Na vedľajšie cesty pôjde z eurofondov 145 miliónov
Martin Majerníček, Pravda | 01.12.2016 12:00
Výstavba diaľnic, rýchlostných ciest a rekonštrukcie ciest prvej triedy odvádzajú pozornosť od ciest nižších tried, ktoré sa v mnohých častiach Slovenska pomaly rozpadávajú. Vyššie územné celky spolu s mestami Bratislava a Košice môžu žiadať o nenávratné príspevky práve na opravy ciest druhej a tretej triedy. Ministerstvo pôdohospodárska a regionálneho rozvoja vyčlenilo zo svojho balíka eurofondov na tento účel 144,9 milióna eur.
Do pôsobnosti ministerstva spadá aj rozvoj regiónov. Správa ciest druhej a tretej triedy je na pleciach vyšších územných celkov, ktoré pod tento rozvoj spadajú. Peniaze na obnovu dvojprúdoviek s regionálnym významom ministerstvo získa z Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP).
"Slovensko donedávna čerpalo eurofondy z Integrovaného regionálneho operačného programu na úrovni len necelé jedno percento. Ide pritom o mimoriadne dôležitý program v objeme až 2,1 miliardy eur,“ povedala ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná (nominantka SNS). Ministerstvo navyše podporí aj verejnú osobnú dopravu v regiónoch v rámci druhej výzvy sumou 33,1 milióna eur.
EUROFONDY NA CESTY 2. A 3. TRIEDY
kraj objem financií (v mil. eur)
Bratislavský 6,9
Trnavský 10,4
Nitriansky 19
Trenčiansky 17,5
Banskobystrický 20,5
Žilinský 10,7
Prešovský 18
Košický 41,8
spolu 144,9
Celkovo Slovensko môže z IROP vyčerpať 2,1 miliardy eur. Obe aktuálne výzvy, tak na rekonštrukcie ciest, ako aj na zlepšenie osobnej verejnej dopravy, z neho do regiónov prinesú spolu 180 miliónov eur. O peniaze na cestné rekonštrukcie sa môžu uchádzať samosprávne kraje spolu s mestami Bratislava a Košice. Najviac finančných prostriedkov je pripravených pre Košický samosprávny kraj, ktorý môže získať až 41,8 milióna eur. Najmenej, 6,9 milióna eur, je pripravených pre Bratislavský samosprávny kraj.
Hlavným cieľom podpory je zlepšiť prístup regiónov k hlavným európskym cestným koridorom TEN-T a cestám prvej triedy. Samotné financie nemusia byť použité len na výstavbu alebo modernizáciu, kraje za ne môžu pripraviť aj projektovú dokumentáciu na jednotlivé úseky. Ministerstvo podporí aj tie úseky, ktoré vytvoria spojnicu pre verejnú osobnú dopravu či zvýšia bezpečnostné a modernizačné parametre cestnej komunikácie.
V rámci druhej výzvy na modernizáciu verejnej osobnej dopravy je najviac peňazí pripravených pre Žilinský samosprávny kraj, vo výške 9,3 milióna eur. Najmenej finančných prostriedkov môže získať Trnavský samosprávny kraj, ktorý verejnú dopravu podporí sumou 1,3 milióna eur. Samosprávne kraje peniaze musia použiť na zabezpečenie moderných informačných a dispečerských systémov, zlepšenie informovanosti cestujúcich a zlepšenie infraštruktúry verejnej osobnej dopravy. Rovnako z nich môže byť zlepšená preferencia verejnej dopravy alebo podporená rekonštrukcia a výstavba prestupných dopravných uzlov, zastávok a záchytných parkovísk.
"Po prvýkrát v histórii sme pritom zapojili krajské mestá do realizácie aj hodnotení projektov,“ povedala Matečná. Začiatkom novembra ministerstvo spustilo vôbec prvú výzvu na zvýšenie kapacít materských škôl. Následne sa rezort pôdohospodárstva zameria na cyklistické chodníky, základné a stredné školy, ktoré takisto spadajú pod rozvoj regiónov.
Operačný program Integrovaná infraštruktúra, ktorý spadá pod ministerstvo dopravy, je v súčasnosti už do roku 2020 vyčerpaný. Finančné prostriedky z neho sú rozdelené na výstavbu jednotlivých úsekov diaľnic a rekonštrukcie ciest prvej triedy. Využitie financií z eurofondov patriacich pod rezort pôdohospodárstva tak zníži tlak na rozpočty samosprávnych krajov, ktoré by si inak museli rekonštrukcie ciest druhej a tretej triedy financovať samy.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... -milionov/
(SK) Na silnice II. a III. třídy jde z EU fondů 145 mil. €
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion