Stránka 1 z 1

(SK) Dálnice jsou užší a strmší (úprava norem v 2008)

Napsal: 5.1.2016 10:46:35
od Diaľničiar
starší články přináším jen výjimečně většinou s cílem pro vyšší stupeň informovaní v souvislostech

Diaľnice budú užšie a strmšie

02.06.2008 10:18

Nové normy podporia diaľnice v náročnom teréne

Slovenské diaľnice budú užšie a so strmšími stúpaniami. Na hospodársky a spoločenský tlak na urýchlenie výstavby diaľnic reaguje Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR úpravou normy pre projektovanie ciest a diaľnic.

Od 1. júla platí na Slovensku revidovaná norma pre projektovanie ciest a diaľnic. Dôvodom na jej revíziu bolo, že výstavba diaľnic sa postupne dostáva do hornatých a horských oblastí a budovať rýchlostné komunikácie v mimoriadne náročných terénnych podmienkach by podľa pôvodnej normy bolo značne komplikované a neefektívne. Podobný prístup uplatňujú aj iné európske krajiny.

Revidovaná norma STN 73 6101 zavádza viaceré úsporné opatrenia. K najdôležitejším patrí zúženie diaľnice o dva metre oproti súčasným 26,5 metra. Dosiahne sa to zúžením stredového rozdeľovacieho pruhu zo štyroch na tri metre a jazdných pruhov z 3,75 na 3,5 metra. Zníženie minimálnej šírky diaľnice umožňuje Európska dohoda o hlavných cestách s medzinárodnou premávkou. Štát tak bude môcť budovať investične menej náročný užší typ diaľnice, ktorý sa na Slovensku nevyužíval. „To však neznamená, že bude musieť stavať len užšie diaľnice. Ich šírka sa bude prispôsobovať náročnosti výstavby, intenzite dopravy a ďalším parametrom," informovala Božena Tušová, generálna riaditeľka Slovenského ústavu technickej normalizácie.

Vyššiu bezpečnosť ciest prinesú miernejšie oblúky zákrut. To znamená, že nové úseky diaľnic a rýchlostných komunikácií budú rovnejšie. Projektanti tak nebudú môcť prispôsobovať trasu podmienkam terénu ako doteraz. Nová norma zároveň umožňuje zvýšiť maximálny sklon stúpania zo štyroch na šesť percent. „Šoféri sa však nemusia obávať dlhých tiahlych stúpaní, lebo takéto úseky budú môcť byť len krátkodobé," spresnila Božena Tušová. Upravenú normu pripomienkovali mnohé stavebné organizácie a podniky, polícia a hasiči, ako aj ministerstvo dopravy, Národná diaľničná spoločnosť a Výskumný ústav dopravy.

SUTN

http://www.smu.sk/article/1/