Nové dálnice se českým řidičům vzdalují. Velké stavby asi přijdou o ekologický atest
http://byznys.lidovky.cz/na-ceske-dalni ... oprava_sij
Výstavba většiny českých dálnic byla schválena před devětadvaceti lety. Přesto dodnes nemohou řidiči plynule projet po D3 do Rakouska, po D6 do Německa, a ačkoli je to z Mikulova k rakouským hranicím kousek, je snazší zdolat trasu na kole. Rychlostní spojení tam chybí, protože vedle všech dalších problémů Jihomoravskému kraji „shodil“ soud zásady územního rozvoje, takže není podle čeho stavět.
Ani „pětačtyřicet“ let stará D7 z Prahy do Chomutova není zprovozněna celá. Dopravní infrastruktura v České republice má výrazné mezery, potýká se s nesmyslně přebyrokratizovaným povolováním staveb a výkupy potřebných pozemků. Teď čeká velké dopravní stavby ještě jedna překážka – další novela posuzování vlivů na životní prostředí.
Příběh stovky strategických staveb, které se musejí kvůli zastaralému posouzení EIA vrátit na začátek, je už notoricky známý. Vyjednat výjimku pro deset z nich dalo české vládě hodně zabrat. Zbylých devadesát dopravních projektů si musí prošlé zelené razítko nahradit novým, to znamená podstoupit celý vleklý proces plný správních lhůt a možností soudního přezkumu. Teď ministerstvo životního prostředí dokončilo další novelu EIA a Česká republika ji opět musí rychle přijmout, protože tak přejme do svého práva unijní regule. Jedna z novinek „sebere“ zelené posouzení stavebním záměrům z posledních patnácti let. Neexistuje přitom odhad, kolik jich bude.
„Ministerstvo nedisponuje seznamem záměrů, ke kterým bylo vydáno stanovisko EIA dle zákona z roku 2001 a které dosud nebyly povoleny. O kolik záměrů se jedná, se ukáže až po nabytí účinnosti novely, protože bude nutné, aby si stanoviska EIA prodloužily,“ sdělila LN mluvčí resortu životního prostředí Petra Roubíčková. Zákon musí platit nejpozději od 16. května příštího roku, jinak ČR poruší termín pro implementaci směrnice. Stavbaři se obávají, že chystané projekty se pozastaví.
Stávající várka stovky staveb, jejichž zelené posouzení se musí udělat znovu, má razítko z období mezi lety 1992 a 2001. Projekty, které chystaná novela dostane do stejné situace, v níž je stovka starších záměrů, získávaly posouzení dopadů na přírodu a lidi od roku 2001 do loňska. Stavbaři a průmyslníci se bojí, že příští rok se zopakuje známý scénář – chystané projekty se zastaví a nejen Státní fond dopravní infrastruktury nebude vědět co s penězi, protože je nebude mít za co proinvestovat.
„Nová pravidla se vztahují zpětně i na již vydané posudky. Proto je nezbytné, aby bylo předem známo, jaký to bude mít dopad. V žádném případě nelze dopustit, aby se situace opakovala,“ říká Pavel Ševčík, viceprezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví.
Stejně to vidí i Václav Trejbal ze sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu: „Pokud navržená změna projde, může to zasáhnout zejména složité stavební projekty a liniové stavby, jako jsou například dálnice a plynovody. Je otázkou, jak stavby se stanoviskem EIA vydaným před deseti patnácti lety obstojí při prodlužování platnosti.“
Nové dálnice se českým řidičům vzdalují. Velké stavby...
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion