Diaľnica do Košíc najskôr v roku 2020
Martin Majerníček, Pravda | 31.12.2015 07:00
Nie v roku 2019, ale najskôr v roku 2020 sa bude dať ísť plynule diaľnicou z Bratislavy do Košíc. Sľub o hotovej štvorprúdovke v roku 2019 dal pred troma rokmi terajší minister dopravy Ján Počiatek.
V súčasnosti prebieha aj výstavba obchvatu Žiliny smerom na Čadcu.
Autor: Ivan Majerský, Pravda
Napriek tomu, že výstavba za jeho ministrovania výrazne pokročila a na D1 sa tento rok dokončilo pri Žiline a na východe krajiny spolu 46,1 kilometra diaľnic, v roku 2019 celá cesta hotová nebude.
Jediným problém sa nateraz javí 13-kilometrový úsek medzi Turcom a Liptovom z Turian do Hubovej. Pre zosuv pôdy tam nastal už najmenej ročný posun. Diaľničiari počítali so štartom výstavby D1 Turany – Hubová v roku 2016 a ukončením v roku 2019. Aktuálne však v prípade začiatku budovania už priznali zmenu termínu na rok 2017. Stavať sa tam bude tri až štyri roky. „Súvislá diaľnica z Bratislavy do Košíc do roku 2019 už nie je reálna,“ povedal pre denník Pravda Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Okrem diaľnice pri Turanoch by sa zvyšné úseky D1 pri Žiline, Ružomberku a Prešove stihnúť mohli.
Rok 2019 pre súvislú diaľnicu z Bratislavy do Košíc sa však zapíše ako ďalší nesplnený termín. Predchádzajúci minister dopravy Ján Figeľ sľuboval dokončenie autostrády v rokoch 2017 až 2018, jeho predchodca Ľubomír Vážny hovoril zase o roku 2013. Ešte predtým za Dzurindovej vlády niekdajší minister dopravy Pavol Prokopovič sľuboval, že diaľnica do Košíc bude hotová v roku 2010.
Kým ešte v roku 2007 nebola medzi Žilinou a Ružomberkom vytýčená ani trasa diaľnice, teraz okrem úseku Turany – Hubová nie sú na D1 také závažné problémy. Spomínaný úsek je po zosuve pôdy pri Šútove stále v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie a zatiaľ nie je známa jeho trasa. V hre je niekoľko variantov. Prvotne bola preferovaná trasa s tunelom Korbeľka, ktorý by sa svojou dĺžkou 5700 metrov zaradil na druhé miesto v dĺžke diaľničných tunelov po rozostavanom tuneli Višňové na D1 pri Žiline. V roku 2008 sa však definitívne zvolil povrchový variant. Štvorprúdovka mala viesť popri Váhu s dvoma kratšími tunelmi Rojkov (1810 metrov) a Havran (2813 metrov). Zosuv pôdy však zmenil plány a celá príprava stavby sa vrátila na začiatok.
Štát si bude musieť určiť výdavkové priority. Do úvahy prichádza aj verejno-súkromný PPP projekt. Mohol by si to rozrátať aj na fázy alebo natiahnuť na dlhšie časové obdobie.
Marek Gábriš, analytik ČSOB
„Dnes ešte vôbec nie je isté, kedy sa začne stavať. Rovnako na túto stavbu nie sú ani financie,“ hovorí Palčák. Zároveň poukazuje na to, že pred začiatkom výstavby je potrebné ešte spustiť tender a vyhodnotiť ho. Určitý čas zaberie aj príprava samotného verejného obstarávania.
V hre je však stále aj pôvodný povrchový variant doplnený o sanácie miest postihnutých zosuvmi. Druhá povrchová verzia by diaľnicu mala odkloniť od Rojkovského rašeliniska a miesta zosuvu prostredníctvom tunela Malá Fatra. Následne by sa diaľnica dostala do tunela Rojkov skôr. Ako však diaľnica pôjde, je nateraz stále neznáme.
Proti povrchovému variantu protestujú aj ochranári, ktorí nie sú spokojní ani s jednou verziou. „Údolný variant má veľmi veľa ochranárskych a technických problémov. Tunel Malá Fatra je nešťastné riešenie, pretože v jeho blízkosti je jaskyňa Ľudmila. V prípade jeho výstavby môže dôjsť k jej zavaleniu či k poškodeniu,“ povedal Jozef Ridzoň, ochranársky manažér Slovenskej ornitologickej spoločnosti BirdLife Slovensko. Okrem toho povrchový variant môže ohroziť Rojkovské rašelinisko a výskyt medveďov či rysov.
Pôvodný povrchový variant má podľa odhadov stáť 755,38 milióna eur bez dane. Verzia s tunelom Malá Fatra mohla dosiahnuť 737,58 milióna eur bez dane. Očakáva sa, že vplyvom súťaže môže cena výstavby nakoniec klesnúť na pol miliardy eur. Najdrahšie by štát vyšla trasa diaľnice s 5,7-kilometrovým tunelom Korbeľka. V tomto prípade by sa cena úseku vyšplhala na 877,7 mil. eur bez dane.
Na výstavbu diaľničného úseku D1 Turany – Hubová štát v súčasnosti nemá vyhradené finančné prostriedky. Projekt nie je zahrnutý v operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020, z ktorej bude Slovensko v najbližších rokoch čerpať eurofondy.
„Toto je taký dôležitý úsek, že to si bude musieť akákoľvek vláda dať ako absolútnu prioritu a bude musieť na to nájsť prostriedky za akúkoľvek cenu,“ uviedol tento rok v júni pre Pravdu minister dopravy Ján Počiatek. „Štát si bude musieť určiť výdavkové priority. Do úvahy prichádza aj verejno-súkromný PPP projekt. Ide o vysokú sumu. Mohol by si to rozrátať aj na fázy alebo natiahnuť na dlhšie časové obdobie,“ povedal Marek Gábriš, analytik ČSOB.
Diaľničiari v tomto roku odovzdali do diaľničného systému 56,5 kilometra diaľnic, z čoho 46,1 kilometra pripadá na diaľnicu D1. Ďalšie kľúčové úseky diaľnice sú už vo výstavbe. Štát v tomto roku začal s razením tunela Višňové. Tunel je súčasťou úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, ktorý stavia konzorcium Salini Impregilo-Dúha. Termín dostavby je stanovený na rok 2019.
Výstavba diaľnice D1 na severe Slovenska. Rozostavané
úseky sú vyznačené červenou a plánované zelenou.
Autor: NDS
Vo výstavbe je rovnako aj druhý úsek pri Žiline D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Diaľnica s dĺžkou 11,3 kilometra by mala byť hotová v roku 2018. Vo výstavbe je aj úsek D1 Hubová – Ivachnová, ktorého dostavba je plánovaná na rok 2017. Je otázne, či stavbári tento termín stihnú, pretože aj v tomto úseku hrozí zosuv. V krajnom prípade bude potrebné predĺžiť tunel Čebrať, ktorý má mať podľa pôvodných plánov 2026 metrov.
V spojení Bratislavy s Košicami diaľnicou stojí aj chýbajúci diaľničný obchvat mesta Prešov, na výstavbu ktorého diaľničiari aktuálne hľadajú zhotoviteľa. Pôvodne chceli tender uzatvoriť do konca roka 2015. Výstavba úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh s dĺžkou takmer 7,8 kilometra by sa mala začať v roku 2016. Súčasťou stavby bude aj 2224 metrov dlhý tunel Prešov. Rovnako v tomto roku chceli diaľničiari začať stavať aj úsek D1 Budimír – Bidovce, ale ani v tomto prípade sa im nepodarilo uzatvoriť verejnú súťaž. Tento úsek však už obchádza mesto Košice a pre spojenie mesta s Bratislavou nie je nevyhnutný.
V budúcom roku chce štát motoristom odovzdať štyri úseky diaľnic a rýchlostných ciest. Ide o pravý pás úsekov D3 Svrčinovec – Skalité a Skalité – štátna hranica s Poľskom. Na rýchlostnej ceste R2 v budúcom roku má pribudnúť úsek Zvolen, východ – Pstruša a Ruskov – Pravotice v polovičnom profile.
Okrem spomenutých úsekov diaľnice D1 chce štát v budúcom roku začať stavať nultý obchvat Bratislavy pozostávajúci z časti diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. NDS navyše pri Bratislave chce v budúcom roku začať s rozširovaním diaľnice D1 na plnohodnotnú šesťprúdovú diaľnicu. Súťaž na zhotoviteľa stavby v súčasnosti prebieha aj na úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Diaľničiari v budúcom roku plánujú odštartovať aj výstavbu ďalších ôsmich úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Na väčšine úsekov v súčasnosti prebieha proces stavebného alebo územného konania.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... roku-2020/
(SK) Dálnice do Košíc bude nejdříve v roce 2020
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22550
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion