(SK) Most v Trenčíne je ve špatném stavu

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Most v Trenčíne je ve špatném stavu

Příspěvek od Diaľničiar »

Najväčšie zápchy v krajine? Stoja už aj Trenčania

Milan Kráľ, Pravda | 20.10.2015 12:00

Každodenné obrovské dopravné zápchy netrápia už len Bratislavčanov či Košičanov. Najväčším mestám chýbajú vonkajšie obchvaty a aj pravidelné opravy či menšie nehody spôsobia často ranný aj večerný kolaps dopravy.

Čiastočné zatvorenie cestného mosta cez Váh spôsobilo v Trenčíne dopravný chaos, autá stáli už od diaľničného privádzača a meškali aj autobusy MHD.

Obrázek

Autor: Milan Kráľ, Pravda

Realitou je to už aj na Považí. Starý cestný most cez Váh v Trenčíne je od soboty čiastočne uzavretý. Dôvodom je oprava mostného záveru, ktorý je v havarijnom stave a hrozilo jeho odtrhnutie. Doprava je možná len po jednej strane mosta, čo v pondelok ráno spôsobilo dopravný chaos.

Most spája časti Trenčína na oboch stranách Váhu a vedie ním hlavná cesta Bratislava – Žilina. Ústí priamo do centra mesta. Najmä ráno ním prechádza množstvo áut, čo spôsobilo problémy ľuďom, ktorí sa ponáhľali do práce.

„Škoda reči, všetci vedeli, v akom je most stave, ale čakalo sa až na haváriu, potom ho začali opravovať. A to možno máme šťastie, že sa pod nejakým autom nezrútil, to si už nikto neprizná. Ráno zdržanie asi trištvrte hodiny, to isté ma asi čaká aj cestou späť, kto mi zaplatí hodinu a pol straty času?“ rozčuľoval sa Róbert Michutský, kým čakal v dlhočiznom rade na moste.

Zdržanie 45 minút na krátkom úseku je možno ešte väčšie, ako zažívajú takmer dennodenne Bratislavčania. Ešte aj v piatok podvečer o 18.00 trvala cesta z jedného kúta Bratislavy cez centrum do druhého kúta asi 1,5 hodiny. V tomto prípade však išlo zhruba o 20–kilometrový úsek.

V Bratislave stačí, aby sa naraz na cestu vydalo viac vodičov a zápcha je na svete. Očakávaný vonkajší obchvat s novým mostom cez Dunaj spolu s cestou R7 v smere na Dunajskú Stredu sa majú začať stavať na budúci rok. Ako PPP projekt však štát očakáva cenu až 4,5 miliardy eur, čo niektorí analytici aj odborná verejnosť považujú za sumu predraženú až o miliardu eur.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že treba počkať na výsledok prebiehajúcej súťaže o zhotoviteľa a hodnotiť sa bude až potom. Trenčín už dlhšiu dobu obchádza diaľnica D1, ktorá odklonila tranzitnú dopravu. Očakávaná je aj rýchlostná cesta R2 v smere z Česka okolo Trenčína a ďalej na Bánovce nad Bebravou.

Autá sú dostupné, cesty preplnené

Ukazuje sa však, že miestne komunikácie nedokážu pri opravách kľúčových úsekov zvládnuť ani nápor vozidiel z regiónu. Ide aj o dôsledok toho, že na cestách je čoraz viac áut. Relatívne dobré ojazdené auto možno v bazári kúpiť aj za niekoľko sto eur.

Ľudia si zvykli na pohodlnosť áut napriek širokej ponuke prímestských či mestských autobusov, integrovanej doprave autobusov a vlakov, či dotáciám vlády do cestovania zadarmo vlakmi pre študentov a penzistov. Výsledkom všetkého je potom situácia, akú zažíva aj Trenčín.

Jana Karlíková z Trenčína vraví, že do práce išla ako zvyčajne, nevedela o nejakých problémoch na moste. Aj ona prišla do zamestnania s veľkým meškaním, čo nebolo nič príjemné. „Som objednaný do servisu, budem poriadne meškať, neviem, ako tam pochodím. Je to katastrofa, od diaľničného privádzača idem vlastne krokom. Ale u nás je to vždy tak, vždy sa len pláta, nie je v tom koncepcia,“ povedal ďalší vodič čakajúci v rade, Miroslav Lutišan, ktorý prišiel do Trenčína z Podolia v okrese Nové Mesto nad Váhom.

Starý trenčiansky most má takmer 60 rokov. Zaradený je do šiesteho stupňa stavebno–technického stavu, ktorý sa dá charakterizovať ako veľmi zlý. Potom nasleduje už len siedmy stupeň, ktorým je havarijný stav, a ten si vyžaduje uzatvorenie mosta. Podľa pôvodných prísľubov ho Slovenská správa ciest mala začať opravovať hneď po dokončení nového mosta. Ten je v prevádzke už sedem mesiacov, celková oprava starého je však v nedohľadne. Teraz sa iba odstraňuje havária, aby most nemuseli zatvoriť.

Mosty na východe dostali prednosť

„Na moste v Trenčíne prebieha oprava jedného mostného záveru, ktorý je v havarijnom stave. Hrozí jeho bezprostredné odtrhnutie, po ktorom by bol most neprejazdný. Celková prestavba mosta je naplánovaná na roky 2018 až 2021. V súčasnosti sú spracované súťažné podklady na projektovú dokumentáciu,“ spresnila Zuzana Hromcová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest.
Prednosť pred komplexnou obnovou mosta v Trenčíne dostali viaceré mosty na východe Slovenska. Na trase z Košíc do Michaloviec sa opravuje niekoľko úsekov vrátane mostov. Komplexne sa opravuje aj väčší most v Michalovciach.

V Trenčíne je počas opravy možná doprava iba v jednom jazdnom pruhu širokom asi tri metre, práce by sa mali skončiť o tri týždne. Na takéto obmedzenie dopravy Trenčania neboli v pondelok ráno pripravení. Po chodníku na jednej strane mosta bol zakázaný vstup pre peších, mnohí to však nerešpektovali, kráčali cestou, ako boli zvyknutí, priamo k robotníkom, čo na moste zvárali. Umiestnené tu boli aj provizórne semafory, premávku však riadili policajti.

„Stavebná firma nezabezpečila pracovníkov, ktorí mali na starom moste riadiť premávku počas opráv. Preto od skorého rána riadenie dopravy zabezpečovali policajti. Na moste je zakázaný vjazd vozidlám nad 7,5 tony. Ich doprava je presmerovaná cez nový cestný most a cez Električnú ulicu,“ povedala Elena Antalová, krajská policajná hovorkyňa.

Nový most za 37 miliónov eur

Podľa Zuzany Hromcovej v priebehu pondelka stavebná firma chybu napravila a zabezpečila regulovčíkov dopravy. Chodník po moste je v súčasnosti priechodný len po strane, kde práve neprebiehajú práce. V druhej etape, približne od polovice budúceho týždňa, sa začnú práce na druhej strane mosta, a potom budú môcť chodci využívať chodník na strane, ktorá je v súčasnosti uzavretá.

„Mesto svojich občanov okamžite informovalo všetkými dostupnými prostriedkami o prácach na moste a s tým súvisiacimi obmedzeniami. Pravdou je, že dochádza k zdržaniu a meškanie sa dotýka aj mestskej hromadnej dopravy. Treba však zdôrazniť, že oprava je neodkladná,“ pripomenula Erika Ságová, hovorkyňa mesta.

Mostný záver, ktorý v súčasnosti opravujú, sa nachádza približne v polovici 350 metrov dlhého mosta. Pre Trenčín je veľkým šťastím, že od jari funguje nový cestný most, ktorý sa nachádza asi dva kilometre od starého, inak by doprava v meste celkom skolabovala. Jeho stavba stála 37 miliónov eur, pričom 85 percent nákladov zaplatila EÚ, zvyšok išiel zo štátneho rozpočtu. Celý nový most je dlhý približne 2,5 kilometra a jeho súčasťou je šesť križovatiek

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... art-371838
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2015 Svět“