Chýba nám 117 kilometrov diaľnic a 888 kilometrov rýchlostných ciest
Od vzniku Slovenskej republiky sa diaľničná sieť rozrástla viac ako trojnásobne, stále však treba dobudovať 117 kilometrov diaľnic a 888 kilometrov rýchlostných ciest.
Budúce vlády budú musieť riešiť problém financovania, inak tempo výstavby ustane, pričom ucelená štátna koncepcia je kľúčová aj pre stavebný sektor.
Pri príležitosti odbornej konferencie „Moderná, kapacitná a bezpečná dopravná infraštruktúra - základný predpoklad ekonomického rozvoja SR“ to v Žiline povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a. s., Žilina, Ľubomír Palčák.
V roku 1993 bolo podľa Palčáka v užívaní 26 % diaľnice D1, 77 % D2 a 19 % rýchlostnej cesty R1, čo predstavovalo 243 km.
„Dnes máme k dispozícii 73 % D1, 100 % D2, 22 % D3, 10 % D4, 64 % R1, 11 % R2, 9 % R3, 19 % R4 a 10 % R3, čo predstavuje 708 km diaľnic a rýchlostných ciest. Z pohľadu tempa výstavby sú podľa počtu odovzdaných km jednoznačne najsilnejšie roky 2006 – 2010 a úplne najvyššie tempo je v rokoch 2011 – 2015. Čo sa týka rozostavanosti, teda počtu kilometrov vo výstavbe, boli najsilnejšie roky 2010 a najmä 2014 a 2015. V tomto období máme rozostavaných 136 km,“ doplnil generálny riaditeľ VÚD.
Podotkol, že v rámci nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) by Slovensko malo zrealizovať približne 124 kilometrov diaľnic a 31 kilometrov rýchlostných ciest.
„Veľkým problémom sú finančné zdroje. Zatiaľ máme alokované zdroje v OPII a príslušné spolufinancovanie zo SR na úrovni 2,7 miliardy eur. Len na projekty do roku 2020 respektíve 2022 potrebujeme 8,8 miliardy eur a na dobudovanie celej plánovanej siete po roku 2022 potrebujeme 10,8 miliardy eur. Tu je obrovská výzva pre budúce vlády. Buď sa tempo výstavby spomalí, ale dopyt po infraštruktúre v regiónoch je obrovský, alebo sa musia hľadať ďalšie možnosti,“ dodal Palčák.
Pripravenosť, kapacitné možnosti a problémy stavebného sektora na Slovensku prezentoval na konferencii Zväz stavebných podnikateľov Slovenska. Podľa jeho prezidenta Zsolta Lukáča na stavebný sektor veľmi zle pôsobí hlavne politická nestabilita v stratégii výstavby dopravnej infraštruktúry.
„Dôsledkom toho je, že hlavne v personálnej oblasti majú dnes stavebné firmy obrovské problémy. V období spomalenia, respektíve zastavenia výstavby odišlo zo sektora mnoho odborníkov, ktorí dnes chýbajú. Už ani nie je problém ponuky štátneho sektora, ale skôr možnosť kapacitného zabezpečenia realizácie tejto ponuky zo strany stavebníctva. Ďalším problémom je, že ani slovenské školstvo v súčasnosti nedodáva na trh potrebných absolventov z pohľadu stavebných profesií a kvality ich prípravy,“ zdôraznil Lukáč.
Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a. s., Milana Gajdoša bola do roku 2014 diaľničná sieť dostupná do 45 minút pre 60 % obyvateľov Slovenska.
„Dnes odovzdávané a rozostavané úseky túto dostupnosť rozšíria až na 80 %. V čase zrealizovania prioritných projektov, ktoré NDS dnes tendruje, sa bude dostupnosť približovať až k 90 %. Strategickým cieľom NDS je do roku 2020 mať diaľničnú sieť do 45 minút dostupnú pre 95 % obyvateľstva. Toto zároveň rieši aj dôležitú úlohu diaľničnej siete, a to je prepájanie regiónov Slovenska a zároveň aj napojenie diaľničnej siete Slovenska na okolité štáty,“ uzavrel generálny riaditeľ NDS.
http://cestovanie.aktuality.sk/clanok/9 ... ych-ciest/
(SK) Chybí 117 km dálnic a 888 km rychlostních silnic
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion