Scania uviedla do prevádzky prvú elektrifikovanú diaľnicu na svete
Predstavte si kamión s nulovými emisiami, ktorý dokáže jazdiť len s využitím elektrickej energie. Zdá sa vám to ako sci-fi? Vďaka spoločnosti Scania to čoskoro môže byť realita.
Scania opäť potvrdila svoju povesť priekopníka, keď 22. júna spustila na švédskej diaľnici E16 „e-highway“ – prvú elektrifikovanú diaľnicu na svete.
Projekt budovania prvého elektrifikovaného úseku diaľnice sa začal v novembri 2015, a už v júni 2016 bol slávnostne uvedený do prevádzky. V praxi ide o klasickú diaľnicu, ktorej pravý pruh má elektrické vedenie. Na toto vedenie sa môže jednoducho pripojiť nákladné vozidlo, a jazdiť tak len s využitím elektrickej energie, s nulovými emisiami.
Prvým vozidlom, ktoré využilo možnosti elektrifikovaného úseku, bolo elektricky poháňané nákladné vozidlo Scania G 360 4 x 2. Vozidlo je vybavené napájacím kolektorom pantografu, ktorý je namontovaný na ráme za kabínou. Tento pantograf sa pomocou vodivej technológie vyvinutej firmou Siemens pripojí do nadzemného elektrického vedenia, ktoré je umiestnené nad pravým pruhom cesty.
Vozidlo je možné ľubovoľne pripojiť a odpojiť od horných drôtov, zatiaľ čo je v pohybe. Keď sa pohybuje po elektrifikovanej ceste, správa sa ako elektromobil. V ostatných prípadoch sa správa ako bežné hybridné vozidlo. Všetky vozidlá Scania, ktoré budú jazdiť na tejto ceste, sú hybridné a majú certifikáciu Euro 6. Aj pri jazde mimo elektrifikovaný úsek tak šetria životné prostredie.
Aj keď toto elektrické vozidlo využíva inú technológiu, jeho jazdné vlastnosti zostali zachované. „Keď som po prvý krát vyskúšala elektrické vozidlo Scania, z pohľadu jazdy som necítila žiadny rozdiel. Palubná doska má o niekoľko tlačidiel viac, a keď prepnete na elektrický režim, v kabíne je ticho, čo je skvelé,“ hovorí Therese Phersson, vodička firmy Ernsts Express, ktorá malá tu česť podieľať sa na testovaní vozidla pre elektrifikovanú diaľnicu. Pantograf vodiča neobmedzuje ani pri predbiehaní. Vozidlo sa jednoducho odpojí, predbehne vozidlá idúce pred ním, a po návrate do pravého pruhu sa opäť pripojí k elektrickému vedeniu.
Scania svojim počinom patrí k lídrom na ceste k trvalo udržateľnému rozvoju dopravy. Spustenie prvého elektrifikovaného úseku na verejnej diaľnici, pomôže aj mnohým ďalším projektom zameraným na znižovanie emisií a ekologicky čistú dopravu. „Myslím si, že v budúcnosti bude tento spôsob využívať veľká časť dopravy, vo Švédsku, v Nemecku aj v Európe,“ hovorí Christer Thorén, ktorý v spoločnosti Scania vyvíja hybridné technológie. „Ak všetko pôjde podľa plánu, dúfame, že takéto diaľnice uvidíme po celom Švédsku, a veľký záujem o takéto riešenie je aj v Nemecku, kde jazdí v pravom pruhu množstvo nákladných vozidiel.“
„Výhodou tejto technológie je fakt, že ju môžete použiť na už existujúcich cestách. Poznatky Siemensu zo železničnej dopravy, v kombinácií s inovatívnymi vozidlami a dopravnými riešeniami Scania, prinášajú nové spoločné riešenia, ako je e-highway,“ hovorí Pia Nilsson, projektová manažérka so spoločnosti Siemens, ktorá na projekte spolupracovala. Projekt má aj podporu rôznych švédskych orgánov súkromného i verejného sektora, vrátane švédskej dopravnej správy, Krajského úradu Gävleborg, Švédskej energetickej agentúry či inovačnej agentúry VINNOA, patriacej pod švédske ministerstvo podnikania a inovácií.
Otvorenia prvej elektrifikovanej diaľnice sa zúčastnilo množstvo významných hostí, vrátane dvoch ministrov vlády, Anny Johansson, ministerky dopravy a Ibrahima Baylana, ministra pre energetiku, či generálnej riaditeľky dopravnej správy Leny Erixon a riaditeľa úradu Energy Authority Erika Brandsma. Technológia na zúčastnených veľmi zapôsobila a označili celý projekt ako veľmi dobrý, tak pre životné prostredie, ako aj pre vznik nových pracovných miest.
transport.sk, TS Scania
http://www.transport.sk/spravy/9171-sca ... svete.html
(S) Scania uvedla do provozu 1. elektrifikanou dálnici světa
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion