Článek ke Štrečnu:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=6025 .
Dočtete se tam, že se neví jak je na tom okolní masiv po řízeném odtržení kousku skaly. Kousek na pohled, jinak je to řádný balvan. Dočtete se taky, že původně se to mělo dávat dole jinak, ale stačila snažší metoda. Jinak řečeno to mohlo spadnout kdykoliv.
Bavíme se o nejvytíženější silnici I. třídy mimo Bratislavského kraje. A o výslovně místě, kde když je nad tím takové bralo, tak by se to mělo monitorovat. Dávno tam měla stát galerie, ale na tu nejsou peníze, protože prý vynaložit 5-6 mil. € není možno. No tak se vynaloží původně o 80% méně, aby se nakonec i tak všechno prodražilo pro problémy. Ale co je ve výsledku? Ve výsledku je tady paralyzovaný provoz
obcházky pro kamiony jsou od 110 do 350 km dle varianty namísto 30 km. To znamená problémy s tím hlavním: automobilový průmysl + dojíždění do práce atd. To jsou takové ztráty a vynaložené náklady, že to se dávno vrátilo, protože již obcházky o víkendech to přinavracejí zpátky. A ten chaos s rozkládáním dopravních značek všude na vstupech na území Slovenska atd. Naštěstí Slovensko není reální tranzitní země, do které někdo ze západu vjede, aby pak jel nutně severem směr východ, protože většina tranzitu valí západ EU - Balkán přes D2. A ti ostatní jsou na tuto situaci zvyknutí. Ti ostatní tedy převážně řidiči ze států V4 a Balkán, ale ti jezdí a obsluhují ten místní průmysl.
Nedočtete se tam, že by se věděl rozsah poškození masivu, ale je tam ujištění že stále platí, že do konce měsíce se silnice zprovozní. Dále se tam nedočtete, jak se k tomu staví stát, ale dočtete se tam, že obce si troufají blokovat kamiony. Tady přitom nejde o tom, že kamiony nepatří na nějaké silnice, tady jde o to, že je tady mimořádná situace, takže pak dle tohoto klíče, když někde budou povodně, tak ať si to ty obce řeší samotné. Dle této logiky já bych tak klidně argumentoval.
Máme tady 2+1, který je část roku nesjízdný když je třeba zima, nebo údržba a opravy. A dnes tady nemáme ani to. Ze Žiliny nyní nevede typ státní silnice směr východ. Nikdo neví zda 2 týdny nebo 1 měsíc. Ale do posledního dne bude platit, že to budou 2 týdny. Nejhorší na tom je, že když se něco takové stane, tak má okamžitě na místo vyjet někdo kompetentní a řešit to minimálně tím, že něco konkrétní řekne, ale oni už ihned nemůžou, protože po dlouhých týdnech se ledva domluvilo, co se vlastně se Strečnem provede. Tam na odkazu vidíte jaký ten balvan je a co je ještě všechno nad tím.
Někdo moudrý, nebudu jměnovat, taky řekl, že ta galerie by pád toho hradu neunesla. To už jsme nakonec i na hradě. Masivní galerie jaké vidíme ve Švýcarsku, Kanadě, Japonsku, Afghánistánu vydrží zemětřesení a následní pády dolů nebo pády lavin se vším všudy.
Před roky spadl balvan, zemřela občanka ČR. Tehdy se psal rok 2007. Sítě nevydrželi, je tam značení pozor pády skal atd. Nevím jak a zda se to řešilo ještě jinak. Již tehdy musel stát znát stav brala. Snad nejsou všichni geologové a státní instituce neschopné, protože pokud jsou neschopné, tak ať nejsou a ať se všechno realizuje přes poradenské společnosti. Které ať to navrhnou od základů tak jak to dělají i jinde, když se hledá jaká trasa, jaká geologie atd.
Teď už nic, teď se Strečnem nic, protože teď už jen nějak co nejrychleji provést úpravy. Než se tak stane, tak trpět, protože náhrada není. Na Slovensku není jen Strečno ... je mnoho hořských průchodů, kde ujíždí polovina pruhu do propasti atd., je mnoho zřezlých svodidel v serpentinách, které prorazíte i v 40 km/h. Koho to trápí? Jak vidíte na Slovensku to netrápí nikoho koho by mělo.
Hlavně, aby ale ta sanace brala byla kvalitní. Dálnice tady ještě pár let, možná i polovinu dekády nebude. Nu co, při Bratislave musí postačit jediná dálnice bez náhrady a když se na ní něco stane nebo se musí opravit či modernizovat tak kolabuje provoz a jinde je jen státní silnice a když se na ní něco stane vždyť objet se to stále jinudy dá, i 10x déle, ale dá.