Silnice I. třídy

Vše o výstavbě, provozu a údržbě silnic I. tříd na Slovensku.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Silniční databanka :arrow:

http://www.cdb.sk/sk/Novinky.alej

*rozsáhlé informace o slovenské silniční síti (nejen silnice I. třídy)
*rozsáhlé mapy, mapové podklady atd.

Portál Informačného systému modelu cestnej siete SSC :arrow:

https://ismcs.cdb.sk/portal/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 23.11.2019 10:44:32, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Silnice I. třídy na Slovensku spravuje Slovenská správa ciest (SSC):

http://www.ssc.sk/sk/Aktualne.ssc

Na této stránce najdete totálně všechny informace ze silniční sítě Slovenska.

Silnice I. třídy k 1.1.2021: 3.337 km (18,4% dálniční a silniční sítě I.-III. tr.)

Rozpočet SSC je dlouhodobě nepostačující i na cyklické obnovy vozovek, kterých věk je cca. 20 let. Ke konci roku 2014 bylo 1.500 km silnic I. třídy v nevyhovujícím anebo havarijním stavu. Na druhou stranu se v letech 2009-2012 uskutečnila komplexní modernizace téměř 900 km. Všechny větší stavby jsou odkázané na zdroje z EU fondů. Síť silnic I. třídy je nepostačující k rozsahu sídel v zemi a celkem se na ní odehrává polovina dopravního výkonu, přičemž není stavěná na takovou zátěž. Mnoho silnic I. třídy je přetížených, dávno je vyčerpána jejích kapacita. Údržbu po decentralizaci státní správy zabezpečují samosprávní kraje (VÚC), kterým za to SSC platí. Pro období 2019-2022 vláda vyčlení 200 mil. € s DPH na obnovu vozovek jako další mimořádnou injekci pro tuto činnost, protože stav vozovek je nadále z cca. 1/2 bídný.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 15.12.2021 23:23:04, celkem upraveno 4 x.
Důvod: aktualizace rozsahu silnic I. třídy
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
elrondecuba
Příspěvky: 123
Registrován: 15.3.2009 14:12:09
Bydliště: Praha 4

Re: D1 (úseky v balíku PPP č. 3)

Příspěvek od elrondecuba »

Zdravím, nebyla by mapa, kudy povede v Prešově ta I/?? ? Díky.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Je to silnice I/68 Nábrežná komunikácia, Prešov, západ :arrow:

Přibližní, i když laická, mapa

*3 etapy: 0,000-0,371, 0,371–0,700 a 0,700-1,300 km
*bude sloužit jako dálniční přivaděč
*stavba se začala 11/1999
*doposud není stavebně ukončená
*byli zde rozsáhlé a zdlouhavé majetko-právní spory s rod. Drutarovských
*stavba by se měla dokončit v letech 2012-2014
*náklady: cca. 12,7 mil. € (na začátku výstavby)
*zhotovitel: Inžinierske stavby Košice (člen skupiny COlas)
*na 100% je dobudovaná iba III. etapa (km 0,7-1,3 km)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Silnice I/72 - horský přechod Čertovica (jeden z troch přejezdů Nízkých Tater (Donovaly, Čertovica, Vernár)) je z důvodu propadnutí krajnice silnice v km 88-89 (za obcí Vyšná Boca ve směre na Banskou Bystrici) je v délce asi 10 m částečně uzavřená. Doprava je přesměrována do jedného jízdního pruhu a platí zde zákaz vjezdu vozidel nad 10 m celkové délky.
Certovica.jpg
Certovica.jpg (81.86 KiB) Zobrazeno 16641 x
Dále se zde po prozkoumání propadu krajnice zjistilo, že pod silnicí je asi 4x4 m dutina zřejmě po hornické činnosti. Auta tak jezdila jen po asi 15 cm asfaltu a betonu. :o

Zdroj fotografie: TV Markíza
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Silnice na horském přechodu Čertovica se na dalším místě propadla v pondělí. Ještě přes víkend první jámu (bývalé baňské štole) zasypali 754t štrku a kamením. Ke vzniknuté situaci (2. propad včera) si SSC přivolala i geologa. Omezení na Čertovici již týden střídavě platí pro: kamionovou dopravu ale i pro veškerou dopravu. Jestli tudy plánujete jet, použijte sousední HP Donovaly.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

SSC vyhlásila 1. tendr na opravení krytů vozovek v tomto roce.

Počet úseků: 33 silnic I. třídy
Délka: 98 km
Hodnota (st. exp.): 13,95 mil. € bez DPH
Datum oprav: 28.4.-4.5

Silnice se opraví ve všech krajech, s výjimkou Bratislavského.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
flames
Příspěvky: 576
Registrován: 15.3.2009 14:56:24
Bydliště: teď už zas ValMez

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od flames »

Mohl bych se zeptat, které úseky na I/50 jsou v opravě (přidání stoupacího pruhu) a kdy je termín dokončení? Je to tuším v okolí Žiaru. Nedaří se mi nic nikde najít. Díky.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 318#p50318
Slovensko zahájilo rekonstrukci silnic I. třídy, nejedná se nyní o emulzní mikrokoberce, ale o radikálně nové povrchy ze zpevněním podložních vrstev.

První zakázka: rekonstrukce 100 km silnic, z čeho nejvíce je na východním Slovensku. Silnice se budou opravovat přes léto. Rovněž na podzim se začne oprava 40 mostních těles na hlavních silnicích.

Ministr dopravy, výstavby a RR řekl, že se na Slovensku do konce roku 2012 opraví 500 km silnic a 130 mostu. Jde pouze o nevyhnutní opravy silnic – které se snad ani silnicemi již nedají nazývat. Úseky se vybírali dle vícerých kritérií: nejen stavební vlastnosti ale i bezpečnost atd.

Celkem je na Slovensku 1/3 silnic (cca. 1000 km) v nevyhovujícím nebo havarijním stavu a k temu i 130 mostu. Na silnicích I. třídy je přitom vykonáno 50% dopravního toku, ovšem pozornost se věnuje jen dálnicím a to se má změnit.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od martini »

Jen by si Slováci měli dát pozor na Brusel, který opravy z Operačních programů neproplácí. Musí se provést i zlepšení parametrů, jinak podpora z EU nemusí být přiznána. Viz. naše I/52 Brno - Rajhrad.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

nechce se mi to přepisovat, ale některé silnice jsou přečíslované: http://www.cdb.sk/sk/Cestna-siet-SR/Pre ... riedy.alej

Jde i o zlepšení vlastností po bezpečnostní stránce. ;)

Dále vláda vyhlásila tendr na opravy 16 mostů na silnicích I. třídy po celé zemi v hodnotě 11,2-16 mil. eur.

I/63-012 Kútniky
I/61 -032 Červeník

I/51-170 Prenčov
I/66-087 Brusno
I/50-216 Lovinobaňa
I/66-069 Banská Bystrica

I/11 Žilina estakáda
I/65-086 Mošovce
I/11-228 Povina
I/72-073 Nižná Boca

I/79-036 Viničky
I/18- 485 Vranov nad Topľou
I/50-359 Michalovce
I/50-291 Soroška
I/18-449 Šarišské Lúky
I/68-063 Lemešany

Jde o nejrozsáhlejší opravy na mostních objektech od roku 2004/2005.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.6.2016 13:05:53, celkem upraveno 1 x.
Důvod: pozor: změna číslování
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Vláda odklepla největší modernizaci silniční sítě v novodobé historii země. :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=177&t=3212 - tisk

http://www.slideshare.net/mindopsk/prog ... t-i-triedy - prezentace

*jde o zapojení EU peněz určených pro zlepšení bezp. parametre
*dále se přesunulo z OP Doprava z části rychlostních silnic 200 mil. € na silnice I. třídy

V období let 2005 až 2010 došlo k opravě 200 km silnic. Jen v roce 2011 se opravilo přes 100 km. V letech 2010-2014 tak dojde k opravě celkem 800 km silnic I. třídy.

Na kompletní modernizaci, opravy, nejen silnic ale i mosty, dále pokračování výstavby: obchvaty, přeložky, úprava křižovatek se během 3 let vynaloží celkem 700 mil. €.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=177&t=3219

Poprad - Kežmarok, silnice I/67; dálniční přivaděč

První etapa: 6 km
Náklady: 36 mil. € (50% z EU)
Zhotovitel: Colas, Eurovia, Strabag

Další etapy budou pokračovat po roce 2013.
PP-KK_01.png
PP-KK_01.png (666 KiB) Zobrazeno 15310 x
PP-KK_02.png
PP-KK_02.png (715.78 KiB) Zobrazeno 15310 x
PP-KK_03.png
PP-KK_03.png (923.59 KiB) Zobrazeno 15310 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od jonáš »

Tak aspoň že u sousedů k tomu přistupujou rozumně, místo toho aby všechno soustředili jen na lití betonu na trasu do pole.
*jde o zapojení EU peněz určených pro zlepšení bezp. parametre
*dále se přesunulo z OP Doprava z části rychlostních silnic 200 mil. € na silnice I. třídy
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

ad jonáš: ano, část z 200 mil. € byla úspěšně vyčerpána v některých krajech, v některých to zpomalil Brusel, který prošetřoval zda to opravdu zlepší bezpečnost, protože Brusel velmi nerad dává peníze na opravu státních silnic z pohledu "že pouze vozovka" ... ale ano, masivní rekonstrukce pokračovala (150 km silnic v Trnavskom a Nitrianskom kraji prošlo) a pokračuje díky EU, těch 200 mil. € je přesunuto ještě exministrem Figelem z výstavby R-ek, kde se to prostě nestačí prostavět..

dále, současný ministr schválil opravu státní silnice mezi obcemi Sedliská a Holčíkovce v okrese Vranov nad Topľou v délce 16 km v nákladech 20,2 mil. €, rovněž z EU fondů; problémem je zde nosnost vozovky, protože to původně nebyla státní silnice..

nebudu se vracet zpětně ohledně výstavby obchvatů, pouze doplním, že se zprovoznili stavby jako Severní obchvat Trnavy a třeba i 2. úsek obchvatu Galanty, budu se snažit i silnicím I. třídy věnovat alespoň tak jak dálniční síti z pohledu větších oprav a nové výstavby :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Druhý cestný most cez Váh by mal Trenčanom slúžiť od marca 2015 :arrow:

Práce na druhom cestnom moste cez rieku Váh a Biskupický kanál v Trenčíne pokračujú podľa harmonogramu a je možné očakávať, že plánované termíny sa dodržia.

Plánovaný termín dokončenia v marci 2015 by nemal byť ohrozený. Povedal to dnes minister dopravy Ján Počiatek počas kontrolného dňa na moste. „Zhruba o rok a pol ten most už budú najmä obyvatelia Trenčína používať a bude to pre mesto odľahčením preťaženej dopravy v Trenčíne,“ povedal minister. Dodal, že ďalšou dobrou správou je, že sú predbežne schválené aj nenávratné finančné prostriedky z eurofondov.

Ako doplnil, malým otáznikom je napojenie na ťažiskovú Zlatovskú ulicu, ktoré v projekte nebolo. „Otázkou zostáva, ako to nafinancovať, pretože, keďže sa s tým nerátalo v projektovej dokumentácii, bol by to neoprávnený náklad z pohľadu financovania z európskych zdrojov, takže jediná šanca je, že sa na to nájdu prostriedky zo štátneho rozpočtu,“ doplnil Počiatek s tým, že budú musieť absolvovať rokovania aj s predstaviteľmi mesta.

Výstavba druhého cestného mosta cez Váh sa začala v marci minulého roka. Nový most na ceste I/61 bude dlhý 838 metrov, dĺžka nových ciest v rámci projektu je 2,45 km a dĺžka rekonštruovaných ciest 313 metrov. Stavia ho spoločnosť ZIPP-Strabag za približne 36 miliónov eur. Z tejto sumy ide 85 percent z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, zvyšných 15 percent tvorí spoluúčasť štátneho rozpočtu.

25.10.2013, transport.sk
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=198&t=4282 :arrow:

Stát má ve svém vlastnictví 56,5 km betonových silnic. Jejich stav je prakticky havarijní, řeší se to jen částkovými úpravami a to již hodně let. Faktem ale je, že na většinu z nich se připravuje dokumentace k celkové modernizaci.

Rekonstrukce betonových vozovek v Trnavském regionu; silnice I/62 a I/75 ve stadiu projektové dokumentace
*1. stavba:I/62 hranice okresů Senec a Galanta - Sládkovičovo, délka trasy 12,8 km
*2. stavba I/75 Sládkovičovo - Galanta, délka trasy 6 km
*3. stavba I/62 Senec - hranice okresů Senec a Galanta, délka trasy 5,3 km

Dále se připravuje dokumentace stavby Rekonstrukce betonové vozovky I/13 Veľký Meder - Medveďov, délka trasy 9,5 km.

Silnice I/9 Chocholná - Mníchova Lehota, délka trasy 7,5 km - výběr projektové dokumentace a pak další dokumentace.

Silnice I/65 Turčianske Teplice - Príbovce, odstranění havarijního stavu. Délka trasy 15,5 km. Zde rovněž podklady pro projektovou dokumentaci.

Tedy SSC bude i nadále řešit jen částkové práce, ale připravuje se generální rekonstrukce silnic včetně celkové vybavenosti a technických prvků.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 31.5.2016 22:32:41, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Na výstavbu a modernizaci silnic I. třídy se v roce 2013 vynaložilo 76,19 mil. €. :arrow:

*z ERDF šlo 64,76 mil. €
*ze státního rozpočtu šlo 11,43 mil. €

STAVBY:
*2. silniční most v Trenčíne (celkové náklady: 40,8 mil. €)
*obchvat Čadce
*3. etapa rekonstrukce silnice Zvolen, Pustý Hrad - Neresnica
*sanace silnice Veľký Krtíš - Pôtor
*výstavba pruhu pro pomalá vozidla při Dolnom Kubíne
*I. etapa přivaděč Poprad - Kežmarok (33,5 mil. €)
*Eliminace bezpečnostních rizik: Košický a Prešovský kraj (32,3 mil. €) - celková modernizace silnic
*Eliminace bezpečnostních rizik: Trnavský a Nitriansky kraj (27,6 mil. €) - celková modernizace silnic
*II. a III. etapa severního obchvatu Trnavy (již v provozu)
*jižní obchvat Galanty
*rekonstrukce křižovatek
*přeložka silnice v Prešove
*přelozka silnice v Mníšku nad Popradom
*rekonstrukce silnice na Hornom Zemplíne
*rekonstrukce silnice sedlo Zbojská - Tisovec, Čertova dolina
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

NDS opraví vozovku na silnici I/11 v úseku Krásno nad Kysucou - Ochodnica, dále i 2 větvy na křižovatce Krásno nad Kysucou. :P
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

V rámci reorganizace slovenské sekce se vyčleňuje sekce pro silnice I. třídy a tudíž:

*z hlavní témy (z této) se vyčlenil úsek I/18 Strečno do samostatního tématu
*nebudu se zde věnovat všem stavbám a vylepšením v rámci dalších témat (když tak bude informace v tomto hlavním tématu), prioritní budou stavby blízko ČR anebo opravdu větší stavby v rámci silnic I. třídy

Aktuální můj pohled na stav:

Stav silnic I. třídy není dobrý, z cca. 3.340 km je 1/2 v nevyhovujícím až havarijním stavu, co je důsledek nedostatečné pravidelné obnovy vozovek, z důvodu absolutního nedostatku peněz. Stav je alarmující i proto, že tyto silnice přenáší nejvíce nákladní dopravy a mnoho úseků nemá parametry ani na silnici I. třídy a ledva dosahují na II. třídu a to se ještě na mnoha musí platit mýto. Poslední masivní obnova proběhla díky EU fondům na tzv. Eliminaci bezpečnostních rizik, při které se nejen obnovila vozovka na celé ploše daných úseků (700 km) ve všech krajích, ale doplnilo se značení, svodidla a přibudli bezpečnostní prvky a meteo prvky atp. Ovšem i když započítáme celkové opravy od roku 2009/2010 do dnes v rozsahu asi 1.000 km (v letech 2006-2009 se souvisle opravilo 100 km), jedná se o 30% silnic, které jsou ve výborném stavu. Komplexní oprava těch 700 km stála 200 mil. € a peníze byly přesunuté z rozpočtu na realizaci rychlostních silnic. Celkový průměrný věk vozovek přesáhl již 20 let, na celé síti je nedostatek parkovacích míst pro kamiony, mnoho křižovatek je nevyhovujících (absence odbáčecích pruhů atp.). V letech 2014-2022 se přepokladá další masivní obnova přes EU fondy v rozsahu 1.000-1.100 km, takže by se mohla kvalitativně celá síť zlepšit, ale stále to bude jen asi 65%, protože mezitím další úseky, které jsou nyní ještě v dobrém stavu budou degradovány.

Velmi špatná situace je na silničních mostech, mnoho z nich je v pokročilém stadiu havarijní situace, mnoho z nich má již limity/omezení pro nákladní dopravu. Vznikla i jednotka tzv. Mostní program, která má alespoň řešit značení celkového stavu mostů a plánovat opravy tak, aby byl dopravní tok plynulý bez omezení. Ovšem, papír hodně znese, bez peněz se stav radikálně zhorší. Paradoxně na opravdu havarijní stavy se pak musí nalézt mnohem více zdrojů.

Co se týče obchvatů, realizuje se zlomek toho, co je nutno postavit. Od 1989/1990 až do roku 2000 nastalo období, kdy se nestavělo téměř nic. Plánovalo se a dalších 10 let se v plánování a mluvení pokračovalo a doposud se v mnoha městech a obcích mluví i nadále. Obchvat Trnavy, teda ten severní v délce několika km se stavěl 7 let v nákladech 1,3 mld. SKK a i to díky EU zdrojům. Prakticky každá větší stavba sa člení na etapy, větší stavba = za 30 a více mil. €. Obchvat Trnavy = 3 etapy, obchvat Galanty = 3 etapy atd. Kde tu se realizují přeložky silnic, nové kruhové objezdy a řeší se havarijní stavy (sesuvy svahů a podobně). Kdyby nebylo peněz z EU, nestavěl by se prakticky žádný silniční obchvat. Doprava ve městech a obcích houstne a z teho plynou další problémy v návaznosti na členství v EU (nutnost stavět PHS, ovšem nejdříve je nutnost vypracovat hlukovou mapu apod.).

Velmi slabý rozpočet SSC, slabší údržba (o údržbu se starají výkonnostně složky VÚC (vyšší územní celek)) v praxi značí, že nikdy se neví, co se bude stavět a kdy to bude hotovo. Vše záleží od daného rozpočtu a plánuje se nanejvýš obrysově na 2 roky dopředu, pak na konkrétní rok se ví, co se bude dělat. Mnoho staveb se staví proto tak dlouho, že na ně není prostě více peněz.

Tento stav přetrvává na silnicích I. třídy dlouhé roky a nebude tak skoro lepší. Zlepší se stav silnic, když se těžká nákladní doprava přesune na dálniční síť, když ta bude dostavěna. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Do užívání se dostal stoupací, pomalý jízdní pruh na horském přechodu Brestová mezi Dolným Kubínom a Ružomberkom. :arrow:

*délka: cca. 4 km
*stavba se začala v 04/2012
*náklady: cca. 10 mil. €
*zhotovitel: Doprastav
*nejnáročnější objekt: 240m ponad údolí; v nejvyšším bodu měří 24m

Stavba je dokončená 1 měsíc před termínem, ještě se upraví okolité přístupové komunikace a nynější objížďka bude k dispozici jen z horního konce, na spodním bude umístěná rampa.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od MickeyMouse »

Včera jsem jel po I/59 z B. Bystrice do Ružomberka, ta silnice je v tomhle směru před Ružomberkem v naprosto katastrofálním stavu. V létě nebo kdy tam dělali asi kanalizaci a celé se to nějak propadlo, nebo co. Nedá se tam jet ani 50 km/h. Je to zhruba tady: (https://www.google.sk/maps/place/034+03 ... b9869dd451)
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Stav silnic I. třídy je v globálu na Slovensku katastrofální. Polovina silnic je v nevyhovujícím anebo havarijním stavu. Řádově jde o 1.500 km a víc. Jsou přetížené a třeba jen prům. věk vozovek je 22 let. Nestačí se udržet dobrý stav ani na hlavních tazích. Ročně se renovuje 50-200km, píši to takhle, protože je to nárazově dle finačních prostředků a to na horní hodnotě je max. 6% silnic, které tvoří 1/2 dopravního výkonu. Takže tím, že se nestačí ani řešit stav silnic v nedobrém stavu, tak degradují další úseky atd. atd. poslední větší renovace byla provedená v letech 2011-2012, kdy se opravilo 700 km silnic, tedy asi 20% silnic I. třídy, ale bylo to placeno pře EU fondy z podčásti určené na výstavbu rychlostních silnic, kde hrozilo, že se peníze nebudou stačit prostavět pro zanedbanou přípravu na rychlostních silnicích. Pojměnovalo se to jako "Eliminace bezpečnostních rizik na cestách I. triedy" a ve všech krajích se nejen vyměnila vozovka, ale také se zpevnila vozovka, obnovilo a doplnilo se vše ostatní: odvodnění, svodidla, značení, instalovali se meteoprvky atd. Brusel velmi nerad financuje pouhou opravu vozovek, má totiž za to, že to je odpovědnost statů. Také byl problém s neschválením některých balíků, ale nakonec se vše povedlo do zdárného konce. Je v plánu opravit takto silnice i mezi 2014-2020, ale není stanověn rozsah km a pohybuje se to v rozsahu 200-400 km (původní záměr byl 1.070 km) a větší opravy z rozpočtu SSC nejsou v plánu. Takže stav silnic I. třídy se do roku 2020 zhorší anebo zůstane stejný.

SSC nedisponuje financemi na obnovu a i na výstavbu musí hledat z roka na rok finance a sestatovat rozpočet nanovo. Takže je běžná prax, že i obchvaty s pár km se nestaví 2-3 roky, ale klidně i 6-7 let. A to jsou obchvaty, kde gro peněz dává EU, SSC hledá jen finance na dofinancování.

Tohle všechno se ví, jenom se s tím nic od roku 2002 nedělá. :arrow: nejdou na to peníze. Nemluvě o faktu, že mnoho úseků silnic I. třídy i když nese tento název, tak po technické stránce nesplňují ani parametre silnic II. třídy anebo jsou na pokraji splnění, co je důsledek vlád od rozdělení federace a reforem kolem decentralizace a politických slibů, takže silnic I. třídy je více, ale mnoho na to není přebudováno a jen pomalu se tak děje.

Teď po těch rozsáhlých opravách z 2011-2012 není nic neobvyklé, že jedete i 8-10 km po špičkové silnici a následně vhoupnete do vyjetých kolejích, rozpadnutého povrchu vozovky a značení vás upozorňuje, že další 4 km budou s ! a další cedule snižte rychlost na 70 km/h. Celoplošně po celé zemi. A vzhledem k faktu, že samosprávní kraje (kromě Trenčianskeho a Banskobystrického) za posledních 10 let opravují 40-60% silnic II. a III. třídy a tam se stav oproti stavu před decentralizací zlepšil, tak je zcela normální, že vy z rozbité silnice I. třídy odbočíte do nějaké vsi a ta silnička je na tom lépe jak ta státní. I to nebude na věky, ale jak říkám méně vytížené silnice II. a III. třídy, které jsou obnovovány po 20-30 letech nic nedělání na nich tak tam je citelný rozdíl v kvalitě.

Takže takových informací o (ne)kvalitě úseků na jedničkách na Slovensku bude dost a lepší to tak brzo nebude. Dokud se některá vláda znovu nerozhodne a neinvestuje 3x více peněz, než kolik SSC má ročně na opravy a neobnoví znovu najednou alespoň 20% sítě silnic I. třídy. Teď ale moc není z čeho :arrow: i když jde na dálniční a silniční síť nejvíce peněz v historii a i z EU fondů jde 4 mld. € na infrastrukturu jako takovou (1/3 fondů), tak je nutno si uvědomit, že se zároveň staví nejnákladnější úseky na D1/D3 a to sežere peněz opravdu hodně. De facto mnoho úseků se financuje dvojmo: z 2007-2013 se financují peníze až s čerpáním do konce 2015 a zároveň se tam kontrahují finance z 2014-2020. Nebude se stavět toho mnoho (řádově stovky km), bude se stavět mnohem méně a také další změna a sice, že stav příprav na rychlostních silnicích se změnil a jde k lepšímu, takže ani z toho se nebude dát přesunovat, že "ze silnice na silnici" a Brusel nerad povoluje větší přesuny (z informatizace na silnice a podobně), státní rozpočet konsoliduje finance, dluh dosahuje anebo se pohybuje pár % pod dluhovou brzdou, země tíží dluhy ve zdravotnictví, investiční dluh v armádě (kde se šetří od vstupu do NATO tudíž přes 10 let, ruské sankce komplikují obnovování ruské techniky), sem tam nějaké povodně, takže hledat 200-300 mil. € na obnovu dalších mnoha stovek km silnic I. třídy není a nebude snadné. Roční rozpočet SSC je 150-200 mil. € a v tom je všechno: příprava nových úseků, údržba (platí se krajům), nová výstavba (spolufinancování k EU fondům), diagnostika a stav sítě a mostů a rekonstrukce. Běží několik velikých projektů :arrow: zkapacitnění a odstranění bodových závad, ale na hlavních trasách, kde chybí D/R a dlouho chybět budou + výstavba 3. jízdních pruhů + řešení havarijních stavů (sesuvy a podobně) a tohle všechno ačkoliv jde o stovky metrů nanejvýš 2-4 km co akce to mnohomil. € investice. Je i nová výstavba, kde se nedají použít EU fondy a jakýkoliv větší KO stojí hnedka 1 mil. €. A při tom rozpočtu vlastně můžeme být ještě rádi tomu stavu, jaký je. :roll:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
MickeyMouse
Příspěvky: 847
Registrován: 13.8.2014 22:52:52

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od MickeyMouse »

Hm, nic veselýho, ale ten úsek na I/59, který jsem vzpomínal výše, dělali někdy v létě nebo v září. V zásadě kopali jen uprostřed jízdního pásu, tzn., teď je ten výkop mezi koly aut. Přesto je to celý zvlněný, že se člověk bojí, že prorazí ne pneumatiku, ale vanu... To je prostě na reklamaci. A asi taky nejde o reko silnice I. třídy, ale o kanalizaci.
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Odpovědět

Zpět na „Silnice I. třídy (SK)“