Silnice I. třídy

Vše o výstavbě, provozu a údržbě silnic I. tříd na Slovensku.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Stát původně definoval rozpočet SSC v tomto roce na 108 mil. €, ale prostřednictvím dodatků jej zvedl již na 186 mil. €. :ok:

Stejně tak v minulém roce proinvestovala SSC asi 200 mil. €. I proto se masivně obnovují silnice I. třídy a pracuje se na vícero mostech. Ovšem obojí je stále na tom špatně (asi 900 km jedniček žádá lepší opravy a o mostech nemluvme - ale formuje se mostní program).

https://sita.sk/nasadoprava/tohtorocne- ... ionom-eur/

Ideální stav by byl 320 až 380 mil. € ročně, pokud by stát chtěl udržet program na vozovky, program na mosty, program na výstavbu obchvatů/přeložek, program údržby tak, aby se mohlo lépe plánovat jak do dokumentací k výstavbě, tak že by došlo za 10 let k zásadnímu zlepšení stavu silniční sítě, která přenáší polovinu dopravní zátěže SR.

Vícero stran sa dušuje, že k základnímu asi 100 mil. € rozpočtu se udrží i program na vozovky a že se zavede mostní program. Tudíž je šance udržet výdaje ve výši 200 mil. € ročně i nadále. Nová výstavba by mohla tento stav zlepšit o 40 mil. €.

Přitom ještě 4 roky zpátky byl základní rozpočet v úrovni 1/4 toho co dnes. To právě nestačilo ani na udržení stavu vozovek.

Já se všem rekonstrukcím jedniček nevěnuji, ale je jich opravdu hodně. Jdou do hloubky běžně 10 a více cm v kompletní šířce, upravují se i doplňky ve městech, když to jde městem. Pracuje se na celém Slovensku. Jde o mnoha km rozsahy. Takže to tempo je opravdu kolem 800 km za 4 roky. (hrubý odhad) a kontrahace prací jde do roku 2024.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

po podivné smlouvě na nový pronájem centrály je tady další zvláštní postup očividně nevýhodný pro stát:

SSC zaplatí za bezpečnostní audit 5,7 milionu eur. Je třikrát dražší než v Česku

https://www.aktuality.sk/clanok/1Z6O5Gc ... o-v-cesku/

volně přeloženo

Tendr s jedinou nabídkou vyhrálo občanské sdružení, které se zpočátku věnovalo karavanům. Oprávnění na činnosti, které bude dělat pro státní firmu, získalo více než měsíc po vyhlášení tendru.

Bezpečnost slovenských cest I. třídy by měli posoudit odborníci - a to na základě jejich vizuálního vzhledu ať už přímo na místě, nebo z videí, nahraných na kamery v jedoucích autech. Kromě toho Slovenská správa silnic (SSC) plánuje i další silniční bezpečnostní audity za více než pět milionů eur.

Silničářům je dodá zvláštní občanské sdružení po podezřelé soutěži. Začátkem dubna SSC uzavřela poměrně velkou zakázku s občanským sdružením Autoclub, které dříve nikdy žádnou smlouvu se státem nemělo.

A smlouvu doprovází i další podezření: cena nevzešla ze skutečné soutěže - Autoclub byl jediný, kdo poslal nabídku. Ve srovnání s českými auditory nabízí Autoclub služby třikrát dražší. Navíc i oprávnění, aby je mohl provádět, získal Autoclub až v průběhu tendru.

Jako konečný uživatel výhod Autoclubu vystupuje Peter Roth - bývalý člen představenstva státního Transpetrolu z dob ministra hospodářství Juraje Miškova (SaS). Roth figuroval i ve firmě s oligarchem Josefem Brhelem.

Pět milionů za činnosti SSC

Autoclub má silničářům dodat služby, které mají pro laika poměrně formální názvy: analýza a statistické vyhodnocení míry rizika na silniční síti, výkon vizuální silniční bezpečnostní inspekce na místě, periodická zpráva o provedených opatřeních a periodická aktualizace analýzy bezpečnostních rizik.

Část těchto činností od nás vyžaduje Evropská unie podle směrnice, která platí již od roku 2008. Není proto překvapením, že je silničáři ​​potřebují. Například v Česku je dělají průběžně už od novely tamního silničního zákona z roku 2011.

Silničáři ​​za tyto služby zaplatí za čtyři roky 5,7 milionu eur.

Karavanisté auditory

Sdružení Autoclub od svého vzniku podávalo účetní závěrky, které až na jedinou nejsou zveřejněny. K dispozici je jen poslední účetní závěrka – podle ní mělo za celý rok 2022 nulové příjmy. Za rok 2021 mělo sdružení příjmy 10 840 eur.

Podle zakladatelské listiny jsou cíli sdružení „camping, caravan, motorismus“, tedy volnočasové aktivity, které mají daleko od odborných činností, za které budou inkasovat miliony od silničářů. Sdružení v době svého vzniku plánovalo zajišťování výuky na dětských dopravních hřištích či zlepšování podmínek pro rozvoj motorismu doma a v zahraničí.

Letamo.cz : Objevte nejnovější slevy a letáky obchodních řetězů jako Tesco , Kaufland či Lidl .

Trojnásobné předražení

Když ve zmíněném Česku v roce 2011 se zavedením kontrol silnic začínali, počítali s tím, že to bude stát každý rok 20 milionů korun (840 tisíc eur). Reálné náklady jsou však ještě mnohem nižší než očekávání. „Náklady na zajištění auditů bezpečnosti v rámci působnosti ŘSD ČR dosahovaly mezi lety 2020 až 2022 výše 15,3 milionu. Kč s DPH. Průměrně jde o cca 5 milionů. Kč na rok,“ uvedl mluvčí ředitelství silnic a dálnic v Česku Jan Studecký.

Dvakrát větší země tedy utrácí na audity bezpečnosti 210 tisíc eur ročně. SSC jen v květnu vystavila Autoclubu dvě objednávky na celkem tři miliony eur. Naši sousedé by uměli za tuto částku financovat audity příštích 15 let.

Přestože je srovnání některých činností Autoclubu podle smlouvy složité, jelikož není jasné, v jaké kvalitě budou dodány výstupy, minimální srovnání vizuální kontroly silnic by nemělo být problematické. Je to vlastně prohlédnutí cesty s kamerovým záznamem, který se následně použije k posouzení bezpečnosti cesty. Takovou vizuální inspekci dodává Autoclub za 532 eur za kilometr.

V Česku přitom v menší smlouvě tuto činnost zajišťují za podstatně nižší částku - konkrétně 4046 korun, tedy 170 eur za kilometr.

Předražení slovenské zakázky potvrzuje i reference, kterou Autoclub obdržel od jednoho ze svých dodavatelů - české firmy Afry CZ. Tato společnost se totiž zúčastnila podobného projektu v Kazachstánu, kde se dělal bezpečnostní audit 5392 kilometrů komunikací za celkovou částku 930 tisíc dolarů. V přepočtu tak vycházel audit jednoho kilometru cesty na 172 dolarů.

Šéf Autoclubu Peter Roth na otázky týkající se cen či činností jeho sdružení odpovědět nechtěl.

„Neznám české ceny ani obsah plnění. My jsme se zúčastnili řádné transparentní soutěže a dali naši nabídku za předmět, který byl požadován. Prosím, kdybyste směřovali vaše další otázky na zadavatele, který tendr zadával,“ odepsal na zaslané dotazy.

Silničáři: Neznáme detaily české ceny

Silničáři ​​si z vysoké ceny těžkou hlavu nedělají. A to i přesto, že jsme je konfrontovali s faktem, že v Česku jsou náklady na bezpečnostní audity nižší.

„Vzhledem k tomu, že SSC nezná přesný rozsah činností a aktivit souvisejících s vámi zaslanou smlouvou, se k vaší otázce neumíme vyjádřit,“ odpověděl mluvčí silničářů Martin Guzi.

SSC nevadí ani to, že se do tendru přihlásil jediný uchazeč.

„Do soutěže se mohly zapojit slovenské i zahraniční společnosti. Na druhou stranu jde o specifickou činnost, kterou neposkytuje velké množství subjektů,“ vysvětluje Guzi, proč je možné, že do tendru přišla pouze jediná nabídka.

Auditory ze seznamu nevyužívali

Jak jsme již v úvodu článku naznačili, takzvaná vizuální inspekce, za kterou silničáři ​​zaplatí přes dva miliony eur, spočívá v posouzení bezpečnosti silnic tak, že odborník posuzuje jejich vizuální stav přímo na místě nebo z videa. Autoclub je bude provádět na síti silnic I. třídy ve správě SSC – tedy na 3300 kilometrech silnic.

Například v sousedním Česku existuje rejstřík osob odborně akreditovaných na poskytování bezpečnostních auditů, které tyto služby mohou poskytovat. A také je pravidelně poskytují – postupně po menších částech a jednotlivých úsecích. Na Slovensku také existuje seznam auditorů bezpečnosti silnic, silničáři ​​však dosud s nimi smlouvy na audit stávajících cest neuzavírali.

V květnu se však rozhodli audit pro třítisícilometrovou silniční síť předat do rukou jedinému občanskému sdružení. A toto sdružení většinu referencí muselo sehnat právě z Česka.

Silničáři ​​totiž od uchazečů vyžadovali podrobné reference - měli odborné požadavky až na čtyři odborné experty. Autoclub až tří odborných expertů ve svých referencích prokázal prostřednictvím české firmy Afry CZ. Autoclub má také slovenského subdodavatele - Dotis Consult, který dodal jednoho experta.

Třetina lidí, ale 90 procent zakázky

Nakonec tak sdružení Autoclub prokázalo, že má více, než bylo třeba – tedy až šest expertů. Mezi nimi deklarovalo dva vlastní, přitom i čistě externí reference by mu k prokázání splnění podmínek účasti stačily.

Přestože klíčové podmínky nabídka splnila díky české firmě a expertům se zkušenostmi, smlouvu zastřešuje Autoclub, kterému zůstane v kapse i největší část zakázky – téměř 90 procent. Subdodávka společnosti Afry CZ má hodnotu 10 procent a subdodávka Dotis Consult je nejmenší - pouhých 0,1 procenta.

Šéf Autoclubu Peter Roth neodpověděl na naši otázku, které konkrétní činnosti bude provádět přímo Autoclub bez českého partnera. Ani zástupce Afry CZ nechtěl na otázky směřující ke smlouvám s silničáři ​​odpovědět. „Jako subdodavatel nejsme oprávněni poskytovat k projektu jakékoli informace. Prosím, obraťte se na objednatele – SSC,“ reagoval Pavel Suntych.

Zápisy v rejstříku na poslední chvíli

Přestože Autoclub nejdůležitější část podmínek soutěže přes své české partnery splnil, podezřelé jsou rejstříkové zápisy jeho činností, které k poskytování služeb pro silničáře potřebuje. Některé se udály těsně před nebo těsně po vyhlášení tendru.

Toto občanské sdružení navíc za 12 let své činnosti neuzavřelo žádnou smlouvu se státem. Nefigurovalo ani v takzvaném protischránkovém registru partnerů veřejného sektoru, do kterého se právnické osoby obchodující se státem musí zapisovat. Autoclub se do něj zapsal v listopadu 2022 - jakoby náhodou právě měsíc a půl před vyhlášením tendru na správě silnic.

Do registru partnerů veřejného sektoru Autoclub exstatutáře Transpetrolu Rotha zapisoval další nominant Radičovy vlády - Dionýz Stehlík, který byl v letech 2010 až 2012 členem výkonného výboru Fondu národního majetku .

Ani v době zápisu do rejstříku však sdružení nemělo všechna potřebná oprávnění, aby mohlo pro silničáře dodávat bezpečnostní audity.

Podle živnostenského registru má Autoclub širokou paletu 14 činností, které může provádět. Všechny si však nechal zapsat až letos – a to buď od 6. února (tedy 10 dní před lhůtou pro vyhodnocení nabídek), nebo 8. března letošního roku.

Jeden z registrovaných předmětů činnosti Autoclubu, který byl zapsán již po lhůtě pro předkládání nabídek v tendru silničářů, zní: „Provádění hodnocení rizik, vypracování a aktualizování bezpečnostní správy a havarijního plánu, konzultační a poradenská činnost v určených oblastech na úseku prevence závažných průmyslových havárií. “

Silničářům nejsou zápisy činnosti Autoclubu na poslední chvíli podezřelé. \"Uchazeč podle zákona o veřejných zakázkách musí mít oprávnění poskytovat služby v rozsahu předmětu zakázky ke dni předkládání nabídek, co uchazeč splnil,\" uzavřel Guzi.

Kdo je Peter Roth

Peter Roth je bývalý šéf slovenské pobočky OMV. Exministr hospodářství Juraj Miškov ho nominoval do představenstva státního Transpetrolu. S Miškovem měl Roth i společný byznys, dvojice měla společný projekt Tankomat, který dnes zůstal už jen Rothovi.

Roth je bývalým šéfem Slovenské asociace motoristického sportu. V minulosti působil v orgánech společnosti Esterhazy společně s oligarchem Josefem Brhelem.

Byl také majitelem firmy Becep, která figurovala v pozemkové kauze města Stupava . Roth ji prodal advokátovi Tomáši Lysinovi, který je blízký Josefovi Brhelovi.

„Co se týká otázky na vámi jmenovanou osobu, nemám s ní žádné vztahy,“ odpověděl Roth na otázky týkající se Josefa Brhela. Ke společnosti Esterhazy se nevyjádřil.

V minulosti byl Roth spoluvlastníkem rádia Viva. Jeho tehdejší společník Dušan Budzák ho při neshodách označil za hlavu zločinecké skupiny . V orgánech rádia působil společně s Rothem i Rastislav Roško, advokát blízký Josefovi Brhelovi .

https://www.aktuality.sk/clanok/1Z6O5Gc ... o-v-cesku/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Výše uvedenou smlouvu nechá ministr Lančarič prověřit a prozatím pozastaví další platby: https://sita.sk/nasadoprava/statni-cest ... -preverit/

Státní silničáři ​​chtějí dát na bezpečnostní audit silnic první třídy miliony, Lančarič nechá podezřelou zakázku prověřit. Ministerstvo dopravy SR prověří zakázku své rozpočtové organizace Slovenská správa silnic (SSC) na bezpečnostní audit silnic I. třídy za 5,7 milionu eur včetně daně z přidané hodnoty (DPH).

ALE: Resortní šéf Pavol Lančarič potvrdil, že státní silničáři ​​na základě rámcové dohody z dubna za tyto služby již vyplatili zhruba 3 miliony eur.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10526
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od kot »

Před volbami vyplouvají na povrch pěkně černé fleky. Jako zbytky paliva z nádrží více jak 80 let potopené lodě Arizona...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Problémovou křižovatku v Rimavské Sobotě nahradí turbookružní křižovatka, práce potrvají zhruba rok

18. 08. 2023
https://sita.sk/nasadoprava/problemovu- ... hruba-rok/

Frekventovanou křižovatku silnic I/16, I/72 a II/531, na které byl problém odbočit z některých směrů, nahradí na hlavním tahu v Rimavské Sobotě turbookružní křižovatka.

S výstavbou se již začalo, staveniště předali dodavateli před dvěma týdny. Brzy na řidiče čekají první omezení.

Jak informoval státní tajemník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť , investice je ve výši 4 miliony eur s DPH. Hrazená bude z evropských zdrojů.

„Tipuji, že denně zde projede možná 10 tisíc aut. S touto křižovatkou bylo třeba něco dělat, protože auta, která jela z Rimavské Soboty nebo z Hnúště se neuměla dostat na hlavní tah,“ upozornil Kmeť.

Dodal, že stavební práce potrvají zhruba rok. Rozděleny budou do dvou etap. \"S první etapou začínáme is objížďkovými trasami, is uzávěrou příští týden a dokončíme ji do prosince,\" dodal státní tajemník.

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Okružní křižovatku ve Strážském otevřou ve čtvrtek (Strážske si jináč stěžuje na poškození místních komunikací ...)

RK30.08.2023

Okružní křižovatku ve Strážském otevřou ve čtvrtek. Stavební práce na vybudování okružní křižovatky ve městě Strážske v okrese Michalovce jsou ukončeny. Novou křižovatku slavnostně předají do zkušebního provozu ve čtvrtek (31. 8.). Informovala o tom společnost Eurovia SK, která dílo za 874 000 eur zrealizovala pro Slovenskou správu silnic (SSC).

Nový kruhový objezd nahradil původní neřízenou křižovatku silnic první třídy I/18 a I/74. Díky novému okruhu podle firmy splňuje silniční komunikace v tomto úseku technicko-provozní standardy a zajistí lepší přehlednost a plynulost průjezdu vozidel.

https://transport.sk/spravy/cestna-dopr ... strazskom/


začátek výstavby jsem uvedl zde: viewtopic.php?p=269894#p269894


+ foto po a před: https://www.vinci-construction.cz/blog/ ... -strazskom

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 12.9.2023 19:33:14, celkem upraveno 1 x.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Byla podepsaná smlouva na výstavbu obchvatu města Sabinov. Zapracoval jsem to do tohoto příspěvku: viewtopic.php?p=248725#p248725 . Vzhledem k tomu, že omezuji přítomnost ve fóru, tak již nezakládám nové vlákno, protože to stavebně sledovat nebudu a navíc se snažím spíš věnovat hlavním tahům navázaným na ČR. Proto třeba, Prievidza má své vlákno.

Rychlá fakta:

délka: 10 km
náklady: 74 mil. € bez DPH
zhotovitel: Hochtief
doba výstavby: 3 roky + zimní období

https://sita.sk/nasadoprava/vystavba-ob ... tovitelom/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Silnice I. třídy (SK)“