Symbol Piešťan dožíva, nový most je zatiaľ v nedohľadne
15. nov 2015 o 7:40 PETER BRIŠKA
Náročná rekonštrukcia Krajinského mosta vraj predĺžila jeho životnosť. Nové premostenie Váhu je otázne a bez finančnej podpory štátu navyše nereálne.
PIEŠŤANY. Krajinský most je jedným zo symbolov Piešťan. Po tejto kultúrnej pamiatke, ktorá je prístupná aj pre peších a cyklistov, denne prejdú stovky áut a desiatky autobusov. Kamióny tadiaľ už pre zákaz nemôžu, no niektorí to aj napriek sankciám porušujú. Od roku 2003 má most v správe Trnavský samosprávny kraj (TTSK).
Dôvodom opravy bol nevyhovujúci stav. Nákladná rekonštrukcia prebehla ešte počas minulého leta, most bol takmer dva mesiace neprejazdný. Vyšla na 510-tisíc eur, vláda SR dala pol milióna eur.
Minuloročná obnova predĺžila životnosť mosta.Minuloročná obnova predĺžila životnosť mosta. (zdroj: (PB))
Považuje ho za jeden z najkrajších mostov
Odborník na mosty Peter Paulík zo Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave považuje Krajinský most za jeden z najkrajších na celom Slovensku.
„Veľmi vhodne zapadá do okolitého prostredia, jeho tvar je staticky logický, čo mu dodáva prirodzenú eleganciu," zhrnul Paulík. Túto kultúrnu pamiatku postavili ešte v 30. rokoch minulého storočia. Navrhli ho Činčera s Grebeníkom, ktorých oslovil Ľudovít Winter.
V roku 1945 ho vážne poškodili ustupujúce nemecké vojská. Wermacht dal príkaz na jeho zničenie z obavy pred postupujúcou Červenou armádou. Začiatkom apríla ho vyhodili do povetria. V priebehu nasledujúcich rokov ho znova obnovili a až dodnes je dôležitou cestnou tepnou cez Váh. O jej dôležitosti sme mali možnosť sa presvedčiť počas jeho minuloročnej odstávky.
„Most v Piešťanoch dodnes nesie Grebeníkov rukopis. Krajinský most v Piešťanoch je výnimočný a j konštrukčným riešením, ktoré je na Slovensku zrejme jedinečné," dodal. Podľa jeho slov mostné oblúky na predpoliach sú pod mostovkou a odtiaľ ju podopierajú, kým oblúk v hlavnom mostnom poli je vytiahnutý nad úroveň vozovky a v tomto poli je teda mostovka na oblúkoch podvesená.
Paulík si myslí, že rekonštrukcia určite pomohla, pre súčasnú dopravu je ale vzhľadom na šírkové parametre aj tak nevyhovujúci. Most leží na ceste II. triedy, musí byť zabezpečená minimálna šírka komunikácie, ktorú stanovuje Slovenská správa ciest (SSC). Vzdialenosť medzi oblúkmi mosta, ktoré vystupujú nad úroveň mostovky, by mala byť minimálne 7,5 metra, ideálne je však aspoň 9,5 metra. Vozovku rozšírili po rekonštrukcii z pôvodných 5 metrov iba o meter.
Krajinský most by si podľa Paulíka zaslúžil väčšiu pozornosť návštevníkov. Grebeník vraj okrem neho navrhol napríklad ešte aj pôvodný Orlovský most v Považskej Bystrici, z ktorého sa však dodnes zachovalo len jedno krajné pole. „Dnes sú rekonštruované Orlovské mosty v Považskej Bystrici, z hľadiska estetiky, už len chudobnými príbuznými pôvodného mosta," skonštatoval Paulík.
Plánujú ďalšie opravy
Podľa Patrika Velšica, hovorcu kraja, v tomto roku dala župa spracovať projektovú dokumentáciu na spodnú stavbu mosta. Paulík sa už dávnejšie pre náš týždenník vyjadril, že most je síce v zlom stave, ale stále je čas na jeho záchranu.
Výsledky diagnostiky spred štyroch rokov, teda ešte pred rekonštrukciou, mu priradili VI. stupeň - stav veľmi zlý. Je druhý najhorší, reálne nebezpečenstvo sa vraj začína, keď sa stav kvalifikuje ako havarijný. Aktuálne čísla po rekonštrukcii nemajú, podľa Velšica sa diagnostika po takejto rekonštrukcii nerobí.
Nový most je zatiaľ len na papieri
Krajinskému mostu by mohol pomôcť nový most. Premostenie na Sĺňave sa na TTSK skloňuje, odkedy ho má v správe, štúdia južného obchvatu existuje už od roku 2003. „Južný obchvat Piešťan je tak finančne a časovo náročná investícia, že nie je možné ju zabezpečiť bez podpory štátu," uzavrel Velšic.
Župa sa už roky snaží preklasifikovať cestu II. triedy číslo 499, na ktorej je aj Krajinský most, na cestu I. triedy. Vtom prípade by ju mala na starosti SSC. Zatiaľ bezvýsledne.
Krajinský most v Piešťanoch
Je kultúrna pamiatka. Železobetónový cestný most pozostáva zo siedmich polí; vešadlové má rozpätie 52 m, ostatné po 29 m. Spojitá doska nesúca vozovku j e v širšom poli zavesená na bočných železobetónových oblúkoch, v užších poliach podopieraná spodnými oblúkovými doskami. Dielo autorskej dvojice j. Činčera - I. Grebeník, realizované v rokoch 1930 -1931, patrilo v dobe vzniku k najodvážnejším mostným konštrukciám v Československu. Za vojny bol most poškodený, po rekonštrukcii ho doplnili o stavidlo na stabilizáciu hladiny teplého vážskeho ramena, v poslednej štvrtine minulého storočia pričlenili na protiprúdovej strane oceľovú lávku pre peších a následne zosilnili vešadlovú konštrukciu oceľovými lanami.
Zdroj: (pic-piestany.sk)
http://nasatrnava.sme.sk/c/20063853/sym ... ladne.html
(SK) Symbol Piešťan dožívá, nový most je v nedohlednu
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion