se musí naplnit závazek dostavby, tudíž se dá porozumět akceleraci zrychlení příprav a nezbývá než doufat, že se tak do konce období 2027-2030 i stane. S tím, že od Svrčinovca bude v provozu 1/2 profil. To je dáno stavbama na dalších trasách a intenzitách na D3 a tudíž i výstavbou v Polsku, v další návaznosti. Náklady na výstavbu ale soustavně klesají; díky posledně zprovozněnému úseku se pohybují někde kolem 3/4 mld. €.

Pohled do minulosti:

V. Mečiar v roce 1996 poklepal základní kámen úseku tehdy ještě dálnice D18 v Oščadnici v Čadci. Premiér informoval, že mezi Žilinou a hranicemi s Polskem se postaví 59,5 km dálnice s tím, že předběžné náklady na tu dobu avizoval ve výši 18 mld. SKK. Premér tehdy zdůraznil, že připravenost je ještě slabší ...
zdroj: týždenník Kysuce
zdroj: týždenník Kysuce
VM1.JPG (113.15 KiB) Zobrazeno 4030 x
zdroj: týždenník Kysuce
zdroj: týždenník Kysuce
VM2.JPG (212.15 KiB) Zobrazeno 4030 x
Pak, jak je známo, v roce 1999 již nový premiér M. Dzurinda rozhodl o odložení termínů dalších úseků. Za nové vlády, ale stejného premiéra se vlivem tlaku hospodářského a dopravního významu v 10/2005 položil základní kámen stavby D3 Hričovské Podhradie – Kysucké Nové Mesto, I. etapa Hričovské Podhradie – Žilina (Strážov). Tento náročný úsek byl částečně zprovozněn v 12/2007 a jako celek v 06/2008. Taky ale meškal proti tehdejšímu plánu výstavby dálnic a to o 2 roky. Jde ale o princip a sice, že nebyl problém docela rychle i tak náročný úsek postavit. II. etapa pak byla (Strážov) - Kysucké Nové Mesto.

Navazující úsek Žilina, Strážov - Žilina, Brodno vedený prakticky jen po složitých objektech se rozestavěl až v roce 2014 ... již za vlády dalšího premiéra R. Fica.

Je zde úsek, u kterého od zahájení výstavby po uvedení do provozu uběhlo skoro 3 dekády času, ale i úsek mnohem složitější, který šlo postavit za období do 2,5 roku, i když jen v provizoriu, ale i tak do 3 let zcela.

Ani období 30 let nebude postačovat od poklepání 1. kamene po zprovoznění dálnice v celé délce. A aby byla v plném profilu, tak na to nebude stačit ani 50 let. Ovšem v posledních 7 letech to tempo zprovoznění bylo odhadem 2,5x rychlejší, než když se to propočítá jako celek. Ovšem společně s tím, že chybí postavit ještě asi 1/3 trasy a plánuje se to na období až 10 let, tak zůstává co 1 rok to 2 km dálnice D3 jakožto průměr její výstavby. Je tedy nesporné, že zvýšení tempa výstavby zajišťují hlavně EU fondy.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

asi 1h debata k dálnici D3 - ale doporučuju protože je to v širší návaznosti i k D3 i k dalším druhům dopravy a vzhledem k tomu, že dostavba je až do 2. poloviny této dekády, tak jsou to kvalitnější informace k vývoji, který bude dál na Kysucích ...

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Termín dostavby D3 se posunul ke konci dekády :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=225&t=7276
https://transport.sk/spravy/cestna-dopr ... -minister/

Nejbližší úsek se začne soutěžit nejdříve v roce 2023. Jednak příprava částečně znova a jednak stejně nejsou peníze a půjde to z nových fondů, takže tomu musí odpovídat i ta příprava.

Nic nové pod sluncem, pouze zreálnění situace. Najednou je ten můj odhad jaksi blíže.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

ačkoliv župa protestuje, nic s tím nenadělá

Doležal potvrdil oddialenie dostavby D3, župa nesúhlasí, Kysuciam hrozí kolaps

1.12.2021

Jurinová žiada ministra dopravy o stretnutie.

KYSUCE: Minister dopravy Andrej Doležal avizoval oddialenie dobudovania D3. Dôvodom je nové posudzovanie vplyvov stavby na životné prostredie aj nová štúdia uskutočniteľnosti. Staré analýzy sú neaktuálne. Žilinská županka Erika Jurinová reštart projektu považuje za neprijateľný pre kraj.

Záväzky voči EÚ

„Reštart by veľmi pravdepodobne znamenal začať úplne od začiatku. Nedokončená diaľnica D3 prináša nevyčísliteľné negatívne dôsledky pre obyvateľstvo dotknutého regiónu Kysúc, ale aj obrovské škody pre národné hospodárstvo a priemysel, ktorý sa pred mnohými rokmi etabloval v regióne na základe prísľubov dostavať dopravnú infraštruktúru," komentuje Jurinová.

Diaľnica D3 je podľa nej európskym problémom, cez D1 a D3 sa Slovensko pripája k diaľničnej sieti Európskej únie.

Podľa informácií kraja sa príprava novej správy o vplyve na životné prostredie (tzv. EIA) diaľnice D3 ešte ani nezačala. Nová štúdia uskutočniteľnosti je podmienkou EÚ, aby Slovensko mohlo na diaľnicu čerpať eurofondy. Únia nám zároveň hrozí sankciami, ak diaľnica nebude hotová do roku 2030.

Podľa Jurinovej je župa pripravená výsledok štúdie realizovateľnosti pomôcť urýchliť. „Disponuje množstvom vlastnej dokumentácie, ktorú spracovali tímy najlepších odborníkov za účelom analýzy udržateľnej mobility kraja, dopravnej obslužnosti a regionálneho rozvoja." Krajská samospráva zdôrazňuje, že štúdia realizovateľnosti má projekt posunúť na európsku úroveň, nie ho zastaviť.

Zlé správy pre Kysučanov

Diaľnica D3 je naďalej pre rezort dopravy prioritou. Doležal však tvrdí, že vypracovanie EIA potrvá ešte 13 mesiacov. „To znamená do januára 2023, vtedy budeme musieť všetky zistenia zapracovať do územného rozhodnutia, do projektu. V priebehu roku 2023 budeme môcť spustiť verejné obstarávanie, to bude trvať ďalší rok a som v roku 2024," odhaduje nový scenár minister.

Dostavba D3 bola avizovaná do roku 2027. Pre ohlásené spomalenie stavby kraj požiadal ministra o stretnutie.

Chce získať informácie o harmonograme príprav na zahájenie výstavby D3, ale aj upozorniť na blížiace sa dokončenie diaľničných pripojení, ktoré ohlasujú poľskí a českí partneri už na rok 2023.

Kritickým spúšťačom dopravných obmedzení bude tiež nevyhnutná rekonštrukcia mosta v Radoli, na hlavnom ťahu medzi Žilinou a Českou republikou, ktorá sa má realizovať už v budúcom roku. Kraj sa obáva, že otvorenie diaľnic za hranicami bude pre Kysuce absolútnou katastrofou. Ak nebude región pripravený na očakávané dopravné obmedzenia, doprave hrozí kolaps.

https://www.aktuality.sk/clanok/vfgt01d ... zi-kolaps/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dokončenie diaľnice D3 môže byť reálne v roku 2029

MM28.12.2021

Dokončenie celého úseku diaľnice D3 môže byť reálne v roku 2029. Na brífingu v Kysuckom Novom Meste to v stredu uviedol predseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Juraj Tlapa. Pripomenul, že tri diaľničné úseky D3 sú aktuálne v štádiu posudzovania vplyvov na životné prostredie, ktoré skončí v roku 2023.

„Z neho vyplynú povinnosti, ktoré budeme musieť zapracovať do projektovej dokumentácie. Je reálne, že na konci roku 2024 alebo na začiatku roku 2025 sa môže pristúpiť k verejným obstarávaniam. Ak sa to podarí tak rýchlo, ako pri privádzači do Kysuckého Nového Mesta, tak v roku 2026 sa môžu všetky tri úseky stavať,“ povedal Tlapa.

Podľa štátneho tajomníka Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR Jaroslava Kmeťa je D3 prioritnou stavbou na financovanie z Kohézneho fondu. „To obdobie sa začalo v roku 2021 a končí sa v roku 2027, čerpať sa bude dať až do roku 2029. Ale myslím si, že ak budú pripravené všetky zvyšné úseky, tak majú zabezpečené financovanie z európskych peňazí,“ doplnil.

Predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Erika Jurinová ocenila spustenie výstavby privádzača D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto. Nadmernú dopravnú záťaž na Kysuciach však podľa nej vyrieši iba diaľnica D3. „Uvedomujeme si, že pri výstavbe privádzača dôjde k obmedzeniam. Ale inak sa to nedá zvládnuť. Preto sme uvítali ochotu MDV aj železníc posilniť vlakové spojenia. Aj keby sme chceli posilniť autobusové spoje, je to zbytočné, lebo naozaj stoja v zápchach. Takže, jedinou cestou ako pomôcť ľuďom, dochádzajúcim za prácou, je posilnenie vlakovej dopravy,“ skonštatovala.

https://transport.sk/spravy/cestna-dopr ... roku-2029/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Zahrávanie sa s ohňom. Výstavba kysuckej diaľnice sa posúva na posledný možný termín

Dňa 16.2.2022 bol Ministerstvom dopravy na vládu predložený materiál, ktorým sa upravuje harmonogram výstavby cestnej infraštruktúry. Tento bod zasadania nakoniec nebol prerokovaný.

Materiál nakoniec nebol prerokovaný, ale z návrhu vyplýva, že výstavba diaľnice na Kysuciach sa má začať okolo roku 2027. Ak nechceme prísť o financie, musí byť hotová za necelé tri roky (do roku 2030).


O dôvodoch sa dá diskutovať. Zjednodušene môžeme povedať, že podľa argumentácie ministerstva dopravy za situáciu môže minulá vláda, resp. minulý minister dopravy. Vznikla potreba prepracovať dôležitý dokument Štúdia realizovateľnosti a posúdenie EIA. To spôsobuje ďalšie prieťahy v dokumentácii projektovaním, obstarávaním.

Otázky Kysučanov a prečo je výraz „absolútna priorita“ relatívny pojem

Mnohí Kysučania si však začínajú klásť otázky, či za týmto odsunom nie je aj nedostatok financií, respektíve ich presun na východ, prípadne na riešenie problémov výstavby súčasných stavieb. V skutočnosti nie Kysuce a D3 - absolútnu prednosť dostala križovatka D1/D4, R2 Košice a R4 severný obchvat Prešov 2. etapa. Ľubomír Jánoška: „Keď to zosumarizujeme, tak politický tlak okolo D1/D4 v Bratislave donútil zmeniť zákon o výstavbe diaľnic, R2 zmenila zákon o ÚVO.“

Pre Kysuce sa potvrdzujú zlé správy. S kolónami budeme žiť minimálne ďalších 8 rokov

Pozrime si dokument harmonogram výstavby cestnej infraštruktúry z minulého roku. (Vláda ho zobrala na vedomie). V ňom sa mala výstavba D3 znovu rozbehnúť v roku 2025. (okrem privádzača do KNM). Naša otázka, na ktorú sme nikdy nedostali odpoveď: Vtedy sa nevedelo o potrebe aktualizácie štúdie realizovateľnosti, posúdenia EIA? Kto v tom zlyhal?

A teraz si pozrime návrh dokumentu, ktorý mal byť predložený 16.2.2022, no nakoniec nebol prerokovaný. Reálny začiatok výstavby má byť v roku 2026-2027. Podotýkame, že termín platí, ak štúdia realizovateľnosti, EIA, projektovanie či obstarávanie pôjde dobre.

Z materiálu vyplýva (oproti harmonogramu výstavby, ktoré vypracovalo ministerstvo dopravy minulý rok) dvojročné oneskorenie celého procesu prípravy a výstavby diaľnice D3. Ukončenie sa posúva na rok 2029 - 2030.

Čo to pre výstavbu D3 znamená? Naše otázky sú následovné:

Čo ak nás realita posunie vo výstavbe o mesiace neskôr a nesplníme záväzok voči EÚ a nedostaviame D3 do roku 2030? O koľko peňazí môže prísť Slovensko?

Sme pre našich susedov dôveryhodný partner, keď roky tlačíme, aby európsky koridor TEN-T šiel cez Slovensko a nakoniec sme najväčšou brzdou projektu my?

K téme sa vyjadril aj Ľubomír Jánoška: „Naplnili sa najhoršie scenáre výstavby. Kysuce budú ešte desaťročie trpieť pre všetky chyby ministerstva dopravy a NDS. Neurobilo sa nič. Ani vlaková zástavka pri Schaeflleri, ani opatrenia na plynulú premávku na 1/11. A privádzač prinesie ďalšiu svetelnú križovatku. Pomôže to Kysuckému Novému Mestu, ale čo ostatné Kysuce? Poliaci a Česi dokončujú svoju úlohu v cestnej infraštruktúre v 2023. Prinesie to ďalšie navýšenie tranzitu. A prinesie to aj preťaženie všetkých obchádzkových trás, hlavne Semeteš, Lutiše, ale aj Makov a Orava.“

Všetci, ktorí rozhodujú o financiách a prioritách si musia uvedomiť dôležitý fakt, že dostavba D3 (a to naraz a v celosti) nie je len pre Kysučanov, ale pre celé Slovensko.

Minister A. Doležal pri nástupe do svojej funkcie deklaroval, že cestná sieť je odborná téma a malo by sa s výstavbou ciest postupovať podľa skutočných potrieb Slovenska a nie na základe politických vplyvov. Držíme mu palce aby v tomto predsavzatí nepoľavil.

https://www.mojekysuce.sk/spravodajstvo ... zny-termin
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „D3 (SK)“