Fico: Briti posielajú národný poklad
Branislav Toma, Martin Majerníček, Pravda | 13.12.2015 15:00
Premiér Robert Fico považuje príchod štvrtej automobilky za obrovský úspech. Súčasťou rokovania bola aj tajná návšteva, aj telefonáty premiérovi.
Generálny riaditeľ Jaguar Land Rover Ralf Speth a premiér Robert Fico po podpise zmluvy o výstavbe závodu v Nitre.
Autor: Ivan Majerský, Pravda
Financial Times uviedol, že v náš prospech rozhodol fakt, že ste investorom dali priamo svoje mobilné číslo. Zavolali?
O túto investíciu bol ročný boj. Britom veľmi záležalo na dôvernosti komunikácie, aby nám neunikali informácie do médií. Pretože platí až to, čo sa v piatok podpísalo. Do posledného okamihu sme museli o veciach rokovať. Je pravda, že som bol na niektorých rokovaniach, je dokonca pravda, že sme tajne navštívili Veľkú Britániu a médiá o tom ani nevedeli, lebo si to neželala britská strana. Ukázali nám firmu, ukázali nám modely, o ktorých uvažovali, pokiaľ išlo o Slovensko. Keď ide o takéhoto významného partnera, tak je správne, že asi ponúknem možnosť priamej telefonickej komunikácie, ktorá bola v niektorých prípadoch využitá. Podľa môjho názoru to potvrdzuje, že postupne britská spoločnosť získala dôveru v kompetentnosť tímu, ale najmä nám verili. Čo sme povedali, to aj platilo. Je to obrovský úspech Slovenska, pretože je to najväčšia investícia v Európskej únii za posledných sedem rokov. Priama investícia vo výške 1,4 miliardy s možnosťou ešte ďalšieho navýšenia o 500 miliónov, pokiaľ budú splnené podmienky. Takmer 3 000 priamych miest, 15 000 nepriamych. Minister financií povedal, že kumulatívne vychádza, že za 5 rokov by nám mohol poskočiť hospodársky rast o 2,5 percenta len vďaka tejto obrovskej investícii.
Prečo Briti volali?
Sú veci, kedy máte na stole viac alternatív, ktoré sú legitímne a musí padnúť nejaké rozhodnutie. Alebo sú veci, ktoré si treba potvrdiť, že naozaj platia. Pamätám si, že boli asi dva rozhovory, kde sme si potrebovali potvrdiť, že zajtra bude urobené toto, tak ako bolo sľúbené. Boli prijímané rozhodnutia vo vláde aj v parlamente, ktoré sa týkali najmä podpory priemyselných parkov a robili sme, samozrejme, aj preventívne rozhodnutia aj vo vzťahu k tejto investícii. Pokiaľ nie ste nápaditý, inovatívny a nepredbehnete partnerov, ktorí sa takisto uchádzali o túto investíciu, ako bolo Poľsko, Mexiko alebo aj ďalšie krajiny, môžete byť len ťažko úspešný.
Po tom, čo Poliaci túto investíciu stratili, argumentovali tým, že my sme to preplatili.
Pokiaľ ide o celkovú investíciu, teda vo výške 1,4 miliardy eur, naša pomoc z toho predstavuje 9 percent, čo je 130 miliónov eur. Je to pomoc, ktorá je určená na nákup alebo obstaranie hmotného a nehnuteľného majetku. Pokiaľ ide o jej výšku, tak je na jedného pracovníka niekoľkonásobne menšia, ako to bolo v prípade Kia/Hyundai. Čiže bolo to pomerne úspešné rozhodnutie. Táto pomoc môže byť poskytnutá Jaguaru len po notifikácii Európskou komisiou, aby nešlo o neoprávnenú štátnu pomoc. Asi si uvedomujete, že pri takejto obrovskej investícii sa už dopredu komunikovalo. Konzultovali sme veci aj na európskej úrovni, preto verím, že rozhodnutie Európskej komisie bude pozitívne a všetko pôjde tak, ako je naplánované. Výroba začne v roku 2018, podľa Jaguar Land Rover pôjde o obrovské počty áut. Pôjde o segment luxusných SUV, ktoré dnes predstavujú z hľadiska Land Roveru 25 percent svetového trhu. Je to jednoducho svetová značka. Pre Slovensko je to výborná referencia. Uvedomte si, čo to znamená pre britské firmy. Briti nie sú u nás veľmi silní z hľadiska priemyslu, ale keď taký národný poklad ako Land Rover príde na Slovensko, tak to musí pre britských investorov znamenať úplnú zelenú.
Koľko ľudia v novej fabrike zarobia?
Keď vychádzame z toho, že automobilky ponúkajú vyššie platy, ako je priemer v národnom hospodárstve a majú silné sociálne programy ako napríklad VW, my sa vôbec neobávame, že niečo podobné by nebolo aj v prípade spoločnosti Jaguar Land Rover. Ťažko by sme podporovali investora, ktorý by mal záujem platiť ľuďom 500 alebo 600 eur. Preto očakávame silné sociálne programy. Očakávame, že Jaguar Land Rover bude dobrým susedom pre Nitrančanov a Nitrančania budú dobrí susedia pre Jaguar Land Rover.
Budeme mať dostatok pracovníkov?
Investor venoval tejto téme obrovskú pozornosť. Od začiatku sa skúmali kvality škôl. Aj preto chcel ísť do mesta, kde je vysoké aj stredné školstvo. Meralo sa to desaťkrát. Obe strany sú presvedčené, že bude dostatok pracovnej sily. Je to spádová oblasť. Pri Nitre je okruh miest, kde by sa dostatočná kvalifikovaná pracovná sila mala objaviť. Hovoríme o takmer 3¤000 pracovných miestach, ktoré budú priamo na mieste a potom sú tu subdodávateľské spoločnosti.
Pri výkupe pozemkov sa objavili rôzne komplikácie, niektorí podnikatelia ich pred časom skúpili. Môžete garantovať, že nevzniknú problémy, prípadne, že ľudia neprídu o peniaze?
Už sme urobili kroky. Zasiahli sme a špekulanti boli vytlačení za dvere. Pozemky nakoniec predávali tí, čo ich mali predávať a je pokoj. Nevnímam nejaké ďalšie problémy. Myslím, že tento problém sa týkal len približne štyroch percent pozemkov. Tento problém považujem za vyriešený.
Kto príde po Jaguari?
Môžem povedať, že pracujeme na nových investíciách v objeme okolo jednej miliardy eur. Je tu záujem investovať v oblasti papierenského priemyslu, kde je investícia v objeme 300 miliónov. Môžeme hovoriť o jednej veľkej spoločnosti, ktorá chce pôsobiť v Banskej Bystrici, pracujeme s jednou IT firmou. Celkovo máme vo výhľade skupiny troch až štyroch investorov, ale chceme postupovať rovnako ako v tomto prípade. Chceme veľa robiť a až keď bude vec hotová minimálne vo forme Letter of Intent alebo memoranda, verejnosti povieme, áno, sme blízko dosiahnutia novej investície.
Budú cesty v okolí Nitry postačovať automobilke?
Merali sme to. Bola jediná požiadavka, aby sme zo strategického parku urobili výjazd na rýchlostnú cestu R1. Zrealizovalo sa to v jednom smere, ešte sa to bude realizovať v smere druhom. Prepojenie priemyselného parku a R1 je zabezpečené tak, ako bolo dohodnuté. Pokiaľ ide o kapacitu R1, nezaznamenali sme požiadavky takéhoto typu. Kapacita by mala postačovať.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
Zdielať článok na Facebook
http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... ny-poklad/
(SK) Do regionů s novými dálnicemi jdou investice za mld. €
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion