Silnice I. třídy

Vše o výstavbě, provozu a údržbě silnic I. tříd na Slovensku.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

I/78 Námestovo - prieťah :arrow:
prieťah.jpg.large.jpg
prieťah.jpg.large.jpg (722.27 KiB) Zobrazeno 9081 x
*zahajuje se rozsáhlá rekonstrukce průtahu přes Námestovo
*jedná se o 2,5 km úsek a práce potrvají do konce 11/2015
*původní silnice se přesune blíže k Oravskej přehradě, čímž se uvolní prostor pro autobusové zastávky v obou směrech a postaví se nová hlavní kruhová křižovatka

Původní záměr realizovat tuto stavbu byl uveden v seznamu VPP na roky 2009-2011 s cenou cca. 360 mil. SKK, realizace probíhá až nyní s vysoutěženou cenou 4,7 mil. € bez DPH.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 15.10.2021 20:36:51, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lenny
Autor
Příspěvky: 10800
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

I/18

Příspěvek od Lenny »

V Ružomberku kromě propadlých kanálů ve vozovce mě zaujala ještě toto místo http://www.mapy.cz/s/k6xo které vypadá jako příprava na nějakou MÚK či zkapacitnění?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: I/18

Příspěvek od MickeyMouse »

Tak nad tim dumam pokazde, kdyz jedu kolem. Je to urcite kus MUK. Podle me se nekdy hluboko za komunistu pocitalo se zhovadilostmi typu severojizni magistrala i v jinych mistech. Misto obchvatu se mely stavet prutahy (viz planovana sit prutahu skrz Prahu) a toto je podle me pamatnik te doby. Nepocitalo se moc s tranzitem, proto mely vest D skrz mesto.
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od ML90 »

Jak je na tom v současnosti jiná silniční infrastruktura na Slovensku mimo dálnic? Nedávno jsem byl na východním Slovensku a bylo tam docela dost opravovaných silnic první třídy. Jenom od dukelského průsmyku do Svidníku se stálo asi na pěti semaforech (sice trochu opruz, ale konečně se to pohnulo, ta silnice byla strašná) a nákladní automobily odkláněli do Prešova přes Stropkov a Vranov nad Topľou. Totéž pak pokud si pamatuji dobře z Bardejova do Svidníku, kde psali tuším objezd asi 130km.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

ML90, je tu k tomu nové téma: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=205&t=4806 , kde ostatně naleznete i vámi psané "novinky". Situace ale jinak vypadá bídně, cca. 1/3 silnic v dobrém a perfektním stavu, kdežto 50% ve špatném a havarijním a zbytek je na pomezí. Obchvatů se staví minimum, na rozdíl od ČR se za posledních 20 let nestaví téměř nic a pokud něco tak na etapy a i to jen kvůli průmyslu, z dopravního hlediska je katastrofální po celé zemi. Přeložek je minimum, problémem jsou i 3. stoupací jízdní pruhy. Nemluvě o tom, že několik desítek až stovek km je síce na papíře I., ale nemají pomalu parametry ani na II. třídu. A nebýt krize s 1. balíkem EU fondů, tak se neopravilo ani těch cca. 800 km za několik stovek mil. € za uplynulé 4 roky, protože by nezbylo peněz; přesunuto z výstavby rychlostních silnic, kde to uvázlo.

To, co jste napsal je sice hezké, ale takových oprav by bylo nutno dělat mnohonásobně více.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od ML90 »

Díky za odkaz. Osobně neznám moc dobře situaci v jiných částech Slovenska, ale právě do oblasti Dukly jezdím docela často, takže jsem tyhle opravy zaregistroval i v souvislosti s tím, že na tak důležitém úseku byla skutečně katastrofální silnice. Spíš mě prostě zajímalo, jestli se něco víc dělá i jinde na Slovensku nebo ne.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Ano, rozumím. Na tom odkazu máte i seznam plánovaných prací. ;) Kromě toho se nedělá nic zásadní; opravu pokládaním emulzního mikrokoberce, který po dalších 3 letech vypadá jako kdyby se tam ani nic neudělalo anebo opravu 900m silnice na úsecích, které mají 4-5 km souvisle zničenou vozovku snad ani nemůžeme považovat za opravy. Ty nejhorší výtluky se stát snaží opravovat, ale zas je to jenom šití horkou jehlou, protože když do jámy vplácnete na jaro jednu vrstvu asfaltu, která přes noc promrzne a poté v létě dostane silnice zabrat kamionem, tak je každou chvilku asfalt z jámy venku a hrbol všude kolem, takže cyklisté ačkoliv by rádi jeli po krajnici, tak nemohou, takže ještě i ti brzdí provoz, protože absence cyklocest paralelně k silnicím I. třídy chybí, i když o potenciálu cestovního ruchu se mluví od vzniku samostatní SR.

Jinak řečeno: když po silnicích I. třídy jede 50% tranzitu, tak se musí dobudovat kostra D/R. A dokud ta nestojí, lepší silnice tak brzo nebudou. A bohužel nejsou peníze ani na cyklickou obnovu vozovek, takže se pak další opravy prodražují a to co by jinak stálo pár stovek tisíc € stojí často miliony, ostatně jak i často vidíme. A samozřejmě, že při takovém rozsahu prací se pak dělají kolony, ale to je zas o jiném.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od ML90 »

Jasně chápu, to že bez základní D/R kostry se to nezlepší je jasné. Právě třeba u toho Svidníku to opravovali skutečně do hloubky, nešlo jenom o položení nového asfaltu, ale bohužel nemám žádný důkazní materiál v podobě fotografií :) Ale evidentně je to spíš výjimka než pravidlo.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Menší souvislé opravy se celoplošně téměř nedělají (to je opravdu zanedbatelné, celý rozpočet SSC postačuje na zajištění spolufinancování aktivit k EU fondům, na různe dokumentace a studie a na údržbu a proplácení za ní krajům a to co zbývá je najnevýš pár desítek mil. € a to je na ten stav silnic zcela neodpovídající), protože je nikdo neproplácí. ;) EU fondy jdou na rekonstrukce silnic I. třídy, protože se díky vícero faktorům zlepší bezpečnost provozu a to je hlavní cíl pro Brusel, aby zaplatil jinak pro Brusel bezcennou obměnu asfaltové vozovky, protože Brusel jedná v rovině, že obměnu vozovek si mají státy zajistit sami. Ale souborem opatření: zlepšení únosnosti opravou podloží, zesílení krytu vozovky, pokládka lepšího asfaltu, dále samozřejmě lepší dopravní značení všech typů včetně nových svodidel, ořezávek krajníc, ořežávek zeleně atd. se docílí, že předtím zcela nevyhovující silnice, která byla nebezpeční je najednou v tak dobrém stavu, že provoz po ní je lepší. Ale je to jenom výklad pojmů a situace, protože tohle najednou Bruselu stačí a Slovensko se řídí tím, že jde o eliminaci bezpečnostních rizik na silnicích, nikoliv že by šlo o obnovu vozovek jako takové, co tedy ani nejde, ale nikdo již nepoví, že opravy takových rozměrů se prakticky bez zapojení EU fondů ani neprovádějí; to je opravdu ta výjimka.

Pokládky emulzních mikrokoberců je jen prodlužování stavu životnosti vozovek a provádí se tam, kde je nutná investice do silnice ve větším rozsahu, ale nezbývá peněz. Ale nedá se to dělat donekonečna. A dle toho vypadají silnice po celé zemi. Mnoho, mnoho tahů když jedete 50-200 km, tak se střídájí superluxusní vynovené úseky i o délce 8 km s úseky 4 km v havarijním stavu. Jaksi chybí takový impulz na obnovu, jaký je řadu posledních let v Polsku anebo v Maďarsku (beru jen sousední země).

A co se týče té kostry D/R, tak ta nebude do roku 2030 tímhle tempem. Ono je to hezké, že se staví D1/D3 a chystá se D4 a část R2 rychleji, ale to zdaleka není to co má dávno být v provozu. Spíše bude nevyhnutní nalézt další zdroje na obnovu vozovek a silnic a mostů. A dokud se tohle nestane, tak se nezlepší stav silnic I. třídy nikdy.

To, co píšete je tak, je to obnova "do hloubky". :P
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od ML90 »

Tak ono když se to vezme do důsledku, tak se není čemu divit. Když to porovnáte s ČR tak není Slovensko zas o tolik menší, ale má o polovinu méně obyvatel a výrazně náročnější terén na stavbu infrastruktury. A to už vůbec nemluvím o vámi zmiňovaném Maďarsku a Polsku. Ostatně známí z Polska se nedávno při společné cestě podivovali, když jsme projížděli pod estakádami D1 v úsecích Fričovce-Svinia a Jánovce-Jablonov. V tomhle směru je Slovensko ve skutečně nezáviděníhodné situaci a na stavbu dalších silnic si holt budeme muset počkat. Přitom třeba tu R4 bych viděl docela rád, ale co se dá dělat. No ale to už je trochu OT, takže víc se k tomu vyjadřovat nebudu :)
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Rio13zm »

napriklad na zapadnom slovensku sa opravuje cesta 1/62 kusok za Sencom az po Sladkovicovo. cesta bola v otrasnom stave, bola to "panelka" a teraz ju robia uplne nanovo. snad sa dockame rekonstrukcie tychto starych CB ciest aj pri Trencine a Turcianskych Tepliciach
viky
Příspěvky: 1288
Registrován: 16.3.2009 17:41:34
Bydliště: na trase budoucí R49

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od viky »

Tak u Turčianských Teplic z toho snad udělají rovnou R3 až po Štubňu,ne? :jidlo:
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.6.2016 13:12:43, celkem upraveno 1 x.
Důvod: necitujte, když reagujete na předchozí příspěvek
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Rio13zm »

ani to nie je iste. od Martina su 3 varianty a modry sa napoji pri Turcianskych Teplciach na staru cestu 1/65, ale ta uz nie je v takom dezolatnom stave ale od Martina po Tur.Tep.

mapa variantov v pdf 37mb http://www.enviroportal.sk/eia/dokument/99520
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Rozsah silnic I. třídy se zvětší, ale zřejmě se nebudou provádět i stavební úpravy. Silnice II. třídy, která spojuje Košice a Kežmarok se změní na silnici I. třídy a bude se o ní starat SSC. To je v praxi sice dobrá zpráva pro kraj, který nemá peněz nazvyš a papírově pro regiony, že budou mít státní silnici, ale finančně podvyživená SSC nebude moct provádět nějaké větší práce na tahu.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=208&t=4973
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

hezké video ze silnice I/50, provoz v neděli
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Rio13zm píše:netreba zabudat ani na cesty 1.triedy, spomeniem zrekonstuovanu cestu cislo 62 Senec-Sladkovicovo, alebo 65 obchvat Martina, hranicny prechod Mnisek nad Popradom a niekolko dalsich. snad sa dostane aj na tieto komunikacie v buducom roku a bude to zase o kus lepsie.
Z hlediska investicí a rozsahu je to opravdu úspěch, opravilo se na 600 km silnic I. třídy a to velmi kvalitně. :idea: Na druhou stranu, výhled není již takhle optimistický, protože to bude záviset od dalších zdrojů ze st. rozpočtu, protože EU fondy pokryjí již jen 50% tohoto rozsahu do roku 2020 a v havarijním/nevyhovujícím stavu je stále přes 1.000 km + za 5 let se tam další silnice dostanou. Ale ano, hodnotíme co se udělalo a zde není co vytknout. Tempo 150/200 km silnic rekonstruovaných ročně se ještě nikdy nikomu v tomto rozsahu stavebních prací nepovedlo.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Na silnice I. třídy směruje z nových fondů 345 mil. € :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5208

*celkem se v letech 2012 - 2020 zcela zmodernizuje 1/3 silnic I. třídy; komplexní modernizace obnáší zesílení a obměnu vozovky, nové odvodnění, nová svodidla, značení jak svislé tak vodorovní, nové inteligentní prvky atd.

Zlepšení stavu silnic se dá očekávat až v dalším desetiletí. Nyní to je o udržení stavu, zastavení totální degradace vozovek a stavu mostů. V letech 2012 - 2016 se celkem zásadně zmodernizovalo 20% silnic I. třídy.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lenny
Autor
Příspěvky: 10800
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Lenny »

Jel jsem dneska po silnici I/50 Zvolen - státní hranice. Můj pocit z ní je, po Nováky stav povrchu dobrý, v nedávné době zde proběhli významné rekonstrukce např. čtyřpruh Nováky - Prievidza. Dál je to špatné, a čím blíže k Trenčínu, tím horší je povrch vozovky. CB kryt v okolí Trenčína je již dávno za svojí životností. Je v daleko horším stavu než starý CB kryt na D1.

Taky se zde objevili nové číslo silnice 9 na několika místech.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Rio13zm »

Vsetky cesty 1. triedy s CB povrchom su vo velmi zlom stave. Ale zacina sa to pomaly opravovat, I/62 od Senca po Sered je vramci Trnavskeho kraja cela opravena. Ma sa zacat s rekonstrukciou I/65 v useku Martin - Turcianske Teplice, ktora je este horsia ako tebou spominany usek Banovce - Trencin I/9.
elrondecuba
Příspěvky: 123
Registrován: 15.3.2009 14:12:09
Bydliště: Praha 4

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od elrondecuba »

A dělá se opět CB? Díky.
eric987
Příspěvky: 75
Registrován: 18.1.2016 21:22:12

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od eric987 »

Nie, AB kryt. S CB krytom sa mimo tunelov uvazuje (resp. je planovany) len na D1 BA-Trnava a obchvate Presova.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 21.4.2016 22:32:33, celkem upraveno 1 x.
Důvod: prosím necitujte, když reagujete na předchozí příspěvek
viky
Příspěvky: 1288
Registrován: 16.3.2009 17:41:34
Bydliště: na trase budoucí R49

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od viky »

Nevím,kam zařadit svůj následující dotaz.
Třeba už se to tu probíralo ,ale není v mých silách vše číst...

Tak teda: Proč po rekonstrukci nebyl úsek Handlová -Prievidza přeznačen na rychlostní silnici?
Na jednu stranu chvályhodný počin do eRek zařadit půlprofily a zvýšit rychlost na 100km/h,a na druhé straně na komunikaci parametrově dálničního typu jet max.90Km/h je tristní.
Je to snad tím,že nemá doprovodnou komunikaci?Tu ale v některých úsecích v podstatě nemá ani R2 v okolí Žiaru nH
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Protože to není rychlostní silnice, tak proto nebude přeznačená. Rekonstrukce se týkala povrchu, nikoliv úpravy parametrů; připájecí a odpájecí pruhy jsou krátké. O navýšení MPR na 100 km/h a výše se uvažuje již řadu let, ale prozatím se to po technické stránce nenaplnilo. Paralelní komunikace s tím nic nemá, ta není ani v případě R1 na některých místech.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lenny
Autor
Příspěvky: 10800
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Lenny »

Rio13zm píše:Ma sa zacat s rekonstrukciou I/65 v useku Martin - Turcianske Teplice, ktora je este horsia ako tebou spominany usek Banovce - Trencin I/9.
To je pěkná a rychlá silnice, škoda jen, že je tak rozbitá. Nový povrch je zde potřeba jak sůl. Bude využita v rámci výstavby R3?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Rio13zm »

povodne sa ten usek mal pouzit, podla poslednych sprav sa ma ta cesta zrekonstruovat a vedla nej postavit plnohodnotna R3. ale neviem v akom poradi :), ci rekonstrukcia a potom R3 alebo naopak.
Odpovědět

Zpět na „Silnice I. třídy (SK)“