(SK) Z čeho postavíme dálnice a rychlostní silnice ?

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Z čeho postavíme dálnice a rychlostní silnice ?

Příspěvek od Diaľničiar »

Z čoho postavíme slovenské diaľnice

Ján Počiatek, ministr dopravy, výstavby a RR

Na Slovensku dnes máme takmer 700 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, nie je však tajomstvom, že ešte potrebujeme dobudovať ďalšie stovky kilometrov, aby sme mohli hovoriť o adekvátnej nadradenej infraštruktúre. Čo je najpotrebnejšie stavať, je dnes jasné: prioritou štátu je dobudovanie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami, diaľnice D3 spájajúcej Žilinu s poľskou hranicou, a pre vysokú intenzitu dopravy nultý obchvat Bratislavy D4 spolu s cestou R7. Treba si však odpovedať aj na otázku: ako sa bude výstavba financovať?

Najvýhodnejšou formou výstavby diaľnic v súčasnosti je využívanie eurofondov. Brusel však, bohužiaľ, nefunguje ako bezodný mešec, peniaze z fondov majú svoje konkrétne limity. Už dnes máme zazmluvnené diaľničné projekty nielen na súčasné programové obdobie, ale aj na to budúce. Z nového operačného programu, toho na roky 2014 až 2020, je na diaľnice vyčlenených zhruba 1,3 miliardy eur. Väčšina týchto peňazí sa použije na projekty, ktoré sa dnes už stavajú, ale vodičom budú odovzdané až o pár rokov – napríklad tunel Višňové. Keďže v posledných dvoch rokoch sme naštartovali veľa úsekov, už dnes je takto zazmluvnených 1,1 miliardy eur z nového programového obdobia. Z eurofondov do roku 2020 nám na diaľnice tak ostáva zhruba 230 miliónov eur. To nestačí ani len na úseky D1 pri Prešove a Košiciach a jeden úsek D3 na Kysuciach, kde sa už rozbieha súťaž. V porovnaní s predpokladanou hodnotou zákazky na tieto tri úseky nám už dnes z nového programového obdobia chýba zhruba 530 miliónov eur.

Ale to nie je všetko, čo treba postaviť. Nutne treba dobudovať napríklad kľúčový úsek D1 Turany – Hubová, ktorého cena sa odhaduje na zhruba 700 miliónov, a chýbajúce úseky na Kysuciach, tak aby sme mali diaľnicu až do Poľska. Na to, aby sme ich dostavali, potrebujeme ďalších 1,5 miliardy a dokopy nám tak chýbajú už dve miliardy eur. A táto suma nezohľadňuje potrebu stavať potrebné úseky na R2, R4, R5, nehovoriac už o veľkom bratislavskom obchvate či rozšírení diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou na šesťpruh. Hovoríme o mnohých miliardách eur, ktoré na výstavbu diaľnic potrebujeme, ale nemáme. Zabezpečiť chýbajúce miliardy na diaľnice bude jednou z hlavných úloh, ktoré štát v oblasti dopravy musí v najbližších rokoch vyriešiť.

3.2.2015, komentár HN

http://komentare.hnonline.sk/dnes-pise- ... ice-643309
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2015 Svět“