Hodnotit během zahájené rekonstrukce již výslední kvalitu díla, to je tedy něco.
A co se týče postřehů ohledně plynulosti provozu, tak to se jinak provádět nedá. Nákladní doprava má nařízené trasy obcházek a ostatní, kdo nemusí, tudy nejezdí. Práce se možná ještě i prodlouží, tohle není snadná rekonstrukce. De facto je to vybrání původní silnice a nová výstavba silnice za plného chodu kolem. Takže je samozřejmostí, že během rekonstrukce to není nic pohodlného. Odborník může zmírnit několik parametrů, které vznikají při pracích, ale ideální stav by byl, kdyby se vedle postavila nová silnice a tato by se poté přebudovala, vzniklo by několik MÚK a byla by z toho nová rychlostní silnice. Jenomže my nejsme v ideálních podmínkách. To se nedá nic dělat, když se to zdegradovalo až po tuto úroveň. Nebýt EU fondů, tak se to ani dál nerekonstruuje, protože na to dodnes nejsou peníze. Katastrofa těchto prací ale není pro občasné projíždějící, ale pro zdejší obyvatelstvo a tamní firmy. Tyto kategorie to tady budou pociťovat nejvíce. Ale jednou to bude hezká silnice na další dekádu - dvě. Než se bude muset opravit znovu vozovka, ale ta se neopraví a bude to katastrofa z pohledu různých nerovností a kolejí, ale to je dost daleko.
Vývoj všeobecně:
Na odstranění nevyhovujícího stavu až havarijního stavu silnic I. třídy a mostů na nich by byla potřebná částka 3 mld. €. Rozpočet státu je kolem 1/30, ale v tom jsou opravy celkové. Na havarijní stavy mostů/sesuvů jsou dodatečné zdroje, které se v roce 2016/2017 pohybují již v úrovních "řádů desítek mil. €". Tento stávající vývoj jsem opsal již kdysi na SK fóru a to ještě 10 let dozadu a nyní mohu konstatovat, že situace bude ještě horší, protože zlepšení nenastalo ani v segmentu prohlídek mostních objektů, dnes je rekordní počet mostů ve stupni středního poškození a to se za 10 let posune do hrozivých rozměrů. Co se vozovek týče, opravit se plánuje kvalitně 1/2 toho co v předešlých letech, takže bohužel i nadále se bude v každoročních ročenkách konstatovat, že 1/3 silnic je ve špatném až havarijním stavu. Rozdíl je ten, že před rokem 2011 to bylo pomalu 50%. Na zásadní zlepšení tohoto stavu na pokles pod 20% nejsou peníze a stávající situace se nezlepší a na to zase vplývá přetížení mnoha úseků v důsledku chybějících páteřních úseků dálniční sítě.
Po roce 2020 se dostane Slovensko do další nepoznané dekády: opravy budou zdržovat provoz ještě více, protože se budou opravovat přetížené silnice za plného provozu a zároveň stále nebude ani S-J spojení, ani Z-V spojení, ani souvislý okruh kolem hlavního města, ani nebude zkapacitněný žádný tah od Bratislavy na východ. A bude mít Slovensko co dělat, aby to do roku 2030 jakž-takž dokončilo. Ale na havarijní stavy silnic a mostů, silnic ve smyslu sesuvů a podmývaných úseků (to jsou úseky 50m dlouhé, kde odchází podloží se srážkami) budou stát ročně ne desítky mil. €, ale částka se bude blížit ke 100 mil. €, krizové financování 10-15 mil. € pro každý kraj pro udržení dopravy. A to je částka, která se dnes dává na roční údržbu a opravy.
Slovensko má z roka na rok lepší financování rozpočtu a ekonomiky, ale do oprav silnic, do prohlídek mostů a pravidelné údržby se stále nevynakládá dostatek zdrojů, přitom ekonomika je na dopravě závislá jak pro přesun lidí tak pro přesun tovaru. To jsou ty paradoxy.
Konkrétně tady na rekonstrukci této panelové silnice na Turci tedy vůbec nelze z pohledu Slovenska hodnotit průběh rekonstrukce a okolností na ní, ale je nutno ocenit, že se to vůbec komplexně rekonstruuje.
Česká republika za uplynulé období provádí totiž lepší monitoring stavu mostů a hlavní silnice se ač pomalu, ale předse jenom vylepšují. Celé úseky jsou třeba na 2+1, mají nesrovnatelně lepší povrchy, protože není průměr vozovek nad 20 let, i když jsou to silnice přetížené a chybí stejně ta dálniční páteřní síť. Ten průmysl je větší a požadavky na dopravu větší, ale ty peníze jdou z toho státu i na ty krajské silnice a to rok po roku a to se projevuje. Na Slovensku se nemá projevit co.
Zlepšení bude v tom, že období do roku 2010 je překonané období po roku 2010. A celkově dekáda 2010 - 2020 je rekordní. Dobíhat to bude do roku 2030 z hlediska dekády, ale nejvíce se proinvestovalo do silnic I. třídy a do D/R mezi 2010 - 2020 díky EU fondům, které jsou sice od 2007, ale ta doprava to pociťovala až poslední roky čerpání a nyní běží čerpání II. balíku. Nárazově se i na ty silnice I. třídy dostalo 0,5 mld. €, doposud nevídáná částka na zcela komplexní rekonstrukce. Jenomže dnes po 5 letech od oprav má Slovensko problém udržet i kvalitu plastického VDZ ... škoda mluvit. Ale to má celkové propojení s mládeží a vandalizmem, je neskutečné poškozování DZ po celé zemi.
Co se neopraví do roku 2025, tedy co dnes není v nějakých seznamech pro opravy nebo to není ve špatném stavu, tak to se jen tak již neopraví. A to se i dnes pro období do roku 2020 mluví jen o takových I. třídách, které nejsou na trasách D/R, že se opraví, protože prostě další velké peníze tam nejdou, protože jdou v maximech do D/R. A to nemluvím o nové výstavbě; obchvatů atd. a i v tomto je ČR někde zcela jinde, ale to je již jiné téma.