Obchvat Levoče je hotový. Odstaví cestu smrti
Roky očakávaný diaľničný obchvat Levoče je už dokončený. Nová autostráda na Spiši spolu s tunelom Šibenik bude podľa informácií Pravdy vodičom k dispozícii od pondelka. Autá tak už nebudú musieť chodiť historickým centrom Levoče. Naposledy sa na prehustenej ceste prvej triedy stala smrteľná nehoda v máji.
Nový obchvat je súčasťou diaľnice D1, ktorá má spojiť Bratislavu s Košicami. Na plynulé prepojenie, ktoré sa očakáva okolo roka 2020, treba obísť ešte úseky s mestami Žilina, Ružomberok a Prešov. Najbližšie by pred Vianocami mali byť diaľnicou spojené Ružomberok a Prešov, po dokončení úseku Fričovce – Svinia.
Aby bola D1 plynulá až do Košíc, je potrebné vyriešiť viacero problémov. Nové meškanie vzniká na úseku Turany – Hubová, kde napriek zjavnému sklzu ministerstvo dopravy trvá na možnom termíne dokončenia do roku 2019. Posun nastal aj pri budovaní diaľničného obchvatu Prešova.
V pondelok otváraný úsek D1 Jánovce – Jablonov II. má viac ako 9,5 kilometra. Termín otvorenia pre Pravdu potvrdil primátor Levoče Milan Majerský. Pôjde už o štvrté otvorenie novej diaľnice v tomto roku. Predchádzal mu v lete úsek D1 z Dubnej Skaly po Turany, ktorým diaľnica obišla Martin. V októbri sa otvorila prvá časť levočskej diaľnice a v novembri obchvat Detvy na rýchlostnej ceste R2.
Súčasťou levočského obchvatu bude takmer 600 metrov dlhý tunel Šibenik, pri výstavbe ktorého došlo k tragickej smrti strelmajstra. Vybudoval sa tiež privádzač do Levoče, ľavostranné odpočívadlo a 12 mostov. V budúcnosti sa počíta s výstavbou privádzača smerom na Spišskú Novú Ves. Otvorením diaľnice sa skompletizuje úsek D1 Jánovce – Jablonov, ktorý bol rozdelený na dve časti.
Prvú, s dĺžkou deväť kilometrov, vodiči využívajú už mesiac. Ide o úsek od Spišského Štvrtka, ktorý sa teraz končí tesne pred Levočou. Súčasťou danej cesty je most pri obci Iliašovce, pri výstavbe ktorého tragicky zomreli štyria ľudia.
Výstavbu druhej časti D1 z Jánoviec do Jablonova realizovali stavebné spoločnosti Eurovia a Stavby Mostov Slovakia. Stavať sa začalo v júni 2012. Vysúťažená cena predstavovala 126,26 milióna eur. Finančné prostriedky z veľkej časti pochádzali z eurofondov. Výstavba trvala takmer 3,5 roka.
Dokopy takmer 19 kilometrov dlhá diaľnica pri Levoči odkloní dopravu z cesty prvej triedy I/18, ktorá teraz vedie tranzitnú dopravu okolo centra Levoče popri historických mestských hradbách a areáli nemocnice. Zároveň sa zvýši bezpečnosť, pretože daná cesta bola považovaná za nehodový úsek.
Diaľničnému spojeniu Prešova s Ružomberkom bude chýbať otvorenie úseku D1 Fričovce – Svinia s dĺžkou viac ako 11 kilometrov, ktorý by Národná diaľničná spoločnosť (NDS) mala odovzdať vodičom do konca tohto roka. Podľa informácií denníka Pravda stavebník odovzdá stavenisko do rúk NDS v piatok. Daný úsek však mešká približne dva roky.
Prostredníctvom PPP projektu sa malo začať stavať v roku 2010 s tým, že diaľnica bude hotová v roku 2013. Výstavba súkromných diaľnic sa však nakoniec nerealizovala. Stavať sa nakoniec začalo až v koncom roka 2011. Pôvodný termín odovzdania bol stanovený na august 2015. Zosuv pôdy však stavbu o niekoľko mesiacov predĺžil.
Pri podpise zmluvy sa spoločnosti Doprastav a Strabag zaviazali, že daný úsek postavia za 114,59 milióna eur. Pôvodne sa formou PPP projektu očakávala cena výstavby vyššia o 46 percent. Diaľničiari chceli okrem tohtoročného otvárania diaľnic spustiť aj výstavbu ďalších troch úsekov. Juhovýchodný obchvat Prešova, D1 Budimír – Bidovce a kysucká diaľnica D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec sa nakoniec začnú stavať až v budúcom roku aj napriek tomu, že diaľničiari v súčasnosti už hľadajú zhotoviteľov stavieb. NDS však tendre do konca roka pravdepodobne nestihne uzatvoriť.
Úsek D1 Budimír – Bidovce je dlhý 14,5 kilometra. Jeho výstavba je plánovaná na tri roky. Štát za jeho výstavbu zaplatí podľa odhadov približne 209 miliónov eur. Kysucká diaľnica D3 v úseku Čadca, Bukov – Svrčinovec vznikne v dĺžke viac ako 5,6 kilometra. Odhadované náklady na štvorročnú výstavbu predstavujú takmer 200 miliónov eur.
Oneskorenie začiatku výstavby juhovýchodného diaľničného obchvatu Prešova nepomáha dopravnej situácii v krajskom meste. Prešov musel vyhlásiť mimoriadnu situáciu v záujme dostavby tzv. malého obchvatu, ktorý má vytvoriť preložku štátnej cesty I/68.
Slovenská správa ciest (SSC) odstúpila od zmluvy so zhotoviteľom stavby, ktorým bola spoločnosť Hant. Pôvodne mala byť cesta hotová v júni 2015.
Minister dopravy Ján Počiatek v minulosti tvrdil, že diaľničné spojenie Bratislavy s Košicami bude hotové v roku 2019. Termín však neohrozuje len posunutá výstavba troch úsekov. Na trase medzi dvoma najväčšími mestami Slovenska je zatiaľ najväčším otáznikom úsek D1 Turany – Hubová, ktorého výstavba sa pôvodne mala začať v roku 2016 s trvaním štyri roky.
Kvôli zložitému terénu a vzácnym prírodným oblastiam sa však začiatok budovania posúva na rok 2017. Zatiaľ nie je jasné, z akých peňazí sa úsek bude stavať. V novom programovom období na čerpanie eurofondov projekt nefiguruje. V súčasnosti je úsek v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie. „V prípade, ak sa zásadným spôsobom nebude meniť trasovanie a podarí sa zabezpečiť finančné krytie, je stále reálne začať súťaž v roku 2016 a cestu sprejazdniť v roku 2019, tak ako sme vždy komunikovali,“ hovorí Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.
Problémy stavbárov sprevádzajú aj v okolí Ružomberka na úseku D1 Hubová – Ivachnová, ktorý by mal byť hotový v roku 2017. Výstavbu však spomaľuje hroziaci zosuv pôdy, kvôli ktorému je v hre aj zmena trasovania diaľnice a následné predĺženie tunela Čebrať. Ten by mal mať podľa stále platných zámerov dĺžku približne dva kilometre. V súčasnosti prebiehajú merania a skúma sa rizikový svah.
http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... stu-smrti/
(SK) V pondělí 30.11. se odevzdá do provozu další úsek D1
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion