(SK) Dálniční tunely lákají i J&T

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Dálniční tunely lákají i J&T

Příspěvek od Diaľničiar »

Diaľničné tunely prilákali aj J&T

Finančná skupina J&T nemala k výstavbe diaľnic dávno tak blízko ako teraz. Jej Poštová banka financuje rizikovú výstavbu najväčšieho diaľničného tunela Višňové. A cyperská firma blízka tejto skupine razí neďaleký tunel Ovčiarsko.

19. 10. 2015
Zdroj: Ján Kováč, etrend.sk

J&T by navyše podľa informácií TRENDU rada financovala kúpu stavebnej firmy Doprastav. Vyplýva to z toho, že výstavba diaľnic sa opäť stala ziskovým odvetvím, no nadnárodné banky sú voči nej skeptické vzhľadom na nedávny finančný kolaps Doprastavu, Váhostavu a ďalších stavebných podnikov.

Ceny stúpli

Na začiatok krátka virtuálna jazda po budúcej diaľnici. O štyri roky sa z Martina smerom do Považskej Bystrice a ďalej na juh nebude jazdiť cez Žilinu, ale diaľničným tunelovým obchvatom, ktorý je dnes vo výstavbe. Z martinskej strany tento obchvat začína 7,5-kilometrovým tunelom Višňové.

Jeho východný portál vidno už dnes, pri zjazde z novej diaľnice od Martina. Tunel Višňové razí združenie talianskej skupiny Salini Impregilo a slovenskej firmy Dúha Miroslava Remetu.

Treba im držať palce, lebo to potrebujú viac ako iné firmy na ďalších úsekoch. Salini Impregilo síce patrí medzi globálne firmy, ale na Slovensku nemá zastúpenie. Dúha ho síce má, no zase nemá skúsenosti s tunelmi.

Druhé riziko tejto stavby je, že ju oceňovali v roku 2012, keď boli stavebné práce a materiály mimoriadne lacné. Vtedy stavbári nemali prácu a v súťažiach ponúkali nízke ceny. Aj vstupné náklady stavebných firiem boli v tom čase nižšie. Cenová ponuka Remetu a spol. bola zhruba na úrovni polovice štátneho odhadu. Problém je, že tunel začali raziť až v roku 2015. Náklady odvtedy výrazne stúpli, lebo zrazu je práce dosť, a materiálu a pracovníkov málo.

Podobne sa situácia vyvinula na ružomberskom úseku D1, ktorý stavia Váhostav-SK. Na začiatku to vyzeralo na lukratívnu zákazku, lebo Váhostav ju vyhral až so štvrtou najvyššou cenou. Pre zdraženie vstupov však dnes na nej podľa informácií TRENDU dosahuje stratu.

To, samozrejme, neznamená, že aj Višňové skončí v strate, ale vankúš na krytie rizík je menší, ako bol na začiatku.

Keď nikto iný nechcel

Banky sú dnes vo všeobecnosti v odvetví stavebníctva opatrnejšie. V reštrukturalizácii skončilo viacero firiem. Okrem Doprastavu a Váhostavu aj TSS Grade a Uranpres. Aj preto sa banky do financovania výstavby Višňového veľmi nehrnuli a podľa informácií TRENDU Dúha vážne rokovala len s Poštovou bankou. Tú vlastní J&T, táto skupina ju postupne získala od finančníka Maria Hoffmanna.

Poštová banka v minulosti úverovala viacero firiem, v ktorých mal podľa zákulisných informácií vplyv M. Hoffmann. Spravidla šlo o firmy vlastnené anonymnými cyperskými schránkovými firmami. Tento rok ju začala preverovať Národná banka Slovenska práve pre vysoký objem úverov, ktorý poskytla firmám na Cyprus.

Aj firmu Dúha, ktorá razí tunel Višňové, vlastní cyperská spoločnosť Arleen Trading. Konečným vlastníkom je, ako to sám tvrdí, Miroslav Remeta. Keďže ide o dlhoročného súpútnika M. Hoffmanna, dá sa špekulovať o tom, či s úverom od Poštovej banky nevstúpili do Remetovej Dúhy finanční žraloci aj vlastnícky.

Tejto špekulácii nahráva skutočnosť, že zápis záložného práva Poštovej banky sa udial v rovnaký deň ako udalosť, ktorú cyperský obchodný register označil ako „transfer of shares“, v preklade prevod akcií. Podľa M. Remetu však tieto dva záznamy spolu nijako nesúvisia.

On tvrdí, že bol a aj je jediným akcionárom, čo potvrdzuje aj samotný cyperský register. Čo presne znamená „transfer of shares“ sa z registra vyčítať nedá. „Požiadali sme administrátora spoločnosti o vysvetlenie k tejto administratívnej veci. Len čo ho budeme mať, vysvetlenie vám zašleme,“ napísala hovorkyňa Dúhy Natália Raslavská. M. Remeta podľa nej eviduje v posledných mesiacoch jedinú zmenu, ktorou bola zmena jeho súkromnej adresy, „čo mohlo spôsobiť zapísanie zmeny v obchodnom registri“.

Dúha je podľa N. Raslavskej v skvelej finančnej aj obchodnej kondícii a nie je dôvod, aby sa v nej ktokoľvek ďalší angažoval. „Chcem vás v mene pána Remetu uistiť, že žiadna finančná skupina či podnikateľ, a teda ani J&T, ani pán Hoffmann, sa nijakým spôsobom v spoločnosti Dúha neangažujú,“ uviedla N. Raslavská. Aj podľa hovorkyne J&T Lindy Gálikovej sa skupina v stavebníctve neangažuje a Dúha ani Uranpres nie sú súčasťou jej aktivít.

„Financujeme rôzne projekty, avšak vzhľadom na bankové tajomstvo sa nemôžeme vyjadrovať k detailom,“ reagovala L. Gáliková.

Ovčiarsko tiež s Remetom

Keď v rámci virtuálnej jazdy vyjdeme z tunela Višňové a pokračujeme ďalej smerom na Bratislavu, nasledovať budú ďalšie dva tunely. Najskôr krátky 655-metrový nazvaný Žilina. A potom 2,3-kilometrový tunel Ovčiarsko, v ktorom tiež hrá úlohu M. Remeta. Začalo sa to ešte v roku 2013, keď Národná diaľničná spoločnosť vyradila Remetovo taliansko-slovenské združenie z piatich veľkých súťaží. Dúha sa odvolala, čím tieto tendre zablokovala.

Bývalý investičný riaditeľ NDS Juraj Čermák za tým vtedy videl špekuláciu. „Bolo to len o tom, že dali nízku cenu, aby potom mohli zákazku zobchodovať. Napokon sa stiahli s podmienkou, že dostanú jej časť,“ povedal vlani TRENDU J. Čermák.

Hlavným dodávateľom, ktorý vyhral tender na Ovčiarsko a nadväzujúce úseky, bol Doprastav. Ten získal viacero kontraktov aj vďaka tomu, že sa Dúha prestala odvolávať. Doprastav posunul subdodávateľský kontrakt na tunelársku spoločnosť Uranpres, v ktorej má Dúha akciový podiel. M. Remeta vtedy namietal, že to so stiahnutými námietkami nesúviselo.

K Uranpresu sa Dúha dostala tak, že jej tento podnik nezaplatil, vysvetlil v rozhovore TRENDU M. Remeta. Firma blízka M. Remetovi sa tak stala majoritným vlastníkom Uranpresu. Remetovci však tento podiel chceli ďalej predať. Vlani mali aj kupca. „Je to investičná spoločnosť, ktorá robí akvizície v stavebníctve,“ povedal vtedy TRENDU M. Remeta. Cieľom pritiahnutia zahraničného investora malo byť rozšírenie pôsobnosti Uranpresu na zahraničných trhoch.

Napokon sa majoritným vlastníkom Uranpresu stala cyperská schránková firma Ferotina Trading, ktorá má rovnaké sídlo a číslo kancelárie ako vlastník nákupného centra Eurovea, skupina EP Industries a ďalšie firmy z portfólia finančnej skupiny J&T a jej blízkych podnikateľov. Záložné práva na obchodný podiel Ferotiny má banka inej finančnej skupiny – Privatbanka z portfólia Penty.

M. Remeta v telefonickom rozhovore TRENDU povedal, že majiteľom Ferotiny je lekár Michael McNamara, aktuálne pôsobiaci v spoločnosti Zepter International. M. McNamara sa podľa stránky Zepter venuje medicínskym prístrojom, ktoré slúžia ako prevencia proti starnutiu pokožky.

M. McNamara má okrem iného kliniku v Monackom kniežatstve. V minulosti mal byť lekárom americkej basketbalovej reprezentácie či expedície monackého princa Alberta II. na Severný pól. Kontakt na McNamaru nechcel TRENDU poskytnúť M. Remeta ani slovenské zastúpenie firmy Zepter.

Šach s tendrami

Aktuálny schránkový stav na diaľniciach je výsledkom faktického bezprávia pri udeľovaní diaľničných kontraktov: Remetovu firmu najskôr vylúčili zo všetkých tendrov pre nedostatok skúseností. A vzápätí jej zverili najnáročnejšiu a najnákladnejšiu stavbu.

Doprastav v tom istom období najskôr vylúčili zo všetkých súťaží za kartelovú dohodu uzavretú pred desiatimi rokmi. Ale len na pár mesiacov. A vzápätí Doprastav povyhrával viacero súťaží vo veľkom konzorciu, ktoré zastrešilo väčšinu firiem budujúcich na Slovensku diaľnice.

Netreba zabúdať, že pri tuneli Višňové sa s Dúhou pôvodne vôbec nerátalo. V cenovom rebríčku skončila až tretia v poradí. Najlacnejšia bola Skanska a za ňou Doprastav. Doprastav napádal technické riešenie v cenovej ponuke Skansky, čím sa celá súťaž natiahla na dva roky. Cenové ponuky súťažiaci predložili ešte v roku 2012.

Napokon NDS v právnom chaose, ktorý vznikol po súdnom treste za kartelovú dohodu spred desiatich rokov, vylúčila zo súťaže Doprastav aj Skansku. A vtedy prišiel rad na Dúhu. Skanska, ktorá si pred pár rokmi povedala, že sa nebude zúčastňovať žiadnych kartelových dohôd a nebude podplácať, nedostala od tejto vlády ani jednu veľkú zákazku. Zato schránkové firmy sú na tom aj napriek deklarovanej snahe o ich odstavenie od tendrov stále dobre.

Diaľnice, ktoré otvoria do volieb

Jánovce – Jablonov, 2. úsek, 9,5 km (oba pri Levoči)
Fričovce – Svinia, 11 km (pri Prešove)

http://www.vyvlastnenie.sk/clanok/a/dia ... ali-aj-jt/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2015 Svět“